Bringing up children

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

For deltakere som er i introduksjonsprogram: Ett av de obligatoriske standardiserte elementene i opplæringen etter integreringsloven er foreldreveiledning. Dette elementet gjelder for deltakere som har barn under 18 år eller som får barn i løpet av introduksjonsprogrammet.

«Foreldreveiledning gjennomføres enten i gruppe eller som individuell veiledning. Veiledning i gruppe skal bestå av mellom åtte og tolv veiledningsmøter på minimum én time hver. Individuell veiledning skal bestå av mellom fem og åtte veiledningssamtaler på minimum 45 minutter hver.»

Se filmen

Videoen består av 17 klipp. I det første klippet ser vi en mor holde en liten baby. Videre i filmen ser vi klipp av barn og foreldre som gjør forskjellige ting sammen. Barnets alder blir litt høyere for hvert klipp. I noen klipp ser vi foreldre som lærer barn å gå, bake, lese og sykle. I andre klipp ser vi krangling og barn som skriker. I nest siste klipp lærer en far tenåringsdatteren sin å kjøre bil, og i siste klipp kjører en bil vekk fra kameraet. Oppdragelsperioden er over, og barnet er rustet til å starte sin egen vei i livet.

Forslag til spørsmål

Hva er typisk for barneoppdragelsen i ulike aldre?
Hva kan være vanskelig med å oppdra barn? Er det noen faser som er ekstra krevende?
Hva synes du det er viktig å tenke over når man oppdrar barn?

Snakk sammen

Eksempler på hvordan skole og barnehage kan støtte foreldre i barneoppdragelsen: foreldremøter og foreldresamtaler, ta opp felles problemstillinger og tema for foreldregruppen som kanskje kan bli enige om noen felles regler.

Eksempler på råd for barneoppdragelse:

  • Lytt til barnet ditt.
  • Vær konsekvent.
  • Husk at alle barn er individer med tanker og følelser.
  • Gi mye ros, og skryt av det barnet ditt har gjort når han eller hun har gjort noe bra.
  • Snakk mye med barnet ditt. Sett ord på det dere ser og opplever.

Mange podkaster handler dessuten om barn og barneoppdragelse.

Tips til undervisninga

For deltakarar som er i introduksjonsprogram: Foreldrerettleiing er etter integreringslova eit av dei obligatoriske standardiserte elementa i opplæringa. Dette elementet gjeld for deltakarar som har barn under 18 eller får barn i løpet av introduksjonsprogrammet.

«Foreldreveiledning gjennomføres enten i gruppe eller som individuell veiledning. Veiledning i gruppe skal bestå av mellom åtte og tolv veiledningsmøter på minimum én time hver. Individuell veiledning skal bestå av mellom fem og åtte veiledningssamtaler på minimum 45 minutter hver.»

Sjå filmen

Videoen er sett saman av 17 klipp. I det første klippet ser vi ei mor som held ein baby. Vidare ser vi klipp av barn og foreldre som gjer ting saman. Barna er litt eldre for kvart klipp. I nokre klipp ser vi foreldre som lærer barn å gå, lese og sykle. I andre klipp ser vi krangling og barn som skrik. I det nest siste klippet lærer ein far tenåringsdottera å køyre, og i siste klippet køyrer ein bil vekk frå kameraet. Oppsedingsperioden er over, og barnet er rusta til å starte på sin eigen veg i livet.

Framlegg til spørsmål

Kva er typisk for barneoppsedinga i ulike aldrar?
Kva kan vere vanskeleg med å oppdra barn? Er nokre fasar ekstra krevjande?
Kva synest du det er viktig å tenkje over når ein oppdreg barn?

Snakk saman

Dette er nokre døme på korleis skulen og barnehagen kan støtte foreldra i barneoppsedinga: foreldremøte og foreldresamtalar, ta opp felles problem og tema for foreldregruppa slik at foreldra kanskje kan bli samde om nokre felles reglar.

Døme på råd for barneoppseding:

  • Lytt til barnet ditt.
  • Ver konsekvent.
  • Hugs at alle barn er individ med tankar og kjensler.
  • Gje mykje ros, og skryt av barnet ditt når han eller ho har gjort noko bra.
  • Snakk mykje med barnet ditt. Set ord på det de ser og opplever.

Det finst òg mange podkastar som handlar om barn og barneoppseding.

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Folkehelse og livsmestring

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

gi eksempler på hvordan offentlige etater, som for eksempel barnehage, skole og barnevern, kan støtte familier

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Video

Watch the film

Bringing up children

En voksen far holder sin lille sønn i hånden. Sønnen har på seg en ryggsekk. De er på vei til skolen. Foto
GettyImages

Bringing up children can differ in different families, societies and cultures. Parents have chief responsibility for bringing up their children, although they are also influenced by other adults in kindergarten, school and leisure activities. The goal of bringing up children, among other things, is to teach them to participate in society, to give them good fundamental values, and to enable them to live good lives.

Parents want to spend a lot of time with their children, and they want to know a lot about what their children do at times when they are not together with them. Good cooperation with kindergarten and school is therefore a priority for parents. Most parents also consider it important to know their children's friends and their parents.

Ideas about how children should be brought up have changed. Children used to be regarded as ‘small adults’, and they often had to work to contribute to their family’s income. Today, childhood is a time of play and learning, and we do not make the same demands of children as before.

En mor holder seg til hodet og ser sliten ut. På fanget har hun et barn i toårsalderen som gråter. Foto
GettyImages

Children bring a lot of joy and are a big responsibility, but most parents sometimes find bringing up children difficult. Children don’t always do what their parents want them to, and some time parents are exhausted, angry and dejected. In such situations, they can seek advice from people who know a lot about the subject, talk to other parents, read books or find information online. Thinking through problematic situations before they arise is a good idea.

Talk together

  • How can the kindergarten and school support parents in connection with bringing up children?
  • Talk together about views on children and bringing up children in Norway.
  • Talk together about the challenges of bringing up children.
GettyImages
GettyImages

Select the right answer

Children used to be regarded as ‘small adults’. What did children have to do before that they don’t have to do now?

Select the right answer

Who has chief responsibility for bringing up children?

Complete the sentence

Children bring a lot of joy, and most parents find ...

Select the right answer

What can you do if you’re finding being a parent difficult?

Select right or wrong

Read the statements. What is right? What is wrong?

Bringing up children is much the same in different cultures.
Parents want to know as little as possible about their children’s lives.
Today, childhood is a time of play and learning, and we do not make the same demands of children as before.
Children always do as their parents say.
In Norway, all physical violence towards children is illegal.