نارویجن زبان کی تعلیم

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Norsknivåene slik de er beskrevet i læreplanen:

A1 - På nivå A1 kan deltakeren forstå og bruke kjente, dagligdagse uttrykk og svært enkle utsagn om seg selv og det kjente og nære. Deltakeren kan delta i svært enkle, kjente samhandlingssituasjoner dersom samhandlingspartnerne tilpasser språket og er støttende.

A2 - På nivå A2 kan deltakeren forstå klart, enkelt språk og uttrykke seg enkelt om kjente emner knyttet til egen person, nære omgivelser, opplæring og arbeids- og samfunnsliv. Deltakeren kan delta i enkle, kjente samhandlingssituasjoner dersom samhandlingspartnerne tilpasser språket og er innstilt på å hjelpe.

B1 - På nivå B1 kan deltakeren forstå klart og relativt enkelt språk og uttrykke seg forståelig og sammenhengende om emner knyttet til egen livs-, opplærings- og arbeidssituasjon, kjente samfunnsaktuelle temaer og temaer av personlig interesse. Deltakeren kan delta uforberedt i de fleste samhandlingssituasjoner dersom samhandlingspartnerne uttrykker seg tydelig.

B2 - På nivå B2 kan deltakeren forstå komplekst språk og uttrykke seg saklig, klart og nyansert om et vidt spekter av allmenne emner og emner innenfor eget fagfelt og egne interesseområder. Deltakeren kan uttrykke og respondere på synspunkter og argumenter og delta i samhandlingssituasjoner med et så spontant og flytende språk at kommunikasjonen ikke blir anstrengende for noen av partene.

Kilde: Kompetanse Norge (Hkdir)

Snakk sammen

Norsk kan læres overalt hvor deltakere ferdes. Deltakere som er bevisste på læring som en aktiv prosess, vil lære mer. Les plakater og oppslag, les på varer i butikken, hør på samtaler på bussen, snakk med barnas venner og deres foreldre, slå av en prat med naboen, snakk med noen som går tur med hunden, se på barne-tv, bruk google og oversett ord du møter, se på avisoverskrifter osv.

Det kan være fint å koble språklæring med deltakelse i frivillig arbeid.

Det å kunne et felles språk, er mer enn å kunne kommunisere. Felles språk skaper også tilhørighet, identitet, fellesskap, og det binder mennesker sammen.

Det skaper også en del praktiske utfordringer når en ikke behersker språket i landet der en bor. Det blir vanskelig å forholde seg til informasjon fra offentlige kontorer, bank, skole/barnehage og å forstå lover og regler, uformelle regler og lignende.

Tips til undervisninga

Norsknivåa er skildra på denne måten i læreplanen:
A1 – På nivå A1 kan deltakaren forstå og bruke kjende, daglegdagse uttrykk og svært enkle utsegner om seg sjølv og det kjende og nære. Deltakaren kan delta i svært enkle, kjende samhandlingssituasjonar dersom samhandlingspartnarane tilpassar språket og er støttande.

A2 – På nivå A2 kan deltakaren forstå klart, enkelt språk og uttrykke seg enkelt om kjende emne knytte til eigen person, nære omgivnader, opplæring og arbeids- og samfunnsliv. Deltakaren kan delta i enkle, kjende samhandlingssituasjonar dersom samhandlingspartnarane tilpassar språket og er innstilte på å hjelpe.

B1 – På nivå B1 kan deltakaren forstå klart og relativt enkelt språk og uttrykke seg forståeleg og samanhengande om emne knytte til eigen livs-, opplærings- og arbeidssituasjon, kjende samfunnsaktuelle tema og tema av personleg interesse. Deltakaren kan utan å vere førebudd delta i dei fleste samhandlingssituasjonar dersom samhandlingspartnarane uttrykker seg tydeleg.

B2 – På nivå B2 kan deltakaren forstå komplekst språk og uttrykke seg sakleg, klart og nyansert om eit vidt spekter av allmenne emne og emne innanfor eige fagfelt og eigne interesseområde. Deltakaren kan uttrykke og respondere på synspunkt og argument og delta i samhandlingssituasjonar med eit så spontant og flytande språk at kommunikasjonen ikkje blir anstrengande for nokon av partane.

Kjelde: Kompetanse Noreg (HK-dir)

Snakk saman

Deltakarane kan lære norsk overalt der dei ferdast. Deltakarar som er medvitne om at læring er ein aktiv prosess, vil lære meir. Les plakatar og oppslag, les på varer i butikken, høyr på samtalar på bussen, snakk med barna sine vener og foreldra deira, slå av ein prat med naboen, snakk med nokon som går tur med hunden, sjå på barne-TV, bruk Google til å omsetje ord du kjem over, sjå på avisoverskrifter, osv.

Det kan vere fint å kople språklæringa til deltaking i frivillig arbeid.

Det å kunne eit felles språk er meir enn å kunne kommunisere. Felles språk skaper òg tilhøyrsle, identitet og fellesskap, og det bind menneske saman.

Det skaper òg ein del praktiske problem om ein ikkje meistrar språket i landet der ein bur. Det blir vanskeleg å forstå informasjon frå offentlege kontor, bankar, skulen eller barnehagen og å forstå lover og reglar, uformelle reglar og liknande

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om betydningen av å bruke ulike arenaer for å lære norsk
gi eksempler på barn, unge og voksnes rettigheter, plikter og muligheter i det norske utdanningssystemet, og hvordan utdanning kan finansieres

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Utforsking

نارویجن زبان کی تعلیم

Studenter i klasserom. To kvinner snakker med hverandre, åtte andre studenter rundt. Foto.
AdobeStock

یہ ایک ہدف ہے کہ ناروے میں رہنے والے سب لوگوں کو نارویجن زبان پر عبور حاصل ہو۔ ایک مشترکہ زبان معاشرتی وحدت پیدا کرنے کا باعث بنتی ہے اور انٹیگریشن (سب لوگوں کا معاشرے کا فعال حصہ بننا) آسان بناتی ہے۔ ناروے میں اقامتی اجازت نامے کی قسم پر منحصر، ناروے میں آباد ہونے والے غیر ملکیوں کو نارویجن زبان کی تعلیم کی مختلف پیشکشیں ملتی ہیں۔ کچھ لوگوں کے لیے نارویجن زبان کی مفت تعلیم ایک حق ہونے کے ساتھ ساتھ ایک فرض بھی ہے۔ کچھ لوگوں کے لیے نارویجن زبان کی تعلیم حاصل کرنا ایک فرض ہے لیکن انہیں اس کا خرچ خود ادا کرنا پڑتا ہے۔

جن لوگوں کے لیے نارویجن زبان کی تعلیم ایک حق ہونے کے ساتھ ساتھ ایک فرض بھی ہے، ان کے لیے اس تعلیم کا عرصہ اس پر منحصر ہے کہ ایک فرد کے لیے نارویجن زبان کی کس سطح کا ہدف طے کیا گیا ہے۔ زبانوں کے لیے یورپیئن نظام کے تحت سطحوں کو A1، A2، B1 اور B2 میں تقسیم کیا گیا ہے۔

بالعموم ناروے میں آمد کے وقت ایک شخص کے تعلیمی پس منظر کی بنیاد پر اس کے لیے ہدف طے کیا جاتا ہے۔ ایک شخص کی تعلیم جتنی اعلی' ہو گی، نارویجن زبان کا ہدف اتنا ہی اونچا ہو گا۔ تعلیم کے دوران اس شخص کی پیش رفت کو دیکھتے ہوئے ہدف میں موزوں اونچ نیچ بھی کی جا سکتی ہے۔ نارویجن زبان کی پوری تعلیم تین سال کے اندر مکمل کرنا ضروری ہے۔ اپر سیکنڈری سکول یا اعلی' تعلیم رکھنے والوں کے لیے وقت کی حد 18 مہینے ہے۔ تعلیم کے اختتام پر نارویجن زبان کا ٹیسٹ ہوتا ہے تاکہ یہ ثبوت مہیا ہو کہ ایک شخص نے زبان کی قابلیت کی کونسی سطح حاصل کی ہے۔

نارویجن زبان کیسے سیکھی جائے؟

To kvinner snakker sammen på en halvfull buss. Bildet er et eksempel på en situasjon hvor man vil høre norsk i hverdagen. Foto
GettyImages

زبان سیکھنے کے بہت سے طریقے ہیں اور زندگی کے مختلف میدانوں میں زبان سیکھی جاتی ہے۔ اکثر لوگ موزوں اور باقاعدہ تعلیم حاصل کرنے کے لیے نارویجن زبان کے کورس کرتے ہیں۔ اس کے ساتھ ساتھ ناروے میں رہنے والے لوگوں کو سارا وقت نارویجن زبان کا ماحول بھی مہیا رہتا ہے۔ وہ لوگوں کو بسوں اور دکانوں میں نارویجن بولتے سنتے ہیں اور ان کا ٹی وی، ریڈیو، اخبارات اور سوشل میڈیا کے ذریعے اس زبان سے واسطہ رہتا ہے۔جن لوگوں کے بچے ہیں، وہ اپنے بچوں کو دوستوں کے ساتھ نارویجن بولتے سنتے ہیں اور انہیں بارنے ہاگے کے عملے یا اساتذہ سے واسطے میں نارویجن زبان استعمال کرنی پڑتی ہے۔

جو شخص خود مستعد ہو اور دلچسپی لے، اسے روزانہ نارویجن زبان کی مشق کے بہت سے مواقع ملتے ہیں۔ اگر کسی ادارے میں زبان سیکھنے کے لیے ملازمت کی پیشکش قبول کر لی جائے تو انسان کو ایک قدرتی ماحول میں زبان سیکھنے کا منفرد موقع مل جاتا ہے۔

ماخذ: IMDi

آپس میں بات کریں

  • آپس میں بات کریں کہ آپ لوگوں کو روزمرّہ زںدگی میں نارویجن زبان سے واسطے کے کونسے مواقع حاصل ہیں۔
  • یہ کیوں اہم ہے کہ ناروے میں رہنے والے سب لوگ نارویجن سمجھ اور بول سکتے ہوں؟
  • زبان سیکھنے کے لیے انسان خود کیسے مستعد بن سکتا ہے؟
Mann med hodetelefoner ser tv. Foto.
AdobeStock
Mann med et barn på armen snakker med kvinne og yngre jente, butikkhyller i bakgrunnen. Foto.
AdobeStock

درست جواب چنیں

زبانوں کے لیے یورپیئن نظام کے تحت سطحوں کو کس طرح بیان کیا جاتا ہے؟

جملہ مکمل کریں

نارویجن زبان کی پوری تعلیم تین سال کے اندر مکمل کرنا ضروری ہے۔ اپر سیکنڈری تعلیم یا اعلی' تعلیم رکھنے والوں کے لیے وقت کی حد ۔۔۔

درست جواب چنیں

بالعموم ناروے میں آمد کے وقت ایک شخص کے تعلیمی پس منظر کی بنیاد پر اس کے لیے ہدف طے کیا جاتا ہے۔ اس کا کیا مطلب ہے؟

درست یا غلط ہونے کی نشاندہی کریں

یہ بیانات پڑھیں۔ کیا درست ہے؟ کیا غلط ہے؟

ناروے میں آباد ہونے والے سب لوگوں کو نارویجن زبان کی تعلیم کی ایک جیسی پیشکش ملتی ہے۔
ایک مشترکہ زبان معاشرتی وحدت پیدا کرنے کا باعث بنتی ہے اور انٹیگریشن آسان بناتی ہے۔
نارویجن زبان کی پوری تعلیم چار سال کے اندر مکمل کرنا ضروری ہے۔
نارویجن زبان کی تعلیم کے اختتام پر نارویجن زبان کا ٹیسٹ ہوتا ہے تاکہ قابلیت کی سطح کا ثبوت مہیا ہو۔

درست یا غلط ہونے کی نشاندہی کریں

یہ بیانات پڑھیں۔ کیا درست ہے؟ کیا غلط ہے؟

نارویجن زبان کی تعلیم کو A1، A2، B1 اور B2 سطحوں میں تقسیم کیا گیا ہے۔
لوگ نارویجنوں سے ملنے اور نارویجن زبان کی مشق کرنے کے لیے رضاکارانہ کاموں اور کھیلوں کے پروگراموں وغیرہ میں شریک ہو سکتے ہیں۔
نارویجن زبان سیکھنے کا صرف ایک طریقہ ہے۔
یہ ایک ہدف ہے کہ ناروے میں رہنے والے سب لوگوں کو نارویجن زبان پر عبور حاصل ہو۔