Vaspitanje/Odgoj djece

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

For deltakere som er i introduksjonsprogram: Ett av de obligatoriske standardiserte elementene i opplæringen etter integreringsloven er foreldreveiledning. Dette elementet gjelder for deltakere som har barn under 18 år eller som får barn i løpet av introduksjonsprogrammet.

«Foreldreveiledning gjennomføres enten i gruppe eller som individuell veiledning. Veiledning i gruppe skal bestå av mellom åtte og tolv veiledningsmøter på minimum én time hver. Individuell veiledning skal bestå av mellom fem og åtte veiledningssamtaler på minimum 45 minutter hver.»

Se filmen

Videoen består av 17 klipp. I det første klippet ser vi en mor holde en liten baby. Videre i filmen ser vi klipp av barn og foreldre som gjør forskjellige ting sammen. Barnets alder blir litt høyere for hvert klipp. I noen klipp ser vi foreldre som lærer barn å gå, bake, lese og sykle. I andre klipp ser vi krangling og barn som skriker. I nest siste klipp lærer en far tenåringsdatteren sin å kjøre bil, og i siste klipp kjører en bil vekk fra kameraet. Oppdragelsperioden er over, og barnet er rustet til å starte sin egen vei i livet.

Forslag til spørsmål

Hva er typisk for barneoppdragelsen i ulike aldre?
Hva kan være vanskelig med å oppdra barn? Er det noen faser som er ekstra krevende?
Hva synes du det er viktig å tenke over når man oppdrar barn?

Snakk sammen

Eksempler på hvordan skole og barnehage kan støtte foreldre i barneoppdragelsen: foreldremøter og foreldresamtaler, ta opp felles problemstillinger og tema for foreldregruppen som kanskje kan bli enige om noen felles regler.

Eksempler på råd for barneoppdragelse:

  • Lytt til barnet ditt.
  • Vær konsekvent.
  • Husk at alle barn er individer med tanker og følelser.
  • Gi mye ros, og skryt av det barnet ditt har gjort når han eller hun har gjort noe bra.
  • Snakk mye med barnet ditt. Sett ord på det dere ser og opplever.

Mange podkaster handler dessuten om barn og barneoppdragelse.

Tips til undervisninga

For deltakarar som er i introduksjonsprogram: Foreldrerettleiing er etter integreringslova eit av dei obligatoriske standardiserte elementa i opplæringa. Dette elementet gjeld for deltakarar som har barn under 18 eller får barn i løpet av introduksjonsprogrammet.

«Foreldreveiledning gjennomføres enten i gruppe eller som individuell veiledning. Veiledning i gruppe skal bestå av mellom åtte og tolv veiledningsmøter på minimum én time hver. Individuell veiledning skal bestå av mellom fem og åtte veiledningssamtaler på minimum 45 minutter hver.»

Sjå filmen

Videoen er sett saman av 17 klipp. I det første klippet ser vi ei mor som held ein baby. Vidare ser vi klipp av barn og foreldre som gjer ting saman. Barna er litt eldre for kvart klipp. I nokre klipp ser vi foreldre som lærer barn å gå, lese og sykle. I andre klipp ser vi krangling og barn som skrik. I det nest siste klippet lærer ein far tenåringsdottera å køyre, og i siste klippet køyrer ein bil vekk frå kameraet. Oppsedingsperioden er over, og barnet er rusta til å starte på sin eigen veg i livet.

Framlegg til spørsmål

Kva er typisk for barneoppsedinga i ulike aldrar?
Kva kan vere vanskeleg med å oppdra barn? Er nokre fasar ekstra krevjande?
Kva synest du det er viktig å tenkje over når ein oppdreg barn?

Snakk saman

Dette er nokre døme på korleis skulen og barnehagen kan støtte foreldra i barneoppsedinga: foreldremøte og foreldresamtalar, ta opp felles problem og tema for foreldregruppa slik at foreldra kanskje kan bli samde om nokre felles reglar.

Døme på råd for barneoppseding:

  • Lytt til barnet ditt.
  • Ver konsekvent.
  • Hugs at alle barn er individ med tankar og kjensler.
  • Gje mykje ros, og skryt av barnet ditt når han eller ho har gjort noko bra.
  • Snakk mykje med barnet ditt. Set ord på det de ser og opplever.

Det finst òg mange podkastar som handlar om barn og barneoppseding.

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Folkehelse og livsmestring

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

gi eksempler på hvordan offentlige etater, som for eksempel barnehage, skole og barnevern, kan støtte familier

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Video

Pogledajte film

Vaspitanje/Odgoj djece

En voksen far holder sin lille sønn i hånden. Sønnen har på seg en ryggsekk. De er på vei til skolen. Foto
GettyImages

Vaspitanje/Odgoj djece može se razlikovati u različitim porodicama/obiteljima, društvima i kulturama. Roditelji imaju glavnu odgovornost za vaspitanje/odgoj svoje djece iako na njih mogu utjecati drugi odrasli u obdaništu/vrtiću, školi i u aktivnostima u slobodno vrijeme. Cilj vaspitanja/odgoja djece je između ostalog da djeca nauče učestvovati/sudjelovati u društvu, da steknu dobre osnovne vrijednosti, i da mogu živjeti pristojnim životom.

Roditelji žele biti mnogo zajedno sa svojom djecom, i žele znati mnogo o njihovim životima kada nisu zajedno. Zbog toga pridaju veliku važnost dobroj saradnji/suradnji sa obdaništem i školom. Većina roditelja smatra da je važno poznavati prijatelje djece i njihove roditelje.

Pogled na vaspitanje/odgoj djece se promijenio. Ranije se na djecu gledalo kao na "male ljude", i ona su često morala raditi kako bi finansijski/financijski doprinijeli porodici/obitelji. Danas je djetinjstvo vrijeme za igru i učenje, i prema djeci se ne postavljaju isti zahtjevi kao ranije.

En mor holder seg til hodet og ser sliten ut. På fanget har hun et barn i toårsalderen som gråter. Foto
GettyImages

Imati djecu je velika radost i velika odgovornost, ali gotovo svi roditelji ponekad misle da vaspitanje/odgoj djece može biti teško. Djeca ne rade uvijek ono što roditelji žele, i ponekad roditelji mogu biti umorni, ljuti ili rezignirani. Oni tada mogu zatražiti savjet kod nekog tko zna dosta o tome, mogu diskutovati/diskutirati sa drugim roditeljima, čitati knjige o ovoj temi ili pronaći informaciju na internetu. Dobro je razmisliti kako možemo postupiti kao roditelji u problematičnim situacijama prije nego što do njih dođe.

Razgovarajte

  • Na koji način obdanište/vrtić i škola mogu pružiti podršku roditeljima u vaspitanju/odgoju djece?
  • Razgovarajte o tome kako se gleda na djecu i vaspitanje/odgoj djece u Norveškoj.
  • Razgovarajte o izazovima u vaspitanju/odgoju djece.
GettyImages
GettyImages

Odaberite tačan/točan odgovor

Ranije se na djecu gledalo kao na "male ljude". Šta su djeca morala raditi ranije, što ne moraju danas?

Odaberite tačan/točan odgovor

Tko ima glavnu odgovornost za vaspitanje/odgoj djece?

Završite rečenicu

Imati djecu je velika radost i velika odgovornost, ali gotovo svi roditelji misle da…

Odaberite tačan/točan odgovor

Šta možemo uraditi ako mislimo da je teško biti roditelj?

Navedite šta je tačno/točno, a šta pogrešno

Pročitajte tvrdnje. Šta je tačno/točno? Šta je pogrešno?

Vaspitanje/Odgoj djece se ne mijenja mnogo u različitim kulturama.
Roditelji žele znati što je manje moguće o životima svoje djece.
Danas je djetinjstvo vrijeme za igru i učenje, i prema djetetu se ne postavljaju zahtjevi na isti način kao ranije.
Djeca rade uvijek ono što roditelji kažu.
U Norveškoj je svako fizičko/tjelesno nasilje prema djeci zabranjeno.