ښوونځی او زده کړه

  • د ښوونځي له دوران څخه مو څه په یاد دي؟
  • د ښوونکو او زده کوونکي تر منځ اړیکې څنګه وې؟
  • آیا ښوونځي له والدېنو سره همغږي کوله؟ دا همکاري څنګه ترسره کېدله؟
  • تاسې د ناروې د ښوونځیو په هکله څومره پوهېږئ؟

د لاندې خبرو په هکله بحث وکړئ:

  • ډېموکراسي په پوه نفوس پورې اړه لري.
  • پوهه پیاوړتیا ده.
  • باسواده او پوه خلک د ډیکټاټورۍ پر وړاندې تر ټولو لوی دښمن دي.

ناروې د ښوونځي او زده کړې په برخه کې له پخوا راپاتې کلتور لري. په 18مه پېړۍ کې د هېواد اقتصاد ډېر کمزوری و. خو بیا هم زده کړه یوه مهمه برخه ګڼل کېدله او فیصله شوې وه چې ټول ماشومان باید ښوونځيو ته لاړ شي او فیس به یې د دولت له خوا تادیه کېږي.

کله چې 300 کاله پخوا په ناروې کې زده کړې اجباري شوې، په دې موده کې د ښوونځي د زده کړې په محتویاتو کې ډېر بدلونونه راغلي دي. په 18مه پېړۍ کې د ښوونځیو موخې دا وې چې ماشومانو ته عیسویت ور زده کړي. عملي مهارتونه لکه لوستل، ریاضي، پخلی، اوبدل او نجاري بیا وروسته د ښوونځي په نصب کې شامل شول.

اوسمهال ګڼ شمېر مضمونونه ماشومانو او تنکیو ځوانانو ته د هغوی د عمومي زده کړې په موخه تدریس کېږي. هغوی ته په حقیقت ولاړ علمونه او لومړني او اساسي مهارتونه لکه لوستل، لیکل او ریاضی تدریس کېږي.

ماشومان د دوی د ماشومتوب له دوران څخه ډيجیټلي وسیلې کاروي. ماشومان د مفیدو معلوماتو پیدا کولو او له معلوماتو څخه د استفادې طریقې زده کوي ترڅو وکولای شي چې مختلفې ستونزې حل کړي. همدارنګه دوی زده کوي چې مستقل فکر ولري او له نورو سره ګډ کار وکړي.

Tips til undervisningen

Det er et godt og velkjent pedagogisk prinsipp å starte med stoff som deltakerne kjenner fra tidligere, før man går over til nytt stoff. Gjennom å snakke om deltakernes egen skolegang og deres forhold til skolevesen og utdanning kan man finne likheter og ulikheter i arbeidet med det norske systemet.

Snakk sammen

Det norske samfunnet legger stor vekt på formell utdanning. Noen deltakere må starte eller fullføre egen utdanning i Norge. Noen har barn som skal ta utdanning i Norge. For noen av deltakerne kan det å snakke om betydningen av utdanning i det norske samfunnet være en inngang til å legge planer for veien videre.

I noen deltakergrupper kan det være interessant å diskutere forholdet mellom utdanningsnivå i befolkningen og styresett. Kan man for eksempel tenke seg at et land med et høyt utdanningsnivå i befolkningen også er et diktatur? Er et sosialdemokrati, som for eksempel det norske, avhengig av en utdannet befolkning?

Snakk om kunstverket

En liten gutt sitter bøyd over en bok. Han leser. Maleri.
©O. Væring Eftf. AS «Lille Ebbe leser» malt av Christian Krogh (1920).

Tips til undervisninga

Det er eit godt og velkjent pedagogisk prinsipp å byrje med stoff som deltakarane kjenner frå før, og deretter gå over til nytt stoff. Ved å snakke om deltakarane sin eigen skulegang og deira forhold til skulevesen og utdanning kan ein finne likskapar og ulikskapar medan vi arbeider med det norske systemet.

Snakk saman

Det norske samfunnet legg stor vekt på formell utdanning. Nokre deltakarar må starte eller fullføre si eiga utdanning i Noreg, og nokre har barn som skal ta utdanning i Noreg. For nokre av deltakarane kan det å snakke om kva utdanning tyder i det norske samfunnet fungere som ei innleiing til å leggje planar for vegen vidare.

I nokre deltakargrupper kan det vere interessant å diskutere korleis utdanningsnivået i folket og styresettet i eit land heng saman. Kan ein til dømes tenkje seg at eit land som har eit høgt utdanna folk, òg er eit diktatur? Er eit sosialdemokrati, til dømes det norske, avhengig av eit utdanna folk?

Snakk om kunstverket

En liten gutt sitter bøyd over en bok. Han leser. Maleri.
©O. Væring Eftf. AS «Lille Ebbe leser» malt av Christian Krogh (1920).