Kimlik

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Her er det nødvendig å informere om at dette er et tema som det er mer og mer fokus på i våre dager. Temaet kan oppleves kontroversielt både hos enkelte nordmenn og mennesker i deltakergruppen. Undervisningen må derfor tilpasses deltakernes ståsted og med fokus på individets rett til å bestemme over eget liv, likeverd, toleranse og aksept.

Se filmen

Videoen viser femten klipp. De første fjorten klippene er portrettvideoer av personer som ser inn i kamera. Noen er menn, noen er kvinner. Noen ser maskuline ut, andre ser feminine ut. De har forskjellige hudfarger, hårfarger og klær. Én mann har leppestift og skjegg, en annen mann tar på seg maskara. En kvinne har et regnbueflagg tegnet på kinnet sitt. I det siste klippet ser vi ni ruter med mennesker som danser på fargerike bakgrunner. Videoen zoomer ut, og vi ser mange mennesker som danser i hver sin rute. Rutene danner et regnbueflagg.

Forslag til spørsmål

Hva tenker du på når du hører ordet «identitet»?
Er det lett eller vanskelig å beskrive sin egen identitet?

Tips til undervisninga

Her må ein informere om at dette er eit tema som det er meir og meir fokus på i våre dagar. Både ein del nordmenn og deltakargruppa kan oppleve temaet som kontroversielt. Undervisninga må difor tilpassast til deltakarane sin ståstad og setje fokus på likeverd, toleranse, aksept og individet sin rett til å bestemme over sitt eige liv.

Sjå filmen

Videoen er sett saman av 15 klipp. Dei første 14 klippa er portrettvideoar av personar som ser inn i kamera. Nokre er menn, nokre er kvinner. Nokre ser maskuline ut, andre ser feminine ut. Dei har ulike hudfargar, hårfargar og klede. Éin mann har leppestift og skjegg, ein annan tek på seg maskara. Éi kvinne har eit regnbogeflagg teikna på kjaken. I det siste klippet ser vi ni ruter med menneske som dansar mot fargerike bakgrunnar. Videoen zoomar ut, og vi ser mange menneske som dansar i kvar si rute. Rutene dannar eit regnbogeflagg.

Framlegg til spørsmål

Kva tenkjer du på når du høyrer ordet «identitet»?
Er det lett eller vanskeleg å skildre sin eigen identitet?

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter
Digitale ferdigheter

Tverrfaglige tema

Folkehelse og livsmestring

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om familieplanlegging, prevensjonsmidler og abort, forståelse og respekt knyttet til seksuell identitet og kjønnsuttrykk, samt grensesetting og lovverk knyttet til dette

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Video

Filmi seyret

Kimlik

Kendimizi nasıl algıladığımızı, kimliğimiz olarak adlandırırız. Kimliğimizi, vasıflarımız ve kişilik özelliklerimiz şekillendirir. Nerede yaşadığımız, kimlerle bir araya geldiğimiz ve ilgi alanlarımız gibi sosyal faktörler de rol oynar.

Cinsel kimlik

Kişinin kime aşık olduğu ve cinsel olarak kimi çekici bulduğu, cinsel kimlik hakkında bir şeyler söyler. Bazıları kendilerini heteroseksüel veya homoseksüel olarak tanımlarken, bazıları ise cinsel yönelimlerini sabit bir şey olarak tanımlamak istemez.

En mann sitter ved et bord og spiser frokost. Bak ham står en mann som gir ham en klem. Begge smiler. De er forelska i hverandre. Foto
En kvinne sitter ved et bord og spiser frokost. Ved siden av henne sitter en mann som gir henne en klem. Begge smiler. De er forelska i hverandre. Foto
GettyImages

Cinsiyet kimliği

Cinsiyet, kimliğimizin bir parçasıdır. Geleneksel olarak cinsiyetimizi doğumda, erkek veya kız olarak, fizyoloji belirlemiştir. Belirgin cinsiyet rol kalıpları bunu güçlendirmiştir. Bugün, bu iki seçeneğin herkes için geçerli olmadığı ve bazı kişilerin kendilerini doğdukları cinsiyetten ayrı veya iki geleneksel cinsiyetin arasında tanımlamak istemesi konusunda daha fazla şeffaflık vardır. Kişinin giyinme şekliyle veya başka şekillerde cinsiyetini vurgulamasına, cinsiyet ifadesi denir.

En kvinne smiler mot kamera. Hun har kort hår, skjorte og dressjakke på. Hun har en sløyfe i halsen. Hun er glad. Foto
En mann smiler mot kamera. Han har regnbuefarget øyeskygge og neglelakk. Han er glad. Foto
GettyImages

Birlikte konuşun

  • Kimlik ve çeşitlilik arasındaki bağlantıları tartışın.
  • Cinsiyeti ikiye bölmenin dezavantajları ne olabilir? Bunun bazı faydaları var mı?
  • Cinsiyet ifadesi kavramına hangi anlamı yüklüyorsun?
  • Geleneksel cinsiyet ve cinsellik algısından kopan bir kişinin ne gibi zorluklarla karşılaşacağını düşünüyorsun?
  • "LGBTQI +" genellikle cinsiyet ve cinsellik normlarının dışına çıkan kişiler için kullanılır. Harflerin ne anlama geldiğini öğren.
GettyImages

Cümleyi tamamla

Kimliğimizi şekillendiren, vasıflarımız ve...

Cümleyi tamamla

Kişinin kime aşık olduğu ve cinsel olarak kimi çekici bulduğu, şu hususta bilgi verir:

Cümleyi tamamla

Kişinin giyinme şekliyle veya başka şekillerde cinsiyetini vurgulamasına...

Doğru cevabı seç

Fizyolojik cinsiyetimizi ne güçlendirmiş olabilir?

Doğru mu yanlış mı seç

İddiaları oku. Hangisi doğru? Hangisi yanlış?

Kimliğimizi, vasıflarımız ve kişilik özelliklerimiz şekillendirir.
Norveç'teki herkes kendini heteroseksüel olarak tanımlar.
Bugün, herkesin kendini doğduğu cinsiyetle tanımlamıyor olması hususunda daha fazla şeffaflık var.
Kişinin nasıl giyindiğine veya cinsiyetini nasıl vurguladığına, cinsiyet ifadesi deriz.
Cinsiyet rolü kalıplarının cinsiyeti nasıl algıladığımız üzerinde hiçbir etkisi olmamıştır.