تعلیم اللغة النرويجية

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Norsknivåene slik de er beskrevet i læreplanen:

A1 - På nivå A1 kan deltakeren forstå og bruke kjente, dagligdagse uttrykk og svært enkle utsagn om seg selv og det kjente og nære. Deltakeren kan delta i svært enkle, kjente samhandlingssituasjoner dersom samhandlingspartnerne tilpasser språket og er støttende.

A2 - På nivå A2 kan deltakeren forstå klart, enkelt språk og uttrykke seg enkelt om kjente emner knyttet til egen person, nære omgivelser, opplæring og arbeids- og samfunnsliv. Deltakeren kan delta i enkle, kjente samhandlingssituasjoner dersom samhandlingspartnerne tilpasser språket og er innstilt på å hjelpe.

B1 - På nivå B1 kan deltakeren forstå klart og relativt enkelt språk og uttrykke seg forståelig og sammenhengende om emner knyttet til egen livs-, opplærings- og arbeidssituasjon, kjente samfunnsaktuelle temaer og temaer av personlig interesse. Deltakeren kan delta uforberedt i de fleste samhandlingssituasjoner dersom samhandlingspartnerne uttrykker seg tydelig.

B2 - På nivå B2 kan deltakeren forstå komplekst språk og uttrykke seg saklig, klart og nyansert om et vidt spekter av allmenne emner og emner innenfor eget fagfelt og egne interesseområder. Deltakeren kan uttrykke og respondere på synspunkter og argumenter og delta i samhandlingssituasjoner med et så spontant og flytende språk at kommunikasjonen ikke blir anstrengende for noen av partene.

Kilde: Kompetanse Norge (Hkdir)

Snakk sammen

Norsk kan læres overalt hvor deltakere ferdes. Deltakere som er bevisste på læring som en aktiv prosess, vil lære mer. Les plakater og oppslag, les på varer i butikken, hør på samtaler på bussen, snakk med barnas venner og deres foreldre, slå av en prat med naboen, snakk med noen som går tur med hunden, se på barne-tv, bruk google og oversett ord du møter, se på avisoverskrifter osv.

Det kan være fint å koble språklæring med deltakelse i frivillig arbeid.

Det å kunne et felles språk, er mer enn å kunne kommunisere. Felles språk skaper også tilhørighet, identitet, fellesskap, og det binder mennesker sammen.

Det skaper også en del praktiske utfordringer når en ikke behersker språket i landet der en bor. Det blir vanskelig å forholde seg til informasjon fra offentlige kontorer, bank, skole/barnehage og å forstå lover og regler, uformelle regler og lignende.

Tips til undervisninga

Norsknivåa er skildra på denne måten i læreplanen:
A1 – På nivå A1 kan deltakaren forstå og bruke kjende, daglegdagse uttrykk og svært enkle utsegner om seg sjølv og det kjende og nære. Deltakaren kan delta i svært enkle, kjende samhandlingssituasjonar dersom samhandlingspartnarane tilpassar språket og er støttande.

A2 – På nivå A2 kan deltakaren forstå klart, enkelt språk og uttrykke seg enkelt om kjende emne knytte til eigen person, nære omgivnader, opplæring og arbeids- og samfunnsliv. Deltakaren kan delta i enkle, kjende samhandlingssituasjonar dersom samhandlingspartnarane tilpassar språket og er innstilte på å hjelpe.

B1 – På nivå B1 kan deltakaren forstå klart og relativt enkelt språk og uttrykke seg forståeleg og samanhengande om emne knytte til eigen livs-, opplærings- og arbeidssituasjon, kjende samfunnsaktuelle tema og tema av personleg interesse. Deltakaren kan utan å vere førebudd delta i dei fleste samhandlingssituasjonar dersom samhandlingspartnarane uttrykker seg tydeleg.

B2 – På nivå B2 kan deltakaren forstå komplekst språk og uttrykke seg sakleg, klart og nyansert om eit vidt spekter av allmenne emne og emne innanfor eige fagfelt og eigne interesseområde. Deltakaren kan uttrykke og respondere på synspunkt og argument og delta i samhandlingssituasjonar med eit så spontant og flytande språk at kommunikasjonen ikkje blir anstrengande for nokon av partane.

Kjelde: Kompetanse Noreg (HK-dir)

Snakk saman

Deltakarane kan lære norsk overalt der dei ferdast. Deltakarar som er medvitne om at læring er ein aktiv prosess, vil lære meir. Les plakatar og oppslag, les på varer i butikken, høyr på samtalar på bussen, snakk med barna sine vener og foreldra deira, slå av ein prat med naboen, snakk med nokon som går tur med hunden, sjå på barne-TV, bruk Google til å omsetje ord du kjem over, sjå på avisoverskrifter, osv.

Det kan vere fint å kople språklæringa til deltaking i frivillig arbeid.

Det å kunne eit felles språk er meir enn å kunne kommunisere. Felles språk skaper òg tilhøyrsle, identitet og fellesskap, og det bind menneske saman.

Det skaper òg ein del praktiske problem om ein ikkje meistrar språket i landet der ein bur. Det blir vanskeleg å forstå informasjon frå offentlege kontor, bankar, skulen eller barnehagen og å forstå lover og reglar, uformelle reglar og liknande

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om betydningen av å bruke ulike arenaer for å lære norsk
gi eksempler på barn, unge og voksnes rettigheter, plikter og muligheter i det norske utdanningssystemet, og hvordan utdanning kan finansieres

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Utforsking

تعلیم اللغة النرويجية

Studenter i klasserom. To kvinner snakker med hverandre, åtte andre studenter rundt. Foto.
AdobeStock

الهدف هو أن یتمکن كل شخص يعيش في النرويج من إتقان اللغة النرويجية. فوجود لغة مشتركة في المجتمع یساعد في إنشاء التکافل الاجتماعي ویسهل الاندماج. واعتمادًا على نوع تصريح الإقامة الذي یتمتع بە الفرد في النرويج ، سيتلقى الأجانب الذين يستقرون في النرويج عروضًا مختلفة لتعلم اللغة النرويجية. يحق للبعض الحصول على تعلیم مجاني في اللغة النرويجية ویجب علی هؤلاء إكمال هذا التعلیم. بینما هناك آخرون لدیهم واجب تعلم اللغة النرويجية، ولكن يجب عليهم دفع التکلفة بأنفسهم.

كم من الوقت سیستغرق تعلم اللغة النرويجية لأولئك الذين لديهم الحق والواجب، هو أمر یعتمد علی المستوى في اللغة النرويجية المحدد كهدف للفرد. تنقسم المستويات إلى A1 و A2 و B1 و B2 وفقًا للنظام الأوروبي لتعلیم اللغات.

من حيث المبدأ ، يتم تحديد الهدف وفقًا للخلفية التعليمية للمشارك عند وصوله إلى النرويج. كلما ارتفع المستوى التعليمي للفرد، کلما کان الهدف المحدد لە أعلی. يمكن تعديل الهدف على طول الطريق عندما یری المرء مدى التقدم الحاصل لدی المشارك. کما إنە يجب إكمال تعلیم اللغة النرويجية کلە في غضون ثلاث سنوات. بالنسبة لأولئك الحاصلين على الثانوية العامة أو التعليم العالي ، فيتم تطبيق مهلة 18 شهرًا علیهم. ينتهي التعلیم بإجراء اختبار في اللغة النرويجية لتوثيق المستوى اللغوي الذي حققه المرء.

كيفیة تعلم اللغة النرويجية؟

To kvinner snakker sammen på en halvfull buss. Bildet er et eksempel på en situasjon hvor man vil høre norsk i hverdagen. Foto
GettyImages

يتم تعلم اللغات بعدة طرق وفي مجالات مختلفة. يلتحق معظم الناس بدورات تعلیمیة في اللغة النرويجية لتلقي التدريس المكيف والمنهجي. أولئك الذين يعيشون في النرويج سيكونون بطبیعة الحال محاطين أيضًا باللغة النرويجية في جميع الأوقات. إذ سیسمع المرء الناس يتحدثون اللغة النرويجية في الحافلة وفي المتاجر ، وسیکون المرء علی تماس باللغة من خلال التلفزيون والراديو وفي الصحف وعلى وسائل التواصل الاجتماعي. أولئك الذين لديهم أطفال سيسمعون الأطفال يتحدثون النرويجية مع الأصدقاء ، ويجب عليهم استخدام اللغة النرويجية عند ملاقاتهم لموظفي روضة الأطفال أو المعلمين.

الناشطون وأولئك الذین يهتمون من تلقاء أنفسهم سيتمكنون من إيجاد العديد من الفرص لممارسة اللغة النرويجية كل يوم. وإذا قبل المرء عروض ممارسة اللغة في مكان العمل، فسیحصل على فرصة فريدة لتعلم اللغة في بيئة طبيعية.

المصدر: IMDi

تحدثوا معا

  • تحدثوا معًا عن الفرص المتاحة لكم عادة لأن تکونوا علی تماس مع اللغة النرويجية بشكل يومي.
  • لماذا من المهم أن يفهم كل شخص يعيش في النرويج اللغة النرويجية ويتحدثها؟
  • كيف يمكنك أن تكون نشطًا في تعلم اللغة؟
Mann med hodetelefoner ser tv. Foto.
AdobeStock
Mann med et barn på armen snakker med kvinne og yngre jente, butikkhyller i bakgrunnen. Foto.
AdobeStock

اختر الإجابة الصحيحة

كيف حددت مستويات اللغة في النظام الأوروبي للغات؟

‌أکمل هذە الجملة

يجب إكمال تعلیم اللغة النرويجية کلە في غضون ثلاث سنوات. بالنسبة لأولئك الحاصلين على الثانوية العامة أو التعليم العالي ، فإن المهلة الزمنیة المطبقة علیهم هي ...

اختر الإجابة الصحيحة

من حيث المبدأ ، يتم تحديد الهدف وفقًا للخلفية التعليمية للمشارك عند وصوله إلى النرويج. ماذا يعني ذلك؟

اختر الصواب أو الخطأ

اقرأ الادعاءات الآتیة. ما هو الصواب؟ وما هو الخطأ؟

يتلقى كل من يستقر في النرويج نفس العرض التعلیمي في اللغة النرويجية.
تساعد اللغة المشتركة في خلق التکافل الاجتماعي وتسهل الاندماج.
يجب إكمال کامل تعلیم اللغة النرويجية في غضون أربع سنوات.
ينتهي تعلیم اللغة النرويجية باختبار في اللغة النرويجية لتوثيق المستوى.

اختر الصواب أو الخطأ

اقرأ الادعاءات الآتیة. ما هو الصواب؟ وما هو الخطأ؟

ينقسم تعلیم اللغة النرويجية إلى المستويات ==A1== ​​و ==A2== و ==B1== و ==B2==.
يمكنك المشاركة في الأنشطة التطوعیة والأحداث الرياضية وما شابه لمقابلة النرويجيين وممارسة اللغة النرويجية.
هناك طريقة واحدة فقط لتعلم اللغة النرويجية.
الهدف هو أن یتقن كل شخص يعيش في النرويج اللغة النرويجية.