Cooperation between the home and school

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Brev fra læreren

Kanskje noen deltakere kjenner seg igjen i bestemorens bekymringer? Det er nok flere som har den erfaringen at skolen kun tar kontakt med hjemmet dersom noe er galt. Vi ser i samtalen at både moren og datteren har en annen oppfatning og er vant til at det er samarbeid mellom skole og hjem gjennom hele skolegangen.

Snakk sammen

Det kan være viktig å bruke tid på å snakke om at skolen skal være et godt sted å være for alle. Hvem er alle? Vi tenker at dette innbefatter både små og store, elever med ulike forutsetninger, familieforhold, osv. Det sier noe om undervisningssituasjonen, men også om friminuttene og om skoleveien. Elevene skal læres opp til å bli empatiske mennesker som viser respekt og empati for andre, både medelever og lærere. Lærerne skal omgås elevene med samme respekt og empati.

Last ned dokumentet med rettigheter og plikter i skolen. Diskuter foreldrenes, elevenes og skolens rettigheter og plikter. Oversett gjerne teksten til deltakernes språk.

Elevene skal læres opp til å bli ansvarlige medborgere i et demokrati. Helt fra de er små får de være med på å ta beslutnnger som omfatter skolehverdagen sin, for eksempel gjennom elevrådsarbeid, å være med i ulike grupper som gjennomfører ulike arrangementer, osv.

Elevene jobber mye i grupper helt fra de tidlige klassetrinnene. På denne måten lærer de at alle må bidra i gruppen og at gruppen har et felles ansvar for resultatet. Det er ikke veldig populært å være en som lener seg tilbake og lar de andre i gruppen gjøre hele jobben. Dette kan også ses på som et ledd i opplæringen til å være medborger i et demokrati, en beboer eller forelder som tar del i dugnader,osv.

Utfordringer i hjem–skolesamarbeidet:

Kan dette gjelde noen i deltakergruppen din? Hvis det er tilfelle, bør det brukes tid på dette. Snakk om hvorfor det kan bli utfordringer og problemer. Er deltakerne bekymret for noe? Er det noe de misforstår?

Tips til undervisninga

Brev frå læraren

Kanskje nokre av kursdeltakarane kjenner seg att i uroa til bestemora? Det er nok fleire som har den erfaringa at skulen berre tek kontakt med heimen dersom det er noko gale. Vi ser i samtalen at både mora og dottera har ei anna oppfatning og er vane med at skulen og heimen samarbeider gjennom heile skulegangen.

Snakk saman

Det kan vere viktig å bruke tid på å snakke om at skulen skal vere ein god stad å vere for alle. Kven er alle? Vi tenkjer at dette dekkjer både store og små, elevar med ulike føresetnader og familiesituasjonar, osv. Det seier noko om undervisningssituasjonen, men òg om friminutta og skulevegen. Elevane skal lærast opp til å bli empatiske menneske som syner respekt for og empati med andre, både medelevar og lærarar. Lærarane skal omgåast elevane med same respekt og empati.

Last ned dokumentet med rettar og plikter i skulen. Diskuter rettane og pliktene til foreldra, elevane og skulen. Omset gjerne teksten til språka/språket til deltakarane.

Elevane skal lærast opp til å bli ansvarlege medborgarar i eit demokrati. Heilt frå dei er små får dei vere med på å ta avgjerder om skulekvardagen sin, til dømes gjennom elevrådsarbeid, ved å vere med i grupper som organiserer ulike arrangement, osv.

Elevane jobbar mykje i grupper heilt frå dei tidlege klassetrinna. På denne måten lærer dei at alle må bidra i gruppa, og at gruppa har eit felles ansvar for resultatet. Det er ikkje spesielt populært å vere ein som lenar seg tilbake og let dei andre i gruppa gjere heile jobben. Dette kan ein òg sjå som eit ledd i opplæringa av barna til å bli medborgarar i eit demokrati, ein bebuar eller forelder som er med på dugnadar, osv.

Utfordringar i samarbeidet mellom heimen og skulen:

Kan dette gjelde medlemar av deltakargruppa di? Dersom det er tilfelle, bør de bruke tid på dette. Snakk om kvifor utfordringar og problem kan oppstå. Uroar deltakarane seg for noko? Er det noko dei misforstår?

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter
Digitale ferdigheter

Tverrfaglige tema

Folkehelse og livsmestring

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om sentrale verdier som det norske skole- og utdanningssystemet bygger på, og hva som forventes av foreldre i samarbeidet mellom skole og hjem

Kjerneelement

Individ og fellesskap
Demokratiforståelse og deltakelse

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet

Cooperation between the home and school

Et skrivebord sett ovenfra med notatblokk, blyant og hender som skriver på laptop. Foto.
AdobeStock

Daughter: Here’s a letter from my teacher. You must go to a development talk next week.

Grandmother: Why has the teacher written the letter? Have you done something wrong?

Daughter: No, it’s just an ordinary meeting with the teacher. Everyone in the class gets a letter.

Grandmother: Are you sure you haven’t done anything wrong? When I went to school, parents only spoke to the teacher when their children had done something wrong.

Mother: It’s not like that anymore. I would like to talk to the teacher to hear how things are going. I also have a few questions about homework.

Mor sitter på en stol, datteren står ved siden av. De snakker med kvinnelig lærer som sitter bak en pult. Foto.
AdobeStock

Parents have the main responsibility for their children. However, it’s good for children and young people that their parents cooperate with the kindergarten and school on their upbringing and education.

Parents and the school, together with the child, must ensure that the child learns what he/she needs. The pupil, parents and teacher must speak together about the child’s academic development and how the child is doing at school at least twice a year.

It is important that the parents read and take note of all written information from the school. Parents can contact the teacher or other school staff if they have any questions.

Talk together

  • What does it mean that the school should be a good place to be for everyone?
  • What does co-determination and shared responsibility mean?

This cooperation does not always work as we might wish. Parents and the school may have different opinions about what is important and right. Another problem may be that the school and parents have different expectations of each other. Some teachers report the following situations:

  • Parents don’t attend parents’ meetings or development talks.
  • Parents take children to their home country during the summer holiday, and don’t return when school starts in August. The children appear at school after a few weeks or months.
  • Children who are born in Norway have poor Norwegian language skills when they start school.
  • Parents don’t want pupils to take part in teaching activities outside school, e.g. at school camp.
  • Pupils are not allowed to take part in gym or swimming lessons.
  • Why do some parents make choices like this?
  • What could the consequences be for the children?
  • Talk about potential solutions to these problems.
Tenåringsjente sammen med andre ungdommer. Smiler. Foto
GettyImages

Select the right answer

How often do the teacher, pupil and parents speak together about how the child is enjoying school and the child's academic development?

Select the right answer

What is discussed at a meeting with the teacher?

Select the right answer

This cooperation does not always work as we might wish. What could the problem be? You can select more than one answer.

Select right or wrong

Read the statements. What is right? What is wrong?

It is important that the parents read and take note of all written information from the school.
Information from the school is posted on Facebook.
Parents can contact the teacher or other school staff if they have any questions.
Parents and the school do not always agree on what is important and right.
Parents have the main responsibility for their children.

Select right or wrong

Read the statements. What is right? What is wrong?

The school shares responsibility for a child’s upbringing with the parents.
Children must themselves ensure they learn what they need.
It's ok not to read the written information the school sends out.
Some teachers report that it is problematic that pupils are not allowed to take part in gym or swimming lessons.