Upper secondary school and higher education

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Se filmen

Videoen består av 14 klipp som viser aktiviteter og hendelser på videregående skole og universitet/høyskole. Først ser vi ulike arbeidsmåter som blir brukt på videregående: klasseromsundervisning, gruppearbeid, jobbe sammen to og to og plenumsdiskusjon. Så ser vi klipp fra yrkesfaglig utdanning, fra en kjemilab og fra en kunsttime. I den siste delen av filmen ser vi klipp fra universitetet/høyskole: selvstendig arbeid på biblioteket, kollokviegruppe og en forelesning.

Forslag til spørsmål

Hva kan man lære av å gå på videregående, utover det faglige?
Synes du videregående burde vært obligatorisk, slik som grunnskolen er? Hvorfor? Hvorfor ikke?
Hva er det viktig at elevene lærer seg på videregående? Hvilke fag synes du alle videregående skoler burde ha?

Hva kan man lære av å studere, utover det faglige?
Noen ganger får studentene karakterer på skriftlige eller muntlige eksamener. Andre ganger får studenter karakter på gruppeoppgaver eller individuelle oppgaver. Hva mener du er den beste måten å vurdere studentene på? Hvorfor?

Snakk sammen

Samfunnet I Norge blir mer og mer spesialisert, og teknologiske løsninger tar over manuelle arbeidsoppgaver. Dessuten blir de fleste forbruksvarene vi kjøper i Norge, produsert i andre land. Arbeidsplassene som finnes i Norge, krever derfor en annen type kompetanse enn tidligere. Videregående skole er regnet som nødvendig for å lykkes i arbeidslivet.

De viktigste næringsveiene i Norge nå og i nær fremtid er trolig innenfor tjenesteytende næringer, handel og teknologi. Dette er næringsveier som krever spesiell fagkunnskap og kompetanse. Hva betyr det for deltakerne i gruppa?

Snakk gjerne om Lånekassens betydning for at alle skal ha mulighet til å ta en høyere utdanning. Snakk om lån generelt. Er det et problem for noen av deltakerne å betale renter ut fra religiøs eller kulturell bakgrunn? Hvordan håndtere dette i et vestlig samfunn? Snakk også om forskjellen på lån og stipend.

Tips til undervisninga

Sjå filmen

Videoen inneheld 14 klipp som viser aktivitetar og hendingar frå den vidaregåande skulen og universitet/høgskular. Først ser vi ulike arbeidsmåtar som blir brukte på vidaregåande: klasseromsundervisning, gruppearbeid, jobbe saman i par og plenumsdiskusjon. Så ser vi klipp frå yrkesfagleg utdanning, frå ein kjemilab og frå ein kunsttime. I den siste delen av filmen ser vi klipp frå universitet/høgskule: sjølvstendig arbeid på biblioteket, kollokviegruppe og ei førelesing.

Framlegg til spørsmål

Utanom det faglege, kva kan ein lære av å gå på vidaregåande?
Synest du at vidaregåande burde vore obligatorisk slik grunnskulen er? Kvifor? Kvifor ikkje?
Kva er det viktig at elevane lærer seg på vidaregåande? Kva for fag tykkjer du at alle vidaregåande skular burde ha?

Utanom det faglege, kva kan ein lære av å studere?
Nokre gonger får studentane karakterar på skriftlege eller munnlege eksamenar. Andre gonger får studentane karakter på gruppeoppgåver eller individuelle oppgåver. Kva meiner du er den beste måten å vurdere studentane på? Kvifor?

Snakk saman

Det norske samfunnet blir meir og meir spesialisert, og teknologiske løysingar tek over manuelle arbeidsoppgåver. Dessutan blir dei fleste forbruksvarene vi kjøper i Noreg, produserte i andre land. Arbeidsplassane som finst i Noreg, krev difor ein annan type kompetanse enn før. Vidaregåande utdanning er rekna for naudsynt for å lukkast i arbeidslivet.

Truleg vil dei viktigaste næringsvegane i Noreg no og i den nære framtida vere innanfor tenesteytande næringar, handel og teknologi. Desse næringsvegane krev spesiell fagkunnskap og kompetanse. Kva har dette å seie for deltakarane i gruppa?

Snakk gjerne om kor viktig Lånekassen er for at det skal vere mogleg for alle å ta høgare utdanning. Snakk om lån generelt. Er det deltakarar i gruppa som ut frå religiøs eller kulturell bakgrunn har eit problem med å betale renter? Korleis kan ein handtere dette i eit vestleg samfunn? Snakk òg om skilnaden mellom lån og stipend.

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om sentrale verdier som det norske skole- og utdanningssystemet bygger på, og hva som forventes av foreldre i samarbeidet mellom skole og hjem
gi eksempler på barn, unge og voksnes rettigheter, plikter og muligheter i det norske utdanningssystemet, og hvordan utdanning kan finansieres
gi eksempler på hva skattefinansiert velferd innebærer

Kjerneelement

Demokratiforståelse og deltakelse
Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Utforsking
Video

Watch the film

Upper secondary school

Most occupations require upper secondary or higher education. Most young people therefore choose to continue their education after lower secondary school.

  • Pupils aged between 16 and 25 are entitled to a place at upper secondary school.
  • Public upper secondary schools are free.
  • Pupils choose between general studies and vocational programmes.
  • Pupils must apply online for a place at upper secondary school before 1 March.
  • The grades they received in grade 10 determine which upper secondary school they can go to.
  • There are some private upper secondary schools. Pupils who go to a private school have to pay a charge.

Vocational programme: Pupils gain a practical education and receive a craft certificate when they complete their education. Examples of practical education programmes include carpenter, hairdresser, health worker and car mechanic programmes.

General studies programme: Pupils gain a theoretical education. Pupils with a certificate from a general studies programme can apply for admission to a university or university college.

En ung kvinne i rørleggeruniform og med skiftenøkkel i hånda står ved et rørsystem og skrur. Bildet illustrerer en elev som går yrkesfaglig utdanning. Foto
GettyImages
Elever sitter i et klasserom og har gruppearbeid. De har PC-er og skriveblokker. Bildet illustrerer elever som går studiespesialiserende studieretning. Foto
GettyImages

Source: Statistics Norway

Higher education

GettyImages

A modern welfare society depends on a high employment rate, technology, production and innovation. Norway therefore needs a highly educated population. The public authorities help to ensure this, for example by offering equal access to education for everybody.

About 35% of adults in Norway have higher education. More and more young people take higher education, and the level of education in Norway is rising steadily. Women currently make up more than 60% of students and have a slightly higher level of education than men. A higher proportion of Norwegian-born persons with immigrant parents take higher education than in the population as a whole.

Everyone who has achieved the Higher Education Entrance Qualification from upper secondary school can apply for a place at a university or university college.

  • Universities and public university colleges are free, but students have to pay for their books.
  • The Norwegian Universities and Colleges Admission Service manages admissions on behalf of universities and university colleges. Information about application deadlines can be found on its website.

The Norwegian State Educational Loan Fund

Sedler, norske penger. Illustrasjonsfoto.
GettyImages

Even though universities and university college tuition is free, students need money for other expenses while they study. It is therefore common for students to borrow money from the Norwegian State Educational Loan Fund to pay for rent, food and other necessities. The Norwegian State Educational Loan Fund issues grants and loans to pupils and students in Norway and to Norwegian students studying abroad. This ensures that everyone who wants to take higher education can do so regardless of their gender, age, social situation and their family’s financial situation. Adults can also apply for grants and/or loans for primary and secondary education.

Loans have to be repaid in monthly instalments after the completion of studies. A grant does not have to be repaid, but this is often on the condition that the student has completed their studies and passed the exam.

Talk together

  • All young people have the right to upper secondary education. What does this tell us about society and the labour market’s expectations?
  • More and more people in Norwegian society are taking higher education. What does this tell us about expectations of workers and job opportunities in Norway?
  • The Norwegian State Educational Loan Fund was established in 1947. Its intention was to enable everyone to take higher education, regardless of their background. The Fund is both a bank and an important part of the welfare state. What do you think of the system?
AdobeStock
AdobeStock

Select the right answer

What is a vocational programme?

Select the right answer

Are there private upper secondary schools in Norway?

Select the right answer

What percentage of adults in Norway have a higher education?

Select right or wrong

Read the statements. What is right? What is wrong?

You have to pay a charge to attend a public upper secondary school.
A general studies programme is a theoretical education.
Most people decide to go to an upper secondary school.
Examples of practical education programmes include carpenter, hairdresser, health worker and car mechanic programmes.
A vocational programme is a theoretical education.

Select right or wrong

Read the statements. What is right? What is wrong?

Around 60 per cent of students today are women.
A higher proportion of Norwegian-born persons with immigrant parents take higher education than in the population as a whole.
Loans have to be repaid after the completion of studies.
Adults can’t apply for grants and/or loans for primary and secondary education.
The Norwegian State Educational Loan Fund was established in 1974.

Select the right image

Which image shows a theoretical education?

Click on the image

At what age are pupils entitled to a place at an upper secondary school?

choice-image