الهوية

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Her er det nødvendig å informere om at dette er et tema som det er mer og mer fokus på i våre dager. Temaet kan oppleves kontroversielt både hos enkelte nordmenn og mennesker i deltakergruppen. Undervisningen må derfor tilpasses deltakernes ståsted og med fokus på individets rett til å bestemme over eget liv, likeverd, toleranse og aksept.

Se filmen

Videoen viser femten klipp. De første fjorten klippene er portrettvideoer av personer som ser inn i kamera. Noen er menn, noen er kvinner. Noen ser maskuline ut, andre ser feminine ut. De har forskjellige hudfarger, hårfarger og klær. Én mann har leppestift og skjegg, en annen mann tar på seg maskara. En kvinne har et regnbueflagg tegnet på kinnet sitt. I det siste klippet ser vi ni ruter med mennesker som danser på fargerike bakgrunner. Videoen zoomer ut, og vi ser mange mennesker som danser i hver sin rute. Rutene danner et regnbueflagg.

Forslag til spørsmål

Hva tenker du på når du hører ordet «identitet»?
Er det lett eller vanskelig å beskrive sin egen identitet?

Tips til undervisninga

Her må ein informere om at dette er eit tema som det er meir og meir fokus på i våre dagar. Både ein del nordmenn og deltakargruppa kan oppleve temaet som kontroversielt. Undervisninga må difor tilpassast til deltakarane sin ståstad og setje fokus på likeverd, toleranse, aksept og individet sin rett til å bestemme over sitt eige liv.

Sjå filmen

Videoen er sett saman av 15 klipp. Dei første 14 klippa er portrettvideoar av personar som ser inn i kamera. Nokre er menn, nokre er kvinner. Nokre ser maskuline ut, andre ser feminine ut. Dei har ulike hudfargar, hårfargar og klede. Éin mann har leppestift og skjegg, ein annan tek på seg maskara. Éi kvinne har eit regnbogeflagg teikna på kjaken. I det siste klippet ser vi ni ruter med menneske som dansar mot fargerike bakgrunnar. Videoen zoomar ut, og vi ser mange menneske som dansar i kvar si rute. Rutene dannar eit regnbogeflagg.

Framlegg til spørsmål

Kva tenkjer du på når du høyrer ordet «identitet»?
Er det lett eller vanskeleg å skildre sin eigen identitet?

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter
Digitale ferdigheter

Tverrfaglige tema

Folkehelse og livsmestring

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om familieplanlegging, prevensjonsmidler og abort, forståelse og respekt knyttet til seksuell identitet og kjønnsuttrykk, samt grensesetting og lovverk knyttet til dette

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Video

شاهد الفيلم

الهوية

إن طریقة فهمنا وتصورنا لأنفسنا، هي ما نطلق عليها الهوية. تتشكل الهوية من خلال خصائصنا وسماتنا الشخصية. وتلعب العوامل الاجتماعية دورًا أيضًا ، مثل المكان الذي نعيش فيه والأشخاص الذين نخالطهم واهتماماتنا.

الهوية الجنسية

من یقع المرء في حبه وینجذب إليه جنسيًا ، يشي بالهوية الجنسية للمرء. يعرّف البعض أنفسهم على أنهم مغایري الجنس أو مثليين ، بينما لا يرغب البعض الآخر في تحديد ميولهم الجنسية كشيء ثابت.

En mann sitter ved et bord og spiser frokost. Bak ham står en mann som gir ham en klem. Begge smiler. De er forelska i hverandre. Foto
En kvinne sitter ved et bord og spiser frokost. Ved siden av henne sitter en mann som gir henne en klem. Begge smiler. De er forelska i hverandre. Foto
GettyImages

الهوية الجنسانية

الجنس هو جزء من هويتنا. وتقليديا ، حدد علم وظائف الأعضاء جنسنا عند الولادة، صبي أو بنت. وقد عززت أنماط الدور الجنسي الواضحة هذا. اليوم ، هناك قدر أكبر من الانفتاح على أن هذه الثنائية لا تنطبق على الجميع ، وأن البعض سيعرفون أنفسهم على أنهم شيء آخر غير الجنس الذي ولدوا بە، أو أنهم في الوسط بين الجنسين التقليديين. كيف يلبس المرء أو بطريقة أخرى یؤكد على جنسه ، هو ما نسميە التعبير الجندري أو التعبير عن الجنس.

En kvinne smiler mot kamera. Hun har kort hår, skjorte og dressjakke på. Hun har en sløyfe i halsen. Hun er glad. Foto
En mann smiler mot kamera. Han har regnbuefarget øyeskygge og neglelakk. Han er glad. Foto
GettyImages

تحدثوا معا

  • ناقشوا الروابط بين الهوية والتنوع.
  • ما هي عيوب تقسيم الجنس إلى نوعین؟ هل لهذا أي فوائد؟
  • ماذا تفهم من مفهوم التعبير الجندري؟
  • ما هي التحديات التي تتصورها لدى الشخص الذي يخالف التصور التقليدي للجنس والنشاط الجنسي؟
  • غالبًا ما يتم استخدام "LHBTQI+" حول الأشخاص الذين يخالفون معايير الجنس والنشاط الجنسي. تعرف على ما ترمز إليه الحروف.
GettyImages

أكمل الجملة

تتشكل الهوية من خلال خصائصنا و ...

أكمل الجملة

من یقع المرء في حبه وینجذب إليه جنسيًا ، يشي بـ ...

أکمل الجملة

كيف یلبس المرء أو بطريقة أخرى یؤكد على نوع جنسه، نسميها ...

اختر الاجابة الصحيحة

ما الذي ربما یکون قد قوّی جنسنا الفسيولوجي؟

اختر الصواب أو الخطأ

اقرأ الادعاءات الآتیة. ما هو الصواب؟ وما هو الخطأ؟

تتشكل هويتنا من خلال خصائصنا وسماتنا الشخصية.
يُعرِّف الجميع في النرويج أنفسهم بأنهم من جنسين مختلفين.
اليوم ، هناك انفتاح أكبر علی أن لا يعرّف كل شخص نفسه على أنه الجنس الذي ولد به.
كيفية ارتداء الملابس أو التأكيد على نوع الجنس، نسميها التعبير الجندري.
لم يكن لأنماط الدور الجنسي أي تأثير على كيفية إدراكنا للجنس.