Nastava norveškog jezika

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Norsknivåene slik de er beskrevet i læreplanen:

A1 - På nivå A1 kan deltakeren forstå og bruke kjente, dagligdagse uttrykk og svært enkle utsagn om seg selv og det kjente og nære. Deltakeren kan delta i svært enkle, kjente samhandlingssituasjoner dersom samhandlingspartnerne tilpasser språket og er støttende.

A2 - På nivå A2 kan deltakeren forstå klart, enkelt språk og uttrykke seg enkelt om kjente emner knyttet til egen person, nære omgivelser, opplæring og arbeids- og samfunnsliv. Deltakeren kan delta i enkle, kjente samhandlingssituasjoner dersom samhandlingspartnerne tilpasser språket og er innstilt på å hjelpe.

B1 - På nivå B1 kan deltakeren forstå klart og relativt enkelt språk og uttrykke seg forståelig og sammenhengende om emner knyttet til egen livs-, opplærings- og arbeidssituasjon, kjente samfunnsaktuelle temaer og temaer av personlig interesse. Deltakeren kan delta uforberedt i de fleste samhandlingssituasjoner dersom samhandlingspartnerne uttrykker seg tydelig.

B2 - På nivå B2 kan deltakeren forstå komplekst språk og uttrykke seg saklig, klart og nyansert om et vidt spekter av allmenne emner og emner innenfor eget fagfelt og egne interesseområder. Deltakeren kan uttrykke og respondere på synspunkter og argumenter og delta i samhandlingssituasjoner med et så spontant og flytende språk at kommunikasjonen ikke blir anstrengende for noen av partene.

Kilde: Kompetanse Norge (Hkdir)

Snakk sammen

Norsk kan læres overalt hvor deltakere ferdes. Deltakere som er bevisste på læring som en aktiv prosess, vil lære mer. Les plakater og oppslag, les på varer i butikken, hør på samtaler på bussen, snakk med barnas venner og deres foreldre, slå av en prat med naboen, snakk med noen som går tur med hunden, se på barne-tv, bruk google og oversett ord du møter, se på avisoverskrifter osv.

Det kan være fint å koble språklæring med deltakelse i frivillig arbeid.

Det å kunne et felles språk, er mer enn å kunne kommunisere. Felles språk skaper også tilhørighet, identitet, fellesskap, og det binder mennesker sammen.

Det skaper også en del praktiske utfordringer når en ikke behersker språket i landet der en bor. Det blir vanskelig å forholde seg til informasjon fra offentlige kontorer, bank, skole/barnehage og å forstå lover og regler, uformelle regler og lignende.

Tips til undervisninga

Norsknivåa er skildra på denne måten i læreplanen:
A1 – På nivå A1 kan deltakaren forstå og bruke kjende, daglegdagse uttrykk og svært enkle utsegner om seg sjølv og det kjende og nære. Deltakaren kan delta i svært enkle, kjende samhandlingssituasjonar dersom samhandlingspartnarane tilpassar språket og er støttande.

A2 – På nivå A2 kan deltakaren forstå klart, enkelt språk og uttrykke seg enkelt om kjende emne knytte til eigen person, nære omgivnader, opplæring og arbeids- og samfunnsliv. Deltakaren kan delta i enkle, kjende samhandlingssituasjonar dersom samhandlingspartnarane tilpassar språket og er innstilte på å hjelpe.

B1 – På nivå B1 kan deltakaren forstå klart og relativt enkelt språk og uttrykke seg forståeleg og samanhengande om emne knytte til eigen livs-, opplærings- og arbeidssituasjon, kjende samfunnsaktuelle tema og tema av personleg interesse. Deltakaren kan utan å vere førebudd delta i dei fleste samhandlingssituasjonar dersom samhandlingspartnarane uttrykker seg tydeleg.

B2 – På nivå B2 kan deltakaren forstå komplekst språk og uttrykke seg sakleg, klart og nyansert om eit vidt spekter av allmenne emne og emne innanfor eige fagfelt og eigne interesseområde. Deltakaren kan uttrykke og respondere på synspunkt og argument og delta i samhandlingssituasjonar med eit så spontant og flytande språk at kommunikasjonen ikkje blir anstrengande for nokon av partane.

Kjelde: Kompetanse Noreg (HK-dir)

Snakk saman

Deltakarane kan lære norsk overalt der dei ferdast. Deltakarar som er medvitne om at læring er ein aktiv prosess, vil lære meir. Les plakatar og oppslag, les på varer i butikken, høyr på samtalar på bussen, snakk med barna sine vener og foreldra deira, slå av ein prat med naboen, snakk med nokon som går tur med hunden, sjå på barne-TV, bruk Google til å omsetje ord du kjem over, sjå på avisoverskrifter, osv.

Det kan vere fint å kople språklæringa til deltaking i frivillig arbeid.

Det å kunne eit felles språk er meir enn å kunne kommunisere. Felles språk skaper òg tilhøyrsle, identitet og fellesskap, og det bind menneske saman.

Det skaper òg ein del praktiske problem om ein ikkje meistrar språket i landet der ein bur. Det blir vanskeleg å forstå informasjon frå offentlege kontor, bankar, skulen eller barnehagen og å forstå lover og reglar, uformelle reglar og liknande

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om betydningen av å bruke ulike arenaer for å lære norsk
gi eksempler på barn, unge og voksnes rettigheter, plikter og muligheter i det norske utdanningssystemet, og hvordan utdanning kan finansieres

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Utforsking

Nastava norveškog jezika

Studenter i klasserom. To kvinner snakker med hverandre, åtte andre studenter rundt. Foto.
AdobeStock

Cilj je da svi građani Norveške ovladaju norveškim jezikom. Zajednički jezik učestvuje/sudjeluje u stvaranju zajedništva i olakšava integraciju. U zavisnosti/Ovisno od tipa boravišne dozvole koju strani državljanin nastanjen u Norveškoj ima, ponuda nastave norveškog je različita. Neki imaju pravo na besplatnu nastavu norveškog i u obavezi/obvezi su da je pohađaju/polaze. Drugi su u obavezi/obvezi da pohađaju/polaze nastavu norveškog, ali je moraju sami platiti.

Koliko će dugo trajati nastava norveškog za one koji na to imaju pravo i obavezu/obvezu zavisi/ovisi od toga koji nivo/razina znanja norveškog jezika je određen kao cilj za datog/danog pojedinca. Nivoi/Razine su podijeljeni na A1, A2, B1 i B2 prema evropskom/europskom okviru za jezike.

Cilj se najprije određuje na osnovu/temelju obrazovnog nivoa/obrazovne razine kandidata prilikom dolaska u Norvešku. Što je viši nivo/viša razina obrazovanja, to je cilj viši. Cilj se tokom/tijekom učenja može usklađivati u skladu sa/sukladno napredovanjem/napredovanju kandidata. Sva nastava norveškog se mora obaviti u roku od tri godine. Za kandidate sa srednjom školom ili visokim obrazovanjem rok je 18 mjeseci. Nastava se završava ispitom iz norveškog jezika kojim se dokumentuje/dokumentira postignut nivo/razina znanja jezika.

Kako naučiti norveški jezik?

To kvinner snakker sammen på en halvfull buss. Bildet er et eksempel på en situasjon hvor man vil høre norsk i hverdagen. Foto
GettyImages

Jezik se uči na mnoge načine i na raznim poljima. Većina ide na kurs/tečaj norveškog kako bi pratili njima prilagođenu i sistematsku/sustavnu nastavu. Kandidati koji žive u Norveškoj su pored toga okruženi norveškim jezikom sve vrijeme. Čuju ljude kako govore norveški jezik u autobusu i prodavnici/prodavaonici, i susreću se s jezikom na televiziji, radiju, u štampi/tisku i na društvenim mrežama. Ako imaju djecu, čuće/čut će kako djeca govore norveški jezik s prijateljima, i oni moraju koristiti norveški u susretu sa zaposlenima/zaposlenicima u obdaništu/vrtiću ili nastavnicima.

Kandidat koji je aktivan i zainteresovan/zainteresiran može naći mnoge mogućnosti da svakoga dana praktikuje/prakticira norveški jezik. Ukoliko kandidat prihvati ponudu da obavlja jezičku/jezičnu praksu na radnom mjestu, on dobiva jedinstvenu mogućnost da nauči jezik u prirodnom okruženju/okružju.

Izvor: IMDi

Razgovarajte

  • Razgovarajte o mogućnostima koje imate da se svakodnevno susrećete s norveškim jezikom.
  • Zašto je važno da svi koji žive u Norveškoj razumiju i govore norveški jezik?
  • Kako kandidat samoinicijativno može biti aktivan u učenju jezika?
Mann med hodetelefoner ser tv. Foto.
AdobeStock
Mann med et barn på armen snakker med kvinne og yngre jente, butikkhyller i bakgrunnen. Foto.
AdobeStock

Odaberite tačan/točan odgovor.

Kako se u evropskom/europskom okviru za jezike navode nivoi/razine znanja jezika?

Dovršite rečenicu

Sva nastava norveškog jezika se mora odslušati u roku od tri godine. Za kandidate sa srednjom školom i visokim obrazovanjem važi rok od...

Odaberite tačan/točan odgovor.

Cilj se najprije određuje na osnovu/temelju obrazovnog nivoa / obrazovne razine kandidata prilikom dolaska u Norvešku. Šta to znači?

Navedite šta je tačno/točno, a šta pogrešno.

Pročitajte tvrdnje. Šta je tačno/točno? Šta je pogrešno?

Svi koji se nastane u Norveškoj dobivaju istu ponudu nastave norveškog.
Zajednički jezik učestvuje/sudjeluje u stvaranju zajedništva i olakšava integraciju.
Sva nastava norveškog jezika se mora odslušati u roku od četiri godine.
Nastava norveškog jezika se završava ispitom iz norveškog kako bi se dokumentovao/dokumentirala nivo/razina znanja.

Navedite šta je tačno/točno, a šta pogrešno

Pročitajte tvrdnje. Šta je tačno/točno? Šta je pogrešno?

Nastava norveškog jezika je podijeljena po nivoima/razinama: A1, A2, B1 i B2.
Može se učestvovati/sudjelovati u dobrovoljnom radu, na sportskim događajima i slično kako bi se upoznali Norvežani i vježbao norveški.
Postoji samo jedan način da se nauči norveški jezik.
Svima koji žive u Norveškoj treba biti cilj da ovladaju norveškim jezikom.