Kusoma Kinorwe

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Norsknivåene slik de er beskrevet i læreplanen:

A1 - På nivå A1 kan deltakeren forstå og bruke kjente, dagligdagse uttrykk og svært enkle utsagn om seg selv og det kjente og nære. Deltakeren kan delta i svært enkle, kjente samhandlingssituasjoner dersom samhandlingspartnerne tilpasser språket og er støttende.

A2 - På nivå A2 kan deltakeren forstå klart, enkelt språk og uttrykke seg enkelt om kjente emner knyttet til egen person, nære omgivelser, opplæring og arbeids- og samfunnsliv. Deltakeren kan delta i enkle, kjente samhandlingssituasjoner dersom samhandlingspartnerne tilpasser språket og er innstilt på å hjelpe.

B1 - På nivå B1 kan deltakeren forstå klart og relativt enkelt språk og uttrykke seg forståelig og sammenhengende om emner knyttet til egen livs-, opplærings- og arbeidssituasjon, kjente samfunnsaktuelle temaer og temaer av personlig interesse. Deltakeren kan delta uforberedt i de fleste samhandlingssituasjoner dersom samhandlingspartnerne uttrykker seg tydelig.

B2 - På nivå B2 kan deltakeren forstå komplekst språk og uttrykke seg saklig, klart og nyansert om et vidt spekter av allmenne emner og emner innenfor eget fagfelt og egne interesseområder. Deltakeren kan uttrykke og respondere på synspunkter og argumenter og delta i samhandlingssituasjoner med et så spontant og flytende språk at kommunikasjonen ikke blir anstrengende for noen av partene.

Kilde: Kompetanse Norge (Hkdir)

Snakk sammen

Norsk kan læres overalt hvor deltakere ferdes. Deltakere som er bevisste på læring som en aktiv prosess, vil lære mer. Les plakater og oppslag, les på varer i butikken, hør på samtaler på bussen, snakk med barnas venner og deres foreldre, slå av en prat med naboen, snakk med noen som går tur med hunden, se på barne-tv, bruk google og oversett ord du møter, se på avisoverskrifter osv.

Det kan være fint å koble språklæring med deltakelse i frivillig arbeid.

Det å kunne et felles språk, er mer enn å kunne kommunisere. Felles språk skaper også tilhørighet, identitet, fellesskap, og det binder mennesker sammen.

Det skaper også en del praktiske utfordringer når en ikke behersker språket i landet der en bor. Det blir vanskelig å forholde seg til informasjon fra offentlige kontorer, bank, skole/barnehage og å forstå lover og regler, uformelle regler og lignende.

Tips til undervisninga

Norsknivåa er skildra på denne måten i læreplanen:
A1 – På nivå A1 kan deltakaren forstå og bruke kjende, daglegdagse uttrykk og svært enkle utsegner om seg sjølv og det kjende og nære. Deltakaren kan delta i svært enkle, kjende samhandlingssituasjonar dersom samhandlingspartnarane tilpassar språket og er støttande.

A2 – På nivå A2 kan deltakaren forstå klart, enkelt språk og uttrykke seg enkelt om kjende emne knytte til eigen person, nære omgivnader, opplæring og arbeids- og samfunnsliv. Deltakaren kan delta i enkle, kjende samhandlingssituasjonar dersom samhandlingspartnarane tilpassar språket og er innstilte på å hjelpe.

B1 – På nivå B1 kan deltakaren forstå klart og relativt enkelt språk og uttrykke seg forståeleg og samanhengande om emne knytte til eigen livs-, opplærings- og arbeidssituasjon, kjende samfunnsaktuelle tema og tema av personleg interesse. Deltakaren kan utan å vere førebudd delta i dei fleste samhandlingssituasjonar dersom samhandlingspartnarane uttrykker seg tydeleg.

B2 – På nivå B2 kan deltakaren forstå komplekst språk og uttrykke seg sakleg, klart og nyansert om eit vidt spekter av allmenne emne og emne innanfor eige fagfelt og eigne interesseområde. Deltakaren kan uttrykke og respondere på synspunkt og argument og delta i samhandlingssituasjonar med eit så spontant og flytande språk at kommunikasjonen ikkje blir anstrengande for nokon av partane.

Kjelde: Kompetanse Noreg (HK-dir)

Snakk saman

Deltakarane kan lære norsk overalt der dei ferdast. Deltakarar som er medvitne om at læring er ein aktiv prosess, vil lære meir. Les plakatar og oppslag, les på varer i butikken, høyr på samtalar på bussen, snakk med barna sine vener og foreldra deira, slå av ein prat med naboen, snakk med nokon som går tur med hunden, sjå på barne-TV, bruk Google til å omsetje ord du kjem over, sjå på avisoverskrifter, osv.

Det kan vere fint å kople språklæringa til deltaking i frivillig arbeid.

Det å kunne eit felles språk er meir enn å kunne kommunisere. Felles språk skaper òg tilhøyrsle, identitet og fellesskap, og det bind menneske saman.

Det skaper òg ein del praktiske problem om ein ikkje meistrar språket i landet der ein bur. Det blir vanskeleg å forstå informasjon frå offentlege kontor, bankar, skulen eller barnehagen og å forstå lover og reglar, uformelle reglar og liknande

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om betydningen av å bruke ulike arenaer for å lære norsk
gi eksempler på barn, unge og voksnes rettigheter, plikter og muligheter i det norske utdanningssystemet, og hvordan utdanning kan finansieres

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Utforsking

Kusoma Kinorwe

Studenter i klasserom. To kvinner snakker med hverandre, åtte andre studenter rundt. Foto.
AdobeStock

Lengo ni kwamba kila mtu anayeishi Norwe afahamu Kinorwe. Kuzungumza lugha moja husaidia kukuza jamii na kuhimiza utangamano. Kwa kutegemea idhini ya ukaaji ambayo wageni wamepewa nchini Norwe, wanaokaa nchini humu watakuwa na chaguo tofauti za kusoma Kinorwe. Wengine wana haki ya kusoma Kinorwe bila malipo na wanahitajika kukamilisha masomo. Wengine wanapaswa kusoma Kinorwe lakini wanahitajika kujilipia wenyewe.

Muda wa kusoma Kinorwe kwa wale ambao wana haki na wajibu wa kujifunza unategemea kiwango cha lugha ambacho kimebainishwa kwa anayejifunza. Viwango vimegawanywa katika A1, A2, B1 na B2 kulingana na Mfumo wa Ulaya wa Marejeleo ya Lugha.

Kiwango cha kujifunza lugha kwa kawaida kinategemea kiwango cha elimu cha mtu anapowasili nchini Norwe. Kiwango cha elimu kikiwa juu, kiwango cha kujifunza kinakuwa juu pia. Kiwango cha kujifunza lugha kinaweza kubadilishwa mtu anapoendelea, kutegemea hatua anazopiga. Sharti uhitimishe masomo yote ya lugha ya Kinorwe ndani ya miaka mitatu. Kwa wenye elimu ya juu au waliofika kiwango cha shule ya upili, muda wa kujifunza Kinorwe ni miezi 18. Unapokamilisha masomo hayo unafanya mtihani kwa Kinorwe ili kupata cheti cha kuonyesha kiwango cha lugha ambacho umefikia.

Je, mtu hujifunzaje Kinorwe?

To kvinner snakker sammen på en halvfull buss. Bildet er et eksempel på en situasjon hvor man vil høre norsk i hverdagen. Foto
GettyImages

Kuna njia nyingi za kujifunza lugha na zipo sehemu mbalimbali ambapo unaweza kujifunza. Watu wengi hufanya kozi ya lugha ya Kinorwe kwa sababu wanataka masomo yenye utaratibu na ya kimfumo. Wanaoishi Norwe pia huzungukwa kila wakati na lugha ya Kinorwe. Watasikia watu wakiongea Kinorwe kwenye basi na dukani, na watasikia na kuona kwenye televisheni, redio, gazeti na mitandao ya kijamii. Watu ambao wana watoto watawasikia wakizungumza Kinorwe na marafiki wao, na lazima wazungumze Kinorwe kwa wafanyakazi au walimu wa chekechea.

Watu wenye hamu na umakini watapata fursa nyingi za kufanya mazoezi ya Kinorwe kila siku. Wale wanaokubali fursa ya lugha kazini wanapata fursa ya kipekee ya kujifunza lugha hiyo katika mazingira asili.

Chanzo: IMDi

Jadilianeni pamoja

  • Jadilianeni pamoja kuhusu fursa unazopata za kusikia lugha ya Kinorwe kila siku.
  • Kwa nini ni muhimu kwa kila mtu anayeishi Norwe kuelewa na kuzungumza Kinorwe?
  • Je, unawezaje kujifunza lugha mwenyewe?
Mann med hodetelefoner ser tv. Foto.
AdobeStock
Mann med et barn på armen snakker med kvinne og yngre jente, butikkhyller i bakgrunnen. Foto.
AdobeStock

Chagua jibu sahihi

Je, viwango vya lugha hubainishwa vipi katika Mfumo wa Lugha wa Ulaya?

Kamilisha sentensi

Sharti uhitimishe masomo yote ya lugha ya Kinorwe ndani ya miaka mitatu. Kwa wale waliofika shule ya upili au wenye elimu ya juu, muda wa kukamilisha ni

Chagua jibu sahihi

Kimsingi, kiwango cha kujifunza lugha kwa kawaida kinategemea kiwango cha elimu cha mtu anapowasili nchini Norwe. Hii inamaanisha nini?

Chagua taarifa sahihi au isiyo sahihi

Soma taarifa hizi. Ipi ni sahihi? Ipi si sahihi?

Kila mtu anayeishi Norwe ana fursa sawa ya kusoma Kinorwe.
Kuzungumza lugha moja husaidia kukuza jamii na kuhimiza utangamano.
Sharti uhitimishe masomo yote ya lugha ya Kinorwe ndani ya miaka minne.
Unapokamilisha masomo unafanya mtihani kwa Kinorwe ili kupata cheti cha kuonyesha kiwango cha lugha ambacho umefikia.

Chagua taarifa sahihi au isiyo sahihi

Soma taarifa hizi. Ipi ni sahihi? Ipi si sahihi?

Mafunzo ya lugha ya Kinorwe yamegawanywa katika viwango vya A1, A2, B1 na B2.
Unaweza kushiriki katika kazi ya kujitolea, kushiriki katika michezo na hafla sawa ili kukutana na Wanorwe na kujifunza Kinorwe.
Kuna njia moja pekee ya kujifunza Kinorwe.
Lengo ni kuhakikisha kila mtu anayeishi Norwe anafahamu Kinorwe.