Aulas de norueguês

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Norsknivåene slik de er beskrevet i læreplanen:

A1 - På nivå A1 kan deltakeren forstå og bruke kjente, dagligdagse uttrykk og svært enkle utsagn om seg selv og det kjente og nære. Deltakeren kan delta i svært enkle, kjente samhandlingssituasjoner dersom samhandlingspartnerne tilpasser språket og er støttende.

A2 - På nivå A2 kan deltakeren forstå klart, enkelt språk og uttrykke seg enkelt om kjente emner knyttet til egen person, nære omgivelser, opplæring og arbeids- og samfunnsliv. Deltakeren kan delta i enkle, kjente samhandlingssituasjoner dersom samhandlingspartnerne tilpasser språket og er innstilt på å hjelpe.

B1 - På nivå B1 kan deltakeren forstå klart og relativt enkelt språk og uttrykke seg forståelig og sammenhengende om emner knyttet til egen livs-, opplærings- og arbeidssituasjon, kjente samfunnsaktuelle temaer og temaer av personlig interesse. Deltakeren kan delta uforberedt i de fleste samhandlingssituasjoner dersom samhandlingspartnerne uttrykker seg tydelig.

B2 - På nivå B2 kan deltakeren forstå komplekst språk og uttrykke seg saklig, klart og nyansert om et vidt spekter av allmenne emner og emner innenfor eget fagfelt og egne interesseområder. Deltakeren kan uttrykke og respondere på synspunkter og argumenter og delta i samhandlingssituasjoner med et så spontant og flytende språk at kommunikasjonen ikke blir anstrengende for noen av partene.

Kilde: Kompetanse Norge (Hkdir)

Snakk sammen

Norsk kan læres overalt hvor deltakere ferdes. Deltakere som er bevisste på læring som en aktiv prosess, vil lære mer. Les plakater og oppslag, les på varer i butikken, hør på samtaler på bussen, snakk med barnas venner og deres foreldre, slå av en prat med naboen, snakk med noen som går tur med hunden, se på barne-tv, bruk google og oversett ord du møter, se på avisoverskrifter osv.

Det kan være fint å koble språklæring med deltakelse i frivillig arbeid.

Det å kunne et felles språk, er mer enn å kunne kommunisere. Felles språk skaper også tilhørighet, identitet, fellesskap, og det binder mennesker sammen.

Det skaper også en del praktiske utfordringer når en ikke behersker språket i landet der en bor. Det blir vanskelig å forholde seg til informasjon fra offentlige kontorer, bank, skole/barnehage og å forstå lover og regler, uformelle regler og lignende.

Tips til undervisninga

Norsknivåa er skildra på denne måten i læreplanen:
A1 – På nivå A1 kan deltakaren forstå og bruke kjende, daglegdagse uttrykk og svært enkle utsegner om seg sjølv og det kjende og nære. Deltakaren kan delta i svært enkle, kjende samhandlingssituasjonar dersom samhandlingspartnarane tilpassar språket og er støttande.

A2 – På nivå A2 kan deltakaren forstå klart, enkelt språk og uttrykke seg enkelt om kjende emne knytte til eigen person, nære omgivnader, opplæring og arbeids- og samfunnsliv. Deltakaren kan delta i enkle, kjende samhandlingssituasjonar dersom samhandlingspartnarane tilpassar språket og er innstilte på å hjelpe.

B1 – På nivå B1 kan deltakaren forstå klart og relativt enkelt språk og uttrykke seg forståeleg og samanhengande om emne knytte til eigen livs-, opplærings- og arbeidssituasjon, kjende samfunnsaktuelle tema og tema av personleg interesse. Deltakaren kan utan å vere førebudd delta i dei fleste samhandlingssituasjonar dersom samhandlingspartnarane uttrykker seg tydeleg.

B2 – På nivå B2 kan deltakaren forstå komplekst språk og uttrykke seg sakleg, klart og nyansert om eit vidt spekter av allmenne emne og emne innanfor eige fagfelt og eigne interesseområde. Deltakaren kan uttrykke og respondere på synspunkt og argument og delta i samhandlingssituasjonar med eit så spontant og flytande språk at kommunikasjonen ikkje blir anstrengande for nokon av partane.

Kjelde: Kompetanse Noreg (HK-dir)

Snakk saman

Deltakarane kan lære norsk overalt der dei ferdast. Deltakarar som er medvitne om at læring er ein aktiv prosess, vil lære meir. Les plakatar og oppslag, les på varer i butikken, høyr på samtalar på bussen, snakk med barna sine vener og foreldra deira, slå av ein prat med naboen, snakk med nokon som går tur med hunden, sjå på barne-TV, bruk Google til å omsetje ord du kjem over, sjå på avisoverskrifter, osv.

Det kan vere fint å kople språklæringa til deltaking i frivillig arbeid.

Det å kunne eit felles språk er meir enn å kunne kommunisere. Felles språk skaper òg tilhøyrsle, identitet og fellesskap, og det bind menneske saman.

Det skaper òg ein del praktiske problem om ein ikkje meistrar språket i landet der ein bur. Det blir vanskeleg å forstå informasjon frå offentlege kontor, bankar, skulen eller barnehagen og å forstå lover og reglar, uformelle reglar og liknande

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om betydningen av å bruke ulike arenaer for å lære norsk
gi eksempler på barn, unge og voksnes rettigheter, plikter og muligheter i det norske utdanningssystemet, og hvordan utdanning kan finansieres

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Utforsking

Aulas de norueguês

Studenter i klasserom. To kvinner snakker med hverandre, åtte andre studenter rundt. Foto.
AdobeStock

O objetivo é que todos os residentes na Noruega dominem a língua. Uma língua comum ajuda a fomentar o espírito de comunidade e facilita a integração. Dependendo do tipo de visto de residência que têm, os estrangeiros que fixam residência na Noruega receberão ofertas diferenciadas de aulas de norueguês. Alguns têm direito a aulas gratuitas de norueguês e são obrigados a concluir o curso. Outros têm obrigação de frequentar aulas de norueguês, mas têm de pagá-las do próprio bolso.

A duração do ensino de norueguês para aqueles que têm direito e obrigação de frequentar as aulas depende do nível de norueguês especificado como alvo para cada um. Os níveis seguem o Quadro Europeu Comum de Referência para as Línguas, sendo divididos em A1, A2, B1 e B2.

Em geral, o nível-alvo é definido com base no nível de escolaridade do participante à chegada à Noruega. Quanto mais elevado o nível de formação, maior o nível-alvo. O alvo pode ser ajustado ao longo do processo, de acordo com a progressão do participante. Todas as aulas de norueguês devem ser concluídas dentro de 3 anos. Para pessoas com ensino secundário [BR: médio] ou superior, aplica-se um prazo de 18 meses. As aulas terminam com uma prova de norueguês para documentar o nível linguístico atingido.

Como aprender norueguês?

To kvinner snakker sammen på en halvfull buss. Bildet er et eksempel på en situasjon hvor man vil høre norsk i hverdagen. Foto
GettyImages

Pode-se aprender uma língua de diversas maneiras e em diversos contextos. A maioria frequenta um curso de norueguês para ter um ensino adaptado e sistematizado. Além disso, quem vive na Noruega é rodeado pela língua o tempo todo e pode ouvir as pessoas conversarem em norueguês no autocarro [BR: ônibus] e no supermercado, além de encontrar a língua na televisão, no rádio, nos jornais e nas redes sociais. Quem tem filhos vai ouvi-los conversar em norueguês com os amigos, e os pais devem usar o norueguês na interação com os funcionários do jardim de infância ou os professores da escola.

As pessoas ativas e interessadas podem encontrar muitas oportunidades de praticar o norueguês todos os dias. Quem aceita a oferta de estágio linguístico num local de trabalho terá uma oportunidade única de aprender a língua num ambiente natural.

Fonte: Direção-Geral da Integração e Diversidade (IMDi)

Tópicos de conversa

  • Conversem sobre as oportunidades que cada um tem de escutar e praticar o norueguês na vida diária.
  • Porque [BR: Por que] é importante que todos os que vivem na Noruega possam compreender e falar norueguês?
  • Como a própria pessoa pode ter um papel ativo na aprendizagem da língua?
Mann med hodetelefoner ser tv. Foto.
AdobeStock
Mann med et barn på armen snakker med kvinne og yngre jente, butikkhyller i bakgrunnen. Foto.
AdobeStock

Escolha a resposta certa

Quais são os níveis de competência linguística do Quadro Europeu Comum de Referência para as Línguas?

Complete a frase

Todas as aulas de norueguês devem ser concluídas dentro de 3 anos. Para pessoas com ensino secundário [BR: médio] ou superior, aplica-se um prazo de...

Escolha a resposta certa

Em geral, o nível-alvo é definido com base no nível de escolaridade do participante à chegada à Noruega. O que significa isso?

Clique em «certo» ou «errado»

Leia as afirmações. O que está certo? O que está errado?

Todas as pessoas que fixam residência na Noruega recebem a mesma oferta de aulas de norueguês.
Uma língua comum ajuda a fomentar o espírito de comunidade e facilita a integração.
Todas as aulas de norueguês têm de ser concluídas dentro de 4 anos.
As aulas de norueguês terminam com uma prova para documentar o nível linguístico atingido.

Clique em «certo» ou «errado»

Leia as afirmações. O que está certo? O que está errado?

As aulas de norueguês estão divididas nos níveis A1, A2, B1 e B2.
Para conhecer os noruegueses e praticar o norueguês, pode-se participar em trabalho voluntário, eventos desportivos etc.
Só existe uma maneira de aprender norueguês.
O objetivo é que todos os residentes na Noruega dominem a língua.