Colaboração casa–escola

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Brev fra læreren

Kanskje noen deltakere kjenner seg igjen i bestemorens bekymringer? Det er nok flere som har den erfaringen at skolen kun tar kontakt med hjemmet dersom noe er galt. Vi ser i samtalen at både moren og datteren har en annen oppfatning og er vant til at det er samarbeid mellom skole og hjem gjennom hele skolegangen.

Snakk sammen

Det kan være viktig å bruke tid på å snakke om at skolen skal være et godt sted å være for alle. Hvem er alle? Vi tenker at dette innbefatter både små og store, elever med ulike forutsetninger, familieforhold, osv. Det sier noe om undervisningssituasjonen, men også om friminuttene og om skoleveien. Elevene skal læres opp til å bli empatiske mennesker som viser respekt og empati for andre, både medelever og lærere. Lærerne skal omgås elevene med samme respekt og empati.

Last ned dokumentet med rettigheter og plikter i skolen. Diskuter foreldrenes, elevenes og skolens rettigheter og plikter. Oversett gjerne teksten til deltakernes språk.

Elevene skal læres opp til å bli ansvarlige medborgere i et demokrati. Helt fra de er små får de være med på å ta beslutnnger som omfatter skolehverdagen sin, for eksempel gjennom elevrådsarbeid, å være med i ulike grupper som gjennomfører ulike arrangementer, osv.

Elevene jobber mye i grupper helt fra de tidlige klassetrinnene. På denne måten lærer de at alle må bidra i gruppen og at gruppen har et felles ansvar for resultatet. Det er ikke veldig populært å være en som lener seg tilbake og lar de andre i gruppen gjøre hele jobben. Dette kan også ses på som et ledd i opplæringen til å være medborger i et demokrati, en beboer eller forelder som tar del i dugnader,osv.

Utfordringer i hjem–skolesamarbeidet:

Kan dette gjelde noen i deltakergruppen din? Hvis det er tilfelle, bør det brukes tid på dette. Snakk om hvorfor det kan bli utfordringer og problemer. Er deltakerne bekymret for noe? Er det noe de misforstår?

Tips til undervisninga

Brev frå læraren

Kanskje nokre av kursdeltakarane kjenner seg att i uroa til bestemora? Det er nok fleire som har den erfaringa at skulen berre tek kontakt med heimen dersom det er noko gale. Vi ser i samtalen at både mora og dottera har ei anna oppfatning og er vane med at skulen og heimen samarbeider gjennom heile skulegangen.

Snakk saman

Det kan vere viktig å bruke tid på å snakke om at skulen skal vere ein god stad å vere for alle. Kven er alle? Vi tenkjer at dette dekkjer både store og små, elevar med ulike føresetnader og familiesituasjonar, osv. Det seier noko om undervisningssituasjonen, men òg om friminutta og skulevegen. Elevane skal lærast opp til å bli empatiske menneske som syner respekt for og empati med andre, både medelevar og lærarar. Lærarane skal omgåast elevane med same respekt og empati.

Last ned dokumentet med rettar og plikter i skulen. Diskuter rettane og pliktene til foreldra, elevane og skulen. Omset gjerne teksten til språka/språket til deltakarane.

Elevane skal lærast opp til å bli ansvarlege medborgarar i eit demokrati. Heilt frå dei er små får dei vere med på å ta avgjerder om skulekvardagen sin, til dømes gjennom elevrådsarbeid, ved å vere med i grupper som organiserer ulike arrangement, osv.

Elevane jobbar mykje i grupper heilt frå dei tidlege klassetrinna. På denne måten lærer dei at alle må bidra i gruppa, og at gruppa har eit felles ansvar for resultatet. Det er ikkje spesielt populært å vere ein som lenar seg tilbake og let dei andre i gruppa gjere heile jobben. Dette kan ein òg sjå som eit ledd i opplæringa av barna til å bli medborgarar i eit demokrati, ein bebuar eller forelder som er med på dugnadar, osv.

Utfordringar i samarbeidet mellom heimen og skulen:

Kan dette gjelde medlemar av deltakargruppa di? Dersom det er tilfelle, bør de bruke tid på dette. Snakk om kvifor utfordringar og problem kan oppstå. Uroar deltakarane seg for noko? Er det noko dei misforstår?

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter
Digitale ferdigheter

Tverrfaglige tema

Folkehelse og livsmestring

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om sentrale verdier som det norske skole- og utdanningssystemet bygger på, og hva som forventes av foreldre i samarbeidet mellom skole og hjem

Kjerneelement

Individ og fellesskap
Demokratiforståelse og deltakelse

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet

Colaboração casa–escola

Et skrivebord sett ovenfra med notatblokk, blyant og hender som skriver på laptop. Foto.
AdobeStock

Filha: Mãe, aqui está uma carta do meu professor. Tens [BR: Você tem] que ir a uma reunião de acompanhamento na próxima semana.

Avó: Por que o professor escreveu uma carta? Fizeste [BR: Você fez] algo errado?

Filha: Não, é só uma conversa normal com o professor. A turma toda recebeu uma carta.

Avó: Tens a certeza de que não fizeste [BR: Você tem certeza de que não fez] nada de errado? Na minha época de escola, os pais só falavam com o professor se os filhos haviam se comportado mal.

Mãe: Não é assim agora, vovó. Gostaria muito de conversar com o teu professor e saber como vão as coisas. Também tenho algumas perguntas sobre o dever de casa.

Mor sitter på en stol, datteren står ved siden av. De snakker med kvinnelig lærer som sitter bak en pult. Foto.
AdobeStock

Os pais são os principais responsáveis pelos seus filhos. No entanto, é bom para as crianças e os jovens que os pais colaborem com o jardim de infância e a escola sobre a sua educação e formação.

Juntamente com a própria criança, os pais e a escola devem cuidar para que a criança aprenda o que precisa. Pelo menos 2 vezes por ano, o aluno, os pais e o professor deverão conversar sobre o aproveitamento e o bem-estar do aluno na escola.

É importante que os pais leiam e se inteirem de toda a informação escrita enviada pela escola. Se tiverem alguma dúvida, os pais podem contactar os professores ou outros funcionários da escola.

Tópicos de conversa

  • O que representa a ideia de que a escola deve ser um lugar bom de estar para todos?
  • O que significa codeterminação e corresponsabilidade?

A cooperação nem sempre funciona da forma desejada. Às vezes, os pais e a escola têm opiniões divergentes sobre o que é importante e certo. Outro problema ocorre quando a escola e os pais têm expectativas diferentes um do outro. Alguns professores relatam situações como as seguintes:

  • Os pais não comparecem às reuniões de pais e às conversas de acompanhamento.
  • Os pais levam os filhos para passar as férias de verão no país de origem, mas não regressam para o início das aulas em agosto. Os filhos somente aparecem na escola semanas ou meses mais tarde.
  • Crianças nascidas na Noruega têm fraco domínio da língua quando ingressam na escola.
  • Os pais não querem que os filhos participem em atividades realizadas fora da escola, como, por exemplo, acampamentos escolares.
  • Os filhos não têm autorização para frequentar as aulas de educação física ou natação.
  • Por que alguns pais fazem tais escolhas?
  • Quais podem ser as consequências para os filhos?
  • Conversem sobre possíveis soluções para esses problemas.
Tenåringsjente sammen med andre ungdommer. Smiler. Foto
GettyImages

Escolha a resposta certa

Com que frequência o professor, o aluno e os pais têm conversas sobre o aproveitamento e o bem-estar do aluno na escola?

Escolha as respostas certas

Quais são os assuntos abordados nas conversas com o professor?

Escolha as respostas certas

A cooperação nem sempre funciona da forma desejada. Qual pode ser o problema? Há mais de uma resposta certa.

Clique em «certo» ou «errado»

Leia as afirmações. O que está certo? O que está errado?

É importante que os pais leiam e se inteirem de toda a informação escrita enviada pela escola.
A informação da escola aparece no Facebook.
Os pais podem contactar os professores ou outros funcionários da escola se tiverem alguma dúvida.
Os pais e a escola sempre concordam sobre o que é importante e certo.
Os pais são os principais responsáveis pelos seus filhos.

Clique em «certo» ou «errado»

Leia as afirmações. O que está certo? O que está errado?

A escola divide a responsabilidade pela formação da criança com os pais.
A própria criança deve cuidar de aprender o que precisa.
Não há problema em não acompanhar a informação escrita da escola.
Alguns professores dizem que é um problema que alguns alunos não têm autorização para participar nas aulas de educação física ou natação.