ټولنیزې رسنۍ او ډیجیټلي قضاوت

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Se filmen

Videoen er satt sammen av åtte klipp som illustrerer hvordan sosiale medier kan være en kilde til både glede og uro. I den første delen ser vi fem klipp av glade familier og venner som tar selfier og mennesker som liker innlegg i sosiale medier med tommel opp og hjerte. Så blir det vist en strøm av bilder på svart bakgrunn, som illustrerer bilder som lastes opp på internett. Den siste delen av videoen viser en kvinne som får opp en rød varseltrekant på skjermen og blir redd. Det siste klippet viser en mann som sitter foran dataskjermen og ser bekymret og sliten ut.

Forslag til spørsmål

Kan vi dele hva som helst i sosiale medier? Hvorfor? Hvorfor ikke?
Hva slags bilder og informasjon ville du ha mislikt at noen delte om deg på sosiale medier?
Hvis du fikk bestemme over Facebook, hva slags kommentarer og bilder ville vært lov å legge ut? Hva ville ikke vært tillatt? Hvorfor?
Tror du det er forskjell på hva ungdommer synes det er greit å legge ut på sosiale medier og hva voksne synes det er greit å legge ut?
Tror dere arbeidsgivere ser på jobbsøkeres sine kontoer på sosiale medier? Hva tror dere i så fall de ikke vil like å se?
Hva er forskjellen på å kritisere noen i sosiale medier og å mobbe eller sjikanere noen i sosiale medier?

Snakk sammen

Bruk gjerne samtalestarteren som innledning til spørsmålene. Kanskje læreren kan finne andre aktuelle saker i media der folk har gått over streken i kommentarer og innlegg på sosiale medier?
Læreren må se an elevgruppa. Er det mange unge som er storforbrukere av sosiale medier? Er det mange som er foreldre til barn og unge? Tilpass diskusjonen til deltakerne.

Samtalestarter

Datteren: Fy søren, vet du hva? Noen har lagt ut et bilde av Julie i bikini på Facebook og skrevet at hun vil ha en voksen mann til kjæreste!
Moren: Huff, da skjønner jeg at hun er lei seg. Vet hun hvem som har gjort det?
Datteren: Nei, men vi tror det kan være Anne og vennene hennes. De har gjort sånt før.
Bestemoren: Dette er jo ulovlig. Jeg synes Julie og foreldrene hennes bør snakke med politiet.

Hva synes dere om denne situasjonen? Hva bør Julie gjøre?

  • Hvordan kan vi lære barn og unge nettvett?
  • Med Internett og sosiale medier må vi tenke annerledes enn før. Hva kan skje hvis noen får tak i og misbruker ting som personnummeret vårt eller private bilder?

Tips til undervisninga

Sjå filmen

Videoen er sett saman av åtte klipp som illustrerer korleis sosiale medium kan vere ei kjelde til både glede og uro. I den første delen ser vi fem klipp som viser glade familiar og vener som tek sjølvisar, og menneske som likar innlegg i sosial medium med tommel opp og hjarte. Så blir det vist ein straum av bilete på svart bakgrunn som illustrerer bilete som blir lasta opp på internett. Den siste delen av videoen viser ei kvinne som får opp ein raud varseltrekant på skjermen og blir redd. Det siste klippet viser ein mann som sit framfor dataskjermen og ser sliten og uroleg ut.

Framlegg til spørsmål

Kan vi dele kva som helst i sosiale medium? Kvifor? Kvifor ikkje?
Kva slags bilete og informasjon ville du ha mislikt at nokon delte om deg på sosiale medium?
Dersom du fekk bestemme over Facebook, kva for kommentarar og bilete ville det vore lov å leggje ut? Kva ville ikkje vore tillate? Kvifor?
Trur du det er forskjell på kva ungdomar tykkjer det er greitt å leggje ut på sosiale medium og kva vaksne tykkjer det er greitt å leggje ut?
Trur de at arbeidsgjevarar ser på jobbsøkjarar sine kontoar på sosiale medium? Kva trur de i så fall at dei ikkje vil like å sjå?
Kva er skilnaden mellom å kritisere nokon i sosiale medium og å mobbe eller sjikanere nokon i sosiale medium?

Snakk saman

Bruk gjerne samtalestartaren som innleiing til spørsmåla. Kanskje læraren kan finne andre aktuelle saker i media der folk har gått over streken i kommentarar og innlegg på sosiale medium?
Læraren må sjå an elevgruppa. Er der mange unge som er storforbrukarar av sosiale medium? Er der mange som er foreldre til barn og unge? Tilpass diskusjonen til deltakarane.

Samtalestartar

Dottera: Fy søren, vet du kva? Nokon har lagt ut eit bilete av Julie i bikini på Facebook og skrive at ho vil ha ein vaksen mann til kjærast!
Mora: Huff, då forstår eg at ho er lei seg. Veit ho kven som har gjort det?
Dottera: Nei, men vi trur at det kan vere Anne og venene hennar. Dei har gjort sånt før.
Bestemora: Dette er jo ulovleg. Eg tykkjer at Julie og foreldra hennar bør snakke med politiet.

Kva tykkjer de om denne situasjonen? Kva bør Julie gjere?

  • Korleis kan vi lære barn og ungdom nettvit?
  • Med internett og sosiale medium må vi tenkje annleis enn før. Kva hender dersom nokon får tak i og misbrukar ting som personnummeret vårt eller private bilete?

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om betydningen av kritisk tenkning og etisk bevissthet, blant annet knyttet til digital dømmekraft

Kjerneelement

Perspektivmangfold og kritisk tenkning

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Video

دا فلم وګورئ

ټولنیزې رسنۍ او ډیجیټلي قضاوت

Oversiktsbilde av mange mennesker. Det er streker mellom dem, illustrasjon for nettverk.
GettyImages

نن صبا خلک په فعال ډول له ټولنیزو رسنیو او انټرنېټ څخه استفاده کوي. موږ خپل انټرنېټي بانک ته د ننه کېږو یا هم په آنلاین ډول عامه خدمات ګورو، او موږ په آنلاین ډول پېر کوو. موږ له خپل BankID (د هوئت آلې)، رمز، د ګوتې له نښې د مخ له عکس څخه په استفادې سره سیستم ته ځان معرفي کوو.

To hender trykker på et tastatur. I bildet flyr flere ikoner med bilde av en hengelås på. Bildet illustrerer nettsikkerhet. Foto
GettyImages

په ټولنیزو رسنیو کې فېسبوک، ټویټر او انسترګرام شامل دي. موږ په ټولنیزو رسنیو کې خپل نظریات، تصویرونه او ویډیګانو شریکوو. ټولنیزې رسنۍ موږ ته دا وړتیا راکوي ترڅو د خپلې کورنۍ، ملګریو، او آشنایانو سره په اړیکه کې و اوسو. موږ د ورځې په جریان کې ګڼ شمېر ډیجیټلي پوستونه نشروو، او ټول دغه پوستونه ذخیره کېږي. آیا کله مو دا فکر کړی چې که چېرې دغه آثار یا مطالب د یوه غرضي شخص لخوا ترلاسه شي، څه پېښېږي؟ که چېرې یو شخص ستاسو رمز یا پسورډ ترلاسه کوي څه پېښېږي؟ که چېرې یو شخص ستاسو شخصي تصویرونه نشر کړي څه پېښېږي؟

دا مهمه ده چې تاسو باخبره واوسئ چې کوم موارد شریکوئ، د چا په اړه معلومات ورکوئ او له دغه معلوماتو څخه د کومو موخو لپاره استفاده کېږي. د مثال په ډول، شخصي تصویرونه، لکه د ماشومانو تصویرونه او داسې نور ښائي د ناوړه استفادو په موخه د ځینو مغرضو اشخاصو لخوا 'غلا' شي. همدارنګه موږ باید پام وکړو چې د نورو په اړه څه نشروو. په دې صورت کې همېشه له نشرولو مخکې له هغه څخه اجازه واخلئ.

  • د معلوماتو ساتنه د شخصي حریم او ستاسو په اړه ستاسو د خصوصي معلوماتو په اړه ده. شخصي معلومات عبارت دي له، نوم، پته، د تلیفون شمیرې، د ملي هوئت شمیرې او توکمیز اصل څخه.
  • هر سړی خپل طبیعي ارزښتونه لري. له همدې امله افراد د یوه داسې شخصي حریم درلودونکي چې له مخې یې کولای شي د ځان په اړه معلومات تنظیم، په وړیا ډول د هېچا له مداخلې او دولتي یا بل شخص له نفوذ پرته خپل معلومات تنظیم کړي.

منبع: د ناروې د معلوماتو د ساتنې اداره

ګڼ شمېر خلک خپل معلومات په ټولنیزو رسنیو او ځینې نور یې بیا په انټرنېټ کې خپروي. خلک د پېښو په اړه لیکنې، مباحثې او استدلال کوي. نو پدې توګه، د بیان آزادي د معلوماتو د ساتنې د قوانینو او د قانونو د نورو بندونو په واسطه محدوده شوې ده. خلک نه شي کولای په ټولنیزو رسنیو کې داسې موضوعات نشر کړي چې قومي تبعیضونو وپاروي. که څه هم ځینې خلک دغه محدودیتونه تر پښو لاندې کوي. داسې ښکاري چې انټرنېټ کې خلک په آسانۍ سره کولای شي له دغو نښو څخه تېر او د خلکو سره مخامخ خبرې وکړي. ډېری سپکې او غیر قانوني خبرې په ځانګړې ډول هغه چې نشروونکي یې د نه پېژندو اجازه لري، بیانېږي. یو غوره ډیجیټلي قضاوت هغو آنلاین نظریاتو ته ویل کېږي چې کولای شئ شخص ته یې مخامخ هم وکړئ.

En mann og en kvinne sitter ved siden av hverandre med hver sin mobil. Det er mange flyvende ikoner i bildet som viser hjerter og likerklikk. Bildet viser at de to personene sjekker sine sosiale medier. Foto
GettyImages

یو بل سره مباحثه وکړئ

  • کله چې تاسو خپله په انټرڼېټ کې لټون کوئ، څه زیانونه تجربه کوئ؟
  • د ډیجیټلي یا په آنلاین ډول د پرېکړو په اړه بحث وکړئ.
  • خپل منځ کې د ډیجیټلي قضاوتونو او د معلوماتو د ساتنې ترمنځ د اړیکو په اړه بحث وکړئ.
  • په ټولنیزو رسنیو کې د خپلو پوسټونو د اهمیت په تړاو د پوهاوي په اړه بحث وکړئ.
  • ستاسو په آند د نظریاتو په برخه کې د افرادو نه پېژندنه څه عواقب لري؟
GettyImages
GettyImages

سم ځواب انتخاب کړئ

آیا په ټولنیزو رسنیو کې د نور و خلکو د تصویرونو د خپرولو په صورت کې د هغوی اجازې ته اړتیا شته؟

سم ځواب انتخاب کړئ

هغه کوم موارد دي چې نه شئ کولای په انټرنېټ کې یې خپاره کړئ؟

سم ځواب انتخاب کړئ

د یوه غوره آنلاین قضاوت ځانګېړنه څه ده؟

سم ځواب انتخاب کړئ

د معلوماتو ساتنه په ټوله کې څه ته وایي؟

صحیح او غلط انتخاب کړئ

جملې ولولئ. کومې صحیح او کومې غلطې دي؟

د معلوماتو د ساتنې موضوع د هغو حقونو په اړه ده چې یو سړی یې د خپل شخصي حریم او شخصي معلوماتو په اړه لري.
د ورځې په جریان کې موږ په مجازي نړۍ کې ګڼ شمېر آثار نشروو، خو دغه آثار یا نظریات ثبت کېږي نه.
په ناروې کې د بیان آزادي مطلقه ده، او پدې برخه کې محدودیتونه شتون نه لري.
شخصي تصویرونه کېدی شي د هغو اشخاصو لخوا غلا شي چې غواړي ناوړه استفاه ترې وکړي.
د ټولنیزو رسنیو مثالونه کېدی شي فېسبوک، ټویټر او انسټګرام و اوسي.