Negative social control

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Snakk sammen

Det er foreldrene som har tatt valget om å flytte seg og familien til et nytt land og en ny kultur. Det er viktig å snakke om uunngåelige følger av dette. Barna vil vokse opp i et samfunn med kanskje helt andre verdier og normer enn det foreldrene er vant med. Nyankomne foreldre må tenke gjennom mulige konsekvenser av det valget de har tatt på vegne av barna og seg selv.

Det finnes minoritetsrådgivere på noen ungdomsskoler og på noen videregående skoler. Minoritetsrådgiverne har kompetanse på problemstillinger knyttet til negativ sosial kontroll, tvangsekteskap og æresrelatert vold, og samarbeider tett med skolens elevtjeneste. Minoritetsrådgiverne kan gi råd og veiledning til elevene.

Tips til undervisninga

Snakk saman

Det er foreldra som har teke valet om å flytte seg sjølve og familien til eit nytt land og ein ny kultur. Det er viktig å snakke om dei uunngåelege følgjene av dette. Barna vil vekse opp i eit samfunn som kan ha heilt andre verdiar og normer enn dei foreldra er vane med. Foreldre som nyleg har kome til Noreg, må tenkje gjennom kva følgjer det valet dei har teke på vegner av barna og seg sjølve, kan få.

Det finst minoritetsrådgjevarar på nokre ungdomsskular og vidaregåande skular. Minoritetsrådgjevarane har kompetanse på problemstillingar som gjeld negativ sosial kontroll, tvangsekteskap og æresrelatert vald, og dei samarbeider tett med elevtenesta på skulen. Minoritetsrådgjevarane kan gje elevane råd og rettleiing.

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter
Digitale ferdigheter

Tverrfaglige tema

Folkehelse og livsmestring

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om hva negativ sosial kontroll, vold i nære relasjoner, tvangsekteskap og kjønnslemlestelse er, om juridiske og personlige konsekvenser av dette, og om aktuelle hjelpetilbud

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet

Negative social control

En ung kvinne sitter i vinduskarmen. Hun er trist og betenkt mens hun ser ut av vinduet. Bildet illustrerer en persons manglende frihet når hun blir utsatt for negativ sosial kontroll. Foto
GettyImages

Social control is the term used to describe the framework that surrounds an individual’s behaviour and way of life. For example, parents set a framework around their children’s lives as they bring them up, and society sets a framework for acceptable behaviour through written and unwritten rules and laws.

Sometimes, children and young people and even adults may think that the rules their immediate family sets for them are too strict. The rules are then perceived as unreasonable and social control is seen as something negative. The frameworks that parents or other close relatives set may also be on a collision course with those society otherwise regards as natural. Negative social control can deny the individual the personal freedom and right to live an independent life. Negative social control can prevent children and young people from being integrated into Norwegian society.

Talk together

Merhet is 14 and goes to lower secondary school. When she was a child, she lived a free life and her parents set few limits for her. Now that she has entered puberty, she has noticed that her parents have become much stricter. She’s not allowed to go to home with friends, and has to come straight home after school. She has had to stop playing handball because her father doesn’t like her wearing shorts when she plays. Her mother checks her phone every night to see who she has talked and sent messages to.

Her brother is two years older than her. They’re not as strict with him. Merhet is upset and thinks that her parents have stopped trusting her. Do they really think she’s going to do something wrong if they don’t watch what she's up to all the time?

Discuss Merhet’s situation.

  • How do her parents see the situation?
  • What consequences can this type of control have?
  • How can Merhet and her parents improve their day-to-day lives?

Two years later:
Merhet has started upper secondary school. Her life has become even more difficult. There is a big difference between her day-to-day life and that of her Norwegian school friends. The other girls in her class often meet after school and do fun things together. They sleep over at each other’s houses at weekends and talk about fashion and boys. Merhet feels more and more on the outside of the Norwegian community. Although she loves her family, she feels controlled and trapped. She has heard that there is a minority counsellor at her school. Should she dare to speak to her?

  • What would you advise Merhet to do?

Select the right answer

What is social control?

Select the right answer

What is negative social control?

Complete the sentence

When someone thinks that the rules their immediate family sets for them are too strict, ...

Complete the sentence

Negative social control can ...

Select right or wrong

Read the statements. What is right? What is wrong?

Negative social control can deny the individual the right to live an independent life.
The limits parents set can be on a collision course with those that society sets.
It is easier to become integrated in Norwegian society if you are subjected to negative social control.
Social control is the limits that are set for an individual’s behaviour and way of life.