ማሕበራዊ መራኸብታትን ዲጂታላዊ ፍርድን

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Se filmen

Videoen er satt sammen av åtte klipp som illustrerer hvordan sosiale medier kan være en kilde til både glede og uro. I den første delen ser vi fem klipp av glade familier og venner som tar selfier og mennesker som liker innlegg i sosiale medier med tommel opp og hjerte. Så blir det vist en strøm av bilder på svart bakgrunn, som illustrerer bilder som lastes opp på internett. Den siste delen av videoen viser en kvinne som får opp en rød varseltrekant på skjermen og blir redd. Det siste klippet viser en mann som sitter foran dataskjermen og ser bekymret og sliten ut.

Forslag til spørsmål

Kan vi dele hva som helst i sosiale medier? Hvorfor? Hvorfor ikke?
Hva slags bilder og informasjon ville du ha mislikt at noen delte om deg på sosiale medier?
Hvis du fikk bestemme over Facebook, hva slags kommentarer og bilder ville vært lov å legge ut? Hva ville ikke vært tillatt? Hvorfor?
Tror du det er forskjell på hva ungdommer synes det er greit å legge ut på sosiale medier og hva voksne synes det er greit å legge ut?
Tror dere arbeidsgivere ser på jobbsøkeres sine kontoer på sosiale medier? Hva tror dere i så fall de ikke vil like å se?
Hva er forskjellen på å kritisere noen i sosiale medier og å mobbe eller sjikanere noen i sosiale medier?

Snakk sammen

Bruk gjerne samtalestarteren som innledning til spørsmålene. Kanskje læreren kan finne andre aktuelle saker i media der folk har gått over streken i kommentarer og innlegg på sosiale medier?
Læreren må se an elevgruppa. Er det mange unge som er storforbrukere av sosiale medier? Er det mange som er foreldre til barn og unge? Tilpass diskusjonen til deltakerne.

Samtalestarter

Datteren: Fy søren, vet du hva? Noen har lagt ut et bilde av Julie i bikini på Facebook og skrevet at hun vil ha en voksen mann til kjæreste!
Moren: Huff, da skjønner jeg at hun er lei seg. Vet hun hvem som har gjort det?
Datteren: Nei, men vi tror det kan være Anne og vennene hennes. De har gjort sånt før.
Bestemoren: Dette er jo ulovlig. Jeg synes Julie og foreldrene hennes bør snakke med politiet.

Hva synes dere om denne situasjonen? Hva bør Julie gjøre?

  • Hvordan kan vi lære barn og unge nettvett?
  • Med Internett og sosiale medier må vi tenke annerledes enn før. Hva kan skje hvis noen får tak i og misbruker ting som personnummeret vårt eller private bilder?

Tips til undervisninga

Sjå filmen

Videoen er sett saman av åtte klipp som illustrerer korleis sosiale medium kan vere ei kjelde til både glede og uro. I den første delen ser vi fem klipp som viser glade familiar og vener som tek sjølvisar, og menneske som likar innlegg i sosial medium med tommel opp og hjarte. Så blir det vist ein straum av bilete på svart bakgrunn som illustrerer bilete som blir lasta opp på internett. Den siste delen av videoen viser ei kvinne som får opp ein raud varseltrekant på skjermen og blir redd. Det siste klippet viser ein mann som sit framfor dataskjermen og ser sliten og uroleg ut.

Framlegg til spørsmål

Kan vi dele kva som helst i sosiale medium? Kvifor? Kvifor ikkje?
Kva slags bilete og informasjon ville du ha mislikt at nokon delte om deg på sosiale medium?
Dersom du fekk bestemme over Facebook, kva for kommentarar og bilete ville det vore lov å leggje ut? Kva ville ikkje vore tillate? Kvifor?
Trur du det er forskjell på kva ungdomar tykkjer det er greitt å leggje ut på sosiale medium og kva vaksne tykkjer det er greitt å leggje ut?
Trur de at arbeidsgjevarar ser på jobbsøkjarar sine kontoar på sosiale medium? Kva trur de i så fall at dei ikkje vil like å sjå?
Kva er skilnaden mellom å kritisere nokon i sosiale medium og å mobbe eller sjikanere nokon i sosiale medium?

Snakk saman

Bruk gjerne samtalestartaren som innleiing til spørsmåla. Kanskje læraren kan finne andre aktuelle saker i media der folk har gått over streken i kommentarar og innlegg på sosiale medium?
Læraren må sjå an elevgruppa. Er der mange unge som er storforbrukarar av sosiale medium? Er der mange som er foreldre til barn og unge? Tilpass diskusjonen til deltakarane.

Samtalestartar

Dottera: Fy søren, vet du kva? Nokon har lagt ut eit bilete av Julie i bikini på Facebook og skrive at ho vil ha ein vaksen mann til kjærast!
Mora: Huff, då forstår eg at ho er lei seg. Veit ho kven som har gjort det?
Dottera: Nei, men vi trur at det kan vere Anne og venene hennar. Dei har gjort sånt før.
Bestemora: Dette er jo ulovleg. Eg tykkjer at Julie og foreldra hennar bør snakke med politiet.

Kva tykkjer de om denne situasjonen? Kva bør Julie gjere?

  • Korleis kan vi lære barn og ungdom nettvit?
  • Med internett og sosiale medium må vi tenkje annleis enn før. Kva hender dersom nokon får tak i og misbrukar ting som personnummeret vårt eller private bilete?

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om betydningen av kritisk tenkning og etisk bevissthet, blant annet knyttet til digital dømmekraft

Kjerneelement

Perspektivmangfold og kritisk tenkning

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Video

ነዛ ፊልም ርኣያ

ማሕበራዊ መራኸብታትን ዲጂታላዊ ፍርድን

Oversiktsbilde av mange mennesker. Det er streker mellom dem, illustrasjon for nettverk.
GettyImages

ኣብዚ ግዜና መብዛሕትኦም ንጡፋት ሰባት ተጠቀምቲ ኢንተርኔትን ማሕበራዊ መራኸብታትን’ዮም። ብኢንተርኔት ኣቢልና ናብ ባንክታትን መንግስታዊ ትካላትን ንኣቱ፡ ብኢንተርኔት ዕድጊ ንፍጽም። ባንክኢደ፡ ፓስዎርድ፡ ኣሰር ኣጻብዕቲ ወይ መለለዪ ገጽና ብምጥቃም መንነትና ነፍልጥ።

To hender trykker på et tastatur. I bildet flyr flere ikoner med bilde av en hengelås på. Bildet illustrerer nettsikkerhet. Foto
GettyImages

ማሕበራዊ መራኸብታት ዝብሃሉ ንኣብነት ፈይስቡክ፡ ትዊተርን ኢንስታግራምን እዮም። ኣብዚ ርእይቶታትናን ስእልታትናን ፊልምታትናን ነካፍል። ብኸምዚ መንገዲ ምስ ስድራቤትናን ፈተውትናን ንፈልጦም ሰባትን ንራኸብ። ኣብ ምሉእ መዓልቲ ብዙሕ ኤለትሮኒካዊ ኣሰራት ንገድፍ፡ እዚ ዅሉ ኣሰራት ድማ ይኽዘን እዩ። እዞም ኣሰራት እዚኣቶም ኣብ ትሕቲ ቍጽጽር ገለ ቅኑዕ ኣተሓሳስባ ዘይብሎም ሰባት እንተ ወዲቖም እንታይ ከጋጥም ከም ዝኽእል ሓሲብካሉ ትፈልጥዶ፧ ሓደ ሰብ ነቲ ፓስዎርድኻ እንተ ረኺቡዎኸ፧ ገለ ሰባት ናይ ብሕቲ ስእልኻ ብዘይ ፍቓድካ እንተ ኣካፈሉዎኸ፧

እንታይ ከም ተካፍል፡ መን ብዛዕባኻ ሓበሬታ ከም ዝረክብን እዚ ሓበሬታ’ዚ ንምንታይ ከም ዘገልግልን ምፍላጥ ኣገዳሲ እዩ። ንኣብነት ከም ናይ ቈልዑ ስእሊ ዝኣመሰለ ናይ ብሕቲ ስእልታት ሓደ ንሕማቕ ክጥቀመሉ ዝደሊ ሰብ ቀልጢፉ “ክሰርቆ” ይኽእል’ዩ። እቲ ብዛዕባ ካልኦት ነካፍሎ ነገራት’ውን ክንጥንቀቐሉ ኣለና። ኣቐዲምካ ፍቓድ ምሕታት ጽቡቕ’ዩ ።

  • ብሕታውነት ምዕቃብ ማለት መሰል ብሕታዊ ህይወት ምህላውን ኣብ ልዕሊ ብሕታዊ ሓበሬታኻ ባዕልኻ ምውሳንን ማለት እዩ። ብሕታዊ ሓበሬታት ዝብሃሉ ንኣብነት ስም፡ ኣድራሻ፡ ቁጽሪ ቴሌፎን፡ ፍሉይ መለለዪ ቁጽሪን መበቆላዊ ብሄርን ክኾኑ ይኽእሉ።
  • ኩላቶም ሰባት ዘይጥሓስ ናይ ገዛእ ርእሶም ክብሪ ኣሎዎም። ስለዚ ከም ውልቀሰብ መጠን ንስኻ ባዕልኻ ትቈጻጸሮ ብሕታዊ መዳይ ኣሎካ። መንግስቲ ወይ ከኣ ካልኦት ሰባት ከየገደዱኻ ወይ ጣልቃ ከይእተዉኻ ብዘይ ስክፍታ ዘድልየካ ስጕምቲ ክትወስድ ትኽእል ኢኻ። እዚ መሰረታዊ መትከላት’ዚ ሓደ ካብቲ ኣብ ውዕል ሰብኣዊ መሰላት ኤውሮጳ (EMK) ዝተሰረተ እዩ።

ምንጪ ፦ በዓል ስልጣን ምክትታል ሓበሬታ

ብዙሓት ሰባት ኣብ ማሕበራዊ መራኸብታት ኮነ ወይ ብኢንተርኔት ርእይቶኦም የካፍሉ እዮም። ብጽሑፍ ክትመያየጥን ክትካታዕን ይክኣል እዩ። ኣብ ማሕበራዊ መራኸብታት ናጻ ፕረስ ዓቢ ናይ ምዝራብ ናጽነት ኣሎ። ሓሳባትካ ብናጻ ናይ ምግላጽ ናጽነት ግን ብመንገዲ ብሕታውነትን ገለ ሕጋዊ ዓንቀጻትን ቀይድታት ኣሎዎ። ዓሌታዊ ወይ ናይ ኣድልዎ ትሕዝቶ ዘሎዎ ዘረባ ክትጽሕፍ ኣይትኽእልን ኢኻ። ይኹን’ምበር ሰባት ነዚ ዶባት’ዚ ክጥሕሱዎ ንርኢ ኢና።
ካብቲ ምስ ዝኾነ ሰብ ፊት ንፊት ክትዘራረብ ብኢንተርኔት ክትጽሕፍ ከለኻ ነቲ መስመር ክትጥሕሶ ዝቐለለ ኮይኑ ክርአ ይኽእል። ብፍላይ መንነትካ ሓቢእካ ክትጽሕፍ ከለኻ ብዙሕ ናይ ደገፍን ዘይሕጋዊ ዝዀነ ነገራትን ይጽሓፍ’ዩ። ልክዕ ከምቲ ምስ ገለ ሰባት ፊት ንፊት ክትዛረብ ከለኻ ትብሎ፡ ነቲ ኣብ ኢንተርኔት ትህቦ ርእይቶ’ውን ብግቡእ ምጽሓፉ ሓደ ናይ ዲጂታላዊ ፍርዳዊ ምምዝዛን ምልክት እዩ።

En mann og en kvinne sitter ved siden av hverandre med hver sin mobil. Det er mange flyvende ikoner i bildet som viser hjerter og likerklikk. Bildet viser at de to personene sjekker sine sosiale medier. Foto
GettyImages

ብሓባር ተዘራረቡ

  • ኣብ ኢንተርኔት ብዛዕባ ነብስኻ ክትፍትሽ ከለኻ እንታይ ትርኢ፧
  • ዲጂታላዊ ፍርዳዊ ምምዝዛን እንታይ ማለት ምዃኑ ተመያየጡ።
  • ብዛዕባ’ቲ ኣብ መንጎ ብሕታውነትን ዲጂታላዊ ፍርዳዊ ምምዝዛንን ዘሎ ርክብ ተዘራረቡ።
  • ነቲ ኣብ ማሕበራዊ መራኸብታት ትጽሕፉዎ ነገራት ዘሎኩም ርድኢት ዝህልዎ ኣገዳስነት ብሓባር ተዘራረቡ።
  • መንነትካ ከይገለጽካ ኣብ ዓምዲ ርእይቶ ምጽሓፍ እንታይ ሳዕቤን ዘሎዎ ይመስለካ፧
GettyImages
GettyImages

ቅኑዕ መልሲ ምረጽ

ናይ ካልኦት ሰባት ስእሊ ኣብ ማሕበራዊ መራኸቢ ንኽተውጽኦ ፍቓድ ክትሓትት ኣለካ ድዩ፧

ቅኑዕ መልሲ ምረጽ

ኣብ ኢንተርኔት ክትጽሕፎ ዘይትኽእል እንታይ እዩ፧

ቅኑዕ መልሲ ምረጽ

መለለዪ ጽቡቕ ዲጂታላዊ ናይ ምምዛን ክእለት ምልክት እንታይ እዩ፧

ቅኑዕ መልሲ ምረጽ

መሰል ብሕታዊ ህይወት ምኽባር እንታይ እዩ፧

ቅኑዕ ወይ ጌጋ ምረጽ

ነዚ መግለጽታት ኣንብቦ። ኣየናይ'ዩ እቲ ቅኑዕ፧ ኣየናይከ እቲ ጌጋ፧

ብሕታውነት ምኽባር ማለት መሰል ብሕታዊ ህይወት ምህላውን ብሕታዊ ሓበሬታኻ ባዕልኻ ምውሳንን እዩ።
ኣብ መዓልቲ ብዙሕ ኤለትሮኒካዊ ኣሰራት ንገድፍ ኢና እንተኾነ እዚ ኣሰራት'ዚ ኣይክዘንን እዩ።
ኣብ ኖርወይ ሓሳብካ ምግላጽ ናጽነት ምሉእ ዘይጕድልን ደረት ዘይብሉን መሰል እዩ።
ናይ ብሕቲ ስእልታት ሰባት ንሕማቕ ክጥቀሙሉ ክስረቕ ይኽእል እዩ።
ማሕበራዊ መራኸብታት ከም ንኣብነት ፈይስቡክ፡ ትዊተርን ኢንስታግራምን እዮም።