Okul ve eğitim

  • Okul hayatından ne hatırlıyorsun?
  • Öğretmen ve öğrenciler arasındaki ilişki nasıldı?
  • Okul ebeveynlerle iş birliği yapıyor muydu? Bu iş birliği nasıl gerçekleştiriliyordu?
  • Norveç'teki okullar hakkında ne biliyorsun?

Aşağıdaki iddiaları tartışın:

  • Demokrasi, aydınlanmış bir topluma bağlıdır.
  • Bilgi güçtür.
  • Eğitimli bir toplum, diktatörlüğün en büyük düşmanıdır.

Norveç, okul ve eğitim konusunda uzun geleneklere sahiptir. 18. yüzyılda ülkenin maddi durumu çok kötüydü. Buna rağmen eğitim o kadar önemli görülmüş ki, bütün çocukların okula gitmesi ve bunun masraflarını devletin karşılaması kararlaştırılmıştır.

Bu ülkede zorunlu eğitim gördüğümüz bu üç yüz yılda okulun içeriği çok değişti. 18. yüzyılda öğretimin amacı öğrencilere Hristiyanlık bilgisi vermekti. Daha sonra okula, yazma, aritmetik, yemek pişirme, dikiş ve marangozluk gibi çeşitli pratik becerilerin eğitimi eklendi.

Günümüzde çocuklara ve gençlere iyi bir genel eğitim verecek birçok konu öğretilmektedir. Okuma, yazma ve aritmetik gibi olgusal bilgileri ve temel becerileri öğrenirler.

Çocuklar dijital araçları erken yaşlardan itibaren kullanırlar. Çocuklar iyi bilgileri bulmayı ve bilgileri çeşitli problemleri çözmek için kullanmayı öğrenirler. Ayrıca bağımsız düşünmeyi ve başkalarıyla iş birliği yapmayı da öğrenirler.

Tips til undervisningen

Det er et godt og velkjent pedagogisk prinsipp å starte med stoff som deltakerne kjenner fra tidligere, før man går over til nytt stoff. Gjennom å snakke om deltakernes egen skolegang og deres forhold til skolevesen og utdanning kan man finne likheter og ulikheter i arbeidet med det norske systemet.

Snakk sammen

Det norske samfunnet legger stor vekt på formell utdanning. Noen deltakere må starte eller fullføre egen utdanning i Norge. Noen har barn som skal ta utdanning i Norge. For noen av deltakerne kan det å snakke om betydningen av utdanning i det norske samfunnet være en inngang til å legge planer for veien videre.

I noen deltakergrupper kan det være interessant å diskutere forholdet mellom utdanningsnivå i befolkningen og styresett. Kan man for eksempel tenke seg at et land med et høyt utdanningsnivå i befolkningen også er et diktatur? Er et sosialdemokrati, som for eksempel det norske, avhengig av en utdannet befolkning?

Snakk om kunstverket

En liten gutt sitter bøyd over en bok. Han leser. Maleri.
©O. Væring Eftf. AS «Lille Ebbe leser» malt av Christian Krogh (1920).

Tips til undervisninga

Det er eit godt og velkjent pedagogisk prinsipp å byrje med stoff som deltakarane kjenner frå før, og deretter gå over til nytt stoff. Ved å snakke om deltakarane sin eigen skulegang og deira forhold til skulevesen og utdanning kan ein finne likskapar og ulikskapar medan vi arbeider med det norske systemet.

Snakk saman

Det norske samfunnet legg stor vekt på formell utdanning. Nokre deltakarar må starte eller fullføre si eiga utdanning i Noreg, og nokre har barn som skal ta utdanning i Noreg. For nokre av deltakarane kan det å snakke om kva utdanning tyder i det norske samfunnet fungere som ei innleiing til å leggje planar for vegen vidare.

I nokre deltakargrupper kan det vere interessant å diskutere korleis utdanningsnivået i folket og styresettet i eit land heng saman. Kan ein til dømes tenkje seg at eit land som har eit høgt utdanna folk, òg er eit diktatur? Er eit sosialdemokrati, til dømes det norske, avhengig av eit utdanna folk?

Snakk om kunstverket

En liten gutt sitter bøyd over en bok. Han leser. Maleri.
©O. Væring Eftf. AS «Lille Ebbe leser» malt av Christian Krogh (1920).