Samarbeid hjem–skole
Samarbeid hjem–skole
Datteren: Her er et brev fra læreren min. Du må komme til utviklingssamtale i neste uke.
Bestemoren: Hvorfor har læreren skrevet brev? Har du gjort noe galt?
Datteren: Nei da, det er bare en vanlig samtale med læreren. Alle i klassen har fått brev.
Bestemoren: Er du sikker på at du ikke har gjort noe galt? Da jeg gikk på skolen, snakket foreldrene med læreren bare når barna hadde oppført seg dårlig.
Moren: Det er ikke sånn nå, vet du. Jeg vil gjerne snakke med læreren og høre hvordan det går. Jeg har også noen spørsmål om leksene.
Foreldrene har hovedansvaret for barna sine. Likevel er det bra for barn og ungdom om foreldrene samarbeider med barnehagen og skolen om oppdragelse og utdanning.
Foreldrene og skolen skal sammen med barnet selv passe på at barnet lærer det det trenger. Minst to ganger i året skal eleven, foreldrene og læreren snakke sammen om faglig utvikling og om hvordan eleven har det på skolen.
Det er viktig at foreldrene leser og setter seg inn i all skriftlig informasjon fra skolen. Foreldrene kan kontakte læreren eller andre på skolen hvis de lurer på noe.
Snakk sammen
- Hva betyr det at skolen skal være et godt sted å være for alle?
- Hva betyr medbestemmelse og medansvar?
Noen ganger fungerer ikke samarbeidet slik vi ønsker. Foreldrene og skolen kan ha forskjellige meninger om hva som er viktig og riktig. Et annet problem kan være at skole og foreldre har ulike forventninger til hverandre. Noen lærere kan fortelle om disse situasjonene:
- Foreldrene møter ikke opp på foreldremøter og utviklingssamtaler.
- Foreldrene tar barna med på sommerferie til hjemlandet. De kommer ikke tilbake når skolen begynner i august. Barna kommer på skolen etter noen uker eller måneder.
- Barn som er født i Norge, har dårlige norskferdigheter når de begynner på skolen.
- Foreldre vil ikke at elevene skal være med på undervisning som foregår utenfor skolen, for eksempel leirskole.
- Elever får ikke være med på gymnastikk- eller svømmeundervisning.
- Hvorfor tar noen foreldre slike valg?
- Hva kan konsekvensen bli for barna?
- Snakk om mulige løsninger på disse problemene.
Velg riktig svar
Hvor ofte har lærer, elev og foreldre samtaler om hvordan eleven har det på skolen og elevens faglige utvikling?
Velg riktige svar
Hva snakker man om i samtaler med læreren?
Velg riktig svar
Noen ganger fungerer ikke samarbeidet slik vi ønsker. Hva kan være problemet? Flere svar er riktige.
Velg riktig eller galt
Les påstandene. Hva er riktig? Hva er galt?
Velg riktig eller galt
Les påstandene. Hva er riktig? Hva er galt?