Çocuk yetiştirme

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

For deltakere som er i introduksjonsprogram: Ett av de obligatoriske standardiserte elementene i opplæringen etter integreringsloven er foreldreveiledning. Dette elementet gjelder for deltakere som har barn under 18 år eller som får barn i løpet av introduksjonsprogrammet.

«Foreldreveiledning gjennomføres enten i gruppe eller som individuell veiledning. Veiledning i gruppe skal bestå av mellom åtte og tolv veiledningsmøter på minimum én time hver. Individuell veiledning skal bestå av mellom fem og åtte veiledningssamtaler på minimum 45 minutter hver.»

Se filmen

Videoen består av 17 klipp. I det første klippet ser vi en mor holde en liten baby. Videre i filmen ser vi klipp av barn og foreldre som gjør forskjellige ting sammen. Barnets alder blir litt høyere for hvert klipp. I noen klipp ser vi foreldre som lærer barn å gå, bake, lese og sykle. I andre klipp ser vi krangling og barn som skriker. I nest siste klipp lærer en far tenåringsdatteren sin å kjøre bil, og i siste klipp kjører en bil vekk fra kameraet. Oppdragelsperioden er over, og barnet er rustet til å starte sin egen vei i livet.

Forslag til spørsmål

Hva er typisk for barneoppdragelsen i ulike aldre?
Hva kan være vanskelig med å oppdra barn? Er det noen faser som er ekstra krevende?
Hva synes du det er viktig å tenke over når man oppdrar barn?

Snakk sammen

Eksempler på hvordan skole og barnehage kan støtte foreldre i barneoppdragelsen: foreldremøter og foreldresamtaler, ta opp felles problemstillinger og tema for foreldregruppen som kanskje kan bli enige om noen felles regler.

Eksempler på råd for barneoppdragelse:

  • Lytt til barnet ditt.
  • Vær konsekvent.
  • Husk at alle barn er individer med tanker og følelser.
  • Gi mye ros, og skryt av det barnet ditt har gjort når han eller hun har gjort noe bra.
  • Snakk mye med barnet ditt. Sett ord på det dere ser og opplever.

Mange podkaster handler dessuten om barn og barneoppdragelse.

Tips til undervisninga

For deltakarar som er i introduksjonsprogram: Foreldrerettleiing er etter integreringslova eit av dei obligatoriske standardiserte elementa i opplæringa. Dette elementet gjeld for deltakarar som har barn under 18 eller får barn i løpet av introduksjonsprogrammet.

«Foreldreveiledning gjennomføres enten i gruppe eller som individuell veiledning. Veiledning i gruppe skal bestå av mellom åtte og tolv veiledningsmøter på minimum én time hver. Individuell veiledning skal bestå av mellom fem og åtte veiledningssamtaler på minimum 45 minutter hver.»

Sjå filmen

Videoen er sett saman av 17 klipp. I det første klippet ser vi ei mor som held ein baby. Vidare ser vi klipp av barn og foreldre som gjer ting saman. Barna er litt eldre for kvart klipp. I nokre klipp ser vi foreldre som lærer barn å gå, lese og sykle. I andre klipp ser vi krangling og barn som skrik. I det nest siste klippet lærer ein far tenåringsdottera å køyre, og i siste klippet køyrer ein bil vekk frå kameraet. Oppsedingsperioden er over, og barnet er rusta til å starte på sin eigen veg i livet.

Framlegg til spørsmål

Kva er typisk for barneoppsedinga i ulike aldrar?
Kva kan vere vanskeleg med å oppdra barn? Er nokre fasar ekstra krevjande?
Kva synest du det er viktig å tenkje over når ein oppdreg barn?

Snakk saman

Dette er nokre døme på korleis skulen og barnehagen kan støtte foreldra i barneoppsedinga: foreldremøte og foreldresamtalar, ta opp felles problem og tema for foreldregruppa slik at foreldra kanskje kan bli samde om nokre felles reglar.

Døme på råd for barneoppseding:

  • Lytt til barnet ditt.
  • Ver konsekvent.
  • Hugs at alle barn er individ med tankar og kjensler.
  • Gje mykje ros, og skryt av barnet ditt når han eller ho har gjort noko bra.
  • Snakk mykje med barnet ditt. Set ord på det de ser og opplever.

Det finst òg mange podkastar som handlar om barn og barneoppseding.

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Folkehelse og livsmestring

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

gi eksempler på hvordan offentlige etater, som for eksempel barnehage, skole og barnevern, kan støtte familier

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Video

Filmi seyret

Çocuk yetiştirme

En voksen far holder sin lille sønn i hånden. Sønnen har på seg en ryggsekk. De er på vei til skolen. Foto
GettyImages

Çocuk yetiştirme farklı ailelerde, toplumlarda ve kültürlerde farklı şekillerde olabilir. Anaokulunda, okulda ve boş zaman aktivitelerinde diğer yetişkinlerden de etkilenseler bile, çocukları yetiştirme konusunda asıl sorumluluk ebeveynlerdedir. Çocuk yetiştirmenin amacı, başka şeylerin yanı sıra, çocukların topluma katılmayı öğrenmeleri, iyi temel değerlere sahip olmaları ve iyi bir hayat yaşayabilmeleridir.

Ebeveynler çocuklarıyla çok zaman geçirmek isterler ve çocuklarının, birlikte olmadıkları zamanlardaki hayatları hakkında çok şey bilmek isterler. Bu nedenle anaokulu ve okul ile iyi bir iş birliğine büyük önem verirler. Ebeveynlerin çoğu, çocukların arkadaşlarını ve ebeveynlerini tanımanın da önemli olduğunu düşünür.

Çocuk yetiştirmeye yönelik bakış değişmiştir. Geçmişte çocuklar "genç yetişkinler" olarak görülüyordu ve genellikle ailenin gelirine katkıda bulunmak için çalışmak zorunda kalıyorlardı. Bugün ise çocukluk demek oyun ve öğrenme zamanı demektir ve çocuklara eskisi gibi şartlar getirilmemektedir.

En mor holder seg til hodet og ser sliten ut. På fanget har hun et barn i toårsalderen som gråter. Foto
GettyImages

Çocuk sahibi olmak büyük bir mutluluk ve büyük bir sorumluluktur, ancak çoğu ebeveyn arada sırada çocuk yetiştirmenin zor olabileceğini düşünür. Çocuklar her zaman anne babalarının istediğini yapmaz ve bazen ebeveynleri yorulur, sinirlenir ve yılgınlık gösterir. Böyle bir durumda örneğin bu konuda çok şey bilen birinden tavsiye alabilir, diğer ebeveynlerle fikir alışverişi yapabilir, konuyla ilgili kitaplar okuyabilir veya internette bilgi bulabilirler. Bir ebeveyn olarak kişinin sorunlu durumlarda nasıl davranabileceğini, bu durumlar oluşmadan önce düşünmüş olması yararlıdır.

Birlikte konuşun

  • Anaokulu ve okul, çocukların yetiştirilmesinde ebeveynlere nasıl yardımcı olabilir?
  • Norveç'te çocuklara ve çocuk yetiştirmeye bakış hakkında konuşun.
  • Çocuk yetiştirmenin zorlukları üzerine konuşun.
GettyImages
GettyImages

Doğru cevabı seç

Geçmişte çocuklar "küçük yetişkinler" olarak görülüyordu. Çocukların daha önce yapmak zorunda olup şimdi olmadıkları şey nedir?

Doğru cevabı seç

Çocukların yetiştirilmesinde asıl sorumluluk kimdedir?

Cümleyi tamamla

Çocuk sahibi olmak büyük bir mutluluktur ve çoğu ebeveyn...

Doğru cevapları seç

Kişi, ebeveyn olmanın zor olduğunu düşünürse ne yapabilir?

Doğru mu yanlış mı seç

İddiaları oku. Hangisi doğru? Hangisi yanlış?

Çocuk yetiştirme şekli farklı kültürlerde pek değişmez.
Ebeveynler, çocuklarının yaşamları hakkında mümkün olduğunca az şey bilmek isterler.
Bugün çocukluk demek oyun ve öğrenme zamanı demektir ve çocuklara eskisi gibi şartlar getirilmemektedir.
Çocuklar her zaman ebeveynlerinin söylediğini yaparlar.
Norveç'te çocuklara yönelik her türlü fiziksel şiddet yasaktır.