التعاون بين المنزل والمدرسة

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Brev fra læreren

Kanskje noen deltakere kjenner seg igjen i bestemorens bekymringer? Det er nok flere som har den erfaringen at skolen kun tar kontakt med hjemmet dersom noe er galt. Vi ser i samtalen at både moren og datteren har en annen oppfatning og er vant til at det er samarbeid mellom skole og hjem gjennom hele skolegangen.

Snakk sammen

Det kan være viktig å bruke tid på å snakke om at skolen skal være et godt sted å være for alle. Hvem er alle? Vi tenker at dette innbefatter både små og store, elever med ulike forutsetninger, familieforhold, osv. Det sier noe om undervisningssituasjonen, men også om friminuttene og om skoleveien. Elevene skal læres opp til å bli empatiske mennesker som viser respekt og empati for andre, både medelever og lærere. Lærerne skal omgås elevene med samme respekt og empati.

Last ned dokumentet med rettigheter og plikter i skolen. Diskuter foreldrenes, elevenes og skolens rettigheter og plikter. Oversett gjerne teksten til deltakernes språk.

Elevene skal læres opp til å bli ansvarlige medborgere i et demokrati. Helt fra de er små får de være med på å ta beslutnnger som omfatter skolehverdagen sin, for eksempel gjennom elevrådsarbeid, å være med i ulike grupper som gjennomfører ulike arrangementer, osv.

Elevene jobber mye i grupper helt fra de tidlige klassetrinnene. På denne måten lærer de at alle må bidra i gruppen og at gruppen har et felles ansvar for resultatet. Det er ikke veldig populært å være en som lener seg tilbake og lar de andre i gruppen gjøre hele jobben. Dette kan også ses på som et ledd i opplæringen til å være medborger i et demokrati, en beboer eller forelder som tar del i dugnader,osv.

Utfordringer i hjem–skolesamarbeidet:

Kan dette gjelde noen i deltakergruppen din? Hvis det er tilfelle, bør det brukes tid på dette. Snakk om hvorfor det kan bli utfordringer og problemer. Er deltakerne bekymret for noe? Er det noe de misforstår?

Tips til undervisninga

Brev frå læraren

Kanskje nokre av kursdeltakarane kjenner seg att i uroa til bestemora? Det er nok fleire som har den erfaringa at skulen berre tek kontakt med heimen dersom det er noko gale. Vi ser i samtalen at både mora og dottera har ei anna oppfatning og er vane med at skulen og heimen samarbeider gjennom heile skulegangen.

Snakk saman

Det kan vere viktig å bruke tid på å snakke om at skulen skal vere ein god stad å vere for alle. Kven er alle? Vi tenkjer at dette dekkjer både store og små, elevar med ulike føresetnader og familiesituasjonar, osv. Det seier noko om undervisningssituasjonen, men òg om friminutta og skulevegen. Elevane skal lærast opp til å bli empatiske menneske som syner respekt for og empati med andre, både medelevar og lærarar. Lærarane skal omgåast elevane med same respekt og empati.

Last ned dokumentet med rettar og plikter i skulen. Diskuter rettane og pliktene til foreldra, elevane og skulen. Omset gjerne teksten til språka/språket til deltakarane.

Elevane skal lærast opp til å bli ansvarlege medborgarar i eit demokrati. Heilt frå dei er små får dei vere med på å ta avgjerder om skulekvardagen sin, til dømes gjennom elevrådsarbeid, ved å vere med i grupper som organiserer ulike arrangement, osv.

Elevane jobbar mykje i grupper heilt frå dei tidlege klassetrinna. På denne måten lærer dei at alle må bidra i gruppa, og at gruppa har eit felles ansvar for resultatet. Det er ikkje spesielt populært å vere ein som lenar seg tilbake og let dei andre i gruppa gjere heile jobben. Dette kan ein òg sjå som eit ledd i opplæringa av barna til å bli medborgarar i eit demokrati, ein bebuar eller forelder som er med på dugnadar, osv.

Utfordringar i samarbeidet mellom heimen og skulen:

Kan dette gjelde medlemar av deltakargruppa di? Dersom det er tilfelle, bør de bruke tid på dette. Snakk om kvifor utfordringar og problem kan oppstå. Uroar deltakarane seg for noko? Er det noko dei misforstår?

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter
Digitale ferdigheter

Tverrfaglige tema

Folkehelse og livsmestring

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om sentrale verdier som det norske skole- og utdanningssystemet bygger på, og hva som forventes av foreldre i samarbeidet mellom skole og hjem

Kjerneelement

Individ og fellesskap
Demokratiforståelse og deltakelse

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet

التعاون بين المنزل والمدرسة

Et skrivebord sett ovenfra med notatblokk, blyant og hender som skriver på laptop. Foto.
AdobeStock

الابنة: إليك رسالة من معلمتي. يجب أن تأتي إلى محادثة بحث تطور التلمیذ في الأسبوع المقبل.

الجدة: لماذا كتبت المعلمة الرسالة؟ أخبریني، هل ارتكبتي أي خطأ؟

الابنة: لا ، إنها مجرد محادثة عادية مع المعلمة. فجمیع التلامیذ في الصف تلقوا رسالة کهذە.

الجدة: هل أنتِ متأكدة أنك لم ترتكبي أي خطأ؟ في أیامي في المدرسة ، لم يکن الآباء یتحدثون مع المعلم إلا عندما کان الأطفال یتصرفون بشكل سيء.

الأم: ليس الأمر كذلك الآن ، كما تعلمین. أود التحدث إلى المعلمة وسماع كيف تسير الأمور. لدي أنا أيضًا بعض الأسئلة لها حول الواجبات المنزلية.

Mor sitter på en stol, datteren står ved siden av. De snakker med kvinnelig lærer som sitter bak en pult. Foto.
AdobeStock

يتحمل الآباء المسؤولية الرئيسية عن أطفالهم. ومع ذلك ، من الجيد للأطفال والشباب أن يتعاون الآباء مع رياض الأطفال والمدرسة في الأمور المتعلقة بالتنشئة والتعليم.

يجب على الآباء والمدرسة ، جنبًا إلى جنب مع الطفل ، التأكد من أن الطفل يتعلم ما يحتاج إليه. على الأقل مرتين في السنة ، يجب على التلمیذ وأولياء الأمور والمعلم التحدث معًا عن التطور المدرسي وعن أداء التلمیذ في المدرسة.

تحدثوا معا

  • ماذا يعني أن المدرسة يجب أن تكون مكانًا جيدًا للجميع؟
  • ماذا تعني المشارکة في اتخاذ القرار ات والمشارکة في تحمل المسؤولية ؟

في بعض الأحيان لا يجدي التعاون نفعا کما نرغب. فقد يكون لدى أولياء الأمور والمدرسة آراء مختلفة حول ما هو مهم وصحيح. مشكلة أخرى قد تكون أن المدرسة والآباء لديهم توقعات مختلفة لبعضهم البعض. بعض المعلمين یخبرون عن تعرضهم لهذه المواقف:

  • الآباء لا يحضرون اجتماعات أولیاء الأمور ومحادثات بحث تطور الطفل.
  • يأخذ الوالدان الأطفال معهما إلى وطنهم في عطلة الصيف. والأطفال لا يعودون عندما تبدأ المدرسة في شهر آب/ أغسطس. يأتي الأطفال إلى المدرسة بعد بضعة أسابيع أو أشهر من بدءها.
  • الأطفال المولودون في النرويج لديهم مهارات ضعيفة في اللغة النرویجیة عندما يبدأون في المدرسة.
  • لا يرغب الآباء في أن يشارك التلامیذ في التدريس الذي يحدث خارج المدرسة، على سبيل المثال في المخيم المدرسي.
  • لا يسمح للتلامیذ حضور دروس الجمباز أو السباحة.
  • لماذا يتخذ بعض الآباء مثل هذه المواقف؟
  • ماذا يمكن أن تكون العواقب بالنسبة للأطفال؟
  • تحدثوا عن الحلول الممكنة لهذه المشاكل.
Tenåringsjente sammen med andre ungdommer. Smiler. Foto
GettyImages

اختر الإجابة الصحيحة

كم مرة يقوم المعلم والتلامیذ وأولياء الأمور بإجراء محادثات حول كيفية سير الأمو ر مع التلمیذ في المدرسة وتطوره الدراسي ؟

اختر الإجابة الصحيحة

عماذا یدور الحدیث في المحادثات مع المعلم؟

اختر الإجابة الصحيحة

في بعض الأحيان لا يجدي التعاون نفعا مثلما نريد. ماذا یمكن ان تكون المشكلة؟ یمکن اختیار عدة إجابات صحيحة.

اختر الصواب أو الخطأ

اقرأ الادعاءات الآتیة. أیها صحيحة وأیها خاطئة؟

من المهم أن يقرأ أولياء الأمور جميع المعلومات المكتوبة الواردة من المدرسة وأن یفهموها.
تأتي المعلومات من المدرسة من خلال فیسبوك Facebook.
يمكن للوالدين الاتصال بالمعلم أو الآخرين في المدرسة إذا كانت لديهم أي أسئلة.
الآباء والمدرسة متفقون دائمًا حول ما هو مهم وصحيح.
يتحمل الآباء المسؤولية الرئيسية عن أطفالهم.

اختر الصواب أو الخطأ

اقرأ الادعاءات الآتیة. ما هو الصواب؟ وما هو الخطأ؟

تشترك المدرسة والوالدان في تحمل مسؤولية تعليم الطفل.
يجب أن يتأكد الطفل بنفسە من أنه يتعلم ما يحتاج إليه.
من المقبول عدم اتباع المعلومات المكتوبة الواردة من المدرسة.
يقول بعض المعلمین أن عدم السماح للتلامیذ بالمشاركة في دروس الجمباز أو السباحة تُعد مشکلة.