سیاسي ګډون

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Se filmen

Videoen består av 16 klipp som illustrerer politisk engasjement. I de første klippene ser vi eksempler på uformell politisk deltagelse: en person som leser avisen, og mennesker som diskuterer på sosiale medier. Videre ser vi klipp av grupper som diskuterer og har håndsopprekning. Deretter ser vi flere eksempler på hva det er å være politisk aktiv: en person som underskriver et dokument, en person med megafon, en demonstrasjon, en streik og politiske taler. Videoen avsluttes med bilder fra et stemmelokale, en person som legger stemmeseddelen sin i valgurnen, og et klipp som viser Stortinget i Oslo.

Forslag til spørsmål

Hva kan man lære av å være politisk aktiv?
Hva er positivt med å være politisk aktiv? Er det noe som kan være negativt?
Synes du det er viktig å bruke stemmeretten sin? Hvorfor? Hvorfor ikke?
Er det viktig at alle skal få lov til å si det de mener? Hvorfor? Hvorfor ikke?
Er det noen meninger som ikke burde sies offentlig? Hvorfor? Hvorfor ikke?
I noen politiske debatter, særlig på internett, kan mennesker bli sinte og si ting som er slemt å si. Hva synes du det burde være lov å si i en politisk debatt? Hva burde ikke være lov?

Snakk sammen

Mange sier at de ikke er interessert i politikk. Men er dette forenelig med virkeligheten? Snakk sammen om at i realiteten er ALT politikk. Hvor ofte bussene går, hva barnehageplasser skal koste, egenandel hos legen, velferdsgoder, skatter og avgifter, organisering av helsevesenet osv.

For mange deltakere kan kanskje politikk forbindes med store nasjonale eller internasjonale konflikter. For dem kan det nok føles fjernt å diskutere små hverdagslige utfordringer som en politisk sak. For noen vil også det å engasjere seg politisk være forbundet med fare, mens man i Norge blir oppmuntret til å engasjere seg. Her må læreren tenke nøye gjennom hvordan undervisningen rundt dette skal legges opp.

Læreren bør kjenne til politiske saker og eventuelle interessekonflikter i nærmiljøet/kommunen. Han/hun bør også kjenne til den politiske situasjonen - hvilket parti har flertall, hvordan er kommunestyret sammensatt, osv.

Læreren bør også skaffe en oversikt over interesseorganisasjoner i nærmiljøet.

Eksempler på hvordan man kan bli hørt i samfunnsdebatten: avisinnlegg, delta i demonstrasjoner, underskriftskampanjer, melde seg inn i interesseorganisasjoner

Tips til undervisninga

Sjå filmen

Videoen er sett saman av 16 klipp som illustrerer politisk engasjement. I dei første klippa ser vi døme på uformell politisk deltaking: ein person som les avisa, og menneske som diskuterer på sosiale medium. Vidare ser vi klipp av grupper som diskuterer og har handsopprekking. Deretter ser vi fleire døme på kva det er å vera politisk aktiv: ein person som underskriv eit dokument, ein person med megafon, ein demonstrasjon, ein streik og politiske talar. Videoen blir avslutta med bilete frå eit stemmelokale, ein person som legg stemmesetelen sin i valurna, og eit klipp som viser Stortinget i Oslo.

Framlegg til spørsmål

Kva kan ein lære av å vere politisk aktiv?
Kva er positivt med å vere politisk aktiv? Er det noko som kan vere negativt?
Synest du det er viktig å bruke stemmeretten? Kvifor? Kvifor ikkje?
Er det viktig at alle skal få lov til å seie det dei meiner? Kvifor? Kvifor ikkje?
Er det nokre meiningar som ikkje burde seiast offentleg? Kvifor? Kvifor ikkje?
I nokre politiske debattar, særleg på internett, kan menneske bli sinte og seie slemme ting. Kva synest du det burde vere lov å seie i ein politisk debatt? Kva burde ikkje vere lov?

Snakk saman

Mange seier at dei ikkje interesserer seg for politikk. Men er dette verkeleg tilfelle? Snakk saman om at i realiteten er ALT politikk. Kor ofte bussane går, kva ein barnehageplass skal koste, eigendelen hos legen, velferdsgode, skattar og avgifter, korleis helsevesenet er organisert, osv.

Mange deltakarar tenkjer kanskje på politikk som noko som har med store nasjonale og internasjonale konfliktar å gjere. For dei kan det nok kjennast fjernt å diskutere små kvardagsutfordringar som ei politisk sak. Somme vil tenkje på det som farleg å engasjere seg politisk, medan ein i Noreg blir oppmuntra til å engasjere seg. Her må læraren tenkje nøye gjennom korleis undervisninga om dette skal leggjast opp.

Læraren bør kjenne til politiske saker og eventuelle interessekonfliktar i nærmiljøet/kommunen. Han eller ho bør òg kjenne til den politiske situasjonen – kva for parti som har fleirtal, korleis kommunestyret er samansett, osv.

Dessutan bør læraren skaffe seg oversikt over interesseorganisasjonane i nærmiljøet.

Døme på korleis ein kan gjere seg høyrd i samfunnsdebatten: skrive avisinnlegg, delta i demonstrasjonar, vere med på underskriftskampanjar, melde seg inn i interesseorganisasjonar.

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter
Digitale ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

bruke kunnskap om omgangsformer i det norske samfunnet og om hvordan man kan delta aktivt på sosiale, frivillige og politiske arenaer

Kjerneelement

Individ og fellesskap
Demokratiforståelse og deltakelse

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Video

دا فلم وګورئ

سیاسي ګډون

GettyImages

هر هغه سړی چې په دیمکراتیکو ټولنو کې ژوند کوي، دا مسؤلیت لري چې د دیمکراتیکو فعالیتونو په اړه ډاډ ترلاسه کړي. دا مهمه ده چې خلک فعال و اوسي او د ورځنیو پېښو په اړه ځان خبر کړي. دا هم مهمه ده چې هرسړی خپله نظر لري، او د بیانولو حق یې لري.

په ناروې کې ځوانان تر پخوا ډېر په سیاست کې فعال دي. د ځوانو رایه اچوونکو کچه له 2007 نه تر 2011 پورې تر لس سلنه لوړه شوې ده او تر پخوا لوړه شوې ده. همدارنګه په سیاسي موسسو کې د ځوانانو د ګډون کچه هم لوړه شوې ده.

په هغو بېلابېلو بنسټونو کې غړیتوب اخیستل چې د دیمکرسۍ په بېلابېلو برخو کې لکه مباحثه، د رهبرۍ یا مشرتابه فعالیتونه، ټاکنې او رایې اچونې په برخه کې فعالیت لري.

غیر رسمي سیاسي مشارکت

د لاسلیک اخیستو کمپاین، په ټولنیزو رسنیو کې تظاهرات او بحثونه

رسمي سیاسي مشارکت

په یوه سیاسي حزب کې د موضوعاتو تریجول یا په تاکنیزو منډو ترړو کې مشارکت

یو بل سره مباحثه وکړئ

  • د سیاست واقعي معنا څه ده؟
  • آیا په هغه هېواد کې چې تاسو ژوند کوئ د خلکو لپاره په سیاست کې دخیل پاتې کېدل مهم دي؟
  • آیا ستاسو په آند په سیاست کې دخیل پاتې کېدل مهم دي؟ ولې او ولې نه؟
  • آیا تاسو کله په کومه سیاسي ډله یا سیاسي حزب کې غړیتوب اخیستی؟
  • په سیاست کې د دخیل پاتې کېدو او د دغو دخالت د اغېزو په اړه بحث وکړئ.
  • څنګه کولای شئ د خپلې سیمې په سیاسي جریانونو کې فعاله واوسئ؟

کاري (Kari): نن صبا ډېری سیاسیتوالان غواړي چې د ښار په کچه د ترافیکې ستونزو لپاره د تسهیلاتو یوه کړۍ رامنځ ته کړي.
ماري (Marie): نه زه تاسره موافقه نه یم. خلک په پراخه کچه له موټرونو څخه استفاده کوي چې دغه کار د هوا د ککړتیا لامل کېږي. موږ اړتیا لرو چې وړکتون او کار ته لاړ شو سربېره پردې د پېر په موخه له کوره ووزو!
ماري (Marie): هو، خو دا چې ښاروالي له ترافیکې تسهیلاتو څخهه پیسې ترلاسه کوي کولای شي غوره د ملي بس خدمات وړاندې کړي.
کاري (Kari): دا به لاهم ډېر وخت ونیسي چې خلک د موټر په ځای په بسونو کې سفر وکړي. او ولې زه باید نورو خلکو ته پیسې ورکړم ترڅو ملي بس کې سفر وکړم؟
ماري (Marie): ځکه چې پاکه هوا د هر چا لپاره غوره ده.

  • د کاري (Kari) او ماري (Marie) د مکالمې په اړه بحث وکړئ.
  • کاري (Kari) څه کولای شي ترڅو ډاډ ترلاسه کړي چې خبره یې اورېدل کېږي؟
  • کاري (Marie) څه کولای شي ترڅو ډاډ ترلاسه کړي چې خبره یې اورېدل کېږي؟
  • آیا د سیمې په کچه نور موضوعات هم شته ترڅو د ترافیکي خدماتو د تسهیلاتو په ځای په هغې کې دخیل شئ؟
uskarpt bilde av buss i Oslo. Foto
GettyImages

جمله بشپړه کړئ

په دیمکرتیکه ټولنه کې دا مهمه ده چې وګړي یې...

جمله بشپړه کړئ

په ناروې کې ځوانان...

سم ځواب انتخاب کړئ

په سیاست کې د غیر رسمي ګډن مثالونه کوم دي؟

سم ځواب انتخاب کړئ

معمولاً تاسو په سیاسي موسسو کې د مشارکت له لارې د کومو مواردو سره بلدیا پیدا کوئ؟

صحیح او غلط انتخاب کړئ

جملې ولولئ. کومې صحیح او کومې غلطې دي؟

هر هغه څوک چې په یوه دیمکراتیکه ټولنه کې ژوند کوي دا مسؤلیت لري چې خپل کارونه د دیمکرسۍ د اصولو له مخې تنظیم کړي.
دا مهمه ده چې تاسو خپل نظر وړاندې نه کړئ ځکه کېدی شي دا کار بدې پایلې ولري.
د ځوانو رایه اچوونکو کچه له 2007 نه تر 2011 پورې تر 10% لوړه شوې ده.
د یوه سیاسي حزب له لارې د موضوعاتو ترویجول یا په ټاکنیزو منډو ترړو کې شرکت کول د رسمي سیاسي مشارکت بېلګې دي.