ስልጠና ንዓበይቲ

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Det er godt mulig at du som lærer her vil få spørsmål om den enkelte deltakers situasjon. Det har du ikke mulighet eller anledning til å bruke tid på i undervisningen. Hvis du vet hvor deltakerne dine kan få råd og veiledning om akkurat sin situasjon, kan du henvise dem videre.

Snakk sammen

Kanskje noen deltakere opplever at det som veldig fremmed og «uverdig» å lære/gå på skole som voksen? I Norge er det vanlig å bygge på kompetansen gjennom hele yrkeslivet. Mange tar hele utdanninger som voksen eller videreutdanning/etterutdanning for å heve kompetansen sin mens man er i jobb. Dette skyldes både at arbeidslivet er i endring og at mennesker endrer seg i løpet av livet.

Tips til undervisninga

Det er godt mogleg at du som lærar her vil få spørsmål om situasjonen til einskilddeltakarar. Du har ikkje tid eller høve til å bruke undervisningstida på dette. Dersom du veit kvar deltakarane dine kan få råd og rettleiing om situasjonen sin, kan du vise dei vidare.

Snakk saman

Kanskje nokre av deltakarane opplever det som veldig framandt og «uverdig» å skulle lære/gå på skule som vaksen? I Noreg er det vanleg å byggje på kompetansen sin gjennom heile yrkeslivet. Mange tek heile utdanningar som vaksne eller tek vidare- og etterutdanning for å heve kompetansen sin medan dei er i jobb. Dette skuldast både at arbeidslivet er i endring og at menneske endrar seg i løpet av livet.

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

gi eksempler på barn, unge og voksnes rettigheter, plikter og muligheter i det norske utdanningssystemet, og hvordan utdanning kan finansieres

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet

ስልጠና ንዓበይቲ

Hånd som skriver. Skrivebord sett ovenfra med liten plante, laptop og notatblokk. Foto.
AdobeStock

ሕብረተሰብ ኣብ ቀጻሊ ለውጢ እዩ ዘሎ። ኣብ ናይ ስራሕ ዓለም ሓድሽ ቴክኖሎጂ ሳዕቤን ኣሎዎ። እዚ ኸኣ ሰራሕተኛታት ምስ እዋናዊ ኵነታት ክኸዱን ሓድሽ ክእለታት ክመሃሩን ዝሓትት’ዩ። ዓበይቲ ምሉእ ብምሉእ ሓድሽ ትምህርቲ ክመሃሩ፡ ነቲ ዝጸንሖም ትምህርቲ ዝያዳ ክብ ከብሉዎ ወይ ከኣ ነቲ ኣብ ናይ ስራሕ ዓለም ዝቕልቀል ሓድሽ ጠለባት ንኽገጥሙዎ መባእታዊ ቤትትምህርቲ ክመሃሩ ይኽእሉ እዮም። ብዙሓት ዓበይቲ ስርሖም እናሰርሑ’ውን ናይ ድሕረ ምረቓ ትምህርቲ ይቕጽሉ እዮም። ምሉእ ህይወትና ኢና ንመሃር ማለት ኣብ ምሉእ ህይወትና ንቐስሞ ትምህርቲ ማለት’ዩ።

መዳለዊን ካልኣይን ደረጃ ትምህርቲ ንዓበይቲ

ዓበይቲ ኣቐዲሞም መባእታዊ ትምህርቲ ዘይወድኡ እንተነይሮም፡ መዳለዊ ትምህርቲ ንዓበይቲ ክወሃቦም መሰል ኣሎዎም። ንዓበይቲ ዝወሃብ መዳለዊ ትምህርቲ ብናጻ እዩ። እቲ ምምሕዳር/ኮሙነ ነዚ ትምህርቲ እዚ ዕድል ክህብ ሓላፍነቱ’ዩ።

ደቂ 25 ዓመትን ወይ ካብኡ ንላዕሊ ዝዕድመኦም ዓበይቲ፡ ካልኣይ ደረጃ ትምህርቲ ከየማልኡዎ እንተ ጸኒሖም ንኸማልኡዎ መሰል ኣሎዎም። ቅድሚ ካልኣይ ደረጃ ትምህርቲ ምጅማር ግን ኣብ ኖርወይ ወይ ኣብ ካልእ ሃገር መባእታዊ ቤትትምህርቲ ዝወድኡ ክኾኑ ኣለዎም።
ነዚ ስልጠና’ዚ ብሓላፍነት ዝሕተተሉ ምምሕዳር ዞባ እዩ። ንዓበይቲ ዝወሃብ ላዕለዋይን ካልኣይን ደረጃ ትምህርቲ ኣብ ውሽጢ እቲ መንግስታዊ ናይ ትምህርቲ መስርሕ ምስ ዝኸውን ብናጻ ዝወሃብ እዩ። ብተወሳኺ ብዙሕ ብሕታዊ ናይ ትምህርቲ ዕድላት ዝህባ ትካላት’ውን ኣለዋ። እዚ ግና ብናጻ ዝወሃብ ኣይኰነን።

ሽሕ’ኳ ትምህርቲ ብናጻ እንተዀነ ዓበይቲ ሰባት ንመነባብሮኦም ዝኸውን ገንዘብ ክህልዎም ኣለዎ። ስለዚ፡ ብዙሓት ሰባት ትምህርቲ ኣብ ዝመሃሩሉ እዋን ካብ ሎነካሰን ትምህርታዊ ሓገዝን/ወይ ለቓሕን ክወሃቦም ይኽእል።

ምጽዳቕ ናይ ወጻኢ ሃገር ትምህርቲ

ናይ ካልእ ሃገር ትምህርቲ ኣሎካ እንተዀይኑ፡ ኣብ ኖርወይ ንኽጸድቀልካ ክተመልክት ትኽእል ኢኻ። ነዚ ድማ ብመንገዲ ዳይሬክቶሬት ላዕለዋይ ትምህርትን ክእለትን HK-dir ኢኻ ትገብሮ። ሰብ ሞያ ጥዕና ካብ ዳይረክተር ጥዕና ኖርወይ ፍቓድ ስራሕ ንምርካብ ከመልክቱ ይኽእሉ።

ብዛዕባ ዘሎካ ዕድላት ዝያዳ ሓበሬታ እንተ ደሊኻ ኣብቲ ቤትትምህርቲ ምስ ዘሎ ኣማኻሪ ወይ ምስ ኣማኻሪ ስደተኛታት ተዘራረብ።

ሓቀኛ ናይ ብቕዓት ገምጋም

ብትምህርቲ ዀነ ብኻልእ ዓይነት ተሞክሮ ክእለት ከነጥሪ ንኽእል ኢና። እቶም ምስ ዓበዩ ናብ ኖርወይ ዝመጽኡ ሰባት፡ ምስክር ወረቐት ብምቕራብ ክእለት ከም ዘሎዎም ምርግጋጽ ከጸግሞም ይኽእል’ዩ። ኣብ ከምዚ ኵነታት እቲ ሓቀኛ ክእለቶም ምግምጋም ይከኣል እዩ። እዚ ማለት ድማ ነቲ ናይ ሓደ ውልቀሰብ ክእለት ብግብሪ ምስቲ ዘሎ ቀዋሚ መለክዕታት ብምንጽጻር ምግምጋም ማለትዩ። እዚ ገምጋም’ዚ ምሕጻር ስልጠና፡ ትምህርቲ ምቕሳም፡ ንዝተወሰነ ክፋል መደብ ትምህርቲ ሕድገት ምግባር፡ ሓድሽ ስራሕ ምርካብ ወይ ዝለዓለ ደሞዝ ምርካብ ከስዕብ ይኽእል’ዩ። ሓደ ተመሃራይ ብኽልተ ደረጃ ክግምገም ይኽእል፣ ምስ ሞያዊ ትምህርቲ ብዝተኣሳሰር ደረጃ መባእታ ቤትትምህርቲ፣ ከምኡ’ውን ዝለዓለ ደረጃ ትምህርቲ።

ብሓባር ተዘራረቡ

  • ብዛዕባ ትምህርቲ ምሉእ ህይወት ዝብል ሓረግ እንታይ ትሓስብ፧
  • ምዕባለ ማሕበረሰብ ነቲ ውልቀሰብ ሓድሽ ፍልጠትን ክእለትን ንምርካብ ዘሎዎ ድሌት ብኸመይ ከም ዝጸልዎ ብሓባር ተዘራረቡ።
Hånd som skriver, nærbilde. Foto.
AdobeStock
Ung gutt sitter foran laptop sammen med eldre mann. Foto.
AdobeStock

ቅኑዕ መልሲ ምረጽ

ዓበይቲ መባእታዊ ትምህርቲ ብነጻ ንክመሃሩ መሰል ዘለዎም መዓስ'ዩ፧

ቅኑዕ መልሲ ምረጽ

መባእታዊ ትምህርቲ ኣቕርቦ ምሃብ እንተላይ ንዓበይቲ ሓላፍነት ዘሎዎ መን እዩ፧

ቅኑዕ መልሲ ምረጽ

ደቂ 25 ወይ ካብኡ ንላዕሊ ዝዕድመኦም ዓበይቲ ካልኣይ ደረጃ ትምህርቲ ቅድሚ ሕጂ ዘይረኸቡ እንተ ነይሮም ክረኽቡ መሰል ኣሎዎም። ነዚ መሰል'ዚ ንክትረክብ እንታይ ዓይነት ደረጃ ትምህርቲ ክህልወካ ኣለዎ፧

ቅኑዕ ወይ ጌጋ ምረጽ

ነዚ መግለጽታት ኣንብቦ። ኣየናይ'ዩ እቲ ቅኑዕ፧ ኣየናይከ እቲ ጌጋ፧

መባእታ ትምህርቲ ዘይወድኡ ዓበይቲ ሰባት መሰል የብሎምን።
ንዓበይቲ ዝወሃብ ካልኣይ ደረጃ ትምህርቲ ኣብ መንግስታዊ ኣብያተ ትምህርቲ ብናጻ ዝወሃብ እዩ።
ምስ ዓበኻ ትምህርቲ ምምሃር ልሙድ ኣይኮነን።
ብዙሓት ትምህርቲ ክኸዱ ከለዉ ካብ ሎነካሰን ማህደረ ትምህርቲ ወይ ለቓሕ ወይ ክልተኡ ይወስዱ እዮም።
ዞባዊ ምምሕዳራት ሓላፍነት ካልኣይ ደረጃ ትምህርቲ ኣሎዎም።

ቅኑዕ ወይ ጌጋ ምረጽ

ነዞም ኣበሃህላታት እዚኣቶም ኣንብቦም። ኣየናይ እዩ እቲ ሓቂ፧ ኣየናይከ እቲ ጌጋ፧

ናይ ብሕቲ ካልኣይ ደረጃ ኣብያተ ትምህርቲ ኣለዉ። እዚ ብናጻ እዩ።
ኣብ ካልእ ሃገር ዝተመሃርካዮ ትምህርቲ ኣብ ኖርወይ ተቐባልነት ክረክብ ኣይክእልን እዩ።
ሰራሕተኛታት ሞያ ጥዕና ካብ ዳይረክተር ጥዕና ኖርወይ ፍቓድ ስራሕ ንምርካብ ከመልክቱ ይኽእሉ እዮም።
ሓቀኛ ሞያዊ ብቕዓት ብሰነድ ከተቕርቦ ኣጸጋሚ እዩ።
ኣብ ህይወትና ንመሃሮ ትምህርቲ ህይወት ምሉእ ትምህርቲ ተባሂሉ ይጽዋዕ።