Identitet

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Her er det nødvendig å informere om at dette er et tema som det er mer og mer fokus på i våre dager. Temaet kan oppleves kontroversielt både hos enkelte nordmenn og mennesker i deltakergruppen. Undervisningen må derfor tilpasses deltakernes ståsted og med fokus på individets rett til å bestemme over eget liv, likeverd, toleranse og aksept.

Se filmen

Videoen viser femten klipp. De første fjorten klippene er portrettvideoer av personer som ser inn i kamera. Noen er menn, noen er kvinner. Noen ser maskuline ut, andre ser feminine ut. De har forskjellige hudfarger, hårfarger og klær. Én mann har leppestift og skjegg, en annen mann tar på seg maskara. En kvinne har et regnbueflagg tegnet på kinnet sitt. I det siste klippet ser vi ni ruter med mennesker som danser på fargerike bakgrunner. Videoen zoomer ut, og vi ser mange mennesker som danser i hver sin rute. Rutene danner et regnbueflagg.

Forslag til spørsmål

Hva tenker du på når du hører ordet «identitet»?
Er det lett eller vanskelig å beskrive sin egen identitet?

Tips til undervisninga

Her må ein informere om at dette er eit tema som det er meir og meir fokus på i våre dagar. Både ein del nordmenn og deltakargruppa kan oppleve temaet som kontroversielt. Undervisninga må difor tilpassast til deltakarane sin ståstad og setje fokus på likeverd, toleranse, aksept og individet sin rett til å bestemme over sitt eige liv.

Sjå filmen

Videoen er sett saman av 15 klipp. Dei første 14 klippa er portrettvideoar av personar som ser inn i kamera. Nokre er menn, nokre er kvinner. Nokre ser maskuline ut, andre ser feminine ut. Dei har ulike hudfargar, hårfargar og klede. Éin mann har leppestift og skjegg, ein annan tek på seg maskara. Éi kvinne har eit regnbogeflagg teikna på kjaken. I det siste klippet ser vi ni ruter med menneske som dansar mot fargerike bakgrunnar. Videoen zoomar ut, og vi ser mange menneske som dansar i kvar si rute. Rutene dannar eit regnbogeflagg.

Framlegg til spørsmål

Kva tenkjer du på når du høyrer ordet «identitet»?
Er det lett eller vanskeleg å skildre sin eigen identitet?

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter
Digitale ferdigheter

Tverrfaglige tema

Folkehelse og livsmestring

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om familieplanlegging, prevensjonsmidler og abort, forståelse og respekt knyttet til seksuell identitet og kjønnsuttrykk, samt grensesetting og lovverk knyttet til dette

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Video

Pogledajte film

Identitet

Način na koji mi sami sebe doživljavamo, često nazivamo identitetom. Identitet formiraju naše osobine i karakterne crte. Socijalni faktori, kao to gdje živimo, s kim se družimo i naša interesovanja/interesiranja, takođe/također igraju ulogu.

Seksualni identitet

Osoba u koju se neko zaljubi i koja ga seksualno privlači, govori nešto o seksualnom identitetu. Neki se definišu/definiraju kao heteroseksualci ili homoseksualci, dok neki ne žele da definišu/definirati svoju seksualnu orijentaciju kao nešto nepromjenjivo.

En mann sitter ved et bord og spiser frokost. Bak ham står en mann som gir ham en klem. Begge smiler. De er forelska i hverandre. Foto
En kvinne sitter ved et bord og spiser frokost. Ved siden av henne sitter en mann som gir henne en klem. Begge smiler. De er forelska i hverandre. Foto
GettyImages

Rodni identitet

Rod je dio našeg identiteta. Tradicionalno/Tradicijski je fiziologija odredila naš pol/spol prilikom rođenja, dječak ili djevojčica. Jasni obrasci rodnih uloga su ovo pojačali. Danas je veća otvorenost za to da ova podjela na dvoje nije primjenljiva za sve, te da će se netko definisati/definirati kao nešto drugo u odnosu na pol/spol s kojim se rodi ili negdje između ta dva tradicionalna/tradicijska roda. Način na koji se netko oblači ili naglašava rod, nazivamo rodnim izrazom.

En kvinne smiler mot kamera. Hun har kort hår, skjorte og dressjakke på. Hun har en sløyfe i halsen. Hun er glad. Foto
En mann smiler mot kamera. Han har regnbuefarget øyeskygge og neglelakk. Han er glad. Foto
GettyImages

Razgovarajte

  • Diskutujte/Diskutirajte o povezanosti između identiteta i raznolikosti.
  • Koje nedostatke može imati podjela na dva roda/spola? Ima li to nekih prednosti?
  • Šta je sadržano u pojmu rodni/spolni izraz?
  • Šta mislite koje izazove ima osoba koja odstupa od tradicionalnog/tradicijskog shvatanja/shvaćanja roda/spola i seksualiteta?
  • "LHBTQI" se često koristi za osobe koje krše norme vezane sa rod/spol i seksualnost. Saznajte šta/što slova označavaju.
GettyImages

Dovršite rečenicu

Identitet formiraju naše osobine i ...

Dovršite rečenicu

Osoba u koju se neko/netko zaljubi i koja ga seksualno privlači, govori nešto o ...

Dovršite rečenicu

Način na koji se neko/netko oblači ili naglašava rod nazivamo ...

Odaberite tačan/točan odgovor

Šta je možda pojačalo naš fiziološki pol/spol?

Odaberite tačan/točan odgovor

Pročitajte tvrdnje. Šta je tačno/točno? Šta je pogrešno?

Naš identitet formiraju naše osobine i karakterne crte.
Svi se u Norveškoj definišu/definiraju kao heteroseksualci.
Danas je veća otvorenost ka tome da se ne definišu/definiraju svi polom/spolom s kojim su rođeni.
Način na koji se neko/netko oblači ili naglašava rod nazivamo rodnim izrazom
Obrasci rodnih uloga nemaju nikakvog utjecaja na to kako doživljavamo pol/spol.