ትምህርቲ ቋንቋ ኖርወይ

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Norsknivåene slik de er beskrevet i læreplanen:

A1 - På nivå A1 kan deltakeren forstå og bruke kjente, dagligdagse uttrykk og svært enkle utsagn om seg selv og det kjente og nære. Deltakeren kan delta i svært enkle, kjente samhandlingssituasjoner dersom samhandlingspartnerne tilpasser språket og er støttende.

A2 - På nivå A2 kan deltakeren forstå klart, enkelt språk og uttrykke seg enkelt om kjente emner knyttet til egen person, nære omgivelser, opplæring og arbeids- og samfunnsliv. Deltakeren kan delta i enkle, kjente samhandlingssituasjoner dersom samhandlingspartnerne tilpasser språket og er innstilt på å hjelpe.

B1 - På nivå B1 kan deltakeren forstå klart og relativt enkelt språk og uttrykke seg forståelig og sammenhengende om emner knyttet til egen livs-, opplærings- og arbeidssituasjon, kjente samfunnsaktuelle temaer og temaer av personlig interesse. Deltakeren kan delta uforberedt i de fleste samhandlingssituasjoner dersom samhandlingspartnerne uttrykker seg tydelig.

B2 - På nivå B2 kan deltakeren forstå komplekst språk og uttrykke seg saklig, klart og nyansert om et vidt spekter av allmenne emner og emner innenfor eget fagfelt og egne interesseområder. Deltakeren kan uttrykke og respondere på synspunkter og argumenter og delta i samhandlingssituasjoner med et så spontant og flytende språk at kommunikasjonen ikke blir anstrengende for noen av partene.

Kilde: Kompetanse Norge (Hkdir)

Snakk sammen

Norsk kan læres overalt hvor deltakere ferdes. Deltakere som er bevisste på læring som en aktiv prosess, vil lære mer. Les plakater og oppslag, les på varer i butikken, hør på samtaler på bussen, snakk med barnas venner og deres foreldre, slå av en prat med naboen, snakk med noen som går tur med hunden, se på barne-tv, bruk google og oversett ord du møter, se på avisoverskrifter osv.

Det kan være fint å koble språklæring med deltakelse i frivillig arbeid.

Det å kunne et felles språk, er mer enn å kunne kommunisere. Felles språk skaper også tilhørighet, identitet, fellesskap, og det binder mennesker sammen.

Det skaper også en del praktiske utfordringer når en ikke behersker språket i landet der en bor. Det blir vanskelig å forholde seg til informasjon fra offentlige kontorer, bank, skole/barnehage og å forstå lover og regler, uformelle regler og lignende.

Tips til undervisninga

Norsknivåa er skildra på denne måten i læreplanen:
A1 – På nivå A1 kan deltakaren forstå og bruke kjende, daglegdagse uttrykk og svært enkle utsegner om seg sjølv og det kjende og nære. Deltakaren kan delta i svært enkle, kjende samhandlingssituasjonar dersom samhandlingspartnarane tilpassar språket og er støttande.

A2 – På nivå A2 kan deltakaren forstå klart, enkelt språk og uttrykke seg enkelt om kjende emne knytte til eigen person, nære omgivnader, opplæring og arbeids- og samfunnsliv. Deltakaren kan delta i enkle, kjende samhandlingssituasjonar dersom samhandlingspartnarane tilpassar språket og er innstilte på å hjelpe.

B1 – På nivå B1 kan deltakaren forstå klart og relativt enkelt språk og uttrykke seg forståeleg og samanhengande om emne knytte til eigen livs-, opplærings- og arbeidssituasjon, kjende samfunnsaktuelle tema og tema av personleg interesse. Deltakaren kan utan å vere førebudd delta i dei fleste samhandlingssituasjonar dersom samhandlingspartnarane uttrykker seg tydeleg.

B2 – På nivå B2 kan deltakaren forstå komplekst språk og uttrykke seg sakleg, klart og nyansert om eit vidt spekter av allmenne emne og emne innanfor eige fagfelt og eigne interesseområde. Deltakaren kan uttrykke og respondere på synspunkt og argument og delta i samhandlingssituasjonar med eit så spontant og flytande språk at kommunikasjonen ikkje blir anstrengande for nokon av partane.

Kjelde: Kompetanse Noreg (HK-dir)

Snakk saman

Deltakarane kan lære norsk overalt der dei ferdast. Deltakarar som er medvitne om at læring er ein aktiv prosess, vil lære meir. Les plakatar og oppslag, les på varer i butikken, høyr på samtalar på bussen, snakk med barna sine vener og foreldra deira, slå av ein prat med naboen, snakk med nokon som går tur med hunden, sjå på barne-TV, bruk Google til å omsetje ord du kjem over, sjå på avisoverskrifter, osv.

Det kan vere fint å kople språklæringa til deltaking i frivillig arbeid.

Det å kunne eit felles språk er meir enn å kunne kommunisere. Felles språk skaper òg tilhøyrsle, identitet og fellesskap, og det bind menneske saman.

Det skaper òg ein del praktiske problem om ein ikkje meistrar språket i landet der ein bur. Det blir vanskeleg å forstå informasjon frå offentlege kontor, bankar, skulen eller barnehagen og å forstå lover og reglar, uformelle reglar og liknande

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om betydningen av å bruke ulike arenaer for å lære norsk
gi eksempler på barn, unge og voksnes rettigheter, plikter og muligheter i det norske utdanningssystemet, og hvordan utdanning kan finansieres

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Utforsking

ትምህርቲ ቋንቋ ኖርወይ

Studenter i klasserom. To kvinner snakker med hverandre, åtte andre studenter rundt. Foto.
AdobeStock

እቲ ሸቶ ኵሉ ኣብ ኖርወይ ዝነብር ሰብ ቋንቋ ኖርወይ ከም ዝመልኽ ምግባር’ዩ። ናይ ሓባር ቋንቋ ምህላው ሓደ ማሕበረሰብ ይፈጥርን ነቲ ምውህሃድ ድማ የቕልሎን። እቶም ኣብ ኖርወይ ዝነብሩ ወጻእተኛታት ከከም’ቲ ኣብ ኖርወይ ዝተዋህቦም ዓይነት መንበሪ ፍቓድ፡ ዝተፈላለየ ናይ ቋንቋ ኖርወይ ስልጠና ዕድል ይወሃቦም’ዩ። ገለ ካብኣቶም ትምህርቲ ቋንቋ ኖርወይ ብናጻ ንምርካብ መሰል ክህልዎም ከሎ ንምፍጻሙ ግና ግቡእ ኣሎዎም። ገለ ካብኣቶም ከኣ ቋንቋ ኖርወይ ንኽምሃሩ ግቡእ ይህልዎም፡ እንተዀነ ነዚ ባዕላቶም ክኸፍሉዎ ኣለዎም።

እቶም መሰልን ግቡኣትን ዘሎዎም ሰባት ኣብ ኖርወይ ዝረኽቡዎ ትምህርቲ ንኽንደይ ዝኣክል ግዜ ከም ዝቕጽል፡ ኣብቲ ዕላማ ናይቲ ውልቀሰብ ዝተመደበሉ ደረጃ ቋንቋ ኖርወይ ዝምርኰስ’ዩ። ብመሰረት እቲ ኤውሮጳዊ ቀንዲ መወከሲ ቋንቋታት፡ እቲ ደረጃታት ኣብ A1, A2, B1B2 ዝተመቕለ እዩ።

ኣብ ፈለማ፡ እቲ ዕላማ ብመሰረት ትምህርታዊ ድሕረባይታ እቲ ተሳታፊ ኣብ ኖርወይ ምስ ኣተወ ዝስራዕ እዩ። ዝለዓለ ትምህርቲ ብዝህልወካ መጠን እቲ ሸቶ እናወሰኸ ይኸይድ። እቲ ተሳታፊ እንታይ ዕቤት ከም ዘሎዎ ምስ ተራእየ እቲ ሸቶ ኣብቲ ጕዕዞ ምትዕርራይ ክግበረሉ ይኽእል። ኵሉ’ቲ ትምህርቲ ቋንቋ ኖርወይ ኣብ ውሽጢ ሰለስተ ዓመታት ክዛዘም ኣለዎ። ነቶም ላዕለዋይ ካልኣይ ደረጃ ትምህርቲ ወይ ዝለዓለ ትምህርቲ ዘሎዎም ሰባት ግን ኣብ ውሽጢ ሓደ ዓመትን መንፈቕን ክዛዝሙዎ ኣለዎም። እቲ ትምህርቲ ነቲ ዝተቐስመ ደረጃ ንምስናድ ብቛንቋ ኖርወይ ፈተና ብምግባር ይዛዘም።

ቋንቋ ኖርወይ ብኸመይ ትመሃር፧

To kvinner snakker sammen på en halvfull buss. Bildet er et eksempel på en situasjon hvor man vil høre norsk i hverdagen. Foto
GettyImages

ቋንቋ ብብዙሕ መንገድታትን ኣብ ዝተፈላለየ መድረኽን ትመሃሮ እዩ። መብዛሕትኦም ዝተመዓራረየን ኣገባብ ዘሎዎን ትምህርቲ ንምርካብ ኣብ ኖርወይ ኣብ ዝወሃብ ኮርሳት ቋንቋ ኖርወይ ይካፈሉ እዮም። እቲ ኣብ ኖርወይ ዝነብር ሰብ’ውን ወትሩ ብቛንቋ ኖርወይ ዝተኸበበ እዩ። እዚ ሰብ’ዚ ኣብ ኣውቶቡስ ኰነ ኣብ ድኳን ሰባት ቋንቋ ኖርወይ ክዛረቡ ክሰምዖም’ዩ። ነቲ ቋንቋ ድማ ኣብ ቴለቪዥንን ሬድዮን ኣብ ጋዜጣታትን ኣብ ማሕበራዊ መራኸብታትን ክሰምዖ እዩ። እቶም ቈልዑ ዘሎውዎም፡ ደቆም ምስ ኣዕሩኽቶም ቋንቋ ኖርወይ ክዛረቡ ከለዉ ክሰምዑዎም’ዮም። ምስ ሰራሕተኛታት መውዓሊ ሕጻናት ወይ መምህራን ኣብ ዝግበር ኣኼባታት ድማ ግድነት ቋንቋ ኖርወይ ክጥቀሙ ኣለዎም።

እቶም ንጡፋትን ተገዳስነት ዘሎዎምን ሰባት መዓልታዊ ቋንቋ ኖርወይ ንኽለማመዱ ብዙሕ ኣጋጣምታት ክረኽቡ ይኽእሉ እዮም። ንዝውሃበካ ናይ ቋንቋ ልምምድ ዕድል ኣብ ቦታ ስራሕ ሕራይ ኢልካ እንተ ተቐቢልካ፡ ነቲ ቋንቋ ኣብ ባህርያዊ ሃዋህዉ ንኽትመሃሮ ፍሉይ ዕድል ክትረክብ ኢኻ።

ምንጪ፡ IMDi

ብሓባር ተዘራረቡ

  • ብዛዕባ ቋንቋ ኖርወይ በብመዓልቱ ንኽትረኽቡዎ ዘለኩም ተኽእሎታት ብሓባር ተዘራረቡ።
  • ስለምንታይ እዩ ኩላቶም ኣብ ኖርወይ ዝነብሩ ሰባት ቋንቋ ኖርወይ ክርድኦምንን ክዛረቡዎን ኣድላዪ ዝኸውን፧
  • ብኸመይ ባዕልኻ ቋንቋ ኣብ ምምሃር ንጡፍ ክትከውን ትኽእል፧
Mann med hodetelefoner ser tv. Foto.
AdobeStock
Mann med et barn på armen snakker med kvinne og yngre jente, butikkhyller i bakgrunnen. Foto.
AdobeStock

ቅኑዕ መልሲ ምረጽ

ደረጃ ብቕዓት ቋንቋ ኣብ ስርዓት ቋንቋ ኤውሮጳ ብኸመይ'ዩ ዝወሃብ፧

ነዚ ምሉእ ሓሳባት መልኣዮ

ኵሉ ስልጠና ኖሽክ ቋንቋ ኣብ ውሽጢ ሰለስተ ዓመታት ክዛዘም ኣለዎ። እቶም ካልኣይ ደረጃ ትምህርቲ ወይ ዝለዓለ ትምህርቲ ዘሎዎም ሰባት ግን እቲ ገደብ ግዜ ኣብ ውሽጢ .........

ቅኑዕ መልሲ ምረጽ

ኣብ ፈለማ እቲ ሸቶ እቲ ተሳታፊ ኣብ ኖርወይ ምስ በጽሐ ብመሰረት ዘሎዎ ትምህርታዊ ድሕረባይታ ዝምደብ'ዩ። እዚ እንታይ ማለት'ዩ፧

ቅኑዕ ወይ ጌጋ ምረጽ

ነዚ መግለጽታት ኣንብቦ። ኣየናይ'ዩ እቲ ቅኑዕ፧ ኣየናይከ እቲ ጌጋ፧

ኵሉ ኣብ ኖርወይ ዝነብር ሰብ ማዕረ ዕድል ስልጠና ቋንቋ ኖሽክ ይወሃቦ።
ናይ ሓባር ቋንቋ ምህላው ሓደ ማሕበረ-ሰብ ይፈጥር፡ እዚ ኸኣ ምውህሃድ ከም ዝቐልል ይገብሮ።
ኵሉ ስልጠና ቋንቋ ኖሽክ ኣብ ውሽጢ ኣርባዕተ ዓመት ክዛዘም ኣለዎ።
ስልጠና ቋንቋ ኖሽክ ፈተና ብምውሳድ ደረጃ ብቕዓት ቋንቋ ኖሽክ ዘርኢ ሰነድ ብምቕባል ይዛዘም።

ቅኑዕ ወይ ጌጋ ምረጽ

ነዚ መግለጽታት ኣንብቦ። ኣየናይ'ዩ እቲ ቅኑዕ፧ ኣየናይከ እቲ ጌጋ፧

ስልጠና ቋንቋ ኖሽክ ኣብ ደረጃታት A1, A2, B1ን B2ን ዝተመቕለ እዩ።
ኣብ ወለንታዊ መዳያት ምንጣፍ ኣብ ስፖርታዊ ምድላዋትን ተመሳሳሊን ምኻድ ምስ ኖርወጃውያን ክትራኸብን ቋንቋ ኖሽክ ክትለማመድን ትኽእል።
ቋንቋ ኖሽክ ክትመሃረሉ ትኽእል ሓደ መንገዲ ጥራይ እዩ ዘሎ።
እቲ ሸቶ ኩላቶም ኣብ ኖርወይ ዝነብሩ ሰባት ቋንቋ ኖሽክ ክመልኩ እዩ።