Medios sociales y criterio digital

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Se filmen

Videoen er satt sammen av åtte klipp som illustrerer hvordan sosiale medier kan være en kilde til både glede og uro. I den første delen ser vi fem klipp av glade familier og venner som tar selfier og mennesker som liker innlegg i sosiale medier med tommel opp og hjerte. Så blir det vist en strøm av bilder på svart bakgrunn, som illustrerer bilder som lastes opp på internett. Den siste delen av videoen viser en kvinne som får opp en rød varseltrekant på skjermen og blir redd. Det siste klippet viser en mann som sitter foran dataskjermen og ser bekymret og sliten ut.

Forslag til spørsmål

Kan vi dele hva som helst i sosiale medier? Hvorfor? Hvorfor ikke?
Hva slags bilder og informasjon ville du ha mislikt at noen delte om deg på sosiale medier?
Hvis du fikk bestemme over Facebook, hva slags kommentarer og bilder ville vært lov å legge ut? Hva ville ikke vært tillatt? Hvorfor?
Tror du det er forskjell på hva ungdommer synes det er greit å legge ut på sosiale medier og hva voksne synes det er greit å legge ut?
Tror dere arbeidsgivere ser på jobbsøkeres sine kontoer på sosiale medier? Hva tror dere i så fall de ikke vil like å se?
Hva er forskjellen på å kritisere noen i sosiale medier og å mobbe eller sjikanere noen i sosiale medier?

Snakk sammen

Bruk gjerne samtalestarteren som innledning til spørsmålene. Kanskje læreren kan finne andre aktuelle saker i media der folk har gått over streken i kommentarer og innlegg på sosiale medier?
Læreren må se an elevgruppa. Er det mange unge som er storforbrukere av sosiale medier? Er det mange som er foreldre til barn og unge? Tilpass diskusjonen til deltakerne.

Samtalestarter

Datteren: Fy søren, vet du hva? Noen har lagt ut et bilde av Julie i bikini på Facebook og skrevet at hun vil ha en voksen mann til kjæreste!
Moren: Huff, da skjønner jeg at hun er lei seg. Vet hun hvem som har gjort det?
Datteren: Nei, men vi tror det kan være Anne og vennene hennes. De har gjort sånt før.
Bestemoren: Dette er jo ulovlig. Jeg synes Julie og foreldrene hennes bør snakke med politiet.

Hva synes dere om denne situasjonen? Hva bør Julie gjøre?

  • Hvordan kan vi lære barn og unge nettvett?
  • Med Internett og sosiale medier må vi tenke annerledes enn før. Hva kan skje hvis noen får tak i og misbruker ting som personnummeret vårt eller private bilder?

Tips til undervisninga

Sjå filmen

Videoen er sett saman av åtte klipp som illustrerer korleis sosiale medium kan vere ei kjelde til både glede og uro. I den første delen ser vi fem klipp som viser glade familiar og vener som tek sjølvisar, og menneske som likar innlegg i sosial medium med tommel opp og hjarte. Så blir det vist ein straum av bilete på svart bakgrunn som illustrerer bilete som blir lasta opp på internett. Den siste delen av videoen viser ei kvinne som får opp ein raud varseltrekant på skjermen og blir redd. Det siste klippet viser ein mann som sit framfor dataskjermen og ser sliten og uroleg ut.

Framlegg til spørsmål

Kan vi dele kva som helst i sosiale medium? Kvifor? Kvifor ikkje?
Kva slags bilete og informasjon ville du ha mislikt at nokon delte om deg på sosiale medium?
Dersom du fekk bestemme over Facebook, kva for kommentarar og bilete ville det vore lov å leggje ut? Kva ville ikkje vore tillate? Kvifor?
Trur du det er forskjell på kva ungdomar tykkjer det er greitt å leggje ut på sosiale medium og kva vaksne tykkjer det er greitt å leggje ut?
Trur de at arbeidsgjevarar ser på jobbsøkjarar sine kontoar på sosiale medium? Kva trur de i så fall at dei ikkje vil like å sjå?
Kva er skilnaden mellom å kritisere nokon i sosiale medium og å mobbe eller sjikanere nokon i sosiale medium?

Snakk saman

Bruk gjerne samtalestartaren som innleiing til spørsmåla. Kanskje læraren kan finne andre aktuelle saker i media der folk har gått over streken i kommentarar og innlegg på sosiale medium?
Læraren må sjå an elevgruppa. Er der mange unge som er storforbrukarar av sosiale medium? Er der mange som er foreldre til barn og unge? Tilpass diskusjonen til deltakarane.

Samtalestartar

Dottera: Fy søren, vet du kva? Nokon har lagt ut eit bilete av Julie i bikini på Facebook og skrive at ho vil ha ein vaksen mann til kjærast!
Mora: Huff, då forstår eg at ho er lei seg. Veit ho kven som har gjort det?
Dottera: Nei, men vi trur at det kan vere Anne og venene hennar. Dei har gjort sånt før.
Bestemora: Dette er jo ulovleg. Eg tykkjer at Julie og foreldra hennar bør snakke med politiet.

Kva tykkjer de om denne situasjonen? Kva bør Julie gjere?

  • Korleis kan vi lære barn og ungdom nettvit?
  • Med internett og sosiale medium må vi tenkje annleis enn før. Kva hender dersom nokon får tak i og misbrukar ting som personnummeret vårt eller private bilete?

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om betydningen av kritisk tenkning og etisk bevissthet, blant annet knyttet til digital dømmekraft

Kjerneelement

Perspektivmangfold og kritisk tenkning

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Video

Ver la película

Medios sociales y criterio digital

Oversiktsbilde av mange mennesker. Det er streker mellom dem, illustrasjon for nettverk.
GettyImages

En nuestros días, la mayoría de las personas son usuarios activos de internet y los medios sociales. En internet accedemos a la banca digital, a organismos públicos y hacemos compras online. Nos identificamos con BankID, contraseñas, huellas dactilares o reconocimiento facial.

To hender trykker på et tastatur. I bildet flyr flere ikoner med bilde av en hengelås på. Bildet illustrerer nettsikkerhet. Foto
GettyImages

Los medios sociales son, por ejemplo, Facebook, Twitter e Instagram. Aquí compartimos nuestras opiniones, fotos y vídeos. De esta manera mantenemos el contacto con familia, amigos y conocidos. A lo largo del día dejamos muchas huellas digitales, y todas ellas se guardan. ¿Has pensado en lo que puede pasar si alguien que no tiene buenas intenciones captura estas huellas? ¿Qué pasaría si alguien se apodera de tu contraseña? ¿Y si alguien comparte fotos privadas tuyas?

Es importante ser consciente de lo que compartes, de quien recibe tus datos, y para qué se usan esos datos. Por ejemplo, las fotos privadas, como las de niños, pueden ser “robadas” por alguien que haga mal uso de ellas. También debemos tener cuidado con lo que compartimos sobre otros. Pide siempre permiso antes.

  • La privacidad trata del derecho a tener una vida privada y a decidir sobre los datos personales propios. Los datos personales son, por ejemplo, nombre, dirección, número de teléfono, número de identidad y origen étnico.
  • Todas las personas tenemos un valor propio e inviolable. Como individuo, tienes por tanto derecho a un ámbito privado que tú mismo controlas, y donde puedes actuar libremente sin coacciones o intromisiones del Estado o de otras personas. Este principio también está arraigado en la Convención Europea de Derechos Humanos (CEDH).

Fuente: Datatilsynet (Autoridad Noruega de Protección de Datos)

En medios sociales e internet en general, muchas personas comparten sus opiniones. Se escribe, se discute y se argumenta. En los medios sociales, la libertad de expresión tiene un gran espacio. La libertad de expresión queda limitada por el derecho a la privacidad y los artículos de algunas leyes. Uno no puede escribir expresiones racistas o discriminatorias. A pesar de ello, vemos que hay personas que cruzan estas fronteras. Parece que resulta más fácil pasarse de la raya cuando se escribe en internet y no se habla directamente a nadie. Especialmente se puede hacer anónimamente, se escribe mucho que es tanto ofensivo como ilegal. Es señal de buen criterio digital si solo se hacen comentarios en internet que uno podría decir igualmente a alguien cara a cara.

En mann og en kvinne sitter ved siden av hverandre med hver sin mobil. Det er mange flyvende ikoner i bildet som viser hjerter og likerklikk. Bildet viser at de to personene sjekker sine sosiale medier. Foto
GettyImages

Conversación

  • ¿Qué aparece si te buscas a ti mismo en internet?
  • Hablar sobre qué significa criterio digital.
  • Consversar sobre la relación entre privacidad y criterio digital.
  • Conversar sobre la importancia de ser consciente de lo que se publica en los medios sociales.
  • ¿Qué consecuencias crees que tiene poder guardar el anonimato en las secciones de comentarios?
GettyImages
GettyImages

Elige la respuesta correcta

¿Hay que pedir permiso antes de compartir fotos de otras personas en medios sociales?

Elige la respuesta correcta

¿Qué es lo que no se puede escribir en internet?

Elige la respuesta correcta

¿Qué es lo que caracteriza el buen criterio digital?

Elige la respuesta correcta

¿En qué consiste la privacidad?

Elige entre correcto o incorrecto

Lee las afirmaciones. ¿Qué es correcto? ¿Qué es incorrecto?

La privacidad trata del derecho a una vida privada y a decidir sobre los datos personales propios.
A lo largo del día dejamos muchas huellas digitales, pero éstas no se guardan.
La libertad de expresión en Noruega es absoluta, y no tiene ninguna limitación.
Las fotos privadas pueden ser robadas por personas que hagan un mal uso de ellas.
Medios sociales son, por ejemplo, Facebook, Twitter e Instagram.