ማህበራዊ ሚዲያ እና ዲጂታል ግምገማ

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Se filmen

Videoen er satt sammen av åtte klipp som illustrerer hvordan sosiale medier kan være en kilde til både glede og uro. I den første delen ser vi fem klipp av glade familier og venner som tar selfier og mennesker som liker innlegg i sosiale medier med tommel opp og hjerte. Så blir det vist en strøm av bilder på svart bakgrunn, som illustrerer bilder som lastes opp på internett. Den siste delen av videoen viser en kvinne som får opp en rød varseltrekant på skjermen og blir redd. Det siste klippet viser en mann som sitter foran dataskjermen og ser bekymret og sliten ut.

Forslag til spørsmål

Kan vi dele hva som helst i sosiale medier? Hvorfor? Hvorfor ikke?
Hva slags bilder og informasjon ville du ha mislikt at noen delte om deg på sosiale medier?
Hvis du fikk bestemme over Facebook, hva slags kommentarer og bilder ville vært lov å legge ut? Hva ville ikke vært tillatt? Hvorfor?
Tror du det er forskjell på hva ungdommer synes det er greit å legge ut på sosiale medier og hva voksne synes det er greit å legge ut?
Tror dere arbeidsgivere ser på jobbsøkeres sine kontoer på sosiale medier? Hva tror dere i så fall de ikke vil like å se?
Hva er forskjellen på å kritisere noen i sosiale medier og å mobbe eller sjikanere noen i sosiale medier?

Snakk sammen

Bruk gjerne samtalestarteren som innledning til spørsmålene. Kanskje læreren kan finne andre aktuelle saker i media der folk har gått over streken i kommentarer og innlegg på sosiale medier?
Læreren må se an elevgruppa. Er det mange unge som er storforbrukere av sosiale medier? Er det mange som er foreldre til barn og unge? Tilpass diskusjonen til deltakerne.

Samtalestarter

Datteren: Fy søren, vet du hva? Noen har lagt ut et bilde av Julie i bikini på Facebook og skrevet at hun vil ha en voksen mann til kjæreste!
Moren: Huff, da skjønner jeg at hun er lei seg. Vet hun hvem som har gjort det?
Datteren: Nei, men vi tror det kan være Anne og vennene hennes. De har gjort sånt før.
Bestemoren: Dette er jo ulovlig. Jeg synes Julie og foreldrene hennes bør snakke med politiet.

Hva synes dere om denne situasjonen? Hva bør Julie gjøre?

  • Hvordan kan vi lære barn og unge nettvett?
  • Med Internett og sosiale medier må vi tenke annerledes enn før. Hva kan skje hvis noen får tak i og misbruker ting som personnummeret vårt eller private bilder?

Tips til undervisninga

Sjå filmen

Videoen er sett saman av åtte klipp som illustrerer korleis sosiale medium kan vere ei kjelde til både glede og uro. I den første delen ser vi fem klipp som viser glade familiar og vener som tek sjølvisar, og menneske som likar innlegg i sosial medium med tommel opp og hjarte. Så blir det vist ein straum av bilete på svart bakgrunn som illustrerer bilete som blir lasta opp på internett. Den siste delen av videoen viser ei kvinne som får opp ein raud varseltrekant på skjermen og blir redd. Det siste klippet viser ein mann som sit framfor dataskjermen og ser sliten og uroleg ut.

Framlegg til spørsmål

Kan vi dele kva som helst i sosiale medium? Kvifor? Kvifor ikkje?
Kva slags bilete og informasjon ville du ha mislikt at nokon delte om deg på sosiale medium?
Dersom du fekk bestemme over Facebook, kva for kommentarar og bilete ville det vore lov å leggje ut? Kva ville ikkje vore tillate? Kvifor?
Trur du det er forskjell på kva ungdomar tykkjer det er greitt å leggje ut på sosiale medium og kva vaksne tykkjer det er greitt å leggje ut?
Trur de at arbeidsgjevarar ser på jobbsøkjarar sine kontoar på sosiale medium? Kva trur de i så fall at dei ikkje vil like å sjå?
Kva er skilnaden mellom å kritisere nokon i sosiale medium og å mobbe eller sjikanere nokon i sosiale medium?

Snakk saman

Bruk gjerne samtalestartaren som innleiing til spørsmåla. Kanskje læraren kan finne andre aktuelle saker i media der folk har gått over streken i kommentarar og innlegg på sosiale medium?
Læraren må sjå an elevgruppa. Er der mange unge som er storforbrukarar av sosiale medium? Er der mange som er foreldre til barn og unge? Tilpass diskusjonen til deltakarane.

Samtalestartar

Dottera: Fy søren, vet du kva? Nokon har lagt ut eit bilete av Julie i bikini på Facebook og skrive at ho vil ha ein vaksen mann til kjærast!
Mora: Huff, då forstår eg at ho er lei seg. Veit ho kven som har gjort det?
Dottera: Nei, men vi trur at det kan vere Anne og venene hennar. Dei har gjort sånt før.
Bestemora: Dette er jo ulovleg. Eg tykkjer at Julie og foreldra hennar bør snakke med politiet.

Kva tykkjer de om denne situasjonen? Kva bør Julie gjere?

  • Korleis kan vi lære barn og ungdom nettvit?
  • Med internett og sosiale medium må vi tenkje annleis enn før. Kva hender dersom nokon får tak i og misbrukar ting som personnummeret vårt eller private bilete?

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om betydningen av kritisk tenkning og etisk bevissthet, blant annet knyttet til digital dømmekraft

Kjerneelement

Perspektivmangfold og kritisk tenkning

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Video

ፊልሙን ይመልከቱ

ማህበራዊ ሚዲያ እና ዲጂታል ግምገማ

Oversiktsbilde av mange mennesker. Det er streker mellom dem, illustrasjon for nettverk.
GettyImages

በኣሁኑ ጊዜ፡ ብዙ ሰዎች በኢንተርነት እና በማህበራዊ ሚዲያዎችን በንቃት ይጠቀማሉ። በኢንተርነት ኣማካይነት፡ ወደ ባንኮች እና የመንግስት ጽሕፈት ቤቶችን ይጐበኛሉ፡ በዚሁም ኣስፈላጊ ግጂዎችን ይፈጽማሉ። እንዲሁም፡ በ BankIDን፣ የይለፍ ቃሎችን፡ የጣት አሻራዎችን ወይም የፊት ለይቶ ማወቅን በመጠቀም፡ ራሳችውን ያሳውቃሉ።

To hender trykker på et tastatur. I bildet flyr flere ikoner med bilde av en hengelås på. Bildet illustrerer nettsikkerhet. Foto
GettyImages

ማህበራዊ ሚዲያዎች የሚባሉት፣ እንድ ፌስቡክ፡ ትዊተር እና ኢንስታግራምን ያካትታሉ። በእነዚህ ሚዲያዎች ላይ አስተያየቶቻችንን ፣ ፎቶዎቻችንን እና ቪዲዮዎቻችንን እናጋራለን። እነሱ ከቤተሰብ ፣ ከጓደኞች እና ከምናውቃቸው ሰዎች ጋር እንድንገናኝ ያስችሉናል። በአንድ ቀን ውስጥ ብዙ ዲጂታል ዱካዎችን እንተወዋለን፣ እና እነዚህ ሁሉ ዱካዎች ይከማቻሉ። እነዚህ ዱካዎች ጥሩ ዓላማ በሌለው ሰው ቢወሰዱ ምን ሊፈጠር እንደሚችል አስበው ያውቃሉ? አንድ ሰው የይለፍ ቃልዎን ቢይዝ ምን ይሆናል? አንድ ሰው የግል ፎቶዎችን ቢያጋራዎትስ?

እርስዎ ምን እንደሚያጋሩ፣ ለማን መረጃ እንደሚሰጡ እና ይህ መረጃ ጥቅም ላይ እንደዋለ ማወቅ አስፈላጊ ነው። ለምሳሌ፣ የግል ፎቶዎች፣ የልጆች ፎቶዎች፡ አላግባብ በሚጠቀም ሰው ‘ሊሰረቁ’ ይችላሉ።ስለ ሌሎች ስለምናካፍለውም መጠንቀቅ አለብን።ሁልጊዜ መጀመሪያ ፈቃድ መጠየቅ ተገቢ ነው።

  • መረጃ እቃቤ፡ ስለ የግል መብት እና የራስዎን የግል መረጃ ላይ የመወሰን መብት ነው። ስም፣ አድራሻ፣ ስልክ ቁጥር፣ የግል መታወቂያ ቁጥር እና ጎሳ አንዳንድ የግል መረጃዎች ምሳሌዎች ናቸው።
  • እያንዳንዱ ሰው ውስጣዊ እሴት አለው። ስለሆነም ግለሰቦች እራሳቸውን የሚቆጣጠሩበት የግል ግዛት እና ከመንግስት ወይም ከሌሎች ሰዎች ያለ ኃይል ወይም ጣልቃ ገብነት በነፃነት የሚንቀሳቀሱበት ቦታ የማግኘት መብት አላቸው። ይህ መርህ፡ ከሌሎች ነገሮች መካከል፡ በአውሮፓ የሰብአዊ መብቶች ኮንቬንሽን (ECHR) ውስጥ ተካትቷል።

ምንጭ - የኖርዌይ የመረጃ ጥበቃ ባለስልጣን።

ብዙ ሰዎች በማህበራዊ ሚዲያ እና በተቀረው በይነመረብ ላይ አስተያየታቸውን ያካፍላሉ። ሰዎች ጉዳዮችን ይጽፋሉ፣ ይወያዩ እና ይከራከራሉ። የንግግር ነፃነት በማኅበራዊ ሚዲያ ብዙ ነፃነት አለው። ሆኖም የመናገር ነፃነት በመረጃ ጥበቃ ሕጎች እና በተወሰኑ የሕግ አንቀጾች ተገድቧል። ሰዎች ዘረኛ ወይም አድሎአዊ መግለጫዎችን እንዲጽፉ አይፈቀድላቸውም። አንዳንዶቹ ግን እነዚህን ድንበሮች ይሻገራሉ። ሰዎች ከአንድ ሰው ጋር ፊት ለፊት ከማውራት ይልቅ በመስመር ላይ ምልክቱን በበለጠ በቀላሉ የሚሻር ይመስላል። በተለይ ፖስተሮቹ ማንነታቸው እንዳይታወቅ ሲፈቀድላቸው እጅግ ብዙ አፀያፊ እና ሕገወጥ አስተያየቶች ይሰጣሉ። ጥሩ ዲጂታል ፍርድ ማለት፡ ሰዎች በመስመር ላይ የሰጡትን አስተያየቶችን፡ በግለሰቦች ፊት ለፊት መድገም ሲችሉ ነው።

En mann og en kvinne sitter ved siden av hverandre med hver sin mobil. Det er mange flyvende ikoner i bildet som viser hjerter og likerklikk. Bildet viser at de to personene sjekker sine sosiale medier. Foto
GettyImages

ኣብራችሁ ተወያዩ

  • እራስዎን በበይነ መረብ (ኢንተርነት) ላይ ሲፈልጉ ምን ውጤቶች ያገኛሉ?
  • ዲጂታል ግምገማ ማለት ምን ማለት እንደሆነ ይወያዩ።
  • በመረጃ ጥበቃ እና በዲጂታል ግምገማ መካከል ስላለው ግንኙነት በጋራ ይነጋገሩ።
  • በማህበራዊ ሚዲያ ላይ ስለሚለጥፉት ነገር የማወቅ አስፈላጊነት ይናገሩ።
  • በአስተያየቶች ክፍሎች ውስጥ ሰዎች ስም -አልባ መሆን የሚያስከትላቸው መዘዝ ምን ይመስልዎታል?
GettyImages
GettyImages

ትክክለኛውን መልስ ይምረጡ

በማህበራዊ ሚዲያ ላይ: የሌሎች ሰዎችን ስዕሎች ለማጋራት: ፈቃድ መጠየቅ አለብዎትን?

ትክክለኛውን መልስ ይምረጡ

በበይነመረብ ላይ ምን መጻፍ አይችሉም?

ትክክለኛውን መልስ ይምረጡ

ጥሩ ፣ ዲጂታል ግምገማ የሚለየው ምንድነው?

ትክክለኛውን መልስ ይምረጡ

የመረጃ እቃቤ ምንድነው?

ትክክል ወይም ስህተት የሆነውን ይምረጡ

መግለጫዎቹን ያንብቡ:: ትክክል የትኛው ነው? ስህተት የትኛው ነው?

የመረጃ ጥበቃ ስለ ግላዊነት መብት እና በራስዎ የግል መረጃ ላይ የመወሰን መብት ነው።
በአንድ ቀን ውስጥ ብዙ ዲጂታል ዱካዎችን እንተወዋለን፣ እነዚህ ዱካዎች ግን አይከማቹም።
በኖርዌይ ውስጥ የመናገር ነፃነት ፍጹም ነው፡ ማንኛውም ዓይነት ገደብ የለውም።
የግል ፎቶዎች፡ በኣላግባብ በሚሰሩ ሰዎች፡ ሊሰረቁ ይችላሉ።
ማህበራዊ ሚዲያዎች፡ ፌስቡክ፡ ትዊተር እና ኢንስታግራምን ያካትታሉ።