ትምህርት ቤት እና ትምህርት

  • ወደ ትምህርት ቤት ስለመሄድ ምን ታስታውሳለህ?
  • በአስተማሪና በተማሪዎቹ መካከል የነበረው ግንኙነት ምን ይመስል ነበር?
  • ትምህርት ቤቱ ከወላጆቹ ጋር ይተባበር ነበር ወይ? ከነበረ፡ ትብብሩ ምን ዓይነት ይዞታ ነበረው?
  • ስለ ኖርዌይ ትምህርት ቤቶች ምን የምታውቀው ነገር አለ?

በሚከተሉት ነጥቦች ላይ ተወያዩ፦

  • ዲሞክራሲ መረጃ ባለው ሕዝብ የተመረኮዘ ነው።
  • ዕውቀት ኃይል ነው።
  • የተማረ ሕብረተሰብ: ለአምባገነንነት የላቀው ጠላት ነው።

ኖርዌይ በትምህርትና በትምህርት ቤት መስክ ለረጅም ጊዜ የቆየ ባህል አላት። በ18ኛው ክፍለ ዘመን፡ የሀገሪቱ የኢኮኖሚ ሁኔታ ጥሩ ኣልነበረም። ቢሆንም፡ የትምህርትን አስፈላጊነት በመረዳት፡ በመንግስት ወጪ፡ ልጆች ወደ ትምህርት ቤት እንዲሄዱ ተወሰነ ።

በኖርዌይ የግድ መሰረታዊ ትምህርት ከተጀመረ፡ ከ 300 ዓመታት ወዲህ፡ የትምህርት ይዘት እና ኣሰጣጥ ብዙ ለውጦች ኣሳይቷል። በ18ኛው መቶ ዘመን ዓላማው፡ ተማሪዎቹን ስለ ክርስትና ማስተማር ነበር ። ከጊዜ በኋላ፡ በትምህርት ቤቱ ሥርዓተ ትምህርት ውስጥ፡ እንደ ንባብ፣ ሒሳብ፣ ምግብ መስራት፣ ስፌትና ኣናጢነትን እነዚህ የመሳሰሉ የሙያ ክህሎቶች ያካተተ ነበር።

በዛሬው ጊዜ ለልጆችም ሆነ ለወጣቶች ጥሩ አጠቃላይ ትምህርት ለመስጠት የሚያስችሉ በርካታ ትምህርቶች ይማራሉ ። ተጨባጭ እውቀትንና እንደ ማንበብ፣ መጻፍና ሒሳብ የመሳሰሉ መሠረታዊ ችሎታዎችን ይማራሉ።

ልጆች ከልጅነታቸው ጀምሮ የዲጂታል መሣሪያዎችን ይጠቀማሉ። ልጆች ጥሩ መረጃ ማግኘትና መረጃውን በመጠቀም የተለያዩ ችግሮችን መፍታት ይማራሉ ። በተጨማሪም ራሳቸውን ችለው ማሰብንና ከሌሎች ጋር አብረው መሥራትን ይማራሉ ።

Tips til undervisningen

Det er et godt og velkjent pedagogisk prinsipp å starte med stoff som deltakerne kjenner fra tidligere, før man går over til nytt stoff. Gjennom å snakke om deltakernes egen skolegang og deres forhold til skolevesen og utdanning kan man finne likheter og ulikheter i arbeidet med det norske systemet.

Snakk sammen

Det norske samfunnet legger stor vekt på formell utdanning. Noen deltakere må starte eller fullføre egen utdanning i Norge. Noen har barn som skal ta utdanning i Norge. For noen av deltakerne kan det å snakke om betydningen av utdanning i det norske samfunnet være en inngang til å legge planer for veien videre.

I noen deltakergrupper kan det være interessant å diskutere forholdet mellom utdanningsnivå i befolkningen og styresett. Kan man for eksempel tenke seg at et land med et høyt utdanningsnivå i befolkningen også er et diktatur? Er et sosialdemokrati, som for eksempel det norske, avhengig av en utdannet befolkning?

Snakk om kunstverket

En liten gutt sitter bøyd over en bok. Han leser. Maleri.
©O. Væring Eftf. AS «Lille Ebbe leser» malt av Christian Krogh (1920).

Tips til undervisninga

Det er eit godt og velkjent pedagogisk prinsipp å byrje med stoff som deltakarane kjenner frå før, og deretter gå over til nytt stoff. Ved å snakke om deltakarane sin eigen skulegang og deira forhold til skulevesen og utdanning kan ein finne likskapar og ulikskapar medan vi arbeider med det norske systemet.

Snakk saman

Det norske samfunnet legg stor vekt på formell utdanning. Nokre deltakarar må starte eller fullføre si eiga utdanning i Noreg, og nokre har barn som skal ta utdanning i Noreg. For nokre av deltakarane kan det å snakke om kva utdanning tyder i det norske samfunnet fungere som ei innleiing til å leggje planar for vegen vidare.

I nokre deltakargrupper kan det vere interessant å diskutere korleis utdanningsnivået i folket og styresettet i eit land heng saman. Kan ein til dømes tenkje seg at eit land som har eit høgt utdanna folk, òg er eit diktatur? Er eit sosialdemokrati, til dømes det norske, avhengig av eit utdanna folk?

Snakk om kunstverket

En liten gutt sitter bøyd over en bok. Han leser. Maleri.
©O. Væring Eftf. AS «Lille Ebbe leser» malt av Christian Krogh (1920).