ምትሕብባር ኣብ መንጎ ገዛን-ቤትትምህርትን

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Brev fra læreren

Kanskje noen deltakere kjenner seg igjen i bestemorens bekymringer? Det er nok flere som har den erfaringen at skolen kun tar kontakt med hjemmet dersom noe er galt. Vi ser i samtalen at både moren og datteren har en annen oppfatning og er vant til at det er samarbeid mellom skole og hjem gjennom hele skolegangen.

Snakk sammen

Det kan være viktig å bruke tid på å snakke om at skolen skal være et godt sted å være for alle. Hvem er alle? Vi tenker at dette innbefatter både små og store, elever med ulike forutsetninger, familieforhold, osv. Det sier noe om undervisningssituasjonen, men også om friminuttene og om skoleveien. Elevene skal læres opp til å bli empatiske mennesker som viser respekt og empati for andre, både medelever og lærere. Lærerne skal omgås elevene med samme respekt og empati.

Last ned dokumentet med rettigheter og plikter i skolen. Diskuter foreldrenes, elevenes og skolens rettigheter og plikter. Oversett gjerne teksten til deltakernes språk.

Elevene skal læres opp til å bli ansvarlige medborgere i et demokrati. Helt fra de er små får de være med på å ta beslutnnger som omfatter skolehverdagen sin, for eksempel gjennom elevrådsarbeid, å være med i ulike grupper som gjennomfører ulike arrangementer, osv.

Elevene jobber mye i grupper helt fra de tidlige klassetrinnene. På denne måten lærer de at alle må bidra i gruppen og at gruppen har et felles ansvar for resultatet. Det er ikke veldig populært å være en som lener seg tilbake og lar de andre i gruppen gjøre hele jobben. Dette kan også ses på som et ledd i opplæringen til å være medborger i et demokrati, en beboer eller forelder som tar del i dugnader,osv.

Utfordringer i hjem–skolesamarbeidet:

Kan dette gjelde noen i deltakergruppen din? Hvis det er tilfelle, bør det brukes tid på dette. Snakk om hvorfor det kan bli utfordringer og problemer. Er deltakerne bekymret for noe? Er det noe de misforstår?

Tips til undervisninga

Brev frå læraren

Kanskje nokre av kursdeltakarane kjenner seg att i uroa til bestemora? Det er nok fleire som har den erfaringa at skulen berre tek kontakt med heimen dersom det er noko gale. Vi ser i samtalen at både mora og dottera har ei anna oppfatning og er vane med at skulen og heimen samarbeider gjennom heile skulegangen.

Snakk saman

Det kan vere viktig å bruke tid på å snakke om at skulen skal vere ein god stad å vere for alle. Kven er alle? Vi tenkjer at dette dekkjer både store og små, elevar med ulike føresetnader og familiesituasjonar, osv. Det seier noko om undervisningssituasjonen, men òg om friminutta og skulevegen. Elevane skal lærast opp til å bli empatiske menneske som syner respekt for og empati med andre, både medelevar og lærarar. Lærarane skal omgåast elevane med same respekt og empati.

Last ned dokumentet med rettar og plikter i skulen. Diskuter rettane og pliktene til foreldra, elevane og skulen. Omset gjerne teksten til språka/språket til deltakarane.

Elevane skal lærast opp til å bli ansvarlege medborgarar i eit demokrati. Heilt frå dei er små får dei vere med på å ta avgjerder om skulekvardagen sin, til dømes gjennom elevrådsarbeid, ved å vere med i grupper som organiserer ulike arrangement, osv.

Elevane jobbar mykje i grupper heilt frå dei tidlege klassetrinna. På denne måten lærer dei at alle må bidra i gruppa, og at gruppa har eit felles ansvar for resultatet. Det er ikkje spesielt populært å vere ein som lenar seg tilbake og let dei andre i gruppa gjere heile jobben. Dette kan ein òg sjå som eit ledd i opplæringa av barna til å bli medborgarar i eit demokrati, ein bebuar eller forelder som er med på dugnadar, osv.

Utfordringar i samarbeidet mellom heimen og skulen:

Kan dette gjelde medlemar av deltakargruppa di? Dersom det er tilfelle, bør de bruke tid på dette. Snakk om kvifor utfordringar og problem kan oppstå. Uroar deltakarane seg for noko? Er det noko dei misforstår?

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter
Digitale ferdigheter

Tverrfaglige tema

Folkehelse og livsmestring

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om sentrale verdier som det norske skole- og utdanningssystemet bygger på, og hva som forventes av foreldre i samarbeidet mellom skole og hjem

Kjerneelement

Individ og fellesskap
Demokratiforståelse og deltakelse

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet

ምትሕብባር ኣብ መንጎ ገዛን-ቤትትምህርትን

Et skrivebord sett ovenfra med notatblokk, blyant og hender som skriver på laptop. Foto.
AdobeStock

እታ ጓል፦ ካብ መምህረይ ዝተላእከት ደብዳቤ እንሃልኪ። ኣብ ዝቕጽል ሰሙን ዘሎ ዝርርብ ምዕባለ ክትመጽኢ ኣለኪ።
ዓባያ፦ ስለምንታይ እያ እታ መምህር ደብዳቤ ጽሒፋ፧ ገለ ጌጋ ፈጺምኪ ዲኺ፧
እታ ጓል፦ ኣይፋሉን፡ እዚ ምስ መምህር ዝግበር ንቡር ዝርርብ ጥራይ’ዩ። ኵላቶም ኣብቲ ክፍሊ ዘለዉ ተመሃሮ ደብዳቤ ተቐቢሎም እዮም።

ዓባያ፦ ወላ ሓንቲ ጌጋ ከም ዘይፈጸምኪ ርግጸኛ ዲኺ፧ ኣነ ናብ ትምህርቲ ኣብ ዝኸደሉ ዝነበርኩ እዋን እቶም ወለዲ ምስ መምህር ዝዘራረቡ፡ እቶም ቈልዑ ሕማቕ ጠባይ ከርእዩ ከለዉ ጥራይ’ዩ ነይሩ።

እታ ኣደ፦ ክትፈልጢ ግን ሕጂ ከምኡ ኣይኰነን፡ ኣነ ነታ መምህር ከዘራርባን ኵነታት ከመይ ከም ዘሎን ክሰምዕ ክደሊ እየ። ብዛዕባ ዕዮ ገዛ’ውን ገለ ሕቶታት ኣሎኒ።

Mor sitter på en stol, datteren står ved siden av. De snakker med kvinnelig lærer som sitter bak en pult. Foto.
AdobeStock

ናይ ደቆም ቀንዲ ሓላፍነት ዘሎዎም ወለዲ እዮም። ይኹን’ምበር ወለዲ ምስ መውዓሊ ሕጻናት ኰነ ምስ ቤትትምህርቲ ንኣተዓባብያን ንትምህርትን ብዝምልከት ሓቢሮም ክሰርሑ ንቘልዑን መንእሰያትን ጽቡቕ እዩ።

ወለድን ቤትትምህርትን ምስቲ ቈልዓ ብሓባር፡ እቲ ቈልዓ እንታይ ምምሃር ከም ዘድልዮ ክከታተሉ እዮም። እቲ ተመሃራይ፡ ወለድን መምህርን ኣብ ዓመት እንተ ወሓደ ክልተ ግዜ ብሓባር ብዛዕባ ምዕባለ ትምህርትን እቲ ተመሃራይ ኣብ ቤትትምህርቲ ከመይ ከም ዘሎን ክዘራረቡ እዮም።

ወለዲ ንዅሉ‘ቲ ካብ ቤትትምህርቲ ብጽሑፍ ዝመጽእ ሓበሬታ ከንብቡዎን ክፈልጡዎን ኣገዳሲ እዩ። ወለዲ ገለ ሕቶታት ኣሎዎም እንተዀይኑ ምስ ናይ ክፍሊ መምህር ወይ ምስ ካልኦት ኣብቲ ቤትትምህርቲ ዘለዉ ክራኸቡ ይኽእሉ።

ብሓባር ተዘራረቡ

  • ቤትትምህርቲ ንዅሉ ሰብ ጽቡቕ ቦታ ክኸውን ኣለዎ ክበሃል ከሎ እንታይ ማለት’ዩ፧
  • ብሓባር ምውሳን ወይ ብሓባር ሓላፍነት ምስካም ማለት እንታይ ማለት’ዩ፧

ሓደ ሓደ ግዜ እቲ ተሓባቢርካ ምዕያይ ከምቲ ንደልዮ ኣይሰርሕን’ዩ። ወለድን እቲ ቤትትምህርትን ብዛዕባ’ቲ ኣገዳስን ቅኑዕን ነገራት ዝተፈላለየ ኣረኣእያ ክህልዎም ይኽእል’ዩ። እቲ ካልእ ጸገም ከኣ ቤትትምህርትን ወለድን ኣብ ነንሓድሕዶም ዝተፈላለየ ትጽቢታት ስለ ዘሎዎም ክኸውን ይኽእል።
ገለ መምህራን ብዛዕባ’ዚ ኵነታት’ዚ ክገልጹልና ይኽእሉ እዮም፦

  • ወለዲ ኣብቲ ናይ ወለዲ ኣኼባታትን ናይ ምዕባለ ዝርርብን ኣይመጽኡን እዮም።
  • ወለዲ ንደቆም ኣብ እዋን ክረምታዊ ዕረፍቲ ናብ ዓዶም ይወስዱዎም። ንሳቶም ኣብ ወርሒ ነሓሰ ትምህርቲ ክጅመር ከሎ ኣይምለሱን እዮም። እቶም ቈልዑ ድሕሪ ሒደት ሰሙናት ወይ ኣዋርሕ’ዮም ናብ ቤትትምህርቲ ዝመጽኡ።
  • ኣብ ኖርወይ ዝተወልዱ ቈልዑ ትምህርቲ ክጅምሩ ከለዉ ጽቡቕ ምልከት ቋንቋ ኖርወይ የብሎምን።
  • ወለዲ ተመሃሮ ካብ ቤትትምህርቲ ወጻኢ ኣብ ዝግበር፡ ንኣብነት ከም ደምበ ቤትትምህርቲ ዝኣመሰለ ክካፈሉ ኣይደልዩዎምን እዮም።
  • ተመሃሮ ኣብ ጂምናስቲክ ወይ ኣብ ናይ ምሕንባስ ትምህርቲ ክካፈሉ ኣይፍቀደሎምን እዩ።
  • ገለ ወለዲ ስለምንታይ ከምዚ ዝኣመሰለ ምርጫ ይወስዱ፧
  • ኣብቶም ቈልዑ እንታይ ዓይነት ሳዕቤን ከኸትል ዝኽእል ይመስለካ፧
  • ነዚ ጸገማት’ዚ ክፈትሑዎ ዝኽእሉ መፍትሕታት ተመያየጡሉ።
Tenåringsjente sammen med andre ungdommer. Smiler. Foto
GettyImages

ቅኑዕ መልሲ ምረጽ

መምህርን፡ ተመሃራይን ወለድን ዝርርብ ብዛዕባ ኵነታት ተመሃራይ ኣብ ቤትትምህርቲን ትምህርታዊ ምዕባለኡን ኣብ ከክንደይ ይገብሩ፧

ቅኑዕ መልሲ ምረጽ

ኣብቲ ምስ መምህር ዝግበር ብዛዕባ እንታይ ኢኻ ትዘራረብ፧

ቅኑዕ መልሲ ምረጽ

ሓደ ሓደ ግዜ እቲ ምትሕብባር ከምቲ ንደልዮ ኣይሰርሕን'ዩ። እቲ ጸገም እንታይ ክኸውን ይኽእል፧ ብዙሕ ቅኑዕ መልስታት ኣለዉ።

ቅኑዕ ወይ ጌጋ ምረጽ

ነዚ መግለጽታት ኣንብቦ። ኣየናይ'ዩ እቲ ቅኑዕ፧ ኣየናይከ እቲ ጌጋ፧

ወለዲ ንዅሉ'ቲ ካብ ቤትትምህርቲ ዝመጽእ ብጽሑፍ ዝሰፈረ ሓበሬታ ከንብቡዎን ክፈልጡዎን ኣገዳሲ እዩ።
ሓበሬታ ካብ ቤትትምህርቲ ኣብ ፌስቡክ እዩ ዝመጽእ።
ወለዲ ሕቶታት እንተ ኣልዩዎም ምስ መምህር ወይ ምስ ካልኦት ኣብቲ ቤትትምህርቲ ዝሰርሑ ክራኸቡ ይኽእሉ እዮም።
ወለድን እቲ ቤትትምህርትን ኵሉ ግዜ እቲ ኣገዳስን ቅኑዕን ዝምልከት ይሰማምዑ እዮም።
ናይ ደቆም ቀንዲ ሓላፍነት ዘሎዎም ወለዲ እዮም።

ቅኑዕ ወይ ጌጋ ምረጽ

ነዚ መግለጽታት ኣንብቦ። ኣየናይ'ዩ እቲ ቅኑዕ፧ ኣየናይከ እቲ ጌጋ፧

ቤትትምህርቲ፡ ሓላፍነት ትምህርቲ ናይ ቈልዓ ምስ ወለዲ ይካፈሎ።
እቲ ቈልዓ እንታይ ክመሃር ከም ዘለዎ ባዕሉ ክከታተል ኣለዎ።
ካብቲ ቤትትምህርቲ ዝስደድ ሓበሬታ ዝሓዘ ጽሑፍ ዘይምክትታል ጸገም የብሉን።
ገለ መምህራን ተመሃሮ ኣብ ጂምናስቲክ ወይ ኣብ ምሕንባስ ክካፈሉ ብዘይምኽኣሎም ጸገማት ከም ዘሎ ይገልጹ።