በቤት እና በትምህርት ቤት መካከል ትብብር

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Brev fra læreren

Kanskje noen deltakere kjenner seg igjen i bestemorens bekymringer? Det er nok flere som har den erfaringen at skolen kun tar kontakt med hjemmet dersom noe er galt. Vi ser i samtalen at både moren og datteren har en annen oppfatning og er vant til at det er samarbeid mellom skole og hjem gjennom hele skolegangen.

Snakk sammen

Det kan være viktig å bruke tid på å snakke om at skolen skal være et godt sted å være for alle. Hvem er alle? Vi tenker at dette innbefatter både små og store, elever med ulike forutsetninger, familieforhold, osv. Det sier noe om undervisningssituasjonen, men også om friminuttene og om skoleveien. Elevene skal læres opp til å bli empatiske mennesker som viser respekt og empati for andre, både medelever og lærere. Lærerne skal omgås elevene med samme respekt og empati.

Last ned dokumentet med rettigheter og plikter i skolen. Diskuter foreldrenes, elevenes og skolens rettigheter og plikter. Oversett gjerne teksten til deltakernes språk.

Elevene skal læres opp til å bli ansvarlige medborgere i et demokrati. Helt fra de er små får de være med på å ta beslutnnger som omfatter skolehverdagen sin, for eksempel gjennom elevrådsarbeid, å være med i ulike grupper som gjennomfører ulike arrangementer, osv.

Elevene jobber mye i grupper helt fra de tidlige klassetrinnene. På denne måten lærer de at alle må bidra i gruppen og at gruppen har et felles ansvar for resultatet. Det er ikke veldig populært å være en som lener seg tilbake og lar de andre i gruppen gjøre hele jobben. Dette kan også ses på som et ledd i opplæringen til å være medborger i et demokrati, en beboer eller forelder som tar del i dugnader,osv.

Utfordringer i hjem–skolesamarbeidet:

Kan dette gjelde noen i deltakergruppen din? Hvis det er tilfelle, bør det brukes tid på dette. Snakk om hvorfor det kan bli utfordringer og problemer. Er deltakerne bekymret for noe? Er det noe de misforstår?

Tips til undervisninga

Brev frå læraren

Kanskje nokre av kursdeltakarane kjenner seg att i uroa til bestemora? Det er nok fleire som har den erfaringa at skulen berre tek kontakt med heimen dersom det er noko gale. Vi ser i samtalen at både mora og dottera har ei anna oppfatning og er vane med at skulen og heimen samarbeider gjennom heile skulegangen.

Snakk saman

Det kan vere viktig å bruke tid på å snakke om at skulen skal vere ein god stad å vere for alle. Kven er alle? Vi tenkjer at dette dekkjer både store og små, elevar med ulike føresetnader og familiesituasjonar, osv. Det seier noko om undervisningssituasjonen, men òg om friminutta og skulevegen. Elevane skal lærast opp til å bli empatiske menneske som syner respekt for og empati med andre, både medelevar og lærarar. Lærarane skal omgåast elevane med same respekt og empati.

Last ned dokumentet med rettar og plikter i skulen. Diskuter rettane og pliktene til foreldra, elevane og skulen. Omset gjerne teksten til språka/språket til deltakarane.

Elevane skal lærast opp til å bli ansvarlege medborgarar i eit demokrati. Heilt frå dei er små får dei vere med på å ta avgjerder om skulekvardagen sin, til dømes gjennom elevrådsarbeid, ved å vere med i grupper som organiserer ulike arrangement, osv.

Elevane jobbar mykje i grupper heilt frå dei tidlege klassetrinna. På denne måten lærer dei at alle må bidra i gruppa, og at gruppa har eit felles ansvar for resultatet. Det er ikkje spesielt populært å vere ein som lenar seg tilbake og let dei andre i gruppa gjere heile jobben. Dette kan ein òg sjå som eit ledd i opplæringa av barna til å bli medborgarar i eit demokrati, ein bebuar eller forelder som er med på dugnadar, osv.

Utfordringar i samarbeidet mellom heimen og skulen:

Kan dette gjelde medlemar av deltakargruppa di? Dersom det er tilfelle, bør de bruke tid på dette. Snakk om kvifor utfordringar og problem kan oppstå. Uroar deltakarane seg for noko? Er det noko dei misforstår?

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter
Digitale ferdigheter

Tverrfaglige tema

Folkehelse og livsmestring

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om sentrale verdier som det norske skole- og utdanningssystemet bygger på, og hva som forventes av foreldre i samarbeidet mellom skole og hjem

Kjerneelement

Individ og fellesskap
Demokratiforståelse og deltakelse

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet

በቤት እና በትምህርት ቤት መካከል ትብብር

Et skrivebord sett ovenfra med notatblokk, blyant og hender som skriver på laptop. Foto.
AdobeStock

ሴት ልጅ - ይህ ደብዳቤ ከአስተማሪዬ የተላከ ነው፣ እንኩ። በሚቀጥለው ሳምንት፡ ስለ እድገትና ኣስተዳደግ ያለውን ውይይት መሄድ አለብዎት።

ኣያት - መምህሩ ለምን ደብዳቤውን ጻፈ? የሆነ ስህተት ሰርተሻል?

ሴት ልጅ - አይ ፣ ከአስተማሪው ለሁሉም ተማሪዎች የተሰጠ ደብዳቤ ነው።

ኣያት - እርግጠኛ ነሽ ምንም ስህተት አልሰራሽም? እኔ ትምህርት ቤት ስማር፡ ወላጆች ኣስተማሪዎችን የሚያናግሩት ተማሪ ስህተት ሲሰሩ ብቻ ነበር።


እናት - በኣሁኑ ግዜ እንደሱ።እኔም ስለ ትምህርት ከኣስተማሪው ጋር መነጋገር እፈልጋለሁ። እንዲሁም ስለ የቤት ሥራዎች ኣንዳንድ ጥያቄዎች አሉኝ።

Mor sitter på en stol, datteren står ved siden av. De snakker med kvinnelig lærer som sitter bak en pult. Foto.
AdobeStock

ወላጆች ለልጆቻቸው ዋና ኃላፊነት አለባቸው። ሆኖም ፣ ወላጆች ከመዋዕለ ሕጻናት እና ከትምህርት ቤት ጋር በአስተዳደጋቸው እና በትምህርታቸው ቢተባበሩ ለልጆቹ እና ለወጣቶች ጥሩ ነው።

ወላጆች እና ትምህርት ቤቱ ከልጅዎ ጋር በመሆን፡ ተማሪው የሚፈልገውን/የምትፈልገውን ትምህርት እንደሚማር/እንደምትማር ማረጋገጥ አለባቸው። ተማሪው፡ ወላጆች እና አስተማሪው ስለ ልጁ የትምህርት እድገት፡ እና በትምህርት ቤት እንዴት እንደሚሠራ ፡ ቢያንስ በዓመት ሁለት ጊዜ በጋራ መነጋገር አለባቸው።
ወላጆች ከትምህርት ቤቱ የተጻፉትን የጽሑፍ መረጃዎች ሁሉ አንብበው እንዲያውቁት አስፈላጊ ነው። ማንኛውም ጥያቄ ካላቸው፡ ወላጆች መምህሩን ወይም ሌላውን የት / ቤት ሠራተኛ ማነጋገር ይችላሉ።

ኣብራችሁ ተወያዩ

  • ትምህርት ቤቱ ለሁሉም ጥሩ ቦታ መሆን አለበት ማለት ምን ማለት ነው?
  • የጋራ ውሳኔ እና የጋራ ኃላፊነት ማለት ምን ማለት ነው?

መተባበሩ፡ ኣብዛኛውን ጊዜ፡ እንደፈለግነው አይሰራም። አስፈላጊ እና ትክክለኛ ስለሆኑ ነገሮች፡ ወላጆች እና ትምህርት ቤቱ: የተለያዩ አስተያየቶች ሊኖሯቸው ይችላል። ሌላው ችግር ትምህርት ቤቱ እና ወላጆች፡ በየበኩላቸው የሚጠብቋቸው ነገሮች የተለያዩ ሊሆኑ ይችላሉ። አንዳንድ መምህራን የሚከተሉትን ሁኔታዎች ሪፖርት ያቀርባሉ፣

  • ወላጆች በወላጆች ስብሰባዎች ወይም የእድገት ንግግሮች ላይ አይገኙም።
  • ወላጆች በበጋ ዕረፍት ወቅት ልጆችን ወደ አገራቸው ይወስዳሉ፡ እና ትምህርት በነሐሴ ወር ሲጀምር አይመለሱም። ልጆቹ ከጥቂት ሳምንታት ወይም ወራት በኋላ በትምህርት ቤት ይታያሉ።
  • በኖርዌይ የተወለዱ ልጆች ትምህርት ሲጀምሩ ደካማ የኖርዌይ ቋንቋ ችሎታ አላቸው።
  • ወላጆች፡ ተማሪዎች ከትምህርት ቤት ውጭ በሚደረግ፣ የማስተማር እንቅስቃሴዎች ውስጥ፡ ለምሳሌ በትምህርት ቤት ካምፕ እንዲሳተፉ አይፈልጉም።
  • ተማሪዎች የኣካል እንቅስቃሴ በጂም ወይም መዋኛ ትምህርቶች እንዲሳተፉ አይፈቀዱላቸውም።
  • አንዳንድ ወላጆች ለምን እንደዚህ ዓይነት ምርጫ ይወስዳሉ?
  • ለልጆቹ የሚያስከትለው መዘዝ ምን ሊሆን ይችላል?
  • ለእነዚህ ችግሮች መፍትሔ ሊሆኑ ስለሚችሉ ሃሳቦች ላይ ተነጋገሩ።
Tenåringsjente sammen med andre ungdommer. Smiler. Foto
GettyImages

ትክክለኛውን መልስ ይምረጡ

በየስንቱ ጊዜ፡ አስተማሪው፣ ተማሪው እና ወላጆቹን ያካተተ፡ ተማሪው ትምህርት ቤቱን ስለመውደድና የልጁ የትምህርት እድገት ይነጋገራሉ?

ትክክለኛውን መልስ ይምረጡ

ከመምህሩ ጋር በሚደረገው ስብሰባ ላይ ምን ይብራራል?

ትክክለኛውን መልስ ይምረጡ

ትብብሩ ሁልጊዜ እንደምንፈልገው አይሰራልንም። ችግሩ ምን ሊሆን ይችላል? ከአንድ በላይ መልስ መምረጥ ይችላሉ።

ትክክል ወይም ስህተት የሆነውን ይምረጡ

መግለጫዎቹን ያንብቡ:: ትክክል የትኛው ነው? ስህተት የትኛው ነው?

ወላጆች ከትምህርት ቤቱ የተጻፉትን የጽሑፍ መረጃዎች ሁሉ እንዲያነቡ እና ማስታወሻ እንዲይዙ አስፈላጊ ነው።
ከት / ቤቱ የተገኘ መረጃ በፌስቡክ ላይ ተለጥፏል።
ማንኛውም ጥያቄ ካለ ወላጆች መምህሩን ወይም ሌላውን የት / ቤት ሠራተኛ ማነጋገር ይችላሉ።
ወላጆች እና ትምህርት ቤቱ ሁል ጊዜ አስፈላጊ እና ትክክለኛ በሆነው ላይ አይስማሙም።
ወላጆች ለልጆቻቸው ዋና ኃላፊነት አለባቸው።

ትክክል ወይም ስህተት የሆነውን ይምረጡ

መግለጫዎቹን ያንብቡ:: ትክክል የትኛው ነው? ስህተት የትኛው ነው?

ትምህርት ቤቱ ለልጁ አስተዳደግ ከወላጆች ጋር ኃላፊነቱን ይጋራል።
ልጆች የሚያስፈልጋቸውን እንዲማሩ ራሳቸው ማረጋገጥ አለባቸው።
ትምህርት ቤቱ የሚላከውን የጽሑፍ መረጃ አለማንበብ መልካም ነው።
አንዳንድ መምህራን ተማሪዎች በጂም ወይም በዋና ትምህርቶች ውስጥ መሳተፍ አለመቻላቸው ችግር እንዳለበት ይናገራሉ።