የኖርዌይ ቋንቋ ትምህርት

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Norsknivåene slik de er beskrevet i læreplanen:

A1 - På nivå A1 kan deltakeren forstå og bruke kjente, dagligdagse uttrykk og svært enkle utsagn om seg selv og det kjente og nære. Deltakeren kan delta i svært enkle, kjente samhandlingssituasjoner dersom samhandlingspartnerne tilpasser språket og er støttende.

A2 - På nivå A2 kan deltakeren forstå klart, enkelt språk og uttrykke seg enkelt om kjente emner knyttet til egen person, nære omgivelser, opplæring og arbeids- og samfunnsliv. Deltakeren kan delta i enkle, kjente samhandlingssituasjoner dersom samhandlingspartnerne tilpasser språket og er innstilt på å hjelpe.

B1 - På nivå B1 kan deltakeren forstå klart og relativt enkelt språk og uttrykke seg forståelig og sammenhengende om emner knyttet til egen livs-, opplærings- og arbeidssituasjon, kjente samfunnsaktuelle temaer og temaer av personlig interesse. Deltakeren kan delta uforberedt i de fleste samhandlingssituasjoner dersom samhandlingspartnerne uttrykker seg tydelig.

B2 - På nivå B2 kan deltakeren forstå komplekst språk og uttrykke seg saklig, klart og nyansert om et vidt spekter av allmenne emner og emner innenfor eget fagfelt og egne interesseområder. Deltakeren kan uttrykke og respondere på synspunkter og argumenter og delta i samhandlingssituasjoner med et så spontant og flytende språk at kommunikasjonen ikke blir anstrengende for noen av partene.

Kilde: Kompetanse Norge (Hkdir)

Snakk sammen

Norsk kan læres overalt hvor deltakere ferdes. Deltakere som er bevisste på læring som en aktiv prosess, vil lære mer. Les plakater og oppslag, les på varer i butikken, hør på samtaler på bussen, snakk med barnas venner og deres foreldre, slå av en prat med naboen, snakk med noen som går tur med hunden, se på barne-tv, bruk google og oversett ord du møter, se på avisoverskrifter osv.

Det kan være fint å koble språklæring med deltakelse i frivillig arbeid.

Det å kunne et felles språk, er mer enn å kunne kommunisere. Felles språk skaper også tilhørighet, identitet, fellesskap, og det binder mennesker sammen.

Det skaper også en del praktiske utfordringer når en ikke behersker språket i landet der en bor. Det blir vanskelig å forholde seg til informasjon fra offentlige kontorer, bank, skole/barnehage og å forstå lover og regler, uformelle regler og lignende.

Tips til undervisninga

Norsknivåa er skildra på denne måten i læreplanen:
A1 – På nivå A1 kan deltakaren forstå og bruke kjende, daglegdagse uttrykk og svært enkle utsegner om seg sjølv og det kjende og nære. Deltakaren kan delta i svært enkle, kjende samhandlingssituasjonar dersom samhandlingspartnarane tilpassar språket og er støttande.

A2 – På nivå A2 kan deltakaren forstå klart, enkelt språk og uttrykke seg enkelt om kjende emne knytte til eigen person, nære omgivnader, opplæring og arbeids- og samfunnsliv. Deltakaren kan delta i enkle, kjende samhandlingssituasjonar dersom samhandlingspartnarane tilpassar språket og er innstilte på å hjelpe.

B1 – På nivå B1 kan deltakaren forstå klart og relativt enkelt språk og uttrykke seg forståeleg og samanhengande om emne knytte til eigen livs-, opplærings- og arbeidssituasjon, kjende samfunnsaktuelle tema og tema av personleg interesse. Deltakaren kan utan å vere førebudd delta i dei fleste samhandlingssituasjonar dersom samhandlingspartnarane uttrykker seg tydeleg.

B2 – På nivå B2 kan deltakaren forstå komplekst språk og uttrykke seg sakleg, klart og nyansert om eit vidt spekter av allmenne emne og emne innanfor eige fagfelt og eigne interesseområde. Deltakaren kan uttrykke og respondere på synspunkt og argument og delta i samhandlingssituasjonar med eit så spontant og flytande språk at kommunikasjonen ikkje blir anstrengande for nokon av partane.

Kjelde: Kompetanse Noreg (HK-dir)

Snakk saman

Deltakarane kan lære norsk overalt der dei ferdast. Deltakarar som er medvitne om at læring er ein aktiv prosess, vil lære meir. Les plakatar og oppslag, les på varer i butikken, høyr på samtalar på bussen, snakk med barna sine vener og foreldra deira, slå av ein prat med naboen, snakk med nokon som går tur med hunden, sjå på barne-TV, bruk Google til å omsetje ord du kjem over, sjå på avisoverskrifter, osv.

Det kan vere fint å kople språklæringa til deltaking i frivillig arbeid.

Det å kunne eit felles språk er meir enn å kunne kommunisere. Felles språk skaper òg tilhøyrsle, identitet og fellesskap, og det bind menneske saman.

Det skaper òg ein del praktiske problem om ein ikkje meistrar språket i landet der ein bur. Det blir vanskeleg å forstå informasjon frå offentlege kontor, bankar, skulen eller barnehagen og å forstå lover og reglar, uformelle reglar og liknande

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om betydningen av å bruke ulike arenaer for å lære norsk
gi eksempler på barn, unge og voksnes rettigheter, plikter og muligheter i det norske utdanningssystemet, og hvordan utdanning kan finansieres

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Utforsking

የኖርዌይ ቋንቋ ትምህርት

Studenter i klasserom. To kvinner snakker med hverandre, åtte andre studenter rundt. Foto.
AdobeStock

ግቡ ኖርዌይ ውስጥ የሚኖር ሁሉ በኖርዌይ ቋንቋ (ኖሽክ) ብቃት እንዲኖረው ነው። የጋራ ቋንቋ ማህበረሰብን ለማሳደግ ይረዳል፡ እንዲሁም ውህደትን ቀላል ያደርገዋል። በኖርዌይ ውስጥ የውጭ ዜጎች በሚሰጡት የመኖሪያ ፈቃድ ላይ በመመስረት፡ የተለያየ የቋንቋ ትምህርት ዕድል ይሰጣቸዋል። ኣንዳንዶቹ የቋንቋው ትምህርት በነፃ የማግኘት መብት ሲሰጣቸው፡ ይህንን የማጠናቀቅ ግዴታ አለባቸው። ሌሎች የኖርዌይ ቋንቋ ትምህርት የመውሰድ ግዴታ ቢኖራቸውም፡ ለራሳቸው መክፈል አለባቸው::

የኖርዌይ ቋንቋ ለመውሰድ መብትና ግዴታ ያላቸው፡ ትምህርቱ ምን ያህል ጊዜ እንደሚወስድባቸው የሚወሰነው፡ ለግለሰቡ በተመደበበት የኖርዌይ ቋንቋ ደረጃ ነው። ደረጃዎቹ፡ በአውሮፓ ቋንቋዎች ማጣቀሻ ማዕቀፍ [EFRL] መሠረት፣ A1፡ A2፡ B1 እና B2 ተመድበዋል።

የዒላማው ደረጃ የሚተመነው፡ ተሳታፊው ኖርዌይ በመጣ ጊዜ፡ የነበረውን የትምህርት ደረጃ ላይ የተመሠረተ ነው። የትምህርት ደረጃ ከፍ ባለ መጠን ዒላማው ከፍ እያለ ይሄዳል። በተሳታፊው እድገት መሠረት፡ ዒላማው በሂደቱ ውስጥ ሊስተካከል ይችላል። ሁሉም የኖርዌይ ቋንቋ ትምህርት በሦስት ዓመት ጊዜ ውስጥ መጠናቀቅ አለበት። የሁለተኛ ደረጃ ወይም የከፍተኛ ትምህርት ላላቸው ሰዎች ግን የ18 ወር ገደብ አለ። ስልጠናው ተሳታፊው የደረሰውን የቋንቋ ደረጃ ለመመዝገብ፡ በኖርዌይ ቋንቋ በሚሰጠው ፈተና ይጠናቀቃል።

የኖርዌይ ቋንቋ እንዴት ይማራሉ?

To kvinner snakker sammen på en halvfull buss. Bildet er et eksempel på en situasjon hvor man vil høre norsk i hverdagen. Foto
GettyImages

ቋንቋ ሊማሩበት የሚችሉ ብዙ መንገዶች እና የተለያዩ መድረኮች አሉ። ብዙ ሰዎች የተደራጀ እና ስልታዊ ትምህርትን ስለሚፈልጉ የኖርዌጂያን ቋንቋ ትምህርት ይመርጣሉ። በኖርዌይ የሚኖሩ ሰዎች፡ ዘወትር በኖርዌይ ቋንቋ ዙርያ ነው የሚኖሩት። ይኸውም፡ በአውቶቡስና በሱቅ ኖርዌጂያን ሲያወሩ ይሰማሉ፣ በቴሌቪዥን ፣ በሬዲዮ ፣ በጋዜጣ እና በማህበራዊ ሚዲያ ላይ ደግሞ ይሰሙታል፡ ያዩታልም። ልጆች ያሏቸው ሰዎች፡ ልጆቹ ከጓደኞቻቸው ጋር ኖርዌጂያን ሲያወሩ ይሰማሉ፣ በመዋዕለ ሕጻናትም ከሠራተኞች ወይም ከአስተማሪዎች ጋር በኖርዌይ ቋንቋ ይናገራሉ።

ንቁ እና ፍላጎት ያላቸው ሰዎች በየቀኑ ኖርዌጂያን ለመለማመድ ብዙ እድሎችን ያገኛሉ። በሥራ ቦታ የቋንቋ ምደባን የሚቀበሉ ሰዎች፡ ቋንቋውን በተፈጥሯዊ ሁኔታ ለመማር ልዩ ዕድል ያገኛሉ።

ምንጭ፡ IMDi

ኣብራችሁ ተወያዩ

  • በዕለት ተዕለት ሕይወት ውስጥ የኖርዌይ ቋንቋን ለመስማት እና ለመጠቀም ስለሚቻልበት አጋጣሚዎች በጋራ ይነጋገሩ።
  • በኖርዌይ የሚኖር ሁሉ ኖርዌጂያን መረዳትና መናገር መቻል ለምን ያስፈልጋል?
  • ቋንቋውን ለመማር ንቁ ተሳትፎ ማድረግ እንዴት ይችላል?
Mann med hodetelefoner ser tv. Foto.
AdobeStock
Mann med et barn på armen snakker med kvinne og yngre jente, butikkhyller i bakgrunnen. Foto.
AdobeStock

ትክክለኛውን መልስ ይምረጡ

በአውሮፓው የቋንቋዎች ማዕቀሻፍ መሰረት፡ የቋንቋ ደረጃዎች እንዴት ይለያሉ?

አረፍተ - ነገሩን ኣሟሉ፣

ሁሉም የኖርዌይ ቋንቋ ትምህርት በሦስት ዓመት ጊዜ ውስጥ መጠናቀቅ አለበት። የሁለተኛ ደረጃ ወይም የከፍተኛ ትምህርት ላላቸው ሰዎች ገደብ አለ ...

ትክክለኛውን መልስ ይምረጡ

የዒላማው ደረጃ በአጠቃላይ የሚመሠረተው፡ ተሳታፊው ኖርዋይ ሲደርስ በነበረው የትምህርት ደረጃ ላይ ነው። ይህ ምን ማለት ነው?

ትክክል ወይም ስህተት የሆነውን ይምረጡ

መግለጫዎቹን ያንብቡ:: ትክክል የትኛው ነው? ስህተት የትኛው ነው?

ለሁሉም በኖርዌይ የሚኖሩ፡ በኖርዌይ ቋንቋ ትምህርት ኣኳያ፡ ተመሳሳይ አማራጮች ይኖራቸዋል።
የጋራ ቋንቋ፡ ማህበረሰብን ለማሳደግ እና ውህደትን ቀላል ለማድረግ ይረዳል።
ማንኛውም የኖርዌይ ቋንቋ ትምህርት፡ በአራት ዓመታት ውስጥ መጠናቀቅ አለበት።
የኖርዌይ ቋንቋ ትምህርት ደረጃ የሚጠናቀቀው፡ በኖርዌጅያን በሚሰጠው ፈተና ውጤት መሰረት ነው።

ትክክል ወይም ስህተት የሆነውን ይምረጡ

መግለጫዎቹን ያንብቡ:: ትክክል የትኛው ነው? ስህተት የትኛው ነው?

የኖርዌይ ቋንቋ ትምህርት በ A1 ፣ A2 ፣ B1 እና B2 ደረጃዎች ተከፋፍሏል።
ከኖርዌጂያኖች ለመገናኘት እና ኖርዌጂያንን ለመለማመድ፡ በፈቃደኝነት እንቅስቃሴዎች፣ በስፖርት ዝግጅቶች፡ ወዘተ መሳተፍ ይችላሉ።
ኖርዌጂያን ለመማር አንድ ብቸኛ መንገድ አለ።
በኖርዌይ የሚኖሩ ሰዎች በሙሉ፣ ኖርዌጂያንን ቋንቋ ማወቅ፡ ኣንደኛውና ትልቁ ግቡ ነው።