Norskopplæring

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Norsknivåene slik de er beskrevet i læreplanen:

A1 - På nivå A1 kan deltakeren forstå og bruke kjente, dagligdagse uttrykk og svært enkle utsagn om seg selv og det kjente og nære. Deltakeren kan delta i svært enkle, kjente samhandlingssituasjoner dersom samhandlingspartnerne tilpasser språket og er støttende.

A2 - På nivå A2 kan deltakeren forstå klart, enkelt språk og uttrykke seg enkelt om kjente emner knyttet til egen person, nære omgivelser, opplæring og arbeids- og samfunnsliv. Deltakeren kan delta i enkle, kjente samhandlingssituasjoner dersom samhandlingspartnerne tilpasser språket og er innstilt på å hjelpe.

B1 - På nivå B1 kan deltakeren forstå klart og relativt enkelt språk og uttrykke seg forståelig og sammenhengende om emner knyttet til egen livs-, opplærings- og arbeidssituasjon, kjente samfunnsaktuelle temaer og temaer av personlig interesse. Deltakeren kan delta uforberedt i de fleste samhandlingssituasjoner dersom samhandlingspartnerne uttrykker seg tydelig.

B2 - På nivå B2 kan deltakeren forstå komplekst språk og uttrykke seg saklig, klart og nyansert om et vidt spekter av allmenne emner og emner innenfor eget fagfelt og egne interesseområder. Deltakeren kan uttrykke og respondere på synspunkter og argumenter og delta i samhandlingssituasjoner med et så spontant og flytende språk at kommunikasjonen ikke blir anstrengende for noen av partene.

Kilde: Kompetanse Norge (Hkdir)

Snakk sammen

Norsk kan læres overalt hvor deltakere ferdes. Deltakere som er bevisste på læring som en aktiv prosess, vil lære mer. Les plakater og oppslag, les på varer i butikken, hør på samtaler på bussen, snakk med barnas venner og deres foreldre, slå av en prat med naboen, snakk med noen som går tur med hunden, se på barne-tv, bruk google og oversett ord du møter, se på avisoverskrifter osv.

Det kan være fint å koble språklæring med deltakelse i frivillig arbeid.

Det å kunne et felles språk, er mer enn å kunne kommunisere. Felles språk skaper også tilhørighet, identitet, fellesskap, og det binder mennesker sammen.

Det skaper også en del praktiske utfordringer når en ikke behersker språket i landet der en bor. Det blir vanskelig å forholde seg til informasjon fra offentlige kontorer, bank, skole/barnehage og å forstå lover og regler, uformelle regler og lignende.

Tips til undervisninga

Norsknivåa er skildra på denne måten i læreplanen:
A1 – På nivå A1 kan deltakaren forstå og bruke kjende, daglegdagse uttrykk og svært enkle utsegner om seg sjølv og det kjende og nære. Deltakaren kan delta i svært enkle, kjende samhandlingssituasjonar dersom samhandlingspartnarane tilpassar språket og er støttande.

A2 – På nivå A2 kan deltakaren forstå klart, enkelt språk og uttrykke seg enkelt om kjende emne knytte til eigen person, nære omgivnader, opplæring og arbeids- og samfunnsliv. Deltakaren kan delta i enkle, kjende samhandlingssituasjonar dersom samhandlingspartnarane tilpassar språket og er innstilte på å hjelpe.

B1 – På nivå B1 kan deltakaren forstå klart og relativt enkelt språk og uttrykke seg forståeleg og samanhengande om emne knytte til eigen livs-, opplærings- og arbeidssituasjon, kjende samfunnsaktuelle tema og tema av personleg interesse. Deltakaren kan utan å vere førebudd delta i dei fleste samhandlingssituasjonar dersom samhandlingspartnarane uttrykker seg tydeleg.

B2 – På nivå B2 kan deltakaren forstå komplekst språk og uttrykke seg sakleg, klart og nyansert om eit vidt spekter av allmenne emne og emne innanfor eige fagfelt og eigne interesseområde. Deltakaren kan uttrykke og respondere på synspunkt og argument og delta i samhandlingssituasjonar med eit så spontant og flytande språk at kommunikasjonen ikkje blir anstrengande for nokon av partane.

Kjelde: Kompetanse Noreg (HK-dir)

Snakk saman

Deltakarane kan lære norsk overalt der dei ferdast. Deltakarar som er medvitne om at læring er ein aktiv prosess, vil lære meir. Les plakatar og oppslag, les på varer i butikken, høyr på samtalar på bussen, snakk med barna sine vener og foreldra deira, slå av ein prat med naboen, snakk med nokon som går tur med hunden, sjå på barne-TV, bruk Google til å omsetje ord du kjem over, sjå på avisoverskrifter, osv.

Det kan vere fint å kople språklæringa til deltaking i frivillig arbeid.

Det å kunne eit felles språk er meir enn å kunne kommunisere. Felles språk skaper òg tilhøyrsle, identitet og fellesskap, og det bind menneske saman.

Det skaper òg ein del praktiske problem om ein ikkje meistrar språket i landet der ein bur. Det blir vanskeleg å forstå informasjon frå offentlege kontor, bankar, skulen eller barnehagen og å forstå lover og reglar, uformelle reglar og liknande

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om betydningen av å bruke ulike arenaer for å lære norsk
gi eksempler på barn, unge og voksnes rettigheter, plikter og muligheter i det norske utdanningssystemet, og hvordan utdanning kan finansieres

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Utforsking

Norskopplæring

Studenter i klasserom. To kvinner snakker med hverandre, åtte andre studenter rundt. Foto.
AdobeStock

Det er eit mål at alle som bur i Noreg, skal meistre norsk. Eit felles språk er med på å skape ein fellesskap og gjer integreringa lettare. Avhengig av kva type opphaldsløyve ein har i Noreg, vil utlendingar som buset seg i Noreg, få ulike tilbod om norskopplæring. Nokre har både rett til gratis norskopplæring og plikt til å gjennomføre opplæringa. Andre har plikt til å ta norskopplæring, men må betale sjølve.

Kor lenge norskopplæringa til dei som har rett og plikt skal vare, kjem an på kva for eit norsknivå som er sett som mål for den einskilde. Nivåa er delte inn i A1, A2, B1 og B2 etter det europeiske rammeverket for språk.

I utgangspunktet blir målet sett etter kva utdanningsbakgrunn deltakaren har når han eller ho kjem til Noreg. Jo høgare utdanning, desto høgare mål. Målet kan justerast undervegs når ein ser kva progresjon deltakaren har. All norskopplæring må vere avslutta i løpet av tre år. For dei som har vidaregåande skule eller høgare utdanning, gjeld ein frist på 18 månader. Opplæringa blir avslutta med ei prøve i norsk for å dokumentere kva språknivå ein har oppnådd.

Korleis lære norsk?

To kvinner snakker sammen på en halvfull buss. Bildet er et eksempel på en situasjon hvor man vil høre norsk i hverdagen. Foto
GettyImages

Språk lærer ein seg på mange måtar og på ulike arenaer. Dei fleste går på norskkurs for å få tilrettelagd og systematisk undervisning. I tillegg er ein omgjeven av det norske språket heile tida når ein bur i Noreg. Ein vil høyre folk snakke norsk på bussen og i butikken, og ein vil møte språket på TV, i radio, i aviser og på sosiale medium. Dei som har barn, høyrer barna snakke norsk med vener, og dei må bruke norsk når dei møter barnehagepersonale eller lærarar.

Dersom ein er aktiv og interessert sjølv, kan ein finne mange moglegheiter til å praktisere norsk kvar dag. Takkar ein ja til eit tilbod om språkpraksis på ein arbeidsplass, får ein ei unik moglegheit til å lære språket i eit naturleg miljø.

Kjelde: IMDi

Snakk saman

  • Snakk saman om kva moglegheiter de har til å møte det norske språket til dagleg.
  • Kvifor er det viktig at alle som bur i Noreg, kan forstå og snakke norsk?
  • Korleis kan ein sjølv vere aktiv i språklæringa?
Mann med hodetelefoner ser tv. Foto.
AdobeStock
Mann med et barn på armen snakker med kvinne og yngre jente, butikkhyller i bakgrunnen. Foto.
AdobeStock

Vel rett svar.

Kva språknivå er definerte i det europeiske rammeverket for språk?

Fullfør setninga.

All norskopplæring må vere avslutta i løpet av tre år. For dei som har vidaregåande skule eller høgare utdanning, gjeld ein frist på ...

Vel rett svar.

I utgangspunktet blir målet sett etter kva utdanningsbakgrunn deltakaren har når han eller ho kjem til Noreg. Kva tyder dette?

Vel rett eller gale.

Les påstandane. Kva er rett? Kva er gale?

Alle som buset seg i Noreg, får likt tilbod om norskopplæring.
Eit felles språk er med på å skape ein fellesskap og gjer integreringa lettare.
All norskopplæring må vere ferdig i løpet av fire år.
Norskopplæringa blir avslutta med ei prøve i norsk for å dokumentere nivået ein har oppnådd.

Vel rett eller gale.

Les påstandane. Kva er rett? Kva er gale?

Norskopplæring er delt inn i nivåa A1, A2, B1 og B2.
Ein kan delta i frivillig arbeid, vere med på idrettsarrangement og liknande for å møte nordmenn og praktisere norsk.
Det finst berre éin måte å lære norsk på.
Det er eit mål at alle som bur i Noreg, skal meistre norsk.