Barneoppdragelse

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

For deltakere som er i introduksjonsprogram: Ett av de obligatoriske standardiserte elementene i opplæringen etter integreringsloven er foreldreveiledning. Dette elementet gjelder for deltakere som har barn under 18 år eller som får barn i løpet av introduksjonsprogrammet.

«Foreldreveiledning gjennomføres enten i gruppe eller som individuell veiledning. Veiledning i gruppe skal bestå av mellom åtte og tolv veiledningsmøter på minimum én time hver. Individuell veiledning skal bestå av mellom fem og åtte veiledningssamtaler på minimum 45 minutter hver.»

Se filmen

Videoen består av 17 klipp. I det første klippet ser vi en mor holde en liten baby. Videre i filmen ser vi klipp av barn og foreldre som gjør forskjellige ting sammen. Barnets alder blir litt høyere for hvert klipp. I noen klipp ser vi foreldre som lærer barn å gå, bake, lese og sykle. I andre klipp ser vi krangling og barn som skriker. I nest siste klipp lærer en far tenåringsdatteren sin å kjøre bil, og i siste klipp kjører en bil vekk fra kameraet. Oppdragelsperioden er over, og barnet er rustet til å starte sin egen vei i livet.

Forslag til spørsmål

Hva er typisk for barneoppdragelsen i ulike aldre?
Hva kan være vanskelig med å oppdra barn? Er det noen faser som er ekstra krevende?
Hva synes du det er viktig å tenke over når man oppdrar barn?

Snakk sammen

Eksempler på hvordan skole og barnehage kan støtte foreldre i barneoppdragelsen: foreldremøter og foreldresamtaler, ta opp felles problemstillinger og tema for foreldregruppen som kanskje kan bli enige om noen felles regler.

Eksempler på råd for barneoppdragelse:

  • Lytt til barnet ditt.
  • Vær konsekvent.
  • Husk at alle barn er individer med tanker og følelser.
  • Gi mye ros, og skryt av det barnet ditt har gjort når han eller hun har gjort noe bra.
  • Snakk mye med barnet ditt. Sett ord på det dere ser og opplever.

Mange podkaster handler dessuten om barn og barneoppdragelse.

Tips til undervisninga

For deltakarar som er i introduksjonsprogram: Foreldrerettleiing er etter integreringslova eit av dei obligatoriske standardiserte elementa i opplæringa. Dette elementet gjeld for deltakarar som har barn under 18 eller får barn i løpet av introduksjonsprogrammet.

«Foreldreveiledning gjennomføres enten i gruppe eller som individuell veiledning. Veiledning i gruppe skal bestå av mellom åtte og tolv veiledningsmøter på minimum én time hver. Individuell veiledning skal bestå av mellom fem og åtte veiledningssamtaler på minimum 45 minutter hver.»

Sjå filmen

Videoen er sett saman av 17 klipp. I det første klippet ser vi ei mor som held ein baby. Vidare ser vi klipp av barn og foreldre som gjer ting saman. Barna er litt eldre for kvart klipp. I nokre klipp ser vi foreldre som lærer barn å gå, lese og sykle. I andre klipp ser vi krangling og barn som skrik. I det nest siste klippet lærer ein far tenåringsdottera å køyre, og i siste klippet køyrer ein bil vekk frå kameraet. Oppsedingsperioden er over, og barnet er rusta til å starte på sin eigen veg i livet.

Framlegg til spørsmål

Kva er typisk for barneoppsedinga i ulike aldrar?
Kva kan vere vanskeleg med å oppdra barn? Er nokre fasar ekstra krevjande?
Kva synest du det er viktig å tenkje over når ein oppdreg barn?

Snakk saman

Dette er nokre døme på korleis skulen og barnehagen kan støtte foreldra i barneoppsedinga: foreldremøte og foreldresamtalar, ta opp felles problem og tema for foreldregruppa slik at foreldra kanskje kan bli samde om nokre felles reglar.

Døme på råd for barneoppseding:

  • Lytt til barnet ditt.
  • Ver konsekvent.
  • Hugs at alle barn er individ med tankar og kjensler.
  • Gje mykje ros, og skryt av barnet ditt når han eller ho har gjort noko bra.
  • Snakk mykje med barnet ditt. Set ord på det de ser og opplever.

Det finst òg mange podkastar som handlar om barn og barneoppseding.

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Folkehelse og livsmestring

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

gi eksempler på hvordan offentlige etater, som for eksempel barnehage, skole og barnevern, kan støtte familier

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Video

Se filmen

Barneoppdragelse

En voksen far holder sin lille sønn i hånden. Sønnen har på seg en ryggsekk. De er på vei til skolen. Foto
GettyImages

Barneoppdragelsen kan være forskjellig i ulike familier, samfunn og kulturer. Foreldrene har hovedansvaret for å oppdra barna sine selv om de også påvirkes av andre voksne i barnehage, skole og i fritidsaktiviteter. Målet med barneoppdragelsen er blant annet at barna skal lære å være deltakere i samfunnet, at de skal få gode grunnleggende verdier, og at de skal kunne leve et godt liv.

Foreldre ønsker å være mye sammen med barna sine, og de ønsker å vite mye om barnas liv i den tida de ikke er sammen. De legger derfor stor vekt på å ha et godt samarbeid med barnehagen og skolen. De fleste foreldre synes også det er viktig å kjenne vennene til barna og deres foreldre.

Synet på barneoppdragelse har endret seg. Tidligere ble barn sett på som «små voksne», og de måtte ofte jobbe for å bidra til familiens inntekter. I dag er barndommen en tid for lek og læring, og det blir ikke stilt krav til barn på samme måte som før.

En mor holder seg til hodet og ser sliten ut. På fanget har hun et barn i toårsalderen som gråter. Foto
GettyImages

Det er en stor glede og et stort ansvar å ha barn, men de aller fleste foreldre synes av og til at barneoppdragelse kan være vanskelig. Barn gjør ikke alltid som foreldrene ønsker, og noen ganger blir foreldrene slitne, sinte og oppgitte. De kan da for eksempel søke råd hos noen som kan mye om dette, diskutere med andre foreldre, lese bøker om emnet eller finne informasjon på internett. Det er godt å ha tenkt gjennom hvordan man som foreldre kan opptre i problematiske situasjoner før de oppstår.

Snakk sammen

  • Hvordan kan barnehagen og skolen være med på å støtte foreldrene i barneoppdragelsen?
  • Snakk sammen om synet på barn og barneoppdragelse i Norge.
  • Snakk sammen om utfordringer i barneoppdragelsen.
GettyImages
GettyImages

Velg riktig svar

Tidligere så man på barn som «små voksne». Hva måtte barn gjøre før, som de ikke må nå?

Velg riktig svar

Hvem har hovedansvaret for å oppdra barna?

Fullfør setningen

Det er en stor glede å ha barn, og de aller fleste foreldre synes ...

Velg riktige svar

Hva kan man gjøre hvis man synes det er vanskelig å være foreldre?

Velg riktig eller galt

Les påstandene. Hva er riktig? Hva er galt?

Barneoppdragelse forandrer seg lite i ulike kulturer.
Foreldre ønsker å vite så lite som mulig om barnas liv.
I dag er barndommen en tid for lek og læring, og det blir ikke stilt krav til barn på samme måte som før.
Barn gjør alltid som foreldrene sier.
I Norge er all fysisk vold mot barn forbudt.