Criação de filhos

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

For deltakere som er i introduksjonsprogram: Ett av de obligatoriske standardiserte elementene i opplæringen etter integreringsloven er foreldreveiledning. Dette elementet gjelder for deltakere som har barn under 18 år eller som får barn i løpet av introduksjonsprogrammet.

«Foreldreveiledning gjennomføres enten i gruppe eller som individuell veiledning. Veiledning i gruppe skal bestå av mellom åtte og tolv veiledningsmøter på minimum én time hver. Individuell veiledning skal bestå av mellom fem og åtte veiledningssamtaler på minimum 45 minutter hver.»

Se filmen

Videoen består av 17 klipp. I det første klippet ser vi en mor holde en liten baby. Videre i filmen ser vi klipp av barn og foreldre som gjør forskjellige ting sammen. Barnets alder blir litt høyere for hvert klipp. I noen klipp ser vi foreldre som lærer barn å gå, bake, lese og sykle. I andre klipp ser vi krangling og barn som skriker. I nest siste klipp lærer en far tenåringsdatteren sin å kjøre bil, og i siste klipp kjører en bil vekk fra kameraet. Oppdragelsperioden er over, og barnet er rustet til å starte sin egen vei i livet.

Forslag til spørsmål

Hva er typisk for barneoppdragelsen i ulike aldre?
Hva kan være vanskelig med å oppdra barn? Er det noen faser som er ekstra krevende?
Hva synes du det er viktig å tenke over når man oppdrar barn?

Snakk sammen

Eksempler på hvordan skole og barnehage kan støtte foreldre i barneoppdragelsen: foreldremøter og foreldresamtaler, ta opp felles problemstillinger og tema for foreldregruppen som kanskje kan bli enige om noen felles regler.

Eksempler på råd for barneoppdragelse:

  • Lytt til barnet ditt.
  • Vær konsekvent.
  • Husk at alle barn er individer med tanker og følelser.
  • Gi mye ros, og skryt av det barnet ditt har gjort når han eller hun har gjort noe bra.
  • Snakk mye med barnet ditt. Sett ord på det dere ser og opplever.

Mange podkaster handler dessuten om barn og barneoppdragelse.

Tips til undervisninga

For deltakarar som er i introduksjonsprogram: Foreldrerettleiing er etter integreringslova eit av dei obligatoriske standardiserte elementa i opplæringa. Dette elementet gjeld for deltakarar som har barn under 18 eller får barn i løpet av introduksjonsprogrammet.

«Foreldreveiledning gjennomføres enten i gruppe eller som individuell veiledning. Veiledning i gruppe skal bestå av mellom åtte og tolv veiledningsmøter på minimum én time hver. Individuell veiledning skal bestå av mellom fem og åtte veiledningssamtaler på minimum 45 minutter hver.»

Sjå filmen

Videoen er sett saman av 17 klipp. I det første klippet ser vi ei mor som held ein baby. Vidare ser vi klipp av barn og foreldre som gjer ting saman. Barna er litt eldre for kvart klipp. I nokre klipp ser vi foreldre som lærer barn å gå, lese og sykle. I andre klipp ser vi krangling og barn som skrik. I det nest siste klippet lærer ein far tenåringsdottera å køyre, og i siste klippet køyrer ein bil vekk frå kameraet. Oppsedingsperioden er over, og barnet er rusta til å starte på sin eigen veg i livet.

Framlegg til spørsmål

Kva er typisk for barneoppsedinga i ulike aldrar?
Kva kan vere vanskeleg med å oppdra barn? Er nokre fasar ekstra krevjande?
Kva synest du det er viktig å tenkje over når ein oppdreg barn?

Snakk saman

Dette er nokre døme på korleis skulen og barnehagen kan støtte foreldra i barneoppsedinga: foreldremøte og foreldresamtalar, ta opp felles problem og tema for foreldregruppa slik at foreldra kanskje kan bli samde om nokre felles reglar.

Døme på råd for barneoppseding:

  • Lytt til barnet ditt.
  • Ver konsekvent.
  • Hugs at alle barn er individ med tankar og kjensler.
  • Gje mykje ros, og skryt av barnet ditt når han eller ho har gjort noko bra.
  • Snakk mykje med barnet ditt. Set ord på det de ser og opplever.

Det finst òg mange podkastar som handlar om barn og barneoppseding.

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Folkehelse og livsmestring

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

gi eksempler på hvordan offentlige etater, som for eksempel barnehage, skole og barnevern, kan støtte familier

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Video

Assista ao vídeo

Criação de filhos

En voksen far holder sin lille sønn i hånden. Sønnen har på seg en ryggsekk. De er på vei til skolen. Foto
GettyImages

A criação dos filhos pode variar em diferentes famílias, sociedades e culturas. Os pais são os principais responsáveis pela criação dos seus filhos, mesmo que estes também sejam influenciados por outros adultos, no jardim de infância, na escola e nas atividades recreativas. O objetivo da educação é, entre outros, ensinar as crianças a participar na sociedade, dar-lhes bons valores básicos e capacitá-las a viver uma vida boa.

Os pais gostam de passar muito tempo com os seus filhos e querem estar bem informados sobre a vida dos filhos nos períodos em que não estão juntos, portanto priorizam ter uma boa cooperação com o jardim de infância e a escola. A maioria dos pais também considera importante conhecer os amigos dos seus filhos e os seus pais.

A visão sobre a criação de filhos mudou. Antigamente, as crianças eram vistas como «pequenos adultos», e muitas vezes tinham de trabalhar para contribuir para o rendimento da família. Hoje, a infância é um tempo para brincar e aprender, e não fazemos as mesmas exigências às crianças que antes.

En mor holder seg til hodet og ser sliten ut. På fanget har hun et barn i toårsalderen som gråter. Foto
GettyImages

Os filhos trazem muita alegria e são uma grande responsabilidade, mas por vezes a maioria dos pais acha difícil educá-los. Nem sempre os filhos fazem o que os pais querem, e os pais podem ficar cansados, zangados e frustrados. Em tais situações, é possível pedir conselhos a um especialista no assunto, trocar ideias com outros pais, ler livros sobre o tema ou procurar informações na Internet. É bom pensar sobre como lidar com situações problemáticas antes de elas surgirem.

Tópicos de conversa

  • Como o jardim de infância e a escola podem dar apoio aos pais na educação dos filhos?
  • Conversem sobre como as crianças e a criação de filhos são vistas na Noruega.
  • Conversem sobre os desafios de criar filhos.
GettyImages
GettyImages

Escolha a resposta certa

Antigamente, as crianças eram vistas como «pequenos adultos». O que as crianças tinham de fazer antes e que não precisam de fazer [BR: precisam fazer] agora?

Escolha a resposta certa

Quem são os principais responsáveis pela criação dos filhos?

Complete a frase

Os filhos trazem muita alegria, e a grande maioria dos pais...

Escolha as respostas certas

O que podemos fazer se acharmos difícil o exercício da parentalidade?

Clique em «certo» ou «errado»

Leia as afirmações. O que está certo? O que está errado?

A educação dos filhos muda pouco entre as culturas.
Os pais querem saber o mínimo possível sobre a vida dos filhos.
Hoje, a infância é um tempo para brincar e aprender, e não fazemos as mesmas exigências às crianças que antes.
Os filhos sempre fazem o que os pais dizem.
Na Noruega, todas as formas de violência física contra crianças são proibidas.