تعلیم، کوالیفیکیشنز اور دنیائے روزگار
forward-chevron
سکول اور تعلیم
forward-chevron
بارنے ہاگے (کنڈرگارٹن)
بارنے ہاگے (کنڈرگارٹن)
Lærerinnhold
Tips til undervisningen
Legg gjerne vekt på barnehagen som pedagogisk tilbud. Mange kan tenke at barnehagen bare er et oppholdssted for barna mens foreldrene ikke er hjemme. Diskuter også verdiene barnehagen bygger på.
Finn ut hvordan reglene for betaling er i kommunen/kommunene deltakerne bor i. Er det søskenmoderasjon? Er det redusert betaling for familier med lav inntekt? Hva er maksimumssatsen?
Dersom det er mange småbarnsforeldre i gruppa er det kanskje også nødvendig å snakke om utstyr barn trenger i barnehagen (klær, matboks, sekk, støvler …). Snakk også om muligheter for å kjøpe brukte klær og at barn kan arve klær og utstyr fra andre. I Norge er det å kjøpe brukt ansett som trendy og miljøbevisst, og det blir ikke nødvendigvis sett på som et tegn på fattigdom. Sjekk gjerne ut lokale bruktbutikker eller lokale grupper på sosiale medier der medlemmene selger, kjøper og bytter, og gi deltakerne informasjon om det.
Se filmen
Videoen viser ni klipp fra typiske barnehagesituasjoner. Den første delen av videoen er filmet innendørs, og vi ser barn som blir lest for, klipper i papir, bygger med klosser, leker en klappelek med en voksen og barn i en sirkel som gjør hode, skulder, kne og tå. Den andre delen består av klipp som er filmet utendørs, og vi ser barnehagebarn som sitter på en sklie, klatrer i klatrestativ, aker i snøen og en barnehage med refleksvester på tur utenfor barnehagen.
Forslag til spørsmål
Har de barnehager i hjemlandet ditt? Hva er likt? Hva er forskjellig? Har du selv gått i barnehage, eller har du barn som har gått/går i barnehage? Hvordan ville en vanlig dag i barnehagen sett ut dersom det var opp til deg? Er det bra for barn å gå i barnehage? Hvorfor? Hvorfor ikke?
Samtalestarter
Anne: Vi lurer litt på hva vi skal gjøre. Nå skal jeg begynne å jobbe, så vi må ordne med noen som kan passe lille Amalie. Hun kan få plass i barnehagen i nærheten, men moren min sier at hun kan passe henne. Hun er pensjonist og har god tid. Og en barnehageplass koster jo en del penger.
Mette: Ja, barnehagen koster. Men tenk på alt de lærer der! Jeg tenker at det er viktig for barn å være sammen med andre barn og lære hvordan vi skal leve sammen.
Hva bør Anne og mannen tenke på når de skal bestemme seg for hva de skal gjøre?
Hva vil være best for barnet, synes du – å bli passet av bestemoren eller å gå i barnehagen?
Snakk sammen
Her kan læreren gjerne starte med å presentere samtalen mellom Anne og Mette.
Hva bør Anne og mannen tenke på? Begge foreldrene er i jobb.
Alle de andre barna er også i barnehagen.
Barnehagen forbereder barna på skolegang.
Barna får sosial trening, for eksempel ved at de lærer å vente på tur, lærer å ta hensyn til andre og er en del av et fellesskap.
Barna lærer begreper og utvikler fantasiem og kreativiteten sin.
Barna går på tur og lærer om naturen, og de utvikler motorikkikken sin gjennom lek og andre aktiviteter.
Barna vil helt naturlig utvikle seg språklig ved å være sammen med andre, både voksne og barn, og bruke det norske språket. For barn som ikke snakker norsk hjemme, er barnehagen kanskje det første stedet de møter og lærer norsk.
Barna møter og utvikler språket gjennom å bli lest for, høre historier osv.
Klær etter vær
I barnehagen er barna mye ute, både om sommeren og om vinteren. Det er derfor viktig at de har gode klær og sko. Om vinteren er det bra å ha klær laget av ull innerst mot kroppen, og barna må ha støvler som er varme og vanntette. Det kan være dyrt å kjøpe alt barna trenger, men det er vanlig å arve klær etter søsken og andre, og det går helt fint å kjøpe brukte klær. Barna vokser jo så fort at klærne ikke rekker å bli slitt.
Legg gjerne vekt på barnehagen som pedagogisk tilbod. Mange kan tenkje at barnehagen berre er ein stad for ungane å vere medan foreldra ikkje er heime. Diskuter òg verdiane barnehagen byggjer på.
Finn ut korleis reglane for betaling er i kommunen/kommunane der deltakarane bur. Er det syskenmoderasjon? Er det redusert betaling for familiar med låg inntekt? Kva er maksimumssatsen?
Dersom det er mange småbarnsforeldre i gruppa, kan det òg vere naudsynt å snakke om utstyret barna treng i barnehagen (klede, matboks, sekk, støvlar ...). Snakk òg om moglegheiter for å kjøpe brukte klede og at barn kan arve klede og utstyr frå andre. I Noreg er det rekna for trendy og miljømedvite å kjøpe brukt, og det blir ikkje nødvendigvis sett som eit teikn på fattigdom. Sjekk gjerne ut til dømes lokale bruktbutikkar eller lokale grupper på sosiale medium der medlemane sel, kjøper og byter ting, og gje deltakarane informasjon om det.
Sjå filmen
Videoen viser ni klipp frå typiske barnehagesituasjonar. Den første delen av videoen er filma innandørs, og vi ser barn som blir lesne for, klipper i papir, byggjer med klossar, leikar ein klappeleik med ein vaksen og barn i ein sirkel som leikar hovud, skulder, kne og tå. Den andre delen består av klipp som er filma utandørs, og vi ser barnehagebarn som sit på ei sklie, klatrar i klatrestativ og akar i snøen, i tillegg til ei gruppe i refleksvestar på tur utanfor barnehagen.
Framlegg til spørsmål
Har de barnehagar i heimlandet ditt? Kva er likt? Kva er ulikt? Har du sjølv gått i barnehage, eller har du barn som har gått/går i barnehage? Korleis ville ein vanleg dag i barnehagen sett ut dersom det var opp til deg? Er det bra for barn å gå i barnehage? Kvifor? Kvifor ikkje?
Samtalestartar
Anne: Vi lurer litt på kva vi skal gjere. No skal eg byrje å jobbe, så vi må ordne med nokon som kan passe vesle Amalie. Ho kan få plass i barnehagen i nærleiken, men mor mi seier at ho kan passe henne. Ho er pensjonist og har god tid. Og ein barnehageplass kostar jo ein del pengar. Mette: Ja, barnehagen kostar. Men tenk på alt dei lærer der! Eg tenkjer at det er viktig for barn.
Kva bør Anne og mannen tenkje på før dei bestemmer seg for kva dei skal gjere?
Kva vil vere best for barnet, tykkjer du – å bli passa av bestemora eller å gå i barnehagen?
Snakk saman
Her kan læraren gjerne starte med å leggje fram samtalen mellom Anne og Mette.
Kva bør Anne og mannen tenkje på? Begge foreldra er i jobb.
Alle dei andre barna er òg i barnehagen.
Barnehagen førebur barna til å byrje på skulen.
Barna får sosial trening, til dømes ved at dei lærer seg å vente på tur, ta omsyn til andre og vere ein del av ein fellesskap.
Barna lærer omgrep og utviklar fantasien og kreativiteten sin.
Barna går på tur og lærer om naturen, og dei utviklar motorikken sin gjennom leik og andre aktivitetar.
Barna vil heilt naturleg utvikle seg språkleg ved å vere saman med andre, både vaksne og barn, og bruke det norske språket. For barn som ikkje snakkar norsk heime, er kanskje barnehagen den første staden der dei møter og lærer norsk.
Barna møter og utviklar språket ved å bli lesne for, høyre historier, osv.
Å kle seg etter vêret
I barnehagen er barna mykje ute, sommar som vinter. Det er difor viktig at dei har gode klede og sko. Om vinteren er det bra å ha klede laga av ull inst mot kroppen, og barna må ha støvlar som er varme og vasstette. Det kan vere dyrt å kjøpe alt barna treng, men det er vanleg å arve klede etter sysken og andre, og det går heilt fint å kjøpe brukte klede. Barna veks jo så fort at kleda ikkje rekk å bli utslitne.
Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven
samtale om sentrale verdier som det norske skole- og utdanningssystemet bygger på, og hva som forventes av foreldre i samarbeidet mellom skole og hjem
samtale om betydningen av å bruke ulike arenaer for å lære norsk
gi eksempler på hva skattefinansiert velferd innebærer
gi eksempler på barn, unge og voksnes rettigheter, plikter og muligheter i det norske utdanningssystemet, og hvordan utdanning kan finansieres
Kjerneelement
Individ og fellesskap
Læringsaktivitet
Muntlig aktivitet
Video
وڈیو دیکھیں
بارنے ہاگے (کنڈرگارٹن)
بارنے ہاگے میں
بچوں کو دوسرے بچوں کی صحبت کا تجربہ حاصل ہوتا ہے
بچے دوسروں کا لحاظ کرنا سیکھتے ہیں
بچے زیادہ خودمختار بنتے ہیں
بچوں کو بہت سی معلومات حاصل ہوتی ہیں
بچے سکول کے آغاز کے لیے زیادہ بہتر تیار ہو جاتے ہیں
بارنے ہاگے کی تمام سرگرمیاں بارنے ہاگے کے قانون اور حکام کے طے کردہ دوسرے ضوابط اور منصوبوں کی بنیاد پر ترتیب دی جاتی ہیں۔
بارنے ہاگے کے قانون میں یہ بھی لکھا ہے کہ بارنے ہاگے عیسائی روایت اور مسلکˏانسانیت کی بنیادی اقدار کو ملحوظ رکھے گا اور انسانی حقوق سے پختہ وابستگی رکھے گا۔ ان اقدار کی مثالیں انسان دوستی، عفو، برابر قدر اور اتحاد ہیں۔ یہ اقدار ہمیں اکثر مذاہب اور نظریات حیات میں ملتی ہیں۔ بارنے ہاگے جمہوریت اور برابری کو فروغ دے گا اور ہر قسم کے امتیازی سلوک کے خلاف کام کرے گا۔
والدین کے ساتھ باہمی تعاون
بارنے ہاگے والدین کو اس کام اور ان سرگرمیوں کے مقاصد کے بارے میں معلومات دیتا ہے جن میں بچے شریک ہوتے ہیں۔ انہیں والدین کی میٹنگوں اور انفرادی بات چیت کی دعوت دی جاتی ہے۔ والدین کی میٹنگوں میں والدین ایک دوسرے سے واقفیت پیدا کر سکتے ہیں اور چھوٹے بچوں کے والدین ہونے کے حوالے سے آپس میں باتیں کر سکتے ہیں۔
جو والدین نارویجن نہیں بولتے، انہیں والدین کی میٹنگوں میں ترجمان لینے کا حق حاصل ہے۔
فیس
بارنے ہاگے چلانے پر بہت خرچ اٹھتا ہے۔ اخراجات کا بڑا حصہ بلدیہ (کمیون) ادا کرتی ہے اور باقی حصہ والدین ادا کرتے ہیں۔ بلدیہ فیصلہ کرتی ہے کہ والدین کو کتنی ادائيگی کرنی ہو گی۔ یہ فیس مختلف بلدیات میں مختلف ہے۔ تاہم سٹورٹنگ (نارویجن پارلیمنٹ) نے والدین کے ذمے بارنے ہاگے کی فیس کی ایک زیادہ سے زیادہ حد مقرر کر رکھی ہے۔
کچھ بلدیات میں کم آمدن رکھنے والے گھرانے فیس میں رعایت کی درخواست دے سکتے ہیں جبکہ دوسری بلدیات میں لوگوں کی آمدنی سے قطع نظر سب کے لیے برابر فیس ہے۔ کچھ بلدیات ان گھرانوں کو فیس میں رعایت دیتی ہیں جن کے کئی بچے ایک ہی بارنے ہاگے میں ہوں جبکہ کچھ بلدیات میں یہ نظام نہیں ہے۔
آپس میں بات کریں
ناروے میں اتنے زیادہ بچے بارنے ہاگے کیوں جاتے ہیں؟
بچے بارنے ہاگے میں کیا سیکھتے ہیں؟
جو بچے گھر میں نارویجن نہیں بولتے، انہیں بارنے ہاگے میں نارویجن زبان سے واسطہ پڑے گا۔ بارنے ہاگے اور زبان کی نشوونما پر آپس میں بات چیت کریں۔
بارنے ہاگے کی بنیاد جن اقدار پر ہے، ان کے بارے میں آپ کے خیالات کیا ہیں؟
درست جواب چنیں۔ کئی جواب ممکن ہیں۔
بارنے ہاگے کیا ہوتا ہے؟
درست جواب چنیں۔
یہ فیصلہ کون کرتا ہے کہ والدین بچوں کو بارنے ہاگے بھیجنے کی کتنی فیس ادا کریں گے؟