Norveççe dil eğitimi

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Norsknivåene slik de er beskrevet i læreplanen:

A1 - På nivå A1 kan deltakeren forstå og bruke kjente, dagligdagse uttrykk og svært enkle utsagn om seg selv og det kjente og nære. Deltakeren kan delta i svært enkle, kjente samhandlingssituasjoner dersom samhandlingspartnerne tilpasser språket og er støttende.

A2 - På nivå A2 kan deltakeren forstå klart, enkelt språk og uttrykke seg enkelt om kjente emner knyttet til egen person, nære omgivelser, opplæring og arbeids- og samfunnsliv. Deltakeren kan delta i enkle, kjente samhandlingssituasjoner dersom samhandlingspartnerne tilpasser språket og er innstilt på å hjelpe.

B1 - På nivå B1 kan deltakeren forstå klart og relativt enkelt språk og uttrykke seg forståelig og sammenhengende om emner knyttet til egen livs-, opplærings- og arbeidssituasjon, kjente samfunnsaktuelle temaer og temaer av personlig interesse. Deltakeren kan delta uforberedt i de fleste samhandlingssituasjoner dersom samhandlingspartnerne uttrykker seg tydelig.

B2 - På nivå B2 kan deltakeren forstå komplekst språk og uttrykke seg saklig, klart og nyansert om et vidt spekter av allmenne emner og emner innenfor eget fagfelt og egne interesseområder. Deltakeren kan uttrykke og respondere på synspunkter og argumenter og delta i samhandlingssituasjoner med et så spontant og flytende språk at kommunikasjonen ikke blir anstrengende for noen av partene.

Kilde: Kompetanse Norge (Hkdir)

Snakk sammen

Norsk kan læres overalt hvor deltakere ferdes. Deltakere som er bevisste på læring som en aktiv prosess, vil lære mer. Les plakater og oppslag, les på varer i butikken, hør på samtaler på bussen, snakk med barnas venner og deres foreldre, slå av en prat med naboen, snakk med noen som går tur med hunden, se på barne-tv, bruk google og oversett ord du møter, se på avisoverskrifter osv.

Det kan være fint å koble språklæring med deltakelse i frivillig arbeid.

Det å kunne et felles språk, er mer enn å kunne kommunisere. Felles språk skaper også tilhørighet, identitet, fellesskap, og det binder mennesker sammen.

Det skaper også en del praktiske utfordringer når en ikke behersker språket i landet der en bor. Det blir vanskelig å forholde seg til informasjon fra offentlige kontorer, bank, skole/barnehage og å forstå lover og regler, uformelle regler og lignende.

Tips til undervisninga

Norsknivåa er skildra på denne måten i læreplanen:
A1 – På nivå A1 kan deltakaren forstå og bruke kjende, daglegdagse uttrykk og svært enkle utsegner om seg sjølv og det kjende og nære. Deltakaren kan delta i svært enkle, kjende samhandlingssituasjonar dersom samhandlingspartnarane tilpassar språket og er støttande.

A2 – På nivå A2 kan deltakaren forstå klart, enkelt språk og uttrykke seg enkelt om kjende emne knytte til eigen person, nære omgivnader, opplæring og arbeids- og samfunnsliv. Deltakaren kan delta i enkle, kjende samhandlingssituasjonar dersom samhandlingspartnarane tilpassar språket og er innstilte på å hjelpe.

B1 – På nivå B1 kan deltakaren forstå klart og relativt enkelt språk og uttrykke seg forståeleg og samanhengande om emne knytte til eigen livs-, opplærings- og arbeidssituasjon, kjende samfunnsaktuelle tema og tema av personleg interesse. Deltakaren kan utan å vere førebudd delta i dei fleste samhandlingssituasjonar dersom samhandlingspartnarane uttrykker seg tydeleg.

B2 – På nivå B2 kan deltakaren forstå komplekst språk og uttrykke seg sakleg, klart og nyansert om eit vidt spekter av allmenne emne og emne innanfor eige fagfelt og eigne interesseområde. Deltakaren kan uttrykke og respondere på synspunkt og argument og delta i samhandlingssituasjonar med eit så spontant og flytande språk at kommunikasjonen ikkje blir anstrengande for nokon av partane.

Kjelde: Kompetanse Noreg (HK-dir)

Snakk saman

Deltakarane kan lære norsk overalt der dei ferdast. Deltakarar som er medvitne om at læring er ein aktiv prosess, vil lære meir. Les plakatar og oppslag, les på varer i butikken, høyr på samtalar på bussen, snakk med barna sine vener og foreldra deira, slå av ein prat med naboen, snakk med nokon som går tur med hunden, sjå på barne-TV, bruk Google til å omsetje ord du kjem over, sjå på avisoverskrifter, osv.

Det kan vere fint å kople språklæringa til deltaking i frivillig arbeid.

Det å kunne eit felles språk er meir enn å kunne kommunisere. Felles språk skaper òg tilhøyrsle, identitet og fellesskap, og det bind menneske saman.

Det skaper òg ein del praktiske problem om ein ikkje meistrar språket i landet der ein bur. Det blir vanskeleg å forstå informasjon frå offentlege kontor, bankar, skulen eller barnehagen og å forstå lover og reglar, uformelle reglar og liknande

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om betydningen av å bruke ulike arenaer for å lære norsk
gi eksempler på barn, unge og voksnes rettigheter, plikter og muligheter i det norske utdanningssystemet, og hvordan utdanning kan finansieres

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Utforsking

Norveççe dil eğitimi

Studenter i klasserom. To kvinner snakker med hverandre, åtte andre studenter rundt. Foto.
AdobeStock

Norveç'te yaşayan herkesin Norveççe'ye hakim olması gereken bir hedeftir. Ortak bir dil, bir topluluk oluşturmaya yardımcı olur ve entegrasyonu kolaylaştırır. Norveç'te bulunan oturma iznine bağlı olarak, Norveç'e yerleşen yabancılar, farklı Norveççe dil eğitimi teklifleri alacaklardır. Bazılarının ücretsiz Norveççe dil eğitimi alma hakkı ve bunu tamamlama görevi vardır. Diğerlerinin Norveççe öğrenme görevi vardır, ancak bunun bedelini kendileri ödemek zorundadırlar.

Hak ve yükümlülüğü olanlar için Norveççe dil eğitiminin ne kadar sürmesi gerektiği, her birey için hangi Norveççe seviyesinin hedef olarak belirlendiğine bağlıdır. Seviyeler, Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programı'na göre A1, A2, B1 ve B2 diye ayrılmıştır.

Prensip olarak hedef, katılımcının Norveç'e geldiğindeki eğitim geçmişine göre belirlenir. Eğitim seviyesi ne kadar yüksekse, hedefler de o kadar yüksek olur. Katılımcının hangi ilerlemeye sahip olduğu görüldüğünde hedef ona göre yeniden düzenlenebilir. Norveççe dil eğitimlerinin hepsi üç yıl içinde tamamlanmalıdır. Lise ve üzeri eğitime sahip olanlar için 18 aylık bir süre verilmiştir. Eğitim, kişinin ulaştığı dil seviyesini belgelemek için bir Norveççe dil testiyle sona erer.

Norveççe nasıl öğrenilir?

To kvinner snakker sammen på en halvfull buss. Bildet er et eksempel på en situasjon hvor man vil høre norsk i hverdagen. Foto
GettyImages

Diller birçok şekilde ve farklı alanlarda öğrenilir. Çoğu insan uyarlanmış ve sistematik eğitim almak için Norveççe kurslarına katılır. Ayrıca Norveç'te yaşayanlar daima Norveç diliyle çevrili olacaktır. Kişi otobüste ve markette insanların Norveççe konuştuğunu duyar, ayrıca televizyonda, radyoda, gazetelerde ve sosyal medyada Norveççe ile karşılaşır. Çocuğu olanlar, çocukların arkadaşlarıyla Norveççe konuştuğunu duyacaktır, ayrıca anaokulu personeli veya öğretmenle yapılan toplantılarda Norveççe kullanmaları gerekecektir.

Aktif ve meraklı olanlar, her gün Norveççe dilinde pratik yapmak için birçok fırsat bulabilir. Bir iş yerinde pratiği yapma olanığını kabul eden kişi, dili doğal bir ortamda öğrenmek için eşsiz bir fırsat elde edecektir.

Kaynak: IMDi

Birlikte konuşun

  • Norveç diliyle günlük hayatta karşı karşıya gelmek için hangi fırsatlara sahip olduğunuzla ilgili birlikte konuşun.
  • Norveç'te yaşayan herkesin Norveççe anlayıp konuşabilmesi neden önemlidir?
  • Dil öğreniminde kişinin kendisi nasıl aktif olabilir?
Mann med hodetelefoner ser tv. Foto.
AdobeStock
Mann med et barn på armen snakker med kvinne og yngre jente, butikkhyller i bakgrunnen. Foto.
AdobeStock

Doğru cevabı seç

Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programı'nda dil seviyeleri nasıl belirlenir?

Cümleyi tamamla

Norveççe dil eğitimlerinin hepsi üç yıl içinde tamamlanmalıdır. Lise veya daha yüksek eğitime sahip olanlar için belirlenen süre ise...

Doğru cevabı seç

Prensip olarak hedef, katılımcının Norveç'e geldiğindeki eğitim geçmişine göre belirlenir. Bu ne anlama geliyor?

Doğru mu yanlış mı seç

İddiaları oku. Hangisi doğru? Hangisi yanlış?

Norveç'e yerleşen herkese aynı Norveççe dil eğitimi olanağı sunulur.
Ortak bir dil, birliktelik oluşturmaya yardımcı olur ve entegrasyonu kolaylaştırır.
Norveççe dil eğitimlerinin hepsi dört yıl içinde tamamlanmalıdır.
Norveççe dil eğitimi, seviyeyi belgelemek için bir Norveççe dil testiyle sonlandırılır.

Doğru mu yanlış mı seç

İddiaları oku. Hangisi doğru? Hangisi yanlış?

Norveççe dil eğitimi A1, A2, B1 ve B2 seviyelerine ayrılmıştır.
Norveçlilerle tanışmak ve Norveççe pratik yapmak için kişi gönüllüğe dayalı çalışmalara, spor etkinliklerine ve benzeri yerlere katılabilir.
Norveççe öğrenmenin tek bir yolu vardır.
Norveç'te yaşayan herkesin Norveççe'ye hakim olması hedeflenmektedir.