Crianza de los hijos

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

For deltakere som er i introduksjonsprogram: Ett av de obligatoriske standardiserte elementene i opplæringen etter integreringsloven er foreldreveiledning. Dette elementet gjelder for deltakere som har barn under 18 år eller som får barn i løpet av introduksjonsprogrammet.

«Foreldreveiledning gjennomføres enten i gruppe eller som individuell veiledning. Veiledning i gruppe skal bestå av mellom åtte og tolv veiledningsmøter på minimum én time hver. Individuell veiledning skal bestå av mellom fem og åtte veiledningssamtaler på minimum 45 minutter hver.»

Se filmen

Videoen består av 17 klipp. I det første klippet ser vi en mor holde en liten baby. Videre i filmen ser vi klipp av barn og foreldre som gjør forskjellige ting sammen. Barnets alder blir litt høyere for hvert klipp. I noen klipp ser vi foreldre som lærer barn å gå, bake, lese og sykle. I andre klipp ser vi krangling og barn som skriker. I nest siste klipp lærer en far tenåringsdatteren sin å kjøre bil, og i siste klipp kjører en bil vekk fra kameraet. Oppdragelsperioden er over, og barnet er rustet til å starte sin egen vei i livet.

Forslag til spørsmål

Hva er typisk for barneoppdragelsen i ulike aldre?
Hva kan være vanskelig med å oppdra barn? Er det noen faser som er ekstra krevende?
Hva synes du det er viktig å tenke over når man oppdrar barn?

Snakk sammen

Eksempler på hvordan skole og barnehage kan støtte foreldre i barneoppdragelsen: foreldremøter og foreldresamtaler, ta opp felles problemstillinger og tema for foreldregruppen som kanskje kan bli enige om noen felles regler.

Eksempler på råd for barneoppdragelse:

  • Lytt til barnet ditt.
  • Vær konsekvent.
  • Husk at alle barn er individer med tanker og følelser.
  • Gi mye ros, og skryt av det barnet ditt har gjort når han eller hun har gjort noe bra.
  • Snakk mye med barnet ditt. Sett ord på det dere ser og opplever.

Mange podkaster handler dessuten om barn og barneoppdragelse.

Tips til undervisninga

For deltakarar som er i introduksjonsprogram: Foreldrerettleiing er etter integreringslova eit av dei obligatoriske standardiserte elementa i opplæringa. Dette elementet gjeld for deltakarar som har barn under 18 eller får barn i løpet av introduksjonsprogrammet.

«Foreldreveiledning gjennomføres enten i gruppe eller som individuell veiledning. Veiledning i gruppe skal bestå av mellom åtte og tolv veiledningsmøter på minimum én time hver. Individuell veiledning skal bestå av mellom fem og åtte veiledningssamtaler på minimum 45 minutter hver.»

Sjå filmen

Videoen er sett saman av 17 klipp. I det første klippet ser vi ei mor som held ein baby. Vidare ser vi klipp av barn og foreldre som gjer ting saman. Barna er litt eldre for kvart klipp. I nokre klipp ser vi foreldre som lærer barn å gå, lese og sykle. I andre klipp ser vi krangling og barn som skrik. I det nest siste klippet lærer ein far tenåringsdottera å køyre, og i siste klippet køyrer ein bil vekk frå kameraet. Oppsedingsperioden er over, og barnet er rusta til å starte på sin eigen veg i livet.

Framlegg til spørsmål

Kva er typisk for barneoppsedinga i ulike aldrar?
Kva kan vere vanskeleg med å oppdra barn? Er nokre fasar ekstra krevjande?
Kva synest du det er viktig å tenkje over når ein oppdreg barn?

Snakk saman

Dette er nokre døme på korleis skulen og barnehagen kan støtte foreldra i barneoppsedinga: foreldremøte og foreldresamtalar, ta opp felles problem og tema for foreldregruppa slik at foreldra kanskje kan bli samde om nokre felles reglar.

Døme på råd for barneoppseding:

  • Lytt til barnet ditt.
  • Ver konsekvent.
  • Hugs at alle barn er individ med tankar og kjensler.
  • Gje mykje ros, og skryt av barnet ditt når han eller ho har gjort noko bra.
  • Snakk mykje med barnet ditt. Set ord på det de ser og opplever.

Det finst òg mange podkastar som handlar om barn og barneoppseding.

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Folkehelse og livsmestring

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

gi eksempler på hvordan offentlige etater, som for eksempel barnehage, skole og barnevern, kan støtte familier

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Video

Ver la película

Crianza de los hijos

En voksen far holder sin lille sønn i hånden. Sønnen har på seg en ryggsekk. De er på vei til skolen. Foto
GettyImages

La crianza de los hijos puede ser diferente entre familias, sociedades y culturas. Los padres tienen la responsabilidad principal de educar a sus hijos, aunque también les influyan otros adultos en guarderías, escuelas y actividades del tiempo libre. El objetivo en la crianza de los hijos ha de ser aprender a participar en la sociedad, adquirir buenos valores fundamentales, y que puedan vivr una vida plena.

Los padres desean pasar mucho tiempo junto con sus hijos, y quieren saber mucho de la vida de los hijos cuando no están con ellos. Por eso, dan mucha importancia a tener una buena relación de cooperación con la guardería y la escuela. La mayoría de los padres también piensa que es importante conocer a los amigos de sus hijos y a los padres.

El concepto de crianza ha cambiado. Antes, a los niños se les consideraba «adultos pequeños», y a menudo tenían que trabajar para contribuir a los ingresos de la familia. Hoy en día, la infancia es un tiempo para jugar y aprender, y a los niños no se les exige lo mismo que antes.

En mor holder seg til hodet og ser sliten ut. På fanget har hun et barn i toårsalderen som gråter. Foto
GettyImages

Tener hijos es una gran alegría y una gran responsabilidad, y hay veces donde la crianza resulta difícil para gran parte de los padres. Los niños no siempre hacen lo que quieren los padres, y algunas veces éstos se cansan, se enojan y se frustran. Entonces pueden, por ejemplo, pedir consejo a alguien que sepa mucho sobre el tema, hablar con otros padres, leer libros sobre el tema o buscar información en internet. Es bueno haber reflexionado sobre cómo actuar siendo madre o padre en situaciones problemáticas antes de que ocurran.

Conversación

  • ¿Cómo pueden contribuir la guardería y la escuela para apoyar a los padres en la crianza de sus hijos?
  • Hablar sobre el punto de vista sobre los niños y su crianza en Noruega.
  • Hablar sobre desafíos y dificultades en la crianza de hijos.
GettyImages
GettyImages

Elige la respuesta correcta

Antes, los niños eran considerados «adultos pequeños». ¿Qué tenían que hacer los niños antes, que no tienen que hacer ahora?

Elige la respuesta correcta

¿Quién tiene la responsabilidad principal de criar a los niños?

Completa la frase

Es una gran alegría tener hijos, y a la gran mayoría de los padres les parece ...

Elige las respuestas correctas

¿Qué se puede hacer si uno siente que es difícil ser padre?

Elige entre correcto e incorrecto

Lee las afirmaciones. ¿Qué es correcto? ¿Qué es incorrecto?

La crianza de los hijos cambia poco entre culturas diferentes.
Los padres quieren saber lo menos posible de la vida de sus hijos.
Hoy en día la infancia es un tiempo de juego y aprendizaje, y no se exige lo mismo a los niños que antes.
Los hijos siembre hacen lo que dicen sus padres.
En Noruega, todo maltrato físico hacia niños está prohibido.