المدرسة والتعليم

  • ماذا تتذكر من أيام المدرسة؟
  • كيف كانت العلاقة بين المعلم والتلاميذ؟
  • هل کانت المدرسة تتعاون مع أولياء الأمور؟ كيف کان یحدث هذا التعاون؟
  • ماذا تعرف عن المدرسة النرويجية؟

ناقش هذه المزاعم:

  • الديموقراطية تعتمد على مواطنين مثقفين.
  • المعرفة قوة.
  • الشعب المثقف هو عدو الدكتاتورية اللدود.

النرويج لديها تقاليد عريقة عندما يتعلق الأمر بالمدرسة والتعليم. في القرن الثامن عشر، كان الوضع الاقتصادي في البلاد سيئًا للغاية. ومع ذلك، كان يُنظر إلى التعليم على أنه مهم للغاية لدرجة أنه تقرَّر أن يذهب جميع الأطفال إلى المدرسة ، وأن تدفع الدولة مقابل ذلك.

لقد تغير محتوى المدرسة كثيرًا خلال الثلاثمائة عام الماضية التي كان لدينا فيها نظام التعليم الإلزامي في البلاد. في القرن الثامن عشر ، كان الهدف من التدريس هو تزويد الطلاب بالمعرفة حول الدیانة المسيحية. ولاحقًا، تم إدخال التعليم في أنواع مختلفة من المهارات العملية، مثل الكتابة والحساب والطبخ والخياطة والنجارة، في المدرسة .

في الوقت الحاضر ، يتم تدريس العديد من المواد التي ستوفر للأطفال والشباب تعليمًا عامًا جيدًا. إنهم يتعلمون المعرفة الواقعية والمهارات الأساسية ، مثل القراءة والكتابة والحساب.

يستخدم الأطفال الأدوات الرقمية منذ سن مبكرة. ويتعلم الأطفال العثور على معلومات جيدة واستخدام المعلومات لحلّ المشكلات المختلفة. وهم يتعلمون أيضًا التفكير بشكل مستقل والتعاون مع الآخرين.

Tips til undervisningen

Det er et godt og velkjent pedagogisk prinsipp å starte med stoff som deltakerne kjenner fra tidligere, før man går over til nytt stoff. Gjennom å snakke om deltakernes egen skolegang og deres forhold til skolevesen og utdanning kan man finne likheter og ulikheter i arbeidet med det norske systemet.

Snakk sammen

Det norske samfunnet legger stor vekt på formell utdanning. Noen deltakere må starte eller fullføre egen utdanning i Norge. Noen har barn som skal ta utdanning i Norge. For noen av deltakerne kan det å snakke om betydningen av utdanning i det norske samfunnet være en inngang til å legge planer for veien videre.

I noen deltakergrupper kan det være interessant å diskutere forholdet mellom utdanningsnivå i befolkningen og styresett. Kan man for eksempel tenke seg at et land med et høyt utdanningsnivå i befolkningen også er et diktatur? Er et sosialdemokrati, som for eksempel det norske, avhengig av en utdannet befolkning?

Snakk om kunstverket

En liten gutt sitter bøyd over en bok. Han leser. Maleri.
©O. Væring Eftf. AS «Lille Ebbe leser» malt av Christian Krogh (1920).

Tips til undervisninga

Det er eit godt og velkjent pedagogisk prinsipp å byrje med stoff som deltakarane kjenner frå før, og deretter gå over til nytt stoff. Ved å snakke om deltakarane sin eigen skulegang og deira forhold til skulevesen og utdanning kan ein finne likskapar og ulikskapar medan vi arbeider med det norske systemet.

Snakk saman

Det norske samfunnet legg stor vekt på formell utdanning. Nokre deltakarar må starte eller fullføre si eiga utdanning i Noreg, og nokre har barn som skal ta utdanning i Noreg. For nokre av deltakarane kan det å snakke om kva utdanning tyder i det norske samfunnet fungere som ei innleiing til å leggje planar for vegen vidare.

I nokre deltakargrupper kan det vere interessant å diskutere korleis utdanningsnivået i folket og styresettet i eit land heng saman. Kan ein til dømes tenkje seg at eit land som har eit høgt utdanna folk, òg er eit diktatur? Er eit sosialdemokrati, til dømes det norske, avhengig av eit utdanna folk?

Snakk om kunstverket

En liten gutt sitter bøyd over en bok. Han leser. Maleri.
©O. Væring Eftf. AS «Lille Ebbe leser» malt av Christian Krogh (1920).