ቤትትምህርትን ትምህርትን

  • ካብ ናይ ትምህርቲ ግዜኻ እንታይ ትዝክር፧
  • እቲ ዝምድና ኣብ መንጎ መምህራንን ተመሃሮን ከመይ ነይሩ፧
  • ቤትትምህርቲ ምስ ስድራቤት ይተሓባበርዶ፧ እዚ ምትሕብባር’ዚ ብኸመይ ከይዱ፧
  • ብዛዕባ ትምህርቲ ኣብ ኖርወይ እንታይ ኣፍልጦ ኣሎካ፧

ነዞም ዝስዕቡ ኣበሃህላታት ተዛተዩሎም፡

  • ደሞክራሲ ኣብ ፍልጠት ዘሎዎ ህዝቢ እዩ ዝምርኰስ።
  • ፍልጠት ሓይሊ እዩ።
  • ሓደ ዝተማህረ ሕብረተሰብ እቲ ዝኸፍአ ጸላኢ ውልቀምልካዊ ስርዓት’ዩ።

ኖርወይ ንቤትትምህርትን ንትምህርትን ዝምልከት ነዊሕ ልምዲ ኣሎዋ። ኣብ መበል 18 ክፍለ ዘመን ቍጠባዊ ኵነታት’ዛ ሃገር ኣዝዩ ሕማቕ’ዩ ነይሩ። ይኹን’ምበር ትምህርቲ ኣዝዩ ኣገዳሲ ካብ ምዃኑ ዝተበገሰ ኵላቶም ቈልዑ ናብ ቤትትምህርቲ ክኸዱ ከም ዘለዎም፡ መንግስቲ ድማ ነዚ ወጻእታት’ዚ ክሽፍኖ ተወሲኑ።

ኣብዚ ሃገር ትምህርቲ ግድነታዊ ካብ ዝኸውን፡ ኣብ ዝሓለፈ ሰለስተ ሚእቲ ዓመታት፡ ትሕዝቶ ናይቲ ትምህርቲ ብዙሕ ተቐያዪሩ እዩ። ኣብ መበል 18 ክፍለ ዘመን፡ ዕላማ ናይ’ቲ ትምሀርቲ ንተመሃሮ ብዛዕባ ክርስትና ፍልጠት ምሃብ’ዩ ነይሩ። ጸኒሑ ኣብ ቤትትምህርቲ ከም ጽሕፈት፡ ሕሳብ፡ ምድላው ምግቢ፡ ስፌትን ጽርበት ዕንጨይትን ዝኣመሰለ ዝተፈላለየ ዓይነት ግብራዊ ክእለት ዘሎዎ ከም ዝትኣታቶ ተገይሩ።

ኣብዚ ግዜና ንቘልዑን መንእሰያትን ጽቡቕ ሓፈሻዊ ትምህርቲ ዝህብ ሓያሎ ዓይነታት ትምህርቲ ይወሃብ ኣሎ። ሓቅነት ዘሎዎ ፍልጠትን መሰረታዊ ዝኾኑ ክእለታት ከም ምንባብ፡ ምጽሓፍን ምቕማርን ዝኣመሰሉ ይመሃሩ እዮም።

ቈልዑ ንኣሽቱ ከለዉ ኣትሒዞም ዲጂታላዊ መሳርሕታት ይጥቀሙ እዮም። እቶም ቈልዑ ጽቡቕ ሓበሬታ ምርካብ ይመሃሩ፡ ነቲ ዝረኸቡዎ ሓበሬታ ድማ ዝተፈላለየ ጸገማት ንምፍታሕ ይጥቀሙሉ። ነብሶም ክኢሎም ክሓስቡን ምስ ካልኦት ተሓባቢሮም ክሰርሑን’ውን ይመሃሩ።

Tips til undervisningen

Det er et godt og velkjent pedagogisk prinsipp å starte med stoff som deltakerne kjenner fra tidligere, før man går over til nytt stoff. Gjennom å snakke om deltakernes egen skolegang og deres forhold til skolevesen og utdanning kan man finne likheter og ulikheter i arbeidet med det norske systemet.

Snakk sammen

Det norske samfunnet legger stor vekt på formell utdanning. Noen deltakere må starte eller fullføre egen utdanning i Norge. Noen har barn som skal ta utdanning i Norge. For noen av deltakerne kan det å snakke om betydningen av utdanning i det norske samfunnet være en inngang til å legge planer for veien videre.

I noen deltakergrupper kan det være interessant å diskutere forholdet mellom utdanningsnivå i befolkningen og styresett. Kan man for eksempel tenke seg at et land med et høyt utdanningsnivå i befolkningen også er et diktatur? Er et sosialdemokrati, som for eksempel det norske, avhengig av en utdannet befolkning?

Snakk om kunstverket

En liten gutt sitter bøyd over en bok. Han leser. Maleri.
©O. Væring Eftf. AS «Lille Ebbe leser» malt av Christian Krogh (1920).

Tips til undervisninga

Det er eit godt og velkjent pedagogisk prinsipp å byrje med stoff som deltakarane kjenner frå før, og deretter gå over til nytt stoff. Ved å snakke om deltakarane sin eigen skulegang og deira forhold til skulevesen og utdanning kan ein finne likskapar og ulikskapar medan vi arbeider med det norske systemet.

Snakk saman

Det norske samfunnet legg stor vekt på formell utdanning. Nokre deltakarar må starte eller fullføre si eiga utdanning i Noreg, og nokre har barn som skal ta utdanning i Noreg. For nokre av deltakarane kan det å snakke om kva utdanning tyder i det norske samfunnet fungere som ei innleiing til å leggje planar for vegen vidare.

I nokre deltakargrupper kan det vere interessant å diskutere korleis utdanningsnivået i folket og styresettet i eit land heng saman. Kan ein til dømes tenkje seg at eit land som har eit høgt utdanna folk, òg er eit diktatur? Er eit sosialdemokrati, til dømes det norske, avhengig av eit utdanna folk?

Snakk om kunstverket

En liten gutt sitter bøyd over en bok. Han leser. Maleri.
©O. Væring Eftf. AS «Lille Ebbe leser» malt av Christian Krogh (1920).