Enseñanza de noruego

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Norsknivåene slik de er beskrevet i læreplanen:

A1 - På nivå A1 kan deltakeren forstå og bruke kjente, dagligdagse uttrykk og svært enkle utsagn om seg selv og det kjente og nære. Deltakeren kan delta i svært enkle, kjente samhandlingssituasjoner dersom samhandlingspartnerne tilpasser språket og er støttende.

A2 - På nivå A2 kan deltakeren forstå klart, enkelt språk og uttrykke seg enkelt om kjente emner knyttet til egen person, nære omgivelser, opplæring og arbeids- og samfunnsliv. Deltakeren kan delta i enkle, kjente samhandlingssituasjoner dersom samhandlingspartnerne tilpasser språket og er innstilt på å hjelpe.

B1 - På nivå B1 kan deltakeren forstå klart og relativt enkelt språk og uttrykke seg forståelig og sammenhengende om emner knyttet til egen livs-, opplærings- og arbeidssituasjon, kjente samfunnsaktuelle temaer og temaer av personlig interesse. Deltakeren kan delta uforberedt i de fleste samhandlingssituasjoner dersom samhandlingspartnerne uttrykker seg tydelig.

B2 - På nivå B2 kan deltakeren forstå komplekst språk og uttrykke seg saklig, klart og nyansert om et vidt spekter av allmenne emner og emner innenfor eget fagfelt og egne interesseområder. Deltakeren kan uttrykke og respondere på synspunkter og argumenter og delta i samhandlingssituasjoner med et så spontant og flytende språk at kommunikasjonen ikke blir anstrengende for noen av partene.

Kilde: Kompetanse Norge (Hkdir)

Snakk sammen

Norsk kan læres overalt hvor deltakere ferdes. Deltakere som er bevisste på læring som en aktiv prosess, vil lære mer. Les plakater og oppslag, les på varer i butikken, hør på samtaler på bussen, snakk med barnas venner og deres foreldre, slå av en prat med naboen, snakk med noen som går tur med hunden, se på barne-tv, bruk google og oversett ord du møter, se på avisoverskrifter osv.

Det kan være fint å koble språklæring med deltakelse i frivillig arbeid.

Det å kunne et felles språk, er mer enn å kunne kommunisere. Felles språk skaper også tilhørighet, identitet, fellesskap, og det binder mennesker sammen.

Det skaper også en del praktiske utfordringer når en ikke behersker språket i landet der en bor. Det blir vanskelig å forholde seg til informasjon fra offentlige kontorer, bank, skole/barnehage og å forstå lover og regler, uformelle regler og lignende.

Tips til undervisninga

Norsknivåa er skildra på denne måten i læreplanen:
A1 – På nivå A1 kan deltakaren forstå og bruke kjende, daglegdagse uttrykk og svært enkle utsegner om seg sjølv og det kjende og nære. Deltakaren kan delta i svært enkle, kjende samhandlingssituasjonar dersom samhandlingspartnarane tilpassar språket og er støttande.

A2 – På nivå A2 kan deltakaren forstå klart, enkelt språk og uttrykke seg enkelt om kjende emne knytte til eigen person, nære omgivnader, opplæring og arbeids- og samfunnsliv. Deltakaren kan delta i enkle, kjende samhandlingssituasjonar dersom samhandlingspartnarane tilpassar språket og er innstilte på å hjelpe.

B1 – På nivå B1 kan deltakaren forstå klart og relativt enkelt språk og uttrykke seg forståeleg og samanhengande om emne knytte til eigen livs-, opplærings- og arbeidssituasjon, kjende samfunnsaktuelle tema og tema av personleg interesse. Deltakaren kan utan å vere førebudd delta i dei fleste samhandlingssituasjonar dersom samhandlingspartnarane uttrykker seg tydeleg.

B2 – På nivå B2 kan deltakaren forstå komplekst språk og uttrykke seg sakleg, klart og nyansert om eit vidt spekter av allmenne emne og emne innanfor eige fagfelt og eigne interesseområde. Deltakaren kan uttrykke og respondere på synspunkt og argument og delta i samhandlingssituasjonar med eit så spontant og flytande språk at kommunikasjonen ikkje blir anstrengande for nokon av partane.

Kjelde: Kompetanse Noreg (HK-dir)

Snakk saman

Deltakarane kan lære norsk overalt der dei ferdast. Deltakarar som er medvitne om at læring er ein aktiv prosess, vil lære meir. Les plakatar og oppslag, les på varer i butikken, høyr på samtalar på bussen, snakk med barna sine vener og foreldra deira, slå av ein prat med naboen, snakk med nokon som går tur med hunden, sjå på barne-TV, bruk Google til å omsetje ord du kjem over, sjå på avisoverskrifter, osv.

Det kan vere fint å kople språklæringa til deltaking i frivillig arbeid.

Det å kunne eit felles språk er meir enn å kunne kommunisere. Felles språk skaper òg tilhøyrsle, identitet og fellesskap, og det bind menneske saman.

Det skaper òg ein del praktiske problem om ein ikkje meistrar språket i landet der ein bur. Det blir vanskeleg å forstå informasjon frå offentlege kontor, bankar, skulen eller barnehagen og å forstå lover og reglar, uformelle reglar og liknande

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om betydningen av å bruke ulike arenaer for å lære norsk
gi eksempler på barn, unge og voksnes rettigheter, plikter og muligheter i det norske utdanningssystemet, og hvordan utdanning kan finansieres

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Utforsking

Enseñanza de noruego

Studenter i klasserom. To kvinner snakker med hverandre, åtte andre studenter rundt. Foto.
AdobeStock

Un objetivo en Noruega es que todos sus habitantes dominen el noruego. Un idioma común contribuye a crear una comunidad y facilita la integración. Dependiendo del permiso de residencia de la persona que viene a vivir en Noruega, se ofrecen distintas alternativas de enseñanza de noruego. Algunas personas tienen derecho a clases gratuitas de noruego y obligación de terminar la enseñanza. Otras tienen obligación de atender a clases de noruego y tienen que pagar la enseñanza.

La duración de la enseñanza de noruego para quienes tienen derecho a ella y obligación de terminarla, depende del nivel de noruego que se haya fijado para cada persona. Estos niveles son A1, A2, B1 y B2, conforme el Marco Común Europeo de Referencia para las lenguas.

En principio, el objetivo se ajusta según el nivel de estudios del alumno a su llegada a Noruega. Cuanto más alto sea su nivel, más alto será el objetivo, aunque podrá ajustarse durante la enseñanza al evaluar la progresión del alumno. Toda enseñanza de noruego deberá finalizarse en un plazo de tres años. Para quienes tengan estudios de educación secundaria o superior, se aplica un plazo de 18 meses. La enseñanza finaliza con una prueba de noruego para acreditar el nivel lingüístico adquirido.

¿Cómo aprender noruego?

To kvinner snakker sammen på en halvfull buss. Bildet er et eksempel på en situasjon hvor man vil høre norsk i hverdagen. Foto
GettyImages

Los idiomas se aprenden de muchas formas y en diferentes espacios. La mayoría va a cursos de noruego para tener una enseñanza adaptada y sistemática. Viviendo en Noruega, uno está además rodeado todo el tiempo del noruego, escuchando a personas hablando en el autobús, en la tienda, y se encuentra el idioma en la tele, por la radio, en periódicos y redes sociales. Quienes tengan hijos, los oirán hablar en noruego con sus amigos, y tendrán que hablar noruego con el personal de la guardería o con los profesores.

Una persona activa e interesada podrá encontrar muchas posibilidades de practicar el noruego a diario. Si se acepta una oferta de práctica lingüística en un lugar de trabajo, se conseguirá una oportunidad única para aprender el idioma en un ambiente natural.

Fuente: IMDi

Conversación

  • Conversar sobre las posibilidades que tenéis para relacionaros con el idioma noruego a diario.
  • ¿Por qué es importante que todos los que viven en Noruega puedan comprender y hablar noruego?
  • ¿Qué podemos hacer para participar activamente en el aprendizaje del idioma?
Mann med hodetelefoner ser tv. Foto.
AdobeStock
Mann med et barn på armen snakker med kvinne og yngre jente, butikkhyller i bakgrunnen. Foto.
AdobeStock

Elige la respuesta correcta

¿Cómo se determinan los niveles lingüísticos en el Marco Común Europeo de Referencia para las lenguas?

Completa la frase

Toda enseñanza de noruego deberá finalizarse en un plazo de tres años. Para quienes tengan estudios de educación secundaria o superior, se aplica un plazo de …

Elige la respuesta correcta

En principio, el objetivo se ajusta según el nivel de estudios del alumno a su llegada a Noruega. ¿Qué significa esto?

Elige entre correcto o incorrecto

Lee las afirmaciones. ¿Qué es correcto? ¿Qué es incorrecto?

Todos los que establecen su residencia en Noruega reciben la misma oferta de enseñanza de noruego.
Una lengua común contribuye a crear una comunidad y facilita la integración.
Toda enseñanza de noruego debe finalizar en un plazo de cuatro años.
La enseñanza de noruego termina con una prueba de noruego para acreditar el nivel.

Elige entre correcto o incorrecto

Lee las afirmaciones. ¿Qué es correcto? ¿Qué es incorrecto?

La enseñanza de noruego está dividida en los niveles A1, A2, B1 y B2.
Se puede participar en actividades de voluntariado, asistir a competiciones deportivas, etc., para encontrarse con noruegos y practicar el idioma.
Sólo hay una manera de aprender noruego.
Un objetivo es que todos habitantes de Noruega dominen la el idioma noruego.