育儿

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

For deltakere som er i introduksjonsprogram: Ett av de obligatoriske standardiserte elementene i opplæringen etter integreringsloven er foreldreveiledning. Dette elementet gjelder for deltakere som har barn under 18 år eller som får barn i løpet av introduksjonsprogrammet.

«Foreldreveiledning gjennomføres enten i gruppe eller som individuell veiledning. Veiledning i gruppe skal bestå av mellom åtte og tolv veiledningsmøter på minimum én time hver. Individuell veiledning skal bestå av mellom fem og åtte veiledningssamtaler på minimum 45 minutter hver.»

Se filmen

Videoen består av 17 klipp. I det første klippet ser vi en mor holde en liten baby. Videre i filmen ser vi klipp av barn og foreldre som gjør forskjellige ting sammen. Barnets alder blir litt høyere for hvert klipp. I noen klipp ser vi foreldre som lærer barn å gå, bake, lese og sykle. I andre klipp ser vi krangling og barn som skriker. I nest siste klipp lærer en far tenåringsdatteren sin å kjøre bil, og i siste klipp kjører en bil vekk fra kameraet. Oppdragelsperioden er over, og barnet er rustet til å starte sin egen vei i livet.

Forslag til spørsmål

Hva er typisk for barneoppdragelsen i ulike aldre?
Hva kan være vanskelig med å oppdra barn? Er det noen faser som er ekstra krevende?
Hva synes du det er viktig å tenke over når man oppdrar barn?

Snakk sammen

Eksempler på hvordan skole og barnehage kan støtte foreldre i barneoppdragelsen: foreldremøter og foreldresamtaler, ta opp felles problemstillinger og tema for foreldregruppen som kanskje kan bli enige om noen felles regler.

Eksempler på råd for barneoppdragelse:

  • Lytt til barnet ditt.
  • Vær konsekvent.
  • Husk at alle barn er individer med tanker og følelser.
  • Gi mye ros, og skryt av det barnet ditt har gjort når han eller hun har gjort noe bra.
  • Snakk mye med barnet ditt. Sett ord på det dere ser og opplever.

Mange podkaster handler dessuten om barn og barneoppdragelse.

Tips til undervisninga

For deltakarar som er i introduksjonsprogram: Foreldrerettleiing er etter integreringslova eit av dei obligatoriske standardiserte elementa i opplæringa. Dette elementet gjeld for deltakarar som har barn under 18 eller får barn i løpet av introduksjonsprogrammet.

«Foreldreveiledning gjennomføres enten i gruppe eller som individuell veiledning. Veiledning i gruppe skal bestå av mellom åtte og tolv veiledningsmøter på minimum én time hver. Individuell veiledning skal bestå av mellom fem og åtte veiledningssamtaler på minimum 45 minutter hver.»

Sjå filmen

Videoen er sett saman av 17 klipp. I det første klippet ser vi ei mor som held ein baby. Vidare ser vi klipp av barn og foreldre som gjer ting saman. Barna er litt eldre for kvart klipp. I nokre klipp ser vi foreldre som lærer barn å gå, lese og sykle. I andre klipp ser vi krangling og barn som skrik. I det nest siste klippet lærer ein far tenåringsdottera å køyre, og i siste klippet køyrer ein bil vekk frå kameraet. Oppsedingsperioden er over, og barnet er rusta til å starte på sin eigen veg i livet.

Framlegg til spørsmål

Kva er typisk for barneoppsedinga i ulike aldrar?
Kva kan vere vanskeleg med å oppdra barn? Er nokre fasar ekstra krevjande?
Kva synest du det er viktig å tenkje over når ein oppdreg barn?

Snakk saman

Dette er nokre døme på korleis skulen og barnehagen kan støtte foreldra i barneoppsedinga: foreldremøte og foreldresamtalar, ta opp felles problem og tema for foreldregruppa slik at foreldra kanskje kan bli samde om nokre felles reglar.

Døme på råd for barneoppseding:

  • Lytt til barnet ditt.
  • Ver konsekvent.
  • Hugs at alle barn er individ med tankar og kjensler.
  • Gje mykje ros, og skryt av barnet ditt når han eller ho har gjort noko bra.
  • Snakk mykje med barnet ditt. Set ord på det de ser og opplever.

Det finst òg mange podkastar som handlar om barn og barneoppseding.

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Folkehelse og livsmestring

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

gi eksempler på hvordan offentlige etater, som for eksempel barnehage, skole og barnevern, kan støtte familier

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Video

影音观赏

育儿

En voksen far holder sin lille sønn i hånden. Sønnen har på seg en ryggsekk. De er på vei til skolen. Foto
GettyImages

育儿方式可能因家庭、社会和文化背景而异,父母担负养育子女的主要责任,但儿童也受到幼儿园、学校和休闲活动中遇到的成人影响,育儿的目标是教导儿童成为社会的一员,拥有良好的基本价值观,并且得到理想生活。

父母亲都希望多花时间在自己子女身上,而且会想知道子女不在一起时的生活情况,父母因此重视与幼儿园和学校的良好合作,多数父母也认为认识子女的朋友和他们的父母很重要。

育儿态度随着时代变迁有改变,过去儿童被视为“小大人”,他们常必须工作帮助家计,今天,童年是游戏和学习的阶段,对儿童的要求不再像以前一样。

En mor holder seg til hodet og ser sliten ut. På fanget har hun et barn i toårsalderen som gråter. Foto
GettyImages

孩子带来极大的快乐,但也是一件重大的责任。绝大多数父母有时候会觉得养育子女很困难,子女不一定照父母意愿行事,父母有时会感到疲倦、气愤或无奈,这时他们可以向对此有充分了解的人请教,或与其他父母讨论,阅读相关书籍,或上网找信息,最好是能够在状况出现前,身为父母需要如何处理,做仔细考虑。

互相讨论

  • 幼儿园与学校如何可以辅助父母育儿?
  • 互相讨论挪威人对儿童和育儿方式的态度。
  • 互相讨论养育子女上的挑战。
GettyImages
GettyImages

请选正确答案

过去儿童被视为“小大人”,那时候的儿童必须做什么,是现在不必要的?

请选正确答案

谁负有养育子女的主要责任?

句子填充

孩子带来极大的快乐,绝大多数父母认为...

请选正确答案

在觉得做父母很辛苦时可以做什么?

请选正确或不正确

阅读以下声明,何为正确?何为不正确?

育儿方式在不同文化中很少变化。
父母对子女的生活希望知道越少越好。
今天,童年是游戏和学习的阶段,对儿童的要求不再像以前一样。
子女一向会听从父母。
在挪威完全禁止对儿童施加暴力。