گھر اور سکول کا باہمی تعاون

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Brev fra læreren

Kanskje noen deltakere kjenner seg igjen i bestemorens bekymringer? Det er nok flere som har den erfaringen at skolen kun tar kontakt med hjemmet dersom noe er galt. Vi ser i samtalen at både moren og datteren har en annen oppfatning og er vant til at det er samarbeid mellom skole og hjem gjennom hele skolegangen.

Snakk sammen

Det kan være viktig å bruke tid på å snakke om at skolen skal være et godt sted å være for alle. Hvem er alle? Vi tenker at dette innbefatter både små og store, elever med ulike forutsetninger, familieforhold, osv. Det sier noe om undervisningssituasjonen, men også om friminuttene og om skoleveien. Elevene skal læres opp til å bli empatiske mennesker som viser respekt og empati for andre, både medelever og lærere. Lærerne skal omgås elevene med samme respekt og empati.

Last ned dokumentet med rettigheter og plikter i skolen. Diskuter foreldrenes, elevenes og skolens rettigheter og plikter. Oversett gjerne teksten til deltakernes språk.

Elevene skal læres opp til å bli ansvarlige medborgere i et demokrati. Helt fra de er små får de være med på å ta beslutnnger som omfatter skolehverdagen sin, for eksempel gjennom elevrådsarbeid, å være med i ulike grupper som gjennomfører ulike arrangementer, osv.

Elevene jobber mye i grupper helt fra de tidlige klassetrinnene. På denne måten lærer de at alle må bidra i gruppen og at gruppen har et felles ansvar for resultatet. Det er ikke veldig populært å være en som lener seg tilbake og lar de andre i gruppen gjøre hele jobben. Dette kan også ses på som et ledd i opplæringen til å være medborger i et demokrati, en beboer eller forelder som tar del i dugnader,osv.

Utfordringer i hjem–skolesamarbeidet:

Kan dette gjelde noen i deltakergruppen din? Hvis det er tilfelle, bør det brukes tid på dette. Snakk om hvorfor det kan bli utfordringer og problemer. Er deltakerne bekymret for noe? Er det noe de misforstår?

Tips til undervisninga

Brev frå læraren

Kanskje nokre av kursdeltakarane kjenner seg att i uroa til bestemora? Det er nok fleire som har den erfaringa at skulen berre tek kontakt med heimen dersom det er noko gale. Vi ser i samtalen at både mora og dottera har ei anna oppfatning og er vane med at skulen og heimen samarbeider gjennom heile skulegangen.

Snakk saman

Det kan vere viktig å bruke tid på å snakke om at skulen skal vere ein god stad å vere for alle. Kven er alle? Vi tenkjer at dette dekkjer både store og små, elevar med ulike føresetnader og familiesituasjonar, osv. Det seier noko om undervisningssituasjonen, men òg om friminutta og skulevegen. Elevane skal lærast opp til å bli empatiske menneske som syner respekt for og empati med andre, både medelevar og lærarar. Lærarane skal omgåast elevane med same respekt og empati.

Last ned dokumentet med rettar og plikter i skulen. Diskuter rettane og pliktene til foreldra, elevane og skulen. Omset gjerne teksten til språka/språket til deltakarane.

Elevane skal lærast opp til å bli ansvarlege medborgarar i eit demokrati. Heilt frå dei er små får dei vere med på å ta avgjerder om skulekvardagen sin, til dømes gjennom elevrådsarbeid, ved å vere med i grupper som organiserer ulike arrangement, osv.

Elevane jobbar mykje i grupper heilt frå dei tidlege klassetrinna. På denne måten lærer dei at alle må bidra i gruppa, og at gruppa har eit felles ansvar for resultatet. Det er ikkje spesielt populært å vere ein som lenar seg tilbake og let dei andre i gruppa gjere heile jobben. Dette kan ein òg sjå som eit ledd i opplæringa av barna til å bli medborgarar i eit demokrati, ein bebuar eller forelder som er med på dugnadar, osv.

Utfordringar i samarbeidet mellom heimen og skulen:

Kan dette gjelde medlemar av deltakargruppa di? Dersom det er tilfelle, bør de bruke tid på dette. Snakk om kvifor utfordringar og problem kan oppstå. Uroar deltakarane seg for noko? Er det noko dei misforstår?

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter
Digitale ferdigheter

Tverrfaglige tema

Folkehelse og livsmestring

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om sentrale verdier som det norske skole- og utdanningssystemet bygger på, og hva som forventes av foreldre i samarbeidet mellom skole og hjem

Kjerneelement

Individ og fellesskap
Demokratiforståelse og deltakelse

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet

گھر اور سکول کا باہمی تعاون

Et skrivebord sett ovenfra med notatblokk, blyant og hender som skriver på laptop. Foto.
AdobeStock

بیٹی: یہ میری ٹیچر کا خط ہے۔ آپ کو اگلے ہفتے پراگریس انٹرویو پر آنا ہو گا۔

دادی: تمہاری ٹیچر نے خط کیوں لکھا ہے؟ کیا تم نے کوئی غلط حرکت کی ہے؟

بیٹی: نہیں، یہ ٹیچر کے ساتھ عام بات چیت ہو گی۔ کلاس کے سب بچوں کو یہ خط ملا ہے۔

دادی: کیا تم نے واقعی کچھ غلط نہیں کیا؟ جب میں سکول میں تھی تو والدین کی ٹیچر سے صرف تب بات ہوتی تھی جب بچوں نے کوئی غلط حرکت کی ہو۔

ماں: اب ایسا نہیں ہے۔ میں پسند کروں گی کہ میں ٹیچر سے بات کروں اور مجھے پتہ چلے کہ سب کیسا جا رہا ہے۔ مجھے سکول کے کام کے بارے میں کچھ سوال بھی پوچھنے ہیں۔

Mor sitter på en stol, datteren står ved siden av. De snakker med kvinnelig lærer som sitter bak en pult. Foto.
AdobeStock

بجوں کی اولّین ذمہ داری والدین پر ہے۔ پھر بھی بچوں اور نوعمر افراد کے لیے یہ اچھا ہوتا ہے کہ والدین پرورش اور تعلیم کے معاملے میں بارنے ہاگے اور سکول کے ساتھ باہمی تعاون رکھیں۔

والدین اور سکول خود بچے کے ساتھ مل کر دھیان رکھیں گے کہ بچہ وہ سب سیکھ رہا ہے جو اس کے لیے ضروری ہے۔ سال میں کم از کم دو بار طالبعلم، والدین اور استاد تعلیمی پیش رفت اور سکول میں طالبعلم کے حالات کے متعلق آپس میں بات چیت کریں گے۔

یہ اہم ہے کہ والدین سکول کی طرف سے بھیجی گئی تمام تحریری معلومات کو پڑھیں اور سمجھیں۔ اگر والدین کو کسی قسم کی وضاحت درکار ہو تو والدین استاد سے یا سکول میں کسی اور سے رابطہ کر سکتے ہیں۔

آپس میں بات کریں

  • اس کا کیا مطلب ہے کہ سکول سب کے لیے ایک اچھی جگہ ہو گا؟
  • مل کر فیصلے کرنے اور مل کر ذمہ داری اٹھانے کا کیا مطلب ہے؟

کبھی کبھار اس طرح تعاون نہیں ہو پاتا جیسے ہم چاہتے ہیں۔ اس بارے میں والدین اور سکول کے خیالات مختلف ہو سکتے ہیں کہ کیا اہم اور درست ہے۔ ایک اور مسئلہ یہ ہو سکتا ہے کہ سکول اور والدین کی ایک دوسرے سے توقعات مختلف ہوں۔ کچھ اساتذہ ایسی صورتحال کے بارے میں بتاتے ہیں:

  • والدین اپنے لیے رکھی گئی میٹنگوں اور طالبعلم کے متعلق پراگریس انٹرویو (تعلیمی پیش رفت پر بات چیت) کے لیے نہیں آتے۔
  • والدین گرمیوں کی چھٹیوں میں بچوں کو اپنے وطن لے جاتے ہیں۔ اگست میں سکول شروع ہونے کے وقت تک وہ واپس نہیں آئے ہوتے۔ بچے کچھ ہفتوں یا مہینوں کی تاخیر سے سکول میں واپس آتے ہیں۔
  • ناروے میں پیدا ہونے والے بچے سکول شروع کرتے ہوئے نارویجن زبان میں کمزور ہوتے ہیں۔
  • والدین نہیں چاہتے کہ طالبعلم سکول سے باہر ہونے والی تعلیم مثلاً کیمپ سکول میں شریک ہوں۔
  • طالبعلموں کو فزیکل ایجوکیشن یا تیراکی کی تربیت میں شریک ہونے کی اجازت نہیں ملتی۔
  • کچھ والدین ایسے فیصلے کیوں کرتے ہیں؟
  • بچوں کے لیے اس کا نتیجہ کیا ہو سکتا ہے؟
  • ان مسائل کے ممکنہ حلوں پر بات کریں۔
Tenåringsjente sammen med andre ungdommer. Smiler. Foto
GettyImages

درست جواب چنیں

سکول میں طالبعلم کے حالات اور اس کی تعلیمی پیش رفت کے بارے میں استاد، طالبعلم اور والدین کی بات چیت کتنی کثرت سے ہوتی ہے؟

درست جواب چنیں

استاد کے ساتھ بات چیت میں کن چیزوں پر بات ہوتی ہے؟

درست جواب چنیں

کبھی کبھار باہمی تعاون اس طرح نہیں ہو پاتا جیسے ہماری خواہش ہوتی ہے۔ کیا مسئلہ ہو سکتا ہے؟ کئی جواب درست ہیں۔

درست یا غلط ہونے کی نشاندہی کریں

یہ بیانات پڑھیں۔ کیا درست ہے؟ کیا غلط ہے؟

یہ اہم ہے کہ والدین سکول کی طرف سے ملنے والی تمام تحریری معلومات کو پڑھیں اور سمجھیں۔
سکول کی طرف سے معلومات فیس بک پر دی جاتی ہیں۔
اگر والدین کا کوئی سوال ہو تو وہ استاد سے یا سکول میں کسی اور سے رابطہ کر سکتے ہیں۔
والدین اور سکول ہمیشہ اس پر متفق ہوتے ہیں کہ کیا اہم اور درست ہے۔
بچوں کی اوّلین ذمہ داری والدین پر ہے۔

درست یا غلط ہونے کی نشاندہی کریں

یہ بیانات پڑھیں۔ کیا درست ہے؟ کیا غلط ہے؟

بچے کی تعلیم کی ذمہ داری میں سکول والدین کے ساتھ شریک ہے۔
بچے کو خود وہ چیزیں سیکھنے کا دھیان رکھنا ہوتا ہے جو اسے سیکھنے کی ضرورت ہو۔
اس میں کوئی حرج نہیں کہ سکول کی طرف سے دی گئی تحریری معلومات نہ پڑھی جائیں۔
کچھ اساتذہ بتاتے ہیں کہ طالبعلموں کو فزیکل ایجوکیشن یا تیراکی کی تربیت میں شامل ہونے کی اجازت نہ ملنا ایک مسئلہ ہے۔