Sosiale medier og digital dømmekraft

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Se filmen

Videoen er satt sammen av åtte klipp som illustrerer hvordan sosiale medier kan være en kilde til både glede og uro. I den første delen ser vi fem klipp av glade familier og venner som tar selfier og mennesker som liker innlegg i sosiale medier med tommel opp og hjerte. Så blir det vist en strøm av bilder på svart bakgrunn, som illustrerer bilder som lastes opp på internett. Den siste delen av videoen viser en kvinne som får opp en rød varseltrekant på skjermen og blir redd. Det siste klippet viser en mann som sitter foran dataskjermen og ser bekymret og sliten ut.

Forslag til spørsmål

Kan vi dele hva som helst i sosiale medier? Hvorfor? Hvorfor ikke?
Hva slags bilder og informasjon ville du ha mislikt at noen delte om deg på sosiale medier?
Hvis du fikk bestemme over Facebook, hva slags kommentarer og bilder ville vært lov å legge ut? Hva ville ikke vært tillatt? Hvorfor?
Tror du det er forskjell på hva ungdommer synes det er greit å legge ut på sosiale medier og hva voksne synes det er greit å legge ut?
Tror dere arbeidsgivere ser på jobbsøkeres sine kontoer på sosiale medier? Hva tror dere i så fall de ikke vil like å se?
Hva er forskjellen på å kritisere noen i sosiale medier og å mobbe eller sjikanere noen i sosiale medier?

Snakk sammen

Bruk gjerne samtalestarteren som innledning til spørsmålene. Kanskje læreren kan finne andre aktuelle saker i media der folk har gått over streken i kommentarer og innlegg på sosiale medier?
Læreren må se an elevgruppa. Er det mange unge som er storforbrukere av sosiale medier? Er det mange som er foreldre til barn og unge? Tilpass diskusjonen til deltakerne.

Samtalestarter

Datteren: Fy søren, vet du hva? Noen har lagt ut et bilde av Julie i bikini på Facebook og skrevet at hun vil ha en voksen mann til kjæreste!
Moren: Huff, da skjønner jeg at hun er lei seg. Vet hun hvem som har gjort det?
Datteren: Nei, men vi tror det kan være Anne og vennene hennes. De har gjort sånt før.
Bestemoren: Dette er jo ulovlig. Jeg synes Julie og foreldrene hennes bør snakke med politiet.

Hva synes dere om denne situasjonen? Hva bør Julie gjøre?

  • Hvordan kan vi lære barn og unge nettvett?
  • Med Internett og sosiale medier må vi tenke annerledes enn før. Hva kan skje hvis noen får tak i og misbruker ting som personnummeret vårt eller private bilder?

Tips til undervisninga

Sjå filmen

Videoen er sett saman av åtte klipp som illustrerer korleis sosiale medium kan vere ei kjelde til både glede og uro. I den første delen ser vi fem klipp som viser glade familiar og vener som tek sjølvisar, og menneske som likar innlegg i sosial medium med tommel opp og hjarte. Så blir det vist ein straum av bilete på svart bakgrunn som illustrerer bilete som blir lasta opp på internett. Den siste delen av videoen viser ei kvinne som får opp ein raud varseltrekant på skjermen og blir redd. Det siste klippet viser ein mann som sit framfor dataskjermen og ser sliten og uroleg ut.

Framlegg til spørsmål

Kan vi dele kva som helst i sosiale medium? Kvifor? Kvifor ikkje?
Kva slags bilete og informasjon ville du ha mislikt at nokon delte om deg på sosiale medium?
Dersom du fekk bestemme over Facebook, kva for kommentarar og bilete ville det vore lov å leggje ut? Kva ville ikkje vore tillate? Kvifor?
Trur du det er forskjell på kva ungdomar tykkjer det er greitt å leggje ut på sosiale medium og kva vaksne tykkjer det er greitt å leggje ut?
Trur de at arbeidsgjevarar ser på jobbsøkjarar sine kontoar på sosiale medium? Kva trur de i så fall at dei ikkje vil like å sjå?
Kva er skilnaden mellom å kritisere nokon i sosiale medium og å mobbe eller sjikanere nokon i sosiale medium?

Snakk saman

Bruk gjerne samtalestartaren som innleiing til spørsmåla. Kanskje læraren kan finne andre aktuelle saker i media der folk har gått over streken i kommentarar og innlegg på sosiale medium?
Læraren må sjå an elevgruppa. Er der mange unge som er storforbrukarar av sosiale medium? Er der mange som er foreldre til barn og unge? Tilpass diskusjonen til deltakarane.

Samtalestartar

Dottera: Fy søren, vet du kva? Nokon har lagt ut eit bilete av Julie i bikini på Facebook og skrive at ho vil ha ein vaksen mann til kjærast!
Mora: Huff, då forstår eg at ho er lei seg. Veit ho kven som har gjort det?
Dottera: Nei, men vi trur at det kan vere Anne og venene hennar. Dei har gjort sånt før.
Bestemora: Dette er jo ulovleg. Eg tykkjer at Julie og foreldra hennar bør snakke med politiet.

Kva tykkjer de om denne situasjonen? Kva bør Julie gjere?

  • Korleis kan vi lære barn og ungdom nettvit?
  • Med internett og sosiale medium må vi tenkje annleis enn før. Kva hender dersom nokon får tak i og misbrukar ting som personnummeret vårt eller private bilete?

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om betydningen av kritisk tenkning og etisk bevissthet, blant annet knyttet til digital dømmekraft

Kjerneelement

Perspektivmangfold og kritisk tenkning

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Video

Se filmen

Sosiale medier og digital dømmekraft

Oversiktsbilde av mange mennesker. Det er streker mellom dem, illustrasjon for nettverk.
GettyImages

I våre dager er de fleste aktive brukere av internett og sosiale medier. På internett logger vi oss inn i nettbanken og hos offentlige etater, og vi handler på nett. Vi identifiserer oss med BankID, passord, fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning.

To hender trykker på et tastatur. I bildet flyr flere ikoner med bilde av en hengelås på. Bildet illustrerer nettsikkerhet. Foto
GettyImages

Sosiale medier er for eksempel Facebook, Twitter og Instagram. Her deler vi meningene våre, bilder og filmer. På denne måten holder vi kontakt med familie, venner og kjente. Gjennom dagen legger vi gjerne igjen mange digitale spor, og alle disse sporene blir lagret. Har du tenkt over hva som kan skje om disse sporene blir fanget opp av noen som ikke har gode hensikter? Hva om noen får tak i passordet ditt? Hva om noen deler private bilder av deg?

Det er viktig å være bevisst på hva du deler, hvem som får opplysninger om deg, og hva disse opplysningene brukes til. For eksempel kan private bilder, som bilder av barn, fort bli “stjålet” av noen som misbruker dem. Vi må også være forsiktige med hva vi deler om andre. Spør alltid om lov først.

  • Personvern handler om retten til et privatliv og til å bestemme over egne personopplysninger. Personopplysninger er for eksempel navn, adresse, telefonnummer, personnummer og etnisk opprinnelse.
  • Alle mennesker har en ukrenkelig egenverdi. Som enkeltmenneske har du derfor rett på en privat sfære som du selv kontrollerer, og hvor du kan handle fritt uten tvang eller innblanding fra staten eller andre mennesker. Dette prinsippet er blant annet forankret i den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK).

Kilde: Datatilsynet

På sosiale medier og ellers på internett deler mange meningene sine. Det skrives, diskuteres og argumenteres. På sosiale medier har ytringsfriheten stort spillerom. Ytringsfriheten begrenses av personvernet og enkelte lovparagrafer. Man kan ikke skrive rasistiske eller diskriminerende utsagn. Likevel ser vi at folk trår over disse grensene. Det kan se ut til å være lettere å gå over streken når man skriver på internett og ikke snakker direkte til noen. Særlig når man kan være anonym, skrives det mye som både er støtende og ulovlig. Det vil være kjennetegn på god digital dømmekraft om man kun formulerer kommentarer på internett som man like gjerne kunne sagt til noen ansikt til ansikt.

En mann og en kvinne sitter ved siden av hverandre med hver sin mobil. Det er mange flyvende ikoner i bildet som viser hjerter og likerklikk. Bildet viser at de to personene sjekker sine sosiale medier. Foto
GettyImages

Snakk sammen

  • Hva får du opp om du søker på deg selv på internett?
  • Diskuter hva digital dømmekraft betyr.
  • Snakk sammen om sammenhengen mellom personvern og digital dømmekraft.
  • Snakk sammen om betydningen av å være bevisst på hva man legger ut på sosiale medier.
  • Hvilke følger tror du det har at man kan være anonym i kommentarfelt?
GettyImages
GettyImages

Velg riktig svar

Må man spørre om lov til å dele bilder av andre på sosiale medier?

Velg riktig svar

Hva kan man ikke skrive på internett?

Velg riktig svar

Hva er et kjennetegn på god, digital dømmekraft?

Velg riktig svar

Hva handler personvern om?

Velg riktig eller galt

Les påstandene. Hva er riktig? Hva er galt?

Personvern handler om retten til et privatliv og retten til å bestemme over egne personopplysninger.
Gjennom dagen legger vi gjerne igjen mange digitale spor, men sporene blir ikke lagret.
Ytringsfriheten i Norge er absolutt, og har ingen begrensninger.
Private bilder kan bli stjålet av mennesker som misbruker dem.
Sosiale medier er for eksempel Facebook, Twitter og Instagram.