Redes sociais e discernimento digital

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Se filmen

Videoen er satt sammen av åtte klipp som illustrerer hvordan sosiale medier kan være en kilde til både glede og uro. I den første delen ser vi fem klipp av glade familier og venner som tar selfier og mennesker som liker innlegg i sosiale medier med tommel opp og hjerte. Så blir det vist en strøm av bilder på svart bakgrunn, som illustrerer bilder som lastes opp på internett. Den siste delen av videoen viser en kvinne som får opp en rød varseltrekant på skjermen og blir redd. Det siste klippet viser en mann som sitter foran dataskjermen og ser bekymret og sliten ut.

Forslag til spørsmål

Kan vi dele hva som helst i sosiale medier? Hvorfor? Hvorfor ikke?
Hva slags bilder og informasjon ville du ha mislikt at noen delte om deg på sosiale medier?
Hvis du fikk bestemme over Facebook, hva slags kommentarer og bilder ville vært lov å legge ut? Hva ville ikke vært tillatt? Hvorfor?
Tror du det er forskjell på hva ungdommer synes det er greit å legge ut på sosiale medier og hva voksne synes det er greit å legge ut?
Tror dere arbeidsgivere ser på jobbsøkeres sine kontoer på sosiale medier? Hva tror dere i så fall de ikke vil like å se?
Hva er forskjellen på å kritisere noen i sosiale medier og å mobbe eller sjikanere noen i sosiale medier?

Snakk sammen

Bruk gjerne samtalestarteren som innledning til spørsmålene. Kanskje læreren kan finne andre aktuelle saker i media der folk har gått over streken i kommentarer og innlegg på sosiale medier?
Læreren må se an elevgruppa. Er det mange unge som er storforbrukere av sosiale medier? Er det mange som er foreldre til barn og unge? Tilpass diskusjonen til deltakerne.

Samtalestarter

Datteren: Fy søren, vet du hva? Noen har lagt ut et bilde av Julie i bikini på Facebook og skrevet at hun vil ha en voksen mann til kjæreste!
Moren: Huff, da skjønner jeg at hun er lei seg. Vet hun hvem som har gjort det?
Datteren: Nei, men vi tror det kan være Anne og vennene hennes. De har gjort sånt før.
Bestemoren: Dette er jo ulovlig. Jeg synes Julie og foreldrene hennes bør snakke med politiet.

Hva synes dere om denne situasjonen? Hva bør Julie gjøre?

  • Hvordan kan vi lære barn og unge nettvett?
  • Med Internett og sosiale medier må vi tenke annerledes enn før. Hva kan skje hvis noen får tak i og misbruker ting som personnummeret vårt eller private bilder?

Tips til undervisninga

Sjå filmen

Videoen er sett saman av åtte klipp som illustrerer korleis sosiale medium kan vere ei kjelde til både glede og uro. I den første delen ser vi fem klipp som viser glade familiar og vener som tek sjølvisar, og menneske som likar innlegg i sosial medium med tommel opp og hjarte. Så blir det vist ein straum av bilete på svart bakgrunn som illustrerer bilete som blir lasta opp på internett. Den siste delen av videoen viser ei kvinne som får opp ein raud varseltrekant på skjermen og blir redd. Det siste klippet viser ein mann som sit framfor dataskjermen og ser sliten og uroleg ut.

Framlegg til spørsmål

Kan vi dele kva som helst i sosiale medium? Kvifor? Kvifor ikkje?
Kva slags bilete og informasjon ville du ha mislikt at nokon delte om deg på sosiale medium?
Dersom du fekk bestemme over Facebook, kva for kommentarar og bilete ville det vore lov å leggje ut? Kva ville ikkje vore tillate? Kvifor?
Trur du det er forskjell på kva ungdomar tykkjer det er greitt å leggje ut på sosiale medium og kva vaksne tykkjer det er greitt å leggje ut?
Trur de at arbeidsgjevarar ser på jobbsøkjarar sine kontoar på sosiale medium? Kva trur de i så fall at dei ikkje vil like å sjå?
Kva er skilnaden mellom å kritisere nokon i sosiale medium og å mobbe eller sjikanere nokon i sosiale medium?

Snakk saman

Bruk gjerne samtalestartaren som innleiing til spørsmåla. Kanskje læraren kan finne andre aktuelle saker i media der folk har gått over streken i kommentarar og innlegg på sosiale medium?
Læraren må sjå an elevgruppa. Er der mange unge som er storforbrukarar av sosiale medium? Er der mange som er foreldre til barn og unge? Tilpass diskusjonen til deltakarane.

Samtalestartar

Dottera: Fy søren, vet du kva? Nokon har lagt ut eit bilete av Julie i bikini på Facebook og skrive at ho vil ha ein vaksen mann til kjærast!
Mora: Huff, då forstår eg at ho er lei seg. Veit ho kven som har gjort det?
Dottera: Nei, men vi trur at det kan vere Anne og venene hennar. Dei har gjort sånt før.
Bestemora: Dette er jo ulovleg. Eg tykkjer at Julie og foreldra hennar bør snakke med politiet.

Kva tykkjer de om denne situasjonen? Kva bør Julie gjere?

  • Korleis kan vi lære barn og ungdom nettvit?
  • Med internett og sosiale medium må vi tenkje annleis enn før. Kva hender dersom nokon får tak i og misbrukar ting som personnummeret vårt eller private bilete?

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om betydningen av kritisk tenkning og etisk bevissthet, blant annet knyttet til digital dømmekraft

Kjerneelement

Perspektivmangfold og kritisk tenkning

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Video

Assista ao vídeo

Redes sociais e discernimento digital

Oversiktsbilde av mange mennesker. Det er streker mellom dem, illustrasjon for nettverk.
GettyImages

Hoje em dia, a maioria utiliza ativamente a internet e as redes sociais. Através da internet, entramos no banco digital e nos serviços públicos, além de fazer compras online. A identificação é feita por BankID, password [BR: senha], impressão digital ou reconhecimento facial.

To hender trykker på et tastatur. I bildet flyr flere ikoner med bilde av en hengelås på. Bildet illustrerer nettsikkerhet. Foto
GettyImages

Exemplos de redes sociais são Facebook, Twitter e Instagram. Nelas partilhamos [BR: compartilhamos] as nossas opiniões, fotos e vídeos, mantendo assim o contacto com a família, os amigos e conhecidos. No decorrer do dia, deixamos muitas pegadas digitais, e todas estas pegadas são armazenadas. Já pensou no que poderia acontecer se as pegadas fossem captadas por alguém que não tivesse boas intenções? O que aconteceria se alguém obtivesse a sua password [BR: senha]? E se alguém divulgasse fotos pessoais suas?

É importante estar consciente do que partilhamos [BR: compartilhamos], quem recebe informação sobre nós, e para que essa informação é usada. Por exemplo, fotos pessoais, tais como fotos de crianças, podem facilmente ser «roubadas» por alguém que as use para fins indevidos. Também devemos ter cuidado ao partilhar informação sobre outras pessoas e sempre pedir permissão primeiro.

  • A proteção de dados diz respeito ao direito à privacidade e à autodeterminação sobre os seus dados pessoais. Exemplos de dados pessoais são: nome, morada [BR: endereço], número de telefone, número de identificação pessoal e origem étnica.
  • Todas as pessoas têm um valor intrínseco inviolável. Portanto, é o seu direito como indivíduo ter uma esfera privada controlada por si mesmo, onde pode agir livremente sem a coação ou interferência do Estado ou de outras pessoas. Este princípio foi consagrado pela Convenção Europeia dos Direitos Humanos (CEDH), entre outras.

Fonte: Autoridade Norueguesa de Proteção de Dados (Datatilsynet)

Nas redes sociais e na internet em geral, muitas pessoas manifestam as suas opiniões. Escrevem, discutem e argumentam. A liberdade de expressão tem amplo espaço nas redes sociais, mas é restringida pelas regras de proteção de dados e certos artigos da lei. Não é permitido publicar declarações racistas ou discriminatórias. Ainda assim, vemos que as pessoas violam estas regras. Parece que ultrapassam os limites mais facilmente quando escrevem algo online do que numa conversa cara a cara. Sobretudo com a possibilidade de anonimato, a publicação de conteúdo ofensivo e ilegal tende a abundar. É sinal de bom discernimento digital formular apenas comentários online que podem ser ditos a alguém cara a cara.

En mann og en kvinne sitter ved siden av hverandre med hver sin mobil. Det er mange flyvende ikoner i bildet som viser hjerter og likerklikk. Bildet viser at de to personene sjekker sine sosiale medier. Foto
GettyImages

Tópicos de conversa

  • Que resultados obtém se fizer uma busca por si próprio online?
  • Discutam o que significa ter discernimento digital.
  • Conversem sobre a ligação entre a proteção de dados e o discernimento digital.
  • Conversem sobre a importância de sermos conscientes sobre o que postamos nas redes sociais.
  • A seu ver, quais são as consequências do anonimato na secção [BR: seção] de comentários?
GettyImages
GettyImages

Escolha a resposta certa

É preciso pedir permissão antes de partilhar [BR: compartilhar] imagens de outras pessoas nas redes sociais?

Escolha a resposta certa

O que não se pode escrever online?

Escolha a resposta certa

O que caracteriza o bom discernimento digital?

Escolha a resposta certa

O que é a proteção de dados?

Clique em «certo» ou «errado»

Leia as declarações. O que está certo? O que está errado?

A proteção de dados diz respeito ao direito à privacidade e à autodeterminação sobre os seus dados pessoais.
Ao longo do dia, costumamos deixar muitas pegadas digitais, mas as pegadas não são armazenadas.
A liberdade de expressão na Noruega é absoluta e ilimitada.
Fotos pessoais podem ser roubadas por pessoas que as usem para fins indevidos.
Exemplos de redes sociais são Facebook, Twitter e Instagram.