Društveni mediji i rasuđivanje/prosudba u digitalnom prostoru

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Se filmen

Videoen er satt sammen av åtte klipp som illustrerer hvordan sosiale medier kan være en kilde til både glede og uro. I den første delen ser vi fem klipp av glade familier og venner som tar selfier og mennesker som liker innlegg i sosiale medier med tommel opp og hjerte. Så blir det vist en strøm av bilder på svart bakgrunn, som illustrerer bilder som lastes opp på internett. Den siste delen av videoen viser en kvinne som får opp en rød varseltrekant på skjermen og blir redd. Det siste klippet viser en mann som sitter foran dataskjermen og ser bekymret og sliten ut.

Forslag til spørsmål

Kan vi dele hva som helst i sosiale medier? Hvorfor? Hvorfor ikke?
Hva slags bilder og informasjon ville du ha mislikt at noen delte om deg på sosiale medier?
Hvis du fikk bestemme over Facebook, hva slags kommentarer og bilder ville vært lov å legge ut? Hva ville ikke vært tillatt? Hvorfor?
Tror du det er forskjell på hva ungdommer synes det er greit å legge ut på sosiale medier og hva voksne synes det er greit å legge ut?
Tror dere arbeidsgivere ser på jobbsøkeres sine kontoer på sosiale medier? Hva tror dere i så fall de ikke vil like å se?
Hva er forskjellen på å kritisere noen i sosiale medier og å mobbe eller sjikanere noen i sosiale medier?

Snakk sammen

Bruk gjerne samtalestarteren som innledning til spørsmålene. Kanskje læreren kan finne andre aktuelle saker i media der folk har gått over streken i kommentarer og innlegg på sosiale medier?
Læreren må se an elevgruppa. Er det mange unge som er storforbrukere av sosiale medier? Er det mange som er foreldre til barn og unge? Tilpass diskusjonen til deltakerne.

Samtalestarter

Datteren: Fy søren, vet du hva? Noen har lagt ut et bilde av Julie i bikini på Facebook og skrevet at hun vil ha en voksen mann til kjæreste!
Moren: Huff, da skjønner jeg at hun er lei seg. Vet hun hvem som har gjort det?
Datteren: Nei, men vi tror det kan være Anne og vennene hennes. De har gjort sånt før.
Bestemoren: Dette er jo ulovlig. Jeg synes Julie og foreldrene hennes bør snakke med politiet.

Hva synes dere om denne situasjonen? Hva bør Julie gjøre?

  • Hvordan kan vi lære barn og unge nettvett?
  • Med Internett og sosiale medier må vi tenke annerledes enn før. Hva kan skje hvis noen får tak i og misbruker ting som personnummeret vårt eller private bilder?

Tips til undervisninga

Sjå filmen

Videoen er sett saman av åtte klipp som illustrerer korleis sosiale medium kan vere ei kjelde til både glede og uro. I den første delen ser vi fem klipp som viser glade familiar og vener som tek sjølvisar, og menneske som likar innlegg i sosial medium med tommel opp og hjarte. Så blir det vist ein straum av bilete på svart bakgrunn som illustrerer bilete som blir lasta opp på internett. Den siste delen av videoen viser ei kvinne som får opp ein raud varseltrekant på skjermen og blir redd. Det siste klippet viser ein mann som sit framfor dataskjermen og ser sliten og uroleg ut.

Framlegg til spørsmål

Kan vi dele kva som helst i sosiale medium? Kvifor? Kvifor ikkje?
Kva slags bilete og informasjon ville du ha mislikt at nokon delte om deg på sosiale medium?
Dersom du fekk bestemme over Facebook, kva for kommentarar og bilete ville det vore lov å leggje ut? Kva ville ikkje vore tillate? Kvifor?
Trur du det er forskjell på kva ungdomar tykkjer det er greitt å leggje ut på sosiale medium og kva vaksne tykkjer det er greitt å leggje ut?
Trur de at arbeidsgjevarar ser på jobbsøkjarar sine kontoar på sosiale medium? Kva trur de i så fall at dei ikkje vil like å sjå?
Kva er skilnaden mellom å kritisere nokon i sosiale medium og å mobbe eller sjikanere nokon i sosiale medium?

Snakk saman

Bruk gjerne samtalestartaren som innleiing til spørsmåla. Kanskje læraren kan finne andre aktuelle saker i media der folk har gått over streken i kommentarar og innlegg på sosiale medium?
Læraren må sjå an elevgruppa. Er der mange unge som er storforbrukarar av sosiale medium? Er der mange som er foreldre til barn og unge? Tilpass diskusjonen til deltakarane.

Samtalestartar

Dottera: Fy søren, vet du kva? Nokon har lagt ut eit bilete av Julie i bikini på Facebook og skrive at ho vil ha ein vaksen mann til kjærast!
Mora: Huff, då forstår eg at ho er lei seg. Veit ho kven som har gjort det?
Dottera: Nei, men vi trur at det kan vere Anne og venene hennar. Dei har gjort sånt før.
Bestemora: Dette er jo ulovleg. Eg tykkjer at Julie og foreldra hennar bør snakke med politiet.

Kva tykkjer de om denne situasjonen? Kva bør Julie gjere?

  • Korleis kan vi lære barn og ungdom nettvit?
  • Med internett og sosiale medium må vi tenkje annleis enn før. Kva hender dersom nokon får tak i og misbrukar ting som personnummeret vårt eller private bilete?

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om betydningen av kritisk tenkning og etisk bevissthet, blant annet knyttet til digital dømmekraft

Kjerneelement

Perspektivmangfold og kritisk tenkning

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Video

Pogledajte film

Društveni mediji i rasuđivanje/prosudba u digitalnom prostoru

Oversiktsbilde av mange mennesker. Det er streker mellom dem, illustrasjon for nettverk.
GettyImages

U današnje vrijeme većina ljudi su aktivni korisnici internata i društvenih medija. Na internetu se logujemo u internet-banku/internetsku-banku i na stranicama javnih institucija, a na internetu i kupujemo. Identifikujemo/Identificiramo se pomoću BankID-a, lozinke/zaporke, otiska prstiju i prepoznavanja lica.

To hender trykker på et tastatur. I bildet flyr flere ikoner med bilde av en hengelås på. Bildet illustrerer nettsikkerhet. Foto
GettyImages

Društveni mediji su na primjer Facebook, Twitter i Instagram. Ovdje dijelimo naša mišljenja, slike i snimke. Na ovaj način održavamo kontakt s porodicom/obitelji, prijateljima i poznanicima. Tokom/Tijekom dana često ostavljamo mnogo digitalnih tragova, i svi ovi tragovi se čuvaju. Jeste li razmišljali o tome šta se može dogoditi ako u posjed ovih tragova dođe neko/netko ko/tko nema dobre namjere? Šta ako netko dođe do Vaše lozinke/zaporke? Šta ako neko/netko dijeli Vaše privatne slike?

Važno je imati svijest o tome šta dijelite, ko/tko dobiva podatke o Vama, i za šta se ovi podaci koriste. Na primjer privatne slike, poput slika djece, mogu brzo biti "ukradene" od nekoga ko/tko ih može zloupotrijebiti/zloporabiti. Takođe/Također moramo biti pažljivi šta dijelimo o drugima. Uvijek najprije tražite dozvolu/dopuštenje.

  • Zaštita podataka o ličnosti/osobnih podataka odnosi se na pravo na privatnost i odlučivanje o sopstvenim/vlastitim ličnim/osobnim podacima. Lični/osobni podaci su na primer/primjerice ime i prezime, adresa, broj telefona, lični/osobni broj i etničko poreklo/podrijetlo.
  • Svi ljudi imaju nepovrijediv integritet. Zbog toga, kao pojedinac imate pravo na privatnu sferu koju sami kontrolišete/kontrolirate, i u kojoj možete slobodno djelovati bez prisile ili uplitanja države ili drugih ljudi. Ovaj princip je između ostalog ukorijenjen u Evropskoj/Europskoj konvenciji o ljudskim pravima.

Izvor: Norveška agencija za zaštitu podataka

Na društvenim medijima, a i inače na internetu, mnogi dijele svoja mišljenja. Piše se, diskutuje/diskutira i argumentuje/argumentira. Na društvenim mrežama ostavljen je veliki prostor za slobodu izražavanja. Slobodu izražavanja ograničavaju zaštita podataka o ličnosti/osobnih podataka i pojedini članovi zakona. Ne mogu se pisati rasističke i diskriminišuće/diskriminirajuće izjave. Ipak vidimo da ljudi prelaze ove granice. Izgleda da je lakše prijeći granicu kada se piše na internetu, umjesto kada se s nekim direktno/izravno razgovara. Pogotovo što se može ostati anoniman, piše se mnogo toga što je uvredljivo/uvrjedljivo ili nezakonito. Odlika dobrog rasuđivanja/prosudbe u digitalnom prostoru je ako se komentari na internetu formulišu/formuliraju onako kako bi se inače rekli nekome lice u lice.

En mann og en kvinne sitter ved siden av hverandre med hver sin mobil. Det er mange flyvende ikoner i bildet som viser hjerter og likerklikk. Bildet viser at de to personene sjekker sine sosiale medier. Foto
GettyImages

Razgovarajte

  • Koje rezultate dobivate ako potražite sami sebe na internetu?
  • Prodiskutujte/Prodiskutirajte o tome šta rasuđivanje/prosudba u digitalnom prostoru znači.
  • Razgovarajte o vezi između zaštite podataka o ličnosti/osobnih podataka i rasuđivanja/prosudbe u digitalnom prostoru.
  • Razgovarajte o značaju/važnosti svijesti o tome šta se postavlja na društvenim medijima.
  • Šta mislite, koje su posljedice toga da se može biti anoniman u poljima za komentarisanje/komentiranje?
GettyImages
GettyImages

Odaberite tačan/točan odgovor

Mora li se tražiti dozvola/dopuštenje za dijeljenje slika drugih osoba na društvenim medijima?

Odaberite tačan/točan odgovor

Šta se ne može pisati na internetu?

Odaberite tačan/točan odgovor

Šta je odlika dobrog rasuđivanja/prosudbe u digitalnom prostoru?

Odaberite tačan/točan odgovor

Na šta se odnosi zaštita podataka o ličnosti/osobnih podataka?

Navedite šta je tačno/točno, a šta pogrešno

Pročitajte tvrdnje. Šta je tačno/točno? Šta je pogrešno?

Zaštita podataka o ličnosti/osobnih podataka odnosi se na pravo na privatnost i pravo na odlučivanje o sopstvenim/vlastitim ličnim/osobnim podacima.
Tokom/Tijekom dana često ostavljamo mnogo digitalnih tragova, i ovi tragovi se ne čuvaju.
Sloboda izražavanja u Norveškoj je apsolutna, i nema nikakvih ograničenja.
Privatne slike mogu ukrasti ljudi koji ih zloupotrebljavaju/zloporabe.
Društveni mediji su na primjer Facebook, Twitter i Instagram.