سکول اور تعلیم

  • آپ کو اپنے سکول کے زمانے سے کیا کچھ یاد ہے؟
  • استاد اور طالبعلموں کے بیچ تعلق کیسا تھا؟
  • کیا سکول اور والدین کے بیچ باہمی تعاون ہوتا تھا؟ یہ تعاون کیسے ہوا کرتا تھا؟
  • آپ نارویجن سکول کے بارے میں کیا جانتے ہیں؟

ان بیانات پر آپس میں بات چیت کریں:

  • جمہوریت کا دارومدار باشعور عوام پر ہے۔
  • علم طاقت ہے۔
  • تعلیم یافتہ عوام آمریت کے بدترین دشمن ہیں۔

ناروے میں سکول اور تعلیم کی روایت بڑی پرانی ہے۔ اٹھارہویں صدی میں قوم کے مالی حالات بہت خراب تھے۔ پھر بھی تعلیم کو اتنا اہم سمجھا جاتا تھا کہ سب بچوں کا سکول جانا لازمی قرار دیا گیا اور ان کی تعلیم کا خرچ حکومت کے ذمے تھا۔

ہمارے ملک میں سکول کی تعلیم لازمی ہونے کے بعد سے تین صدیوں میں سکول کے مواد میں بہت تبدیلی آئی ہے۔ اٹھارہویں صدی میں تعلیم کا مقصد طالبعلموں کو عیسائیت سے روشناس کروانا تھا۔ آگے چل کر سکول کی پڑھائی میں مختلف عملی اہلیتوں کی تربیت شامل ہو گئی جیسے لکھنا، حساب، کھانا بنانا، سلائی اور ترکھان کا کام۔

ہمارے زمانے میں بہت سے مضامین پڑھائے جاتے ہیں جن سے بچوں اور نوعمر افراد کو اچھی جنرل تعلیم میسّر آئے۔ وہ حقائق کا علم حاصل کرتے ہیں اور پڑھنے، لکھنے اور حساب جیسی بنیادی اہلیتیں حاصل کرتے ہیں۔

بچے چھوٹی عمر سے ہی ڈیجیٹل آلات استعمال کرتے ہیں۔ بچے اچھی معلومات تلاش کرنا اور ان معلومات کو مختلف سوالات حل کرنے کے لیے استعمال کرنا سیکھتے ہیں۔ بچے خودمختارانہ انداز میں سوچنا اور دوسروں کے ساتھ تعاون کرنا بھی سیکھتے ہیں۔

Tips til undervisningen

Det er et godt og velkjent pedagogisk prinsipp å starte med stoff som deltakerne kjenner fra tidligere, før man går over til nytt stoff. Gjennom å snakke om deltakernes egen skolegang og deres forhold til skolevesen og utdanning kan man finne likheter og ulikheter i arbeidet med det norske systemet.

Snakk sammen

Det norske samfunnet legger stor vekt på formell utdanning. Noen deltakere må starte eller fullføre egen utdanning i Norge. Noen har barn som skal ta utdanning i Norge. For noen av deltakerne kan det å snakke om betydningen av utdanning i det norske samfunnet være en inngang til å legge planer for veien videre.

I noen deltakergrupper kan det være interessant å diskutere forholdet mellom utdanningsnivå i befolkningen og styresett. Kan man for eksempel tenke seg at et land med et høyt utdanningsnivå i befolkningen også er et diktatur? Er et sosialdemokrati, som for eksempel det norske, avhengig av en utdannet befolkning?

Snakk om kunstverket

En liten gutt sitter bøyd over en bok. Han leser. Maleri.
©O. Væring Eftf. AS «Lille Ebbe leser» malt av Christian Krogh (1920).

Tips til undervisninga

Det er eit godt og velkjent pedagogisk prinsipp å byrje med stoff som deltakarane kjenner frå før, og deretter gå over til nytt stoff. Ved å snakke om deltakarane sin eigen skulegang og deira forhold til skulevesen og utdanning kan ein finne likskapar og ulikskapar medan vi arbeider med det norske systemet.

Snakk saman

Det norske samfunnet legg stor vekt på formell utdanning. Nokre deltakarar må starte eller fullføre si eiga utdanning i Noreg, og nokre har barn som skal ta utdanning i Noreg. For nokre av deltakarane kan det å snakke om kva utdanning tyder i det norske samfunnet fungere som ei innleiing til å leggje planar for vegen vidare.

I nokre deltakargrupper kan det vere interessant å diskutere korleis utdanningsnivået i folket og styresettet i eit land heng saman. Kan ein til dømes tenkje seg at eit land som har eit høgt utdanna folk, òg er eit diktatur? Er eit sosialdemokrati, til dømes det norske, avhengig av eit utdanna folk?

Snakk om kunstverket

En liten gutt sitter bøyd over en bok. Han leser. Maleri.
©O. Væring Eftf. AS «Lille Ebbe leser» malt av Christian Krogh (1920).