د کور او ښوونځي تر منځ همکاري

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Brev fra læreren

Kanskje noen deltakere kjenner seg igjen i bestemorens bekymringer? Det er nok flere som har den erfaringen at skolen kun tar kontakt med hjemmet dersom noe er galt. Vi ser i samtalen at både moren og datteren har en annen oppfatning og er vant til at det er samarbeid mellom skole og hjem gjennom hele skolegangen.

Snakk sammen

Det kan være viktig å bruke tid på å snakke om at skolen skal være et godt sted å være for alle. Hvem er alle? Vi tenker at dette innbefatter både små og store, elever med ulike forutsetninger, familieforhold, osv. Det sier noe om undervisningssituasjonen, men også om friminuttene og om skoleveien. Elevene skal læres opp til å bli empatiske mennesker som viser respekt og empati for andre, både medelever og lærere. Lærerne skal omgås elevene med samme respekt og empati.

Last ned dokumentet med rettigheter og plikter i skolen. Diskuter foreldrenes, elevenes og skolens rettigheter og plikter. Oversett gjerne teksten til deltakernes språk.

Elevene skal læres opp til å bli ansvarlige medborgere i et demokrati. Helt fra de er små får de være med på å ta beslutnnger som omfatter skolehverdagen sin, for eksempel gjennom elevrådsarbeid, å være med i ulike grupper som gjennomfører ulike arrangementer, osv.

Elevene jobber mye i grupper helt fra de tidlige klassetrinnene. På denne måten lærer de at alle må bidra i gruppen og at gruppen har et felles ansvar for resultatet. Det er ikke veldig populært å være en som lener seg tilbake og lar de andre i gruppen gjøre hele jobben. Dette kan også ses på som et ledd i opplæringen til å være medborger i et demokrati, en beboer eller forelder som tar del i dugnader,osv.

Utfordringer i hjem–skolesamarbeidet:

Kan dette gjelde noen i deltakergruppen din? Hvis det er tilfelle, bør det brukes tid på dette. Snakk om hvorfor det kan bli utfordringer og problemer. Er deltakerne bekymret for noe? Er det noe de misforstår?

Tips til undervisninga

Brev frå læraren

Kanskje nokre av kursdeltakarane kjenner seg att i uroa til bestemora? Det er nok fleire som har den erfaringa at skulen berre tek kontakt med heimen dersom det er noko gale. Vi ser i samtalen at både mora og dottera har ei anna oppfatning og er vane med at skulen og heimen samarbeider gjennom heile skulegangen.

Snakk saman

Det kan vere viktig å bruke tid på å snakke om at skulen skal vere ein god stad å vere for alle. Kven er alle? Vi tenkjer at dette dekkjer både store og små, elevar med ulike føresetnader og familiesituasjonar, osv. Det seier noko om undervisningssituasjonen, men òg om friminutta og skulevegen. Elevane skal lærast opp til å bli empatiske menneske som syner respekt for og empati med andre, både medelevar og lærarar. Lærarane skal omgåast elevane med same respekt og empati.

Last ned dokumentet med rettar og plikter i skulen. Diskuter rettane og pliktene til foreldra, elevane og skulen. Omset gjerne teksten til språka/språket til deltakarane.

Elevane skal lærast opp til å bli ansvarlege medborgarar i eit demokrati. Heilt frå dei er små får dei vere med på å ta avgjerder om skulekvardagen sin, til dømes gjennom elevrådsarbeid, ved å vere med i grupper som organiserer ulike arrangement, osv.

Elevane jobbar mykje i grupper heilt frå dei tidlege klassetrinna. På denne måten lærer dei at alle må bidra i gruppa, og at gruppa har eit felles ansvar for resultatet. Det er ikkje spesielt populært å vere ein som lenar seg tilbake og let dei andre i gruppa gjere heile jobben. Dette kan ein òg sjå som eit ledd i opplæringa av barna til å bli medborgarar i eit demokrati, ein bebuar eller forelder som er med på dugnadar, osv.

Utfordringar i samarbeidet mellom heimen og skulen:

Kan dette gjelde medlemar av deltakargruppa di? Dersom det er tilfelle, bør de bruke tid på dette. Snakk om kvifor utfordringar og problem kan oppstå. Uroar deltakarane seg for noko? Er det noko dei misforstår?

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter
Digitale ferdigheter

Tverrfaglige tema

Folkehelse og livsmestring

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om sentrale verdier som det norske skole- og utdanningssystemet bygger på, og hva som forventes av foreldre i samarbeidet mellom skole og hjem

Kjerneelement

Individ og fellesskap
Demokratiforståelse og deltakelse

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet

د کور او ښوونځي تر منځ همکاري

Et skrivebord sett ovenfra med notatblokk, blyant og hender som skriver på laptop. Foto.
AdobeStock

لور: دا زما د ښوونکي له خوا یو لیک دی. تاسې باید راتلونکې اونۍ د زده کوونکو د ترقۍ غونډې ته لاړه شئ.

انا: ښوونکي ولې لیک را استولی؟ آیا کوم غلطه کړنه دې ترسره کړې؟


لور: نه، دا یوازې له ښوونکي سره یوه عادي لیدنه ده. د ټولګي ټولو زده کوونکو ته یې دا لیکونه ورکړي.

انا: آیا ډاډه یې چې کومه غلطه کړنه دې نه ده ترسره کړې؟ زه به چې ښوونځي ته تلم ښوونکو به یوازې هغه وخت له والدېنو سره خبرې کولې چې ماشوم به کوم غلط کار ترسره کړی و.

مور: په حقیقت کې اوس هغه مهال نه دی. زه غواړم له ښوونکي سره خبرې وکړم چې څه خبر ده. زه هم د کورنۍ دندې په هکله ځینې پوښتنې لرم.

Mor sitter på en stol, datteren står ved siden av. De snakker med kvinnelig lærer som sitter bak en pult. Foto.
AdobeStock

والدېن د خپل ماشوم په هکله تر ټولو ډېر مسؤلیت لري. لاکن دا د ماشومانو او تنکیو ځوانانو لپاره غوره ده چې والدېن یې د تربیې او زده کړې په برخه کې له ښوونځي او وړکتون سره همکاري وکړي.

والدېن، ښوونځی او خپله ماشوم باید ډاډ ترلاسه کړي چې ماشوم ټول هغه موارد زده کوي چې اړتیا ورته لري. زده کوونکی، والدېن او ښوونکی باید حد اقل په کال کې دوه ځلې د زده کوونکي د اکاډمیک پرمختګ او د هغه د ښوونځي د چارو په هکله په ګډه سره خبرې وکړي.


دا اړینه ده چې والدېن د ښوونځي له خوا ټول چمتو شوي معلومات ولولي او ځان ورسره بلد کړي. د پوښتنې د موجودیت په صورت کې، والدېن کولای شي چې له ښوونکي او یا د ښوونځي له نورو کارمندانو سره اړیکه ونیسي.

یو بل سره مباحثه وکړئ

  • د دې مانا څه ده چې ښوونځي باید د ټولو لپاره ښه ځای وي؟
  • "په پریکړو کې برخه اخیستل" او "ګډ مسؤلیت" واقعیا څه معنی لري؟

ځینې ​​وخت همکاري هغه ډول کار نه کوي له څنګه چې موږ یې توقع لرو. والدین او ښوونځی کولای شي د مهمو موضوعاتو او حقونو په اړه مختلف نظرونه ولري. بله ستونزه ښايي دا وي چې ښوونځي او والدین له یو بل څخه مختلفې تمې لري. ځینې ښوونکي کولی شي د دې شرایطو په اړه داسې څرګندونې ولري:

  • مور او پلار د والدېنو په جلسو او د زده کوونکو ترقۍ په غونډو کې ونډه نه اخلي.
  • د اوړي په رخصتیو کې مور او پلار خپل ماشومان خپلو هېوادونو ته بیایي او په اګسټ کې د ښوونځیو بیا شروع کېدلو ته نه راځي. زده کوونکي وروسته له څو اونیو یا میاشتو ښوونځي ته راځي.
  • هغه ماشومان چې په ناروې کې زیدږېدلي دي، د ښوونځي د پیل په وخت کې د هغوی د ناروېژي ژبې وړتیاوې ضعیفې وي.
  • والدېن نه غواړي چې ماشومان یې له ښوونځي څخه بهر په تعلیمي فعالیتونو کې ونډه واخلي، د بېلګې په ډول تعلیمي کمپونه.
  • زده کوونکو ته اجازه نشته چې د جمناسټېک او لامبو وهلو په زده کړو کې ګډون وکړي.
  • ولې ځینې والدېن داسې تصمیمونه نیسي؟
  • د دې پایلې به د ماشوم لپاره څه وي؟
  • دې ستونزو ته د بالقوه حل لارو په هکله خبرې وکړئ.
Tenåringsjente sammen med andre ungdommer. Smiler. Foto
GettyImages

سم ځواب انتخاب کړئ

ښوونکي، زده کوونکي او والدېن څو ځله د ماشوم د ښوونځي د چارو او د هغه د اکاډمیک پرمختګ په هکله خبرې کوي؟

سم ځوابونه انتخاب کړئ

د ښوونکو سره د غونډې په وخت کې یو کس باید کومې خبرې وکړي؟

سم ځواب انتخاب کړئ

ځینې وختونه ګډه همکاري هغسې پایلې نه لري چې موږ یې غواړو. څه ستونزه کېدای شي موجوده وي؟ له یو څخه ډېر ځوابونه سم دي.

صحیح او غلط انتخاب کړئ

جملې ولولئ. کومې صحیح او کومې غلطې دي؟

دا اړینه ده چې والدېن د ښوونځي له خوا ټول چمتو شوي معلومات ولولي او ځان ورسره بلد کړي.
د ښوونځي له خوا معلومات په فېسبوک کې راځي.
که چېرې کومه پوښتنه ولري، والدېن کولای شي چې له ښوونکي او یا د ښوونځي له نورو کارکوونکو سره اړیکه ونیسي.
والدېن او ښوونځی تل په هغه څه موافقت کوي چې اړین او سم وي.
والدېن د خپل ماشوم په هکله تر ټولو ډېر مسؤلیت لري.

صحیح او غلط انتخاب کړئ

جملې ولولئ. کومې صحیح او کومې غلطې دي؟

ښوونځی د ماشوم د زده کړې مسؤلیت له والدېنو سره شریکوي.
ماشوم باید ډاډ ترلاسه کړي چې هغه څه زده کوي چې ورته اړین دي.
دې کې کومه ستونزه نشته چې د ښوونځي له خوا چمتو شوي معلومات تعقیب نه شي.
ځینې ښوونکي وایي چې د جمناسټېک او لامبو وهلو په زده کړو کې د زده کوونکو ونډه نه اخیستل یوه ستونزه ده.