وسائل التواصل الاجتماعي والقدرة علی الحكم علی الوسائط الرقمية

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Se filmen

Videoen er satt sammen av åtte klipp som illustrerer hvordan sosiale medier kan være en kilde til både glede og uro. I den første delen ser vi fem klipp av glade familier og venner som tar selfier og mennesker som liker innlegg i sosiale medier med tommel opp og hjerte. Så blir det vist en strøm av bilder på svart bakgrunn, som illustrerer bilder som lastes opp på internett. Den siste delen av videoen viser en kvinne som får opp en rød varseltrekant på skjermen og blir redd. Det siste klippet viser en mann som sitter foran dataskjermen og ser bekymret og sliten ut.

Forslag til spørsmål

Kan vi dele hva som helst i sosiale medier? Hvorfor? Hvorfor ikke?
Hva slags bilder og informasjon ville du ha mislikt at noen delte om deg på sosiale medier?
Hvis du fikk bestemme over Facebook, hva slags kommentarer og bilder ville vært lov å legge ut? Hva ville ikke vært tillatt? Hvorfor?
Tror du det er forskjell på hva ungdommer synes det er greit å legge ut på sosiale medier og hva voksne synes det er greit å legge ut?
Tror dere arbeidsgivere ser på jobbsøkeres sine kontoer på sosiale medier? Hva tror dere i så fall de ikke vil like å se?
Hva er forskjellen på å kritisere noen i sosiale medier og å mobbe eller sjikanere noen i sosiale medier?

Snakk sammen

Bruk gjerne samtalestarteren som innledning til spørsmålene. Kanskje læreren kan finne andre aktuelle saker i media der folk har gått over streken i kommentarer og innlegg på sosiale medier?
Læreren må se an elevgruppa. Er det mange unge som er storforbrukere av sosiale medier? Er det mange som er foreldre til barn og unge? Tilpass diskusjonen til deltakerne.

Samtalestarter

Datteren: Fy søren, vet du hva? Noen har lagt ut et bilde av Julie i bikini på Facebook og skrevet at hun vil ha en voksen mann til kjæreste!
Moren: Huff, da skjønner jeg at hun er lei seg. Vet hun hvem som har gjort det?
Datteren: Nei, men vi tror det kan være Anne og vennene hennes. De har gjort sånt før.
Bestemoren: Dette er jo ulovlig. Jeg synes Julie og foreldrene hennes bør snakke med politiet.

Hva synes dere om denne situasjonen? Hva bør Julie gjøre?

  • Hvordan kan vi lære barn og unge nettvett?
  • Med Internett og sosiale medier må vi tenke annerledes enn før. Hva kan skje hvis noen får tak i og misbruker ting som personnummeret vårt eller private bilder?

Tips til undervisninga

Sjå filmen

Videoen er sett saman av åtte klipp som illustrerer korleis sosiale medium kan vere ei kjelde til både glede og uro. I den første delen ser vi fem klipp som viser glade familiar og vener som tek sjølvisar, og menneske som likar innlegg i sosial medium med tommel opp og hjarte. Så blir det vist ein straum av bilete på svart bakgrunn som illustrerer bilete som blir lasta opp på internett. Den siste delen av videoen viser ei kvinne som får opp ein raud varseltrekant på skjermen og blir redd. Det siste klippet viser ein mann som sit framfor dataskjermen og ser sliten og uroleg ut.

Framlegg til spørsmål

Kan vi dele kva som helst i sosiale medium? Kvifor? Kvifor ikkje?
Kva slags bilete og informasjon ville du ha mislikt at nokon delte om deg på sosiale medium?
Dersom du fekk bestemme over Facebook, kva for kommentarar og bilete ville det vore lov å leggje ut? Kva ville ikkje vore tillate? Kvifor?
Trur du det er forskjell på kva ungdomar tykkjer det er greitt å leggje ut på sosiale medium og kva vaksne tykkjer det er greitt å leggje ut?
Trur de at arbeidsgjevarar ser på jobbsøkjarar sine kontoar på sosiale medium? Kva trur de i så fall at dei ikkje vil like å sjå?
Kva er skilnaden mellom å kritisere nokon i sosiale medium og å mobbe eller sjikanere nokon i sosiale medium?

Snakk saman

Bruk gjerne samtalestartaren som innleiing til spørsmåla. Kanskje læraren kan finne andre aktuelle saker i media der folk har gått over streken i kommentarar og innlegg på sosiale medium?
Læraren må sjå an elevgruppa. Er der mange unge som er storforbrukarar av sosiale medium? Er der mange som er foreldre til barn og unge? Tilpass diskusjonen til deltakarane.

Samtalestartar

Dottera: Fy søren, vet du kva? Nokon har lagt ut eit bilete av Julie i bikini på Facebook og skrive at ho vil ha ein vaksen mann til kjærast!
Mora: Huff, då forstår eg at ho er lei seg. Veit ho kven som har gjort det?
Dottera: Nei, men vi trur at det kan vere Anne og venene hennar. Dei har gjort sånt før.
Bestemora: Dette er jo ulovleg. Eg tykkjer at Julie og foreldra hennar bør snakke med politiet.

Kva tykkjer de om denne situasjonen? Kva bør Julie gjere?

  • Korleis kan vi lære barn og ungdom nettvit?
  • Med internett og sosiale medium må vi tenkje annleis enn før. Kva hender dersom nokon får tak i og misbrukar ting som personnummeret vårt eller private bilete?

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om betydningen av kritisk tenkning og etisk bevissthet, blant annet knyttet til digital dømmekraft

Kjerneelement

Perspektivmangfold og kritisk tenkning

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Video

شاهد الفيلم

وسائل التواصل الاجتماعي والقدرة علی الحكم علی الوسائط الرقمية

Oversiktsbilde av mange mennesker. Det er streker mellom dem, illustrasjon for nettverk.
GettyImages

في الوقت الحاضر ، يُعدّ معظم الأشخاص مستخدمين نشطين للإنترنت ووسائل التواصل الاجتماعي. فعلى الإنترنت ، نسجل الدخول إلى البنك والدوائر العامة ، ونتسوق. کما نعرّف عن أنفسنا باستخدام معرّف البنك BankID أو كلمة المرور أو بصمة الإصبع أو وظیفة التعرف على الوجه.

To hender trykker på et tastatur. I bildet flyr flere ikoner med bilde av en hengelås på. Bildet illustrerer nettsikkerhet. Foto
GettyImages

وسائل التواصل الاجتماعي هي، على سبيل المثال ، فیسبوك و تویتر و إنستاغرام. هنا نشارك الآخرین آرائنا وصورنا وأفلامنا. وبهذه الطريقة نبقى على اتصال بالعائلة والأصدقاء والمعارف. وخلال یوم کامل نترك وراءنا علی هذە الوسائل العديد من المسارات الرقمية التي يتم تخزينها کلها. هل فكرت فيما يمكن أن يحدث إذا تم اصطیاد هذە المسارات من قبل شخص ليس لديه نوايا حسنة؟ ماذا لو حصل شخص ما على كلمة مرورك؟ ماذا لو قام أحدهم بمشاركة الغیر صورك الخاصة؟

من المهم أن تكون على دراية بما تشاركه ، ومن يتلقى معلومات عنك، وما الغرض من استخدام هذه المعلومات. على سبيل المثال ، يمكن بسرعة 'سرقة' الصور الخاصة ، مثل صور الأطفال ، من قبل شخص يسيء استخدامها. يجب أن نكون حذرين أيضًا بشأن ما نشاركه عن الآخرين. اطلب دائما الإذن أولا .

  • تتعلق الخصوصية بحق الفرد في امتلاك حیاة خاصة وفي اتخاذ القرار بشأن المعلومات الشخصية. المعلومات الشخصية هي، على سبيل المثال، الاسم والعنوان ورقم الهاتف والرقم الوطني (الشخصي) والأصل العرقي.
  • كل الناس لديهم قيمة جوهرية لا يمكن انتهاكها. كفرد ، يحق لك بالتالي التمتع بمجال خاص تتحكم فيه بنفسك ، وحيث يمكنك التصرف بحرية دون إكراه أو تدخل من الدولة أو الأشخاص الآخرين. هذا المبدأ مكرس ، من بين أمور أخرى ، في الاتفاقية الأوروبية لحقوق الإنسان (ECHR).

المصدر: هیئة حماية البيانات

يشارك الكثيرون بآرائهم على وسائل التواصل الاجتماعي وأماكن أخرى على الإنترنت. الناس تکتب وتناقش وتجادل. وهناك مجال واسع للتعبير عن الرأي بحریة على وسائل التواصل الاجتماعي. ولکن حرية التعبير یقیدها احترام الخصوصية وأحکام معينة في القانون. لا يجوز للمرء أن يكتب تصريحات عنصرية أو تمييزية. ومع ذلك ، فإننا نرى أن هناك أشخاصًا يتخطون هذه الحدود. قد يبدو من الأسهل تجاوز الحدود عند الكتابة على الإنترنت وعدم التحدث مباشرة إلى الأشخاص. خاصة عندما یکون بإمکان المرء أن یكون مجهول الهوية، یتم کتابة الكثير من الأشیاء المسيئة والغير قانونیة. وستكون علامة على الحكم الرقمي الجيد إذا قام المرء حصرا بصياغة ذلك النوع من التعليقات على الإنترنت كما لو أنه كان يريد أن یقولها لأي کان وجهاً لوجه.

En mann og en kvinne sitter ved siden av hverandre med hver sin mobil. Det er mange flyvende ikoner i bildet som viser hjerter og likerklikk. Bildet viser at de to personene sjekker sine sosiale medier. Foto
GettyImages

تحدثوا معا

  • ماذا ستکون نتیجة البحث إذا قمت بإجراء بحث عن نفسك على الإنترنت؟
  • ناقشوا ما تعنيه القدرة علی الحكم علی الوسائط الرقمية.
  • تحدثوا معًا عن العلاقة بين الخصوصية والحكم علی الوسائط الرقمية.
  • تحدثوا معًا عن أهمية الوعي بما ینشره المرء على وسائل التواصل الاجتماعي.
  • ما هي العواقب التي تعتقد أنها تترتب علی إمکانیة أن یکون المرء مجهول الهویة في حقل التعليقات؟
GettyImages
GettyImages

اختر الإجابة الصحيحة

هل يجب علی المرء أن یطلب الإذن لمشاركة صور الآخرين على وسائل التواصل الاجتماعي؟

اختر الإجابة الصحيحة

ما الذي لا يمكن نشرە على الإنترنت؟

اختر الإجابة الصحيحة

ما هي السمة المميزة للحكم الجید علی الوسائط الرقمية؟

اختر الإجابة الصحيحة

حول ماذا تدور الخصوصية؟

اختر الصواب أو الخطأ

اقرأ الادعاءات الآتیة. ما هو الصواب؟ و ما هو الخطأ؟

تتعلق الخصوصية بحق المرء في التمتع بحیاة خاصة واتخاذ القرار فیما یتعلق بالمعلومات الشخصية.
إننا نترك ورائنا العديد من المسارات الرقمية طوال اليوم، لكن لا يتم تخزین هذە المسارات.
حرية التعبير في النرويج مطلقة ولا قيود عليها.
يمكن أن تسرق الصور الخاصة من قبل أشخاص يسيئون استخدامها.
وسائل التواصل الاجتماعي هي، على سبيل المثال ، فیسبوك ==Facebook== وتویتر ==Twitter== وإنستاغرام ==Instagram==.