Barneoppseding

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

For deltakere som er i introduksjonsprogram: Ett av de obligatoriske standardiserte elementene i opplæringen etter integreringsloven er foreldreveiledning. Dette elementet gjelder for deltakere som har barn under 18 år eller som får barn i løpet av introduksjonsprogrammet.

«Foreldreveiledning gjennomføres enten i gruppe eller som individuell veiledning. Veiledning i gruppe skal bestå av mellom åtte og tolv veiledningsmøter på minimum én time hver. Individuell veiledning skal bestå av mellom fem og åtte veiledningssamtaler på minimum 45 minutter hver.»

Se filmen

Videoen består av 17 klipp. I det første klippet ser vi en mor holde en liten baby. Videre i filmen ser vi klipp av barn og foreldre som gjør forskjellige ting sammen. Barnets alder blir litt høyere for hvert klipp. I noen klipp ser vi foreldre som lærer barn å gå, bake, lese og sykle. I andre klipp ser vi krangling og barn som skriker. I nest siste klipp lærer en far tenåringsdatteren sin å kjøre bil, og i siste klipp kjører en bil vekk fra kameraet. Oppdragelsperioden er over, og barnet er rustet til å starte sin egen vei i livet.

Forslag til spørsmål

Hva er typisk for barneoppdragelsen i ulike aldre?
Hva kan være vanskelig med å oppdra barn? Er det noen faser som er ekstra krevende?
Hva synes du det er viktig å tenke over når man oppdrar barn?

Snakk sammen

Eksempler på hvordan skole og barnehage kan støtte foreldre i barneoppdragelsen: foreldremøter og foreldresamtaler, ta opp felles problemstillinger og tema for foreldregruppen som kanskje kan bli enige om noen felles regler.

Eksempler på råd for barneoppdragelse:

  • Lytt til barnet ditt.
  • Vær konsekvent.
  • Husk at alle barn er individer med tanker og følelser.
  • Gi mye ros, og skryt av det barnet ditt har gjort når han eller hun har gjort noe bra.
  • Snakk mye med barnet ditt. Sett ord på det dere ser og opplever.

Mange podkaster handler dessuten om barn og barneoppdragelse.

Tips til undervisninga

For deltakarar som er i introduksjonsprogram: Foreldrerettleiing er etter integreringslova eit av dei obligatoriske standardiserte elementa i opplæringa. Dette elementet gjeld for deltakarar som har barn under 18 eller får barn i løpet av introduksjonsprogrammet.

«Foreldreveiledning gjennomføres enten i gruppe eller som individuell veiledning. Veiledning i gruppe skal bestå av mellom åtte og tolv veiledningsmøter på minimum én time hver. Individuell veiledning skal bestå av mellom fem og åtte veiledningssamtaler på minimum 45 minutter hver.»

Sjå filmen

Videoen er sett saman av 17 klipp. I det første klippet ser vi ei mor som held ein baby. Vidare ser vi klipp av barn og foreldre som gjer ting saman. Barna er litt eldre for kvart klipp. I nokre klipp ser vi foreldre som lærer barn å gå, lese og sykle. I andre klipp ser vi krangling og barn som skrik. I det nest siste klippet lærer ein far tenåringsdottera å køyre, og i siste klippet køyrer ein bil vekk frå kameraet. Oppsedingsperioden er over, og barnet er rusta til å starte på sin eigen veg i livet.

Framlegg til spørsmål

Kva er typisk for barneoppsedinga i ulike aldrar?
Kva kan vere vanskeleg med å oppdra barn? Er nokre fasar ekstra krevjande?
Kva synest du det er viktig å tenkje over når ein oppdreg barn?

Snakk saman

Dette er nokre døme på korleis skulen og barnehagen kan støtte foreldra i barneoppsedinga: foreldremøte og foreldresamtalar, ta opp felles problem og tema for foreldregruppa slik at foreldra kanskje kan bli samde om nokre felles reglar.

Døme på råd for barneoppseding:

  • Lytt til barnet ditt.
  • Ver konsekvent.
  • Hugs at alle barn er individ med tankar og kjensler.
  • Gje mykje ros, og skryt av barnet ditt når han eller ho har gjort noko bra.
  • Snakk mykje med barnet ditt. Set ord på det de ser og opplever.

Det finst òg mange podkastar som handlar om barn og barneoppseding.

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Folkehelse og livsmestring

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

gi eksempler på hvordan offentlige etater, som for eksempel barnehage, skole og barnevern, kan støtte familier

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Video

Sjå filmen

Barneoppseding

En voksen far holder sin lille sønn i hånden. Sønnen har på seg en ryggsekk. De er på vei til skolen. Foto
GettyImages

Barneoppseding kan variere mellom ulike familiar, samfunn og kulturar. Foreldra har hovudansvaret for oppsedinga til barna sine, sjølv om dei òg blir påverka av andre vaksne i barnehagen, på skulen og i samband med fritidsaktivitetar. Målet med oppsedinga er mellom anna at barna skal lære å delta i samfunnet, at dei skal få gode grunnleggjande verdiar, og at dei skal kunne leve eit godt liv.

Foreldre ønskjer å vere mykje saman med barna sine og å vite mykje om livet til barna i den tida dei ikkje er saman. Difor legg dei stor vekt på å ha eit godt samarbeid med barnehagen og skulen. Dei fleste foreldre tykkjer òg at det er viktig å kjenne venene til barna og foreldra deira.

Synet på barneoppseding har endra seg. Tidlegare såg ein på barn som «små vaksne», og dei måtte ofte jobbe for å hjelpe til med å skaffe inntekter til familien. I dag er barndomen ei tid for leik og læring, og det blir ikkje stilt krav til barn på same måten som før.

En mor holder seg til hodet og ser sliten ut. På fanget har hun et barn i toårsalderen som gråter. Foto
GettyImages

Det er ei stor glede og eit stort ansvar å ha barn, men dei aller fleste foreldre tykkjer av og til at det kan vere vanskeleg å oppsede barna. Barn gjer ikkje alltid som foreldra vil, og nokre gonger blir foreldra slitne, sinte og oppgitte. Då kan dei til dømes spørje nokon som kan mykje om dette til råds, diskutere med andre foreldre, lese bøker om emnet eller finne informasjon på internett. Det er godt å ha tenk gjennom korleis ein kan te seg som foreldre i problematiske situasjonar før situasjonen oppstår.

Snakk saman

  • Korleis kan barnehagen og skulen vere med på å støtte foreldra i oppsedinga av barna?
  • Snakk saman om synet på barn og barneoppseding i Noreg.
  • Snakk saman om utfordringar i oppseding av barn.
GettyImages
GettyImages

Vel rett svar.

Tidlegare såg ein på barn som «små vaksne». Kva måtte barn gjere før som dei ikkje må no lenger?

Vel rett svar.

Kven har hovudansvaret for barn si oppseding?

Fullfør setninga.

Det er ei stor glede å ha barn, og de aller fleste foreldre tykkjer ...

Vel dei rette svara.

Kva kan ein gjere dersom ein tykkjer det er vanskeleg å vere foreldre?

Vel rett eller gale.

Les påstandane. Kva er rett? Kva er gale?

Det er liten skilnad mellom ulike kulturar når det gjeld oppseding av barn.
Foreldra ønskjer å vite så lite som mogleg om livet til barna sine.
I dag er barndomen ei tid for leik og læring, og det blir ikkje stilt krav til barn på same måten som før.
Barn gjer alltid som foreldra seier.
All fysisk vald mot barn er forbode i Noreg.