د ماشومانو روزنه

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

For deltakere som er i introduksjonsprogram: Ett av de obligatoriske standardiserte elementene i opplæringen etter integreringsloven er foreldreveiledning. Dette elementet gjelder for deltakere som har barn under 18 år eller som får barn i løpet av introduksjonsprogrammet.

«Foreldreveiledning gjennomføres enten i gruppe eller som individuell veiledning. Veiledning i gruppe skal bestå av mellom åtte og tolv veiledningsmøter på minimum én time hver. Individuell veiledning skal bestå av mellom fem og åtte veiledningssamtaler på minimum 45 minutter hver.»

Se filmen

Videoen består av 17 klipp. I det første klippet ser vi en mor holde en liten baby. Videre i filmen ser vi klipp av barn og foreldre som gjør forskjellige ting sammen. Barnets alder blir litt høyere for hvert klipp. I noen klipp ser vi foreldre som lærer barn å gå, bake, lese og sykle. I andre klipp ser vi krangling og barn som skriker. I nest siste klipp lærer en far tenåringsdatteren sin å kjøre bil, og i siste klipp kjører en bil vekk fra kameraet. Oppdragelsperioden er over, og barnet er rustet til å starte sin egen vei i livet.

Forslag til spørsmål

Hva er typisk for barneoppdragelsen i ulike aldre?
Hva kan være vanskelig med å oppdra barn? Er det noen faser som er ekstra krevende?
Hva synes du det er viktig å tenke over når man oppdrar barn?

Snakk sammen

Eksempler på hvordan skole og barnehage kan støtte foreldre i barneoppdragelsen: foreldremøter og foreldresamtaler, ta opp felles problemstillinger og tema for foreldregruppen som kanskje kan bli enige om noen felles regler.

Eksempler på råd for barneoppdragelse:

  • Lytt til barnet ditt.
  • Vær konsekvent.
  • Husk at alle barn er individer med tanker og følelser.
  • Gi mye ros, og skryt av det barnet ditt har gjort når han eller hun har gjort noe bra.
  • Snakk mye med barnet ditt. Sett ord på det dere ser og opplever.

Mange podkaster handler dessuten om barn og barneoppdragelse.

Tips til undervisninga

For deltakarar som er i introduksjonsprogram: Foreldrerettleiing er etter integreringslova eit av dei obligatoriske standardiserte elementa i opplæringa. Dette elementet gjeld for deltakarar som har barn under 18 eller får barn i løpet av introduksjonsprogrammet.

«Foreldreveiledning gjennomføres enten i gruppe eller som individuell veiledning. Veiledning i gruppe skal bestå av mellom åtte og tolv veiledningsmøter på minimum én time hver. Individuell veiledning skal bestå av mellom fem og åtte veiledningssamtaler på minimum 45 minutter hver.»

Sjå filmen

Videoen er sett saman av 17 klipp. I det første klippet ser vi ei mor som held ein baby. Vidare ser vi klipp av barn og foreldre som gjer ting saman. Barna er litt eldre for kvart klipp. I nokre klipp ser vi foreldre som lærer barn å gå, lese og sykle. I andre klipp ser vi krangling og barn som skrik. I det nest siste klippet lærer ein far tenåringsdottera å køyre, og i siste klippet køyrer ein bil vekk frå kameraet. Oppsedingsperioden er over, og barnet er rusta til å starte på sin eigen veg i livet.

Framlegg til spørsmål

Kva er typisk for barneoppsedinga i ulike aldrar?
Kva kan vere vanskeleg med å oppdra barn? Er nokre fasar ekstra krevjande?
Kva synest du det er viktig å tenkje over når ein oppdreg barn?

Snakk saman

Dette er nokre døme på korleis skulen og barnehagen kan støtte foreldra i barneoppsedinga: foreldremøte og foreldresamtalar, ta opp felles problem og tema for foreldregruppa slik at foreldra kanskje kan bli samde om nokre felles reglar.

Døme på råd for barneoppseding:

  • Lytt til barnet ditt.
  • Ver konsekvent.
  • Hugs at alle barn er individ med tankar og kjensler.
  • Gje mykje ros, og skryt av barnet ditt når han eller ho har gjort noko bra.
  • Snakk mykje med barnet ditt. Set ord på det de ser og opplever.

Det finst òg mange podkastar som handlar om barn og barneoppseding.

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Folkehelse og livsmestring

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

gi eksempler på hvordan offentlige etater, som for eksempel barnehage, skole og barnevern, kan støtte familier

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Video

دا فلم وګورئ

د ماشومانو روزنه

En voksen far holder sin lille sønn i hånden. Sønnen har på seg en ryggsekk. De er på vei til skolen. Foto
GettyImages

د ماشومانو روزنه په مختلف کورنیو، ټولنو او کلتورونو کې کېدی شي متفاوته واوسي. والدېن د خپلو ماشومانو د روزنې لوی مسؤلیت لري، که څه هم دوی په وړکتون ، ښوونځي او تفریحي فعالیتونو کې د نورو لویانو لخوا هم اغیزمن کیږي. د نورو شیانو په مینځ کې د ماشومانو روزلو هدف دا دی چې دوی ته په ټولنه کې د ګډون کولو ښوونه وکړي، دوی ته ښه بنسټیز ارزښتونه ورکړي، او دوی ته د ښه ژوند کولو وړتیا ورکړي.

والدېن غواړي د خپلو ماشومانو سره ډیر وخت تیر کړي، او دوی غواړي په ډیر څه پوه شي چې د دوی ماشومان څه کوي کله چې دوی ورسره نه وي. د وړکتون او ښوونځي سره ښه همکاري د والدېن لپاره لومړیتوب دی. ډیری والدېن دا هم مهمه ګڼي چې د دوی د ماشومانو ملګري او د دوی والدېن وپیژني.

په هغو نظریاتو کې چې ماشومان باید څنګه لوی شي باید بدلون رامنځ ته شي. ماشومان د "کوچني لویانو" په توګه پیژندل کیدل، او دوی ډیری وختونه د خپلې کورنۍ عاید کې برخه اخیستو لپاره کار کاوه. نن ورځ ، ماشومتوب د لوبو او زده کړې وخت دی ، او موږ د پخوا په څیر د ماشومانو ورته غوښتنې نه کوو.

En mor holder seg til hodet og ser sliten ut. På fanget har hun et barn i toårsalderen som gråter. Foto
GettyImages

ماشومان ځان سره ډیرې خوښۍ راوړي او یو لوی مسؤلیت دی، مګر ډیری والدېن کله ناکله د ماشومانو لویول یو ستونزمن کار ګڼي. ماشومان تل هغه څه نه کوي چې د دوی مور او پلار یې غواړي، او ځینې وختونه والدېن ستړي، ناراض او ستړي کیږي. په داسې شرایطو کې، دوی کولی شي له هغو خلکو مشوره وغواړي چې د موضوع په اړه په ډیر څه پوهیږي، له نورو والدېنو سره خبرې وکړي، کتابونه ولولي یا آنلاین معلومات ترلاسه کړي. د ستونزو رامینځته کیدو د مخه د هغوی د روزنې په اړه فکر کول یو ښه نظر دی.

یو بل سره مباحثه وکړئ

  • وړکتون او ښوونځی څنګه کولای شي د ماشومانو د روزنې په برخه کې له والدېنو ملاتړ وکړي؟
  • د ماشومانو په اړه د نظریاتو او په ناروې کې د ماشومانو د روزنې په اړه بحث وکړئ.
  • د ماشومانو د روزنې د ننګونو په اړه په ګډه بحث وکړئ.
GettyImages
GettyImages

سم ځواب انتخاب کړئ

په تیرو کې، ماشومانو ته د "کوچني لویانو" په سترګه کتل کیدل. هغه کوم کارونه دي چې مخکې ماشومانو کول او اوس یې باید و نه کړي؟

سم ځواب انتخاب کړئ

د ماشومانو د روزنې په برخه کې لوی مسؤلیت د چا په غاړه دی؟

جمله بشپړه کړئ

د ماشومانو درلودل یوه لویه خوښي ده، او ډیری والدېن فکر کوي ...

سم ځوابونه انتخاب کړئ

که چېرې تاسو ته والدېن کېدل یوه ستونزمنه موضوع برېښي، څه کولای شئ؟

صحیح او غلط انتخاب کړئ

جملې ولولئ. کومې صحیح او کومې غلطې دي؟

د ماشوم روزنه په مختلف کلتورونو کې ډیر بدلون نه کوي.
والدېن غواړي د خپلو ماشومانو د ژوند په اړه لږ تر لږه پوه شي.
نن ورځ، ماشومتوب د لوبو او زده کړې وخت دی، او ماشومانو ته اړتیا نشته ترڅو د پخوا په څیر کار وکړي.
ماشوم تل هغه کارونه کوي چې والدین یې ورته وایي.
په ناروې کې د ماشوم پروړاندې هر ډول تاوتریخوالی منع دی.