Mitandao ya kijamii na kuchuja maneno mtandaoni

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Se filmen

Videoen er satt sammen av åtte klipp som illustrerer hvordan sosiale medier kan være en kilde til både glede og uro. I den første delen ser vi fem klipp av glade familier og venner som tar selfier og mennesker som liker innlegg i sosiale medier med tommel opp og hjerte. Så blir det vist en strøm av bilder på svart bakgrunn, som illustrerer bilder som lastes opp på internett. Den siste delen av videoen viser en kvinne som får opp en rød varseltrekant på skjermen og blir redd. Det siste klippet viser en mann som sitter foran dataskjermen og ser bekymret og sliten ut.

Forslag til spørsmål

Kan vi dele hva som helst i sosiale medier? Hvorfor? Hvorfor ikke?
Hva slags bilder og informasjon ville du ha mislikt at noen delte om deg på sosiale medier?
Hvis du fikk bestemme over Facebook, hva slags kommentarer og bilder ville vært lov å legge ut? Hva ville ikke vært tillatt? Hvorfor?
Tror du det er forskjell på hva ungdommer synes det er greit å legge ut på sosiale medier og hva voksne synes det er greit å legge ut?
Tror dere arbeidsgivere ser på jobbsøkeres sine kontoer på sosiale medier? Hva tror dere i så fall de ikke vil like å se?
Hva er forskjellen på å kritisere noen i sosiale medier og å mobbe eller sjikanere noen i sosiale medier?

Snakk sammen

Bruk gjerne samtalestarteren som innledning til spørsmålene. Kanskje læreren kan finne andre aktuelle saker i media der folk har gått over streken i kommentarer og innlegg på sosiale medier?
Læreren må se an elevgruppa. Er det mange unge som er storforbrukere av sosiale medier? Er det mange som er foreldre til barn og unge? Tilpass diskusjonen til deltakerne.

Samtalestarter

Datteren: Fy søren, vet du hva? Noen har lagt ut et bilde av Julie i bikini på Facebook og skrevet at hun vil ha en voksen mann til kjæreste!
Moren: Huff, da skjønner jeg at hun er lei seg. Vet hun hvem som har gjort det?
Datteren: Nei, men vi tror det kan være Anne og vennene hennes. De har gjort sånt før.
Bestemoren: Dette er jo ulovlig. Jeg synes Julie og foreldrene hennes bør snakke med politiet.

Hva synes dere om denne situasjonen? Hva bør Julie gjøre?

  • Hvordan kan vi lære barn og unge nettvett?
  • Med Internett og sosiale medier må vi tenke annerledes enn før. Hva kan skje hvis noen får tak i og misbruker ting som personnummeret vårt eller private bilder?

Tips til undervisninga

Sjå filmen

Videoen er sett saman av åtte klipp som illustrerer korleis sosiale medium kan vere ei kjelde til både glede og uro. I den første delen ser vi fem klipp som viser glade familiar og vener som tek sjølvisar, og menneske som likar innlegg i sosial medium med tommel opp og hjarte. Så blir det vist ein straum av bilete på svart bakgrunn som illustrerer bilete som blir lasta opp på internett. Den siste delen av videoen viser ei kvinne som får opp ein raud varseltrekant på skjermen og blir redd. Det siste klippet viser ein mann som sit framfor dataskjermen og ser sliten og uroleg ut.

Framlegg til spørsmål

Kan vi dele kva som helst i sosiale medium? Kvifor? Kvifor ikkje?
Kva slags bilete og informasjon ville du ha mislikt at nokon delte om deg på sosiale medium?
Dersom du fekk bestemme over Facebook, kva for kommentarar og bilete ville det vore lov å leggje ut? Kva ville ikkje vore tillate? Kvifor?
Trur du det er forskjell på kva ungdomar tykkjer det er greitt å leggje ut på sosiale medium og kva vaksne tykkjer det er greitt å leggje ut?
Trur de at arbeidsgjevarar ser på jobbsøkjarar sine kontoar på sosiale medium? Kva trur de i så fall at dei ikkje vil like å sjå?
Kva er skilnaden mellom å kritisere nokon i sosiale medium og å mobbe eller sjikanere nokon i sosiale medium?

Snakk saman

Bruk gjerne samtalestartaren som innleiing til spørsmåla. Kanskje læraren kan finne andre aktuelle saker i media der folk har gått over streken i kommentarar og innlegg på sosiale medium?
Læraren må sjå an elevgruppa. Er der mange unge som er storforbrukarar av sosiale medium? Er der mange som er foreldre til barn og unge? Tilpass diskusjonen til deltakarane.

Samtalestartar

Dottera: Fy søren, vet du kva? Nokon har lagt ut eit bilete av Julie i bikini på Facebook og skrive at ho vil ha ein vaksen mann til kjærast!
Mora: Huff, då forstår eg at ho er lei seg. Veit ho kven som har gjort det?
Dottera: Nei, men vi trur at det kan vere Anne og venene hennar. Dei har gjort sånt før.
Bestemora: Dette er jo ulovleg. Eg tykkjer at Julie og foreldra hennar bør snakke med politiet.

Kva tykkjer de om denne situasjonen? Kva bør Julie gjere?

  • Korleis kan vi lære barn og ungdom nettvit?
  • Med internett og sosiale medium må vi tenkje annleis enn før. Kva hender dersom nokon får tak i og misbrukar ting som personnummeret vårt eller private bilete?

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om betydningen av kritisk tenkning og etisk bevissthet, blant annet knyttet til digital dømmekraft

Kjerneelement

Perspektivmangfold og kritisk tenkning

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Video

Tazama filamu

Mitandao ya kijamii na kuchuja maneno mtandaoni

Oversiktsbilde av mange mennesker. Det er streker mellom dem, illustrasjon for nettverk.
GettyImages

Leo, watu wengi hutumia sana Intaneti na mitandao ya kijamii. Tunaingia kwenye benki zetu za mtandaoni au tunatembelea huduma za umma mtandaoni, na tunanunua mtandaoni. Tunajitambulisha kwa kutumia BankID (kifaa cha uthibitishaji), nenosiri, alama za vidole au utambuzi wa uso.

To hender trykker på et tastatur. I bildet flyr flere ikoner med bilde av en hengelås på. Bildet illustrerer nettsikkerhet. Foto
GettyImages

Mitandao ya kijamii inahusisha Facebook, Twitter na Instagram. Tunashiriki maoni, picha na video zetu kwenye mitandao hii. Inatuwezesha kuwasiliana na familia, marafiki na watu tunaowafahamu. Tunapotumia huduma hizi tunashiriki maelezo mengi ya kibinafsi, na maelezo haya yote huhifadhiwa. Je, umefikiria kuhusu kinachoweza kutokea maelezo hayo ya kibinafsi yakifikiwa na mtu mwenye nia mbaya? Je, kipi kitatokea mtu mwingine akipata nenosiri yako? Je, mtu mwingine akishiriki picha zako binafsi?

Ni muhimu kufahamu unachoshiriki, unayeshiriki maelezo naye, na jinsi maelezo hayo yatakavyotumiwa. Kwa mfano, picha binafsi, kama vile picha za watoto, zinaweza ‘kuibiwa’ na mtu ambaye atazitumia vibaya. Lazima pia tuwe waangalifu kuhusu tunachoshiriki kuhusu watu wengine. Omba ruhusa kwanza kila wakati.

  • Ulinzi wa data unahusu haki ya faragha na kudhibiti data yako ya kibinafsi. Maelezo ya kibinafsi ni, kwa mfano, jina, anwani, nambari ya simu, nambari ya kitambulisho cha kitaifa na asili ya kikabila.
  • Kila mtu ni wa maana. Hivyo basi watu wana haki ya kufanya mambo yao binafsi na kuwa mahali ambapo wanaweza kutekeleza shughuli jinsi wapendavyo bila kushurutishwa au kukatizwa na serikali au watu wengine. Kanuni hii ipo, pamoja na sheria zingine, katika Mkataba wa Ulaya kuhusu Haki za Binadamu (ECHR).

Chanzo: Mamlaka ya ulinzi wa data nchini Norwe

Watu wengi hushiriki maoni yao kwenye mitandao ya kijamii na mtandaoni kwa jumla. Watu huandika, hujadili na kuzungumzia masuala. Haki ya kujieleza inatumika sana kwenye mitandao ya kijamii. Hata hivyo, haki ya kujieleza imewekewa vikwazo kwa mujibu wa sheria za ulinzi wa data na vifungu kadhaa vya kisheria. Watu hawaruhusiwi kuandika kauli zinazoonyesha ubaguzi. Wengine hukiuka sheria hizi hata hivyo. Watu hukiuka kanuni hizi kwa urahisi zaidi mtandaoni kuliko wanapozungumza na mtu ana kwa ana. Maoni mengi ya kukera na yasiyoruhusiwa hutolewa haswa wakati anayeandika hajulikani. Hatua mwafaka ya kuchuja unachoshiriki ni kuandika maoni mtandaoni ukitumia maneno unayoweza kumwambia mtu ana kwa ana pia.

En mann og en kvinne sitter ved siden av hverandre med hver sin mobil. Det er mange flyvende ikoner i bildet som viser hjerter og likerklikk. Bildet viser at de to personene sjekker sine sosiale medier. Foto
GettyImages

Jadilianeni pamoja

  • Je, matokeo yepi huonyeshwa unapotafuta jina lako mtandaoni?
  • Jadili maana ya kuchuja unachoshiriki mtandaoni.
  • Jadiliana kuhusu uhusiano uliopo kati ya ulinzi wa data na kuchuja unachoshiriki mtandaoni.
  • Zungumzia umuhimu wa kujua unachochapisha kwenye mitandao ya kijamii.
  • Je, unadhani matokeo ya watu kuandika maoni bila kujulikana ni gani?
GettyImages
GettyImages

Chagua jibu sahihi

Je, unapaswa kumwomba mtu ruhusa ya kushiriki picha zake kwenye mitandao ya kijamii?

Chagua jibu sahihi

Je, ni nini hupaswi kuandika mtandaoni?

Chagua jibu sahihi

Je, kipi kinabainisha kuchuja unachoshiriki mtandaoni?

Chagua jibu sahihi

Je, ulinzi wa data unahusu nini?

Chagua taarifa sahihi au isiyo sahihi

Soma taarifa hizi. Ipi ni sahihi? Ipi si sahihi?

Ulinzi wa data unahusu haki ya faragha na kudhibiti data yako ya kibinafsi.
Siku nzima, tunashiriki maelezo yetu mengi ya kibinafsi kwenye huduma za kidijitali, lakini maelezo haya hayahifadhiwi.
Haki ya kujieleza nchini Norwe inalindwa kikamilifu na haina vizuizi vyovyote.
Picha za kibinafsi zinaweza kuibiwa na watu ambao huenda wakazitumia vibaya.
Mitandao ya kijamii ni, kwa mfano, Facebook, Twitter na Instagram.